ΚΑΝΝΕΣ 2017 / ΤΑΙΝΙΕΣ

Κάννες 2017: Αναζητώντας τη χαμένη αγάπη στον παγωμένο κόσμο του «Loveless»

2017-05-18 17:26:21

Κάννες 2017: Αναζητώντας τη χαμένη αγάπη στον παγωμένο κόσμο του «Loveless»




Ο Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ των «Λεβιάθαν» και «Ελένα», επιστρέφει στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Καννών με ένα μπεργκμανικής υφής οικογενειακό δράμα το οποίο σταδιακά μεταμορφώνεται σε ένα βραδυφλεγές θρίλερ μυστηρίου που καθηλώνει.


Από τον Κωστή Θεοδοσόπουλο

Κατά την διάρκεια ενός άγριου τσακωμού και καθώς η σχέση τους οδεύει με μαθηματική ακρίβεια στο τέλος, ο Μπόρις και η Ζένια συγκρούονται για το ποιος θα αναλάβει μετά τον χωρισμό την κηδεμονία του Αλιόσα, του δωδεκάχρονου γιου τους. Μόνο που εδώ, η ουσία της αντιπαράθεσης έγκειται στο γεγονός ότι κανένας από τους δύο δεν επιθυμεί να αναλάβει την επιμέλεια του παιδιού, με αποτέλεσμα οι δυό τους να σκαρφίζονται κάθε πιθανή δικαιολογία για να το ξεφορτωθούν. 

Η Ζένια είναι αποφασισμένη να συνεχίσει την ζωή της με τον εύπορο και λίγο μεγαλύτερό της, Άντον, ενώ ο Μπόρις ήδη συγκατοικεί με την Μάσα, μια κοπέλα σε προχωρημένη εγκυμοσύνη, η οποία αγνοεί ότι ο Μπόρις έχει ήδη ένα παιδί από τον πρώτο του γάμο. Κρυμμένος σε μια γωνία του σπιτιού -στο μακράν πιο σπαραχτικό μονοπλάνο της ταινίας- ο Αλιόσα ακούει σοκαρισμένος τους γονείς του να δηλώνουν ευθαρσώς την αποστροφή τους προς το πρόσωπό του και πνιγμένος στα δάκρυα αποφασίζει να φύγει από το σπίτι. Μετά από μία ολόκληρη μέρα, οι εγκλωβισμένοι στον μικρόκοσμό τους γονείς καταλαβαίνουν ότι το παιδί τους έχει εξαφανιστεί και ειδοποιούν τις αρχές οι οποίες ξεκινούν, έστω και καθυστερημένα, την επιχείρηση ανεύρεσης του μικρού Αλιόσα. 

Τρία χρόνια μετά το Βραβείο Σεναρίου που απέσπασε με το «Λεβιάθαν», o Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ επιστρέφει στην ηλιόλουστη Κρουαζέτ για να την βυθίσει ξανά στην καταχνιά, ακολουθώντας αυτή την φορά την ιστορία μιας δυσλειτουργικής οικογένειας της μεσαίας τάξης στην σύγχρονη Ρωσία. Στο «Loveless», ο Ρώσος δημιουργός στέκεται αμείλικτος μπροστά στους ήρωές του. Ακολουθεί τις ενδελεχείς συζητήσεις τους και φανερώνει τις πιο απόκρυφες σκέψεις τους, ξεγυμνώνοντας χωρίς δεύτερη σκέψη τις παθογένειες που έχουν καταστήσει τις διαπροσωπικές τους σχέσεις τοξικές. Επικεντρώνεται με τόση προσήλωση στις προσωπικές τους εμμονές, που όταν τελικά ο μικρός Αλιόσα εξαφανίζεται, ακόμα και ο θεατής -απορροφημένος από τα προβλήματα του ζευγαριού- συνειδητοποιεί μουδιασμένος ότι και ο ίδιος έχει σχεδόν ξεχάσει την ύπαρξη του παιδιού.

Έτσι, αυτό που ξεκινάει ως ένα μπεργκμανικής υφής οικογενειακό δράμα με αριστοτεχνικά γραμμένους διαλόγους και πειστικές ερμηνείες μετατρέπεται σταδιακά σε ένα βραδυφλεγές θρίλερ μυστηρίου το οποίο διαθέτει έναν εσωτερικό ρυθμό ικανό να σε καρφώσει στο κάθισμά σου. Ο τρόπος που ο Ζβιάγκιντσεφ και ο μόνιμος συνεργάτης τους στην διεύθυνση φωτογραφίας Μίκαηλ Κρίχμαν εξευρευνούν τις δυνατότητες της οπτικής αφήγησης είναι πραγματικά αξιοθαύμαστος. Από το ντεκουπάζ μέχρι τα αψεγάδιαστα κάδρα και την αργόσυρτη κίνηση της κάμερας, η εικόνα έχει αυτή τον ρόλο του πρωταγωνιστή και είναι εκείνη που κατευθύνει την δραματουργία και δημιουργεί την πνιγερή ατμόσφαιρα που περιβάλλει τόσο ταιριαστά μια αυθεντικά τραγική ιστορία. Ακόμα και σε μια ταινία που λόγω θέματος θα νόμιζες ότι οι γνώριμοι καταγγελτικοί τόνοι του Ρώσου δημιουργού θα έλειπαν, ο Ζβιάγκιντσεφ χρησιμοποιόντας αποσπασμάτα ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών εκπομπών δεν παραλείπει να εκτοξεύσει τα βέλη του προς το διεφθαρμένο Ρωσικό κράτος και την εκστρατεία παραπληροφόρησης που διεξήγαγε μέσω των μίντια στο πλαίσιο του πολέμου με την Ουκρανία.

Στο «Loveless» η απόπειρα του Ζβιάγκιντσεφ να βρει την αγάπη αποτυγχάνει. Μια αποτυχία όμως που είναι συνειδητή και έρχεται για να υπογραμμίσει για μια ακόμη φορά στην φιλμογραφία του, την απογοήτευση του σκηνοθέτη όχι μόνο για την χώρα του αλλά και για τους ίδιους τους ανθρώπους της.

Το Περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ - cinemagazine.gr βρίσκεται ήδη στις Κάννες και θα σας ενημερώνει καθημερινά με ανταποκρίσεις, αποκλειστικά θέματα και αφιερώματα! Δείτε τα όλα στο ειδικό τμήμα του site εδώ.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ