Ενα Ψηλό Κορίτσι ? ταινιες || cinemagazine.gr
Advertisement

Ενα Ψηλό Κορίτσι

Beanpole

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

2019
    ΠΑΡΑΓΩΓΗ:Ρωσία
    ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:Κάντεμιρ Μπαλάγκοφ
    ΣΕΝΑΡΙΟ:Κάντεμιρ Μπαλάγκοφ, Αλεξάντρ Τερέκοφ
    ΗΘΟΠΟΙΟΙ:Βικτόρια Μιροσνιτσένκο, Βασιλίσα Περελιγκίνα
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ:Ξένια Σερέντα
    ΜΟΥΣΙΚΗ: Ευγκένι Γκαλπερίν
    ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 130'
    ΔΙΑΝΟΜΗ: Seven Films
    <ARTICLE TITLE/>

Το σοκ του πολέμου μετά τον πόλεμο και η ανάγκη επανεύρεσης των βασικών σε μια σκληρή και αργόσυρτη ταινία που ανταμείβει τον υπομονετικό θεατή. Βραβείο Σκηνοθεσίας (Ένα Κάποιο Βλέμμα) στο Φεστιβάλ Καννών και υποψηφιότητα της Ρωσίας για Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας.

Από τον Τάσο Μελεμενίδη

Με τις φρικτές μνήμες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου να είναι ακόμη νωπές, η ζωή συνεχίζεται σε ένα νοσοκομείο του Λένινγκραντ που αποτελεί για μεγάλο διάστημα το πεδίο δράσης της ταινίας, σαν μια μικρογραφία όχι μόνο της πόλης αλλά και όλης της χώρας, ένα σύνολο από σωματικά και ψυχικά τραυματίες και κάποιους αμήχανους λειτουργούς που προσπαθούν να ξαναβάλουν τα πράγματα σε μια τάξη. Εκεί στέκεται ακίνητη η πρωταγωνίστρια Ίγια, μια πανύψηλη και αδύνατη κοπέλα, «παγωμένη» λόγω μιας σωματικής κατάρρευσης, ένα μετατραυματικό σοκ-κληροδότημα του πολέμου που την αφήνει για λίγα λεπτά έτσι. 

Όταν το σώμα της επαναφέρεται σε κανονική λειτουργία την βλέπουμε να προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της, μαζί με ένα μικρό παιδί που υποθέτουμε πως είναι δικό της, περιφερόμενη στους διαδρόμους του νοσοκομείου και στο μικρό δωμάτιο του κτιρίου στο οποίο μένει, σε ένα περιβάλλον φωτισμένο με πράσινα και κίτρινα φίλτρα που κραυγάζουν την ανάγκη για ζεστασιά και ανθρώπινη επαφή. Μια κομβική σκηνή και ένα αποτρόπαιο γεγονός φέρνουν στην ιστορία τη φίλη της Μάσα, τον μοναδικό πραγματικά δικό της άνθρωπο και μια εντελώς διαφορετική παρουσία σε σχέση με την Ίγια. Με βλέμμα που κρύβει μέσα του τρέλα, απελπισία, τόνους ανεκδήλωτης αγάπης, ακόμη και χιούμορ η εξαιρετική Βασιλίσα Περελιγκίνα δίνει ανεξάντλητο βάθος στη Μάσα και δίνει την ευκαιρία στον ταλαντούχο Καντεμίρ Μπαλάγκοφ να αναπτύξει το θέμα του με βάση το δίπολο των γυναικών.

Για τον Μπαλάγκοφ το θέμα της νέας ύπαρξης μιας γενιάς ανθρώπων που αδυνατούν να βρουν κίνητρο για να τη βελτιώσουν είναι αρκετά πολύπλοκο ώστε να εξαντληθεί με κάποιο σοκαριστικό εύρημα. Η σχέση που αναπτύσσουν οι δύο γυναίκες και οι εικόνες που έχουν δει τα μάτια τους πριν την ταινία, χρειάζεται να αποκωδικοποιηθεί μέσα από μεγάλα μονοπλάνα στα οποία βρίσκονται μόνο οι δυο τους ψάχνοντας για μια αλήθεια που θα τους δώσει δύναμη. Η παρουσία πολλών τέτοιων σκηνών δεν είναι πάντα υπέρ της ταινίας - μοιραία πέφτει σε επαναλήψεις - όμως η αντίθεση των βλεμμάτων (το άδειο της Ίγια με το πολυμορφικό της Μάσα) και η σταδιακή παρουσίαση των κινήτρων τους δικαιολογεί αυτον τον δύσκολο στην παρακολούθηση ρυθμό. 

Στο σύνολό του το «Ψηλό Κορίτσι», χωρίς να θέλει να γίνει επουλωτικό, μιλά για την ανάγκη του ανθρώπου για επούλωση τραυμάτων πριν προχωρήσει μπροστά. Είναι μια πολεμική ταινία χωρίς πόλεμο (αφού αυτός έχει τελειώσει) και μια πολιτική ταινία χωρίς πολιτικούς (διακριτική η παρουσία του κόμματος), με βλέμμα στη μονάδα που θα κουβαλήσει στις πλάτες της κάθε απόφαση ηγέτη - επιθετική, αμυντική, επανορθωτική. Προσθέτοντας και την  εξαιρετική αναπαράσταση της εποχής, κατασκευασμένης με μικρό κόστος και ορθές προτεραιότητες, η ταινία δείχνει πως ο 28χρονος Μπαλάγκοφ (είχε συστηθεί πριν 2 χρόνια με το μικρότερου βεληνεκούς «Οι Δικοί μου Άνθρωποι») ανεβαίνει στην υψηλή κατηγορία του ρωσικού σινεμά και αναμένεται να μας απασχολήσει περισσότερο τα επόμενα χρόνια. 

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Ενα Ψηλό Κορίτσι
  • Ενα Ψηλό Κορίτσι