21ο ΦΝΘ: «Απολιθώματα», η αέναη μάχη του ανθρώπου με την ελπίδα - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
10:32
12/3

21ο ΦΝΘ: «Απολιθώματα», η αέναη μάχη του ανθρώπου με την ελπίδα

Το πρώτο μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ του φωτογράφου Πάνου Αρβανιτάκη θα μπορούσε να ειδωθεί υπό το πρίσμα μίας πολύ καλά κινηματογραφημένης εγκατάστασης, με πρωταγωνιστές τον άνθρωπο, τη γη και τη μηχανή.

Ανταπόκριση στη Θεσσαλονίκη: Άντυ Δημοπούλου

Ο Αρβανιτάκης χρησιμοποιεί ως καμβά του ντοκιμαντέρ του τα τοπία της Εορδαίας, στη Δυτική Μακεδονία, όπου οι δραστηριότητες της ΔΕΗ μεταλλάσσουν συνεχώς το τοπίο. Με πλάνα που μοιάζουν τοποθετημένα σε σεληνιακό περιβάλλον, το μοτίβο του πίνακα συνεχώς διαφέρει μετά το πέρασμα των μηχανών. Ο λιγνίτης δίνει στο φόντο μία αίσθηση πεδίου μάχης, ενώ οι μηχανές, σα να υπηρετούν μία πολύ καλά σκηνοθετημένη χορογραφία, κινούνται αρμονικά και ταυτόχρονα μαχητικά στο χώρο, ορθώνοντας το ανάστημά τους απέναντι στη Φύση και τον Άνθρωπο.

Μέσα από τη ματιά του σκηνοθέτη όμως, και με απόλυτο αρωγό τη μουσική υπόκρουση του Κανάρη Κεραμάρη, που μεταμορφώνεται παράλληλα με τις εικόνες και τους ήχους του περιβάλλοντος, το μέλλον που σχηματίζουν, δεν μοιάζει τόσο δυσοίωνο αλλά εξανθρωπίζεται. Μοιάζει να περικλείει μία ελπίδα διαφυγής, όπως ακριβώς εξηγείται εξαρχής, από τους λιγοστούς τίτλους που πέφτουν κατά τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ.

Παραλείποντας περιττές συζητήσεις, αφηγήσεις και διαλόγους, ο Αρβανιτάκης αφήνει τον ανθρώπινο μόχθο να μιλήσει μέσα από τα αφοσιωμένα πρόσωπα, τα μισοτελειωμένα τσιγάρα και το τραγούδι των εργατών, που ενώ μιλά για τον καημό των ανθρώπων σε ένα καπηλιό, καταφέρνει να μεταφέρει την ίδια αίσθηση κατάνυξης με τη λειτουργία της εκκλησίας.

Με ένα δυναμικό μοντάζ που χρησιμοποιεί διαλεκτικές αντιπαραθέσεις ακροβατώντας ανάμεσα στο προϊστορικό και το σημερινό, το απόκοσμο και το οικείο, το θείο και το ανθρώπινο, το δυστοπικό και το ελπιδοφόρο, το μηχανικό και το έμψυχο, το γαλήνιο και το βίαιο, το σινεμά του φανταστικού κι αυτό της τεκμηρίωσης, ο σκηνοθέτης καταφέρνει να χαρίσει ένα άρτιο και ισορροπημένο αποτέλεσμα, χάρις την ισόποση βαρύτητα ακριβώς αυτής της ευρύτερης αντινομίας. Και να φτάσει έτσι, σε ένα ανθρωποκεντρικό τέλος που δε φοβάται ούτε την απεραντοσύνη του τοπίου, ούτε το επιβλητικό μέγεθος της μηχανής.

Η ταινία «Απολιθώματα» κέρδισε το Βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη του Ελληνικού Προγράμματος στην Τελετή Απονομής των Βραβείων του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Διαβάστε αναλυτικά τα βραβεία εδώ.

Διαβάστε ακόμη:
21ο ΦΝΘ: Τα «Άκρα» της Δήμητρας Μπαμπαδήμα είναι μία βουτιά στο ανθρώπινο σθένος​
21ο ΦΝΘ: Ο ήχος της ελευθερίας στην Χιλή έχει έντονα χρώματα κι ακούει στο όνομα «Λεμεμπέλ»

21ο ΦΝΘ: Από την Πόλι στην Πολίν. Δυο ταινίες για δυο εμβληματικές γυναίκες της ποπ κουλτούρας
21o ΦΝΘ: Απονομή Χρυσού Αλέξανδρου στον Λούι Ψυχογιό
21ο ΦΝΘ: Το «Mάριαν & Λέοναρντ: Λόγια Αγάπης» αφηγείται μια πανέμορφη ερωτική ιστορία

21o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αυτό είναι το πλήρες πρόγραμμα
21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Τα ελληνικά ντοκιμαντέρ
21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Οι πρώτες ταινίες του Διαγωνιστικού Τμήματος
«Marianne & Leonard»: Έναρξη με ένα θρυλικό love story για το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Επτά ταινίες για ό,τι «Συμβαίνει τώρα» στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Γιατί να κοιτάζουμε τα ζώα; Η σχέση του ανθρώπου με τα ζώα στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης