Στα Μαχαίρια

Knives Out

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

2019
    ΠΑΡΑΓΩΓΗ: ΗΠΑ
    ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ράιαν Τζόνσον
    ΣΕΝΑΡΙΟ: Ράιαν Τζόνσον
    ΗΘΟΠΟΙΟΙ:Ντάνιελ Κρεγκ, Κρις Έβανς, Τζέιμι Λι Κέρτις, Άνα ντε Άρμας
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Στιβ Γέντλιν
    ΜΟΥΣΙΚΗ: Νέιθαν Τζόνσον
    ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 130'
    ΔΙΑΝΟΜΗ:Spentzos Film
    <ARTICLE TITLE/>

Παλιάς κοπής δομικά υλικά και καίριοι ταξικοί προβληματισμοί ενώνονται κάτω από την ομπρέλα μιας απενοχοποιημένης και άκρως χιουμοριστικής αφήγησης σε ένα whodunnit έτοιμο να μπει στις καλύτερες στιγμές του είδους. 

Από τον Τάσο Μελεμενίδη

Ο Ράιαν Τζόνσον ξεκίνησε την καριέρα του με το «Brick» το 2005, μια άσκηση ύφους πάνω στο φιλμ νουάρ που όμως άφηνε στην άκρη την κινηματογραφοφιλία όταν έπρεπε παραμένοντας αυθύπαρκτη στη βασική πλοκή της. Η αγάπη του σκηνοθέτη για την κινηματογραφική ιστορία ήταν εμφανής και στις μελλοντικές δουλειές του, ακόμη και στο «The Last Jedi» όταν χωρίς ίχνος ενοχής ανέβαζε ο ίδιος στο Twitter τη σκηνή από το «Wings» του Γουίλιαμ Γουέλμαν που μόλις είχε αντιγράψει με σχόλιο «κλέβοντας από τους καλύτερους». Βγαίνοντας αλώβητος από τους μακρινούς γαλαξίες και την ενόχληση παραδοσιακών φίλων του franchise για ασέβεια προς τον κόσμο του «Star Wars», ανακοίνωσε πως θα κάνει μια ταινία είδους (ένα whodunnit συγκεκριμένα, στο πρότυπο της Άγκαθα Κρίστι) που πιθανά θα λειτουργούσε θεραπευτικά για τον ίδιο. 

Η ταινία που προέκυψε έχει ξεκάθαρες καταβολές (την προαναφερθείσα συγγραφέα), ξεκινώντας με ένα πτώμα. Αυτό του 85χρονου συγγραφέα με ειδίκευση στα murder mysteries Χάρλαν Θρόμπι, που τον υποδύεται ο Κρίστοφερ Πλάμερ, ο οποίος ανήμερα των γενεθλίων του βρίσκεται νεκρός μάλλον από αυτοκτονία, όμως στο σπίτι βρίσκεται ένας ιδιωτικός ντετέκτιβ (Κρεγκ) που προσλήφθηκε από άγνωστο εργοδότη για να διαλευκάνει πιθανό δόλο και έγκλημα. Ο Θρόμπι άλλωστε συντηρεί σταδιακά τις οικογένειες των τριών παιδιών του, στο σπίτι επίσης βρίσκεται μια μετανάστρια από τη Λατινική Αμερική που τον προσέχει, γενικώς κίνητρα υπάρχουν. 

Ο Τζόνσον φτιάχνει δύο σύμπαντα μέσα στην ταινία του, αυτό της οικογένειας που συμβολίζει μια παλιά, συντηρητική και διαβρωμένη Αμερική και αυτό της μετανάστριας βοηθού (η Άνα ντε Άρμας που ξεπερνά επιτέλους ρόλους γλάστρας) με την καλή καρδιά όπως επιμένει να λέει ο ντετέκτιβ Μπενουά Μπλανκ, ο χαρακτήρας που αποτελεί την πιο ξεκάθαρη αναφορά στην Κρίστι απ’ όλες, ένα αντίγραφο του Πουαρό που μοιάζει να βρίσκεται πάντα ένα βήμα μπροστά απ’ όλους χάρη στην παροιμιώδη παρατηρητικότητά του. Η σύγκρουση των δύο αυτών κόσμων υπό το βλέμμα του ντετέκτιβ, τη μεταφυσική προσωποποίηση της Δικαιοσύνης, στοχεύει στην Αμερική των ημερών μας χωρίς όμως αυτή τη αναγωγή να τη συνοδεύει η σοβαροφάνεια. Η ταινία παίζει με κοινωνικούς όρους του σήμερα, όμως πιο κοντά στην καρδιά της κρατά το είδος της κωμωδίας, ύφος το οποίο ενστερνίζονται όλα τα μέλη του πολυπληθους καστ και με την ανάλογη επιτηδευμένη υπερβολή στο παίξιμό τους αντιλαμβάνονται πως είναι κομμάτια ενός χιουμοριστικού παιχνιδιού. Εκεί άλλωστε εντάσσεται και ο ενδοοικογενειακός κανιβαλισμός που προκύπτει καθώς τα συμφέροντα που διακυβεύονται είναι πολλά. 

Παραπάνω πράγματα για την πλοκή είναι περιττό να ειπωθούν, άλλωστε αυτή ξετυλίγεται ομαλά ανάμεσα σε πολλαπλά flashbacks και τη σταδιακή αποκάλυψη κινήτρων που μειώνουν τον αριθμό πιθανών ενόχων. Το φινάλε φέρνει ακόμη πιο κοντά τον Μπλανκ στον Πουαρό, υπογραμμίζοντας την ικανότητα του πρώτου να αφηγείται λεπτομερώς τις εκδοχές του, και ολοκληρώνει μια ρετρό τελετή προς ένα είδος που πια σερβίρεται αποκλειστικά με νοσταλγικά υλικά όμως μπορεί και παραμένει απρόσμενα καίριο. 

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Στα Μαχαίρια
  • Στα Μαχαίρια