Berlinale 2020: Επετειακή αυλαία στο Φεστιβάλ Βερολίνου υπό τη σκιά του κοροναϊού και της επίθεσης στο Χανάου

2020-02-21 15:33:37
Αποστολή στο Βερολίνο: Πάνος Γκένας

Το 70ό Φεστιβάλ ΚΙνηματογράφου του Βερολίνου σήκωσε αυλαία χθες Πέμπτη 20 Φεβρουαρίου με την Τελετή Έναρξης και την προβολή της ταινίας «My Salinger Year» του Φιλίπ Φαλαρντό.

Το ξέσπασμα του κοροναϊού που μας απασχολεί σε παγκόσμια κλίμακα, η απόσυρση του ονόματος του σκηνοθέτη και ιδρυτή της Μπερλινάλε, Άλφρεντ Μπάουερ, από τα βραβεία του Φεστιβάλ μετά τις υποψίες ενασχόλησής του με τη ναζιστική κινηματογραφική προπαγάνδα και οι δυο ρατσιστικές επιθέσεις εναντίον θαμώνων σε μπαρ του Χάναου της Έσσης, είναι γεγονότα που έχουν ρίξει ήδη τη σκιά τους στο 70ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου.

Επιπρόσθετα τα έργα του μετρό στην στάση Ποτσντάμερ, η απομάκρυνση των καντίνων που βρίσκονταν παράπλευρα στο (επίσης) υπό ανακαίνιση εμπορικό κέντρο Arkaden, η σχετική ηρεμία στο European Film Market και η ετεροχρονισμένη, λόγω Όσκαρ, μετακίνηση του Φεστιβάλ τις τελευταίες μέρες του Φεβρουαρίου, είναι φανερό πως έχουν αποσυντονίσει φέτος τη ρουτίνα της Μπερλινάλε.

Η διοργάνωση έχει εορταστικό, επετειακό χαρακτήρα και νέα διεύθυνση με βασικό πρόσωπο τον πρώην Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Λοκάρνο, Κάρλο Σατριάν. Η συγκυρία όμως δεν έχει αποδειχθεί σύμμαχός της, οπότε ανυπομονούμε να δούμε αν οι ταινίες του προγράμματος αποτελούν και τους πραγματικούς λόγους της γιορτής.

Μέχρι στιγμής τα φώτα της δημοσιότητας έχουν πέσει στον Πρόεδρο της φετινής Κριτικής Επιτροπής του Διεθνούς Διαγωνιστιού, Τζέρεμι Άιρονς, ο οποίος στη χθεσινή Συνέντευξη Τύπου σχολίασε τις παλαιότερες, αμφιλεγόμενες δηλώσεις του σχετικά  με τον γάμο ομοφυλοφίλων, το δικαίωμα αμβλώσεων και τη σεξουαλική παρενόχληση. Με διάθεση να βάλει οριστικά μία τελεία ο Άιρονς δήλωσε πως:

«Μακάρι να μην χρειαζόταν να ασχοληθούμε με αυτό, αλλά από την άλλη δεν θέλω να γίνει κομμάτι που θα αποσπάσει την προσοχή από την Μπερλινάλε. Επιτρέψτε μου να κάνω σήμερα μερικές δηλώσεις που θα ξεκαθαρίσουν τα συγκεκριμένα θέματα μια για πάντα.

Καταρχάς, υποστηρίζω ολόψυχα το παγκόσμιο κίνημα για την αντιμετώπιση της ανισότητας των δικαιωμάτων των γυναικών και για την προστασία τους από την παρενόχληση και την ασέβεια τόσο στο σπίτι όσο και στο χώρο εργασίας. Δεύτερον, επικροτώ τη νομοθεσία του γάμου για τα άτομα του ιδίου φύλου, οπουδήποτε και αν επιτευχθεί, και ελπίζω ότι αυτή η πεφωτισμένη νομοθεσία θα συνεχίσει να εξαπλώνεται σε όλο και περισσότερες κοινωνίες. Και τρίτον, υποστηρίζω ολόψυχα το δικαίωμα των γυναικών να κάνουν αμβλώσεις, αν το επιλέγουν.

Αυτά τα τρία ανθρώπινα δικαιώματα είναι, πιστεύω, ουσιαστικά βήματα προς μια πολιτισμένη και ανθρώπινη κοινωνία, για την οποία όλοι πρέπει να συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε».

Οι παραπάνω δηλώσεις του Άιρονς αφορούν παλαιότερα σχόλια από συνεντεύξεις του 2011 και 2013, στις οποίες ο ηθοποιός είχε σχολιάσει έντελώς άστοχα πως η θώπευση των γυναικείων οπισθίων είναι κομμάτι επικοινωνίας και πως η αλλαγή στη νομοθθεσία για τον γάμο ομοφυλοφίλων θα οδηγούσε «πατεράδες στο να παντρεύουν τους γιους τους για να αποφύγουν τον φόρο κληρονομιάς.

«Ελπίζω ότι μερικές από τις ταινίες που θα παρακολουθήσουμε θα αντιμετωπίσουν αυτά τα ζητήματα μεταξύ πολλών άλλων που μας αφορούν και περιμένω με ανυπομονησία να παρακολουθήσω ταινίες στο φετινό Βερολίνο που θα μας προκαλέσουν να αμφισβητήσουμε τη στάση, τις προκαταλήψεις και τις παγκόσμιες αντιλήψεις για τη ζωή όπως την ξέρουμε. Εύχομαι πλέον τα προηγούμενα σχόλιά μου να "κοιμηθούν"», σχολίασε ο Άιρονς. Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε την τύχη της νέας ταινίας της σκηνοθέτιδας Ελίζα Χίτμαν «Never Rarely Sometimes Always», κοινωνικό δράμα με θέμα τις αμβλώσεις, στα φετινά βραβεία του Βερολίνου.

Στην Τελετή Έναρξης που πραγματοποιήθηκε στο Μπερλινάλε Παλάστ, η νέα εκτελεστική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Μαριέτ Ρίζενμπικ τίμησε τους νεκρούς της επίθεσης στο Χανάου και υπογράμμισε πως «Η Μπερλινάλε υποστηρίζει την ανοχή, το σεβασμό και την φιλοξενία. Το Φεστιβάλ καταγγέλει τη βία και το ρατσισμό» ενώ η Μόνικα Γκρούτερς, η Υπουργός Πολιτισμού, μαζί με τον Δήμαρχο του Βερολίνου, Μάικλ Μούρερ έκαναν σαφή σύνδεση της επίθεσης στο Χανάου με την επικίνδυνη άνοδο των ακροδεξιών πολιτικών ομάδων και ειδικά του κόμματος Alternative for Germany (AfD).  Το κοινό σηκώθηκε όρθιο όταν η Γκρούτερς δήλωσε πως η Γερμανία δεν θα συνεργαστεί ποτέ ξανά με μία φιλοναζιστική δύναμη, σχολιάζοντας τις πρόσφατες εκλογές στη Θουριγγία και τα υψηλά ποσοστά τoy ΑfD.

«Όταν κάποιος κάθεται σε μία αίθουσα γίνεται κομμάτι μιας κοινωνίας όπου δεν χωρούν διαχωρισμοί τάξης, γλώσσας και θρησκείας», δήλωσε από πλευράς του ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής, Κάρλο Σατριάν, προσθέτωντας πως «ο κινηματογράφος μας ενώνει».

Μετά την Τελετή ακολούθησε η προβολή της ταινίας «My Salinger Year» του Καναδού σκηνοθέτη Φιλίπ Φαλαρντό με πρωταγωνίστριες τις Μάργκαρετ Κουάλεϊ και Σιγκούρνι Γουίβερ. Στην ταινία παρακολουθούμε μια νεαρή ποιήτρια (Κουάλεϊ) που δουλεύει ως γραμματέας σε εκδοτικό όμιλο και απαντά στα γράμματα των θαυμαστών του Τζέι Ντι Σάλιντζερ, συγγραφέα του «Φύλακα στη Σίκαλη».

Ο Φαλαρντό είχε βρεθεί για πρώτη φορά στη Μπερλινάλε το 2009 με το φιλμ «It’s Not Me, I Swear!» το οποίο βραβεύτηκε στο τμήμα Generation. «Είμαι ενθουσιασμένος που η ταινία μου θα ανοίξει τη φετινή Berlinale. Δε θα μπορούσαμε να ελπίζουμε σε καλύτερο μέρος. Το φεστιβάλ έχει ανοίξει στο παρελθόν με σπουδαία φιλμ από μεγάλους σκηνοθέτες και είναι τιμή μου που θα βρίσκομαι πλέον σε αυτή τη λίστα» δήλωσε ο σκηνοθέτης.

Το ΣΙΝΕΜΑ / cinemagazine.gr βρίσκεται στο Βερολίνο με την υποστήριξη της Aegean Airlines και σας υπόσχεται καθημερινές, ζεστές ανταποκρίσεις. Το 70ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου θα πραγματοποιηθεί 20 Φεβρουαρίου - 1 Μαρτίου 2020. 

 

  • Καμία πατρίδα για τα φετινά Οσκαρ!

    Εκπλήξεις, φαβορί και πολλή πολλή Ευρώπη είχε η 80 τελετή απονομής των βραβείων Οσκαρ που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Κυριακής και μεταδόθηκε λεπτό προς λεπτό από το cinemag. [...]

  • Καμιά Πατρίδα Για Τους Μελλοθάνατους

    No Country for Old Men

    «Γελάω καμιά φορά» μονολογεί πικραμένος ο παλαίμαχος σερίφης που σε όλη τη διάρκεια του φιλμ χρησιμεύει ως ψύχραιμο αντιστάθμισμα και ηθική πυξίδα στα όσα αποτρόπαια συμβαίνουν επί οθόνης. [...]

  • Ιθαν και Τζόελ Κοέν : Νικητές του Βραβείου Σκηνοθεσίας

    Οι αδελφοί Κοέν είναι οι μεγάλοι νικητές της φετινής διοργάνωσης, καθώς είναι οι τέταρτοι στην ιστορία μετά τον Φράνσις Φορντ Κόπολα (Νονός 2) και τον Τζέιμς Κάμερον (Τιτανικός) και τον Πίτερ [...]

  • Ντάνιελ Ντέι Λούις - Νικητής στον Α΄ Ανδρικό Ρόλο

    Χύθηκε αίμα στους Α' αντρικούς. Η βραβευμένη Έλεν Μίρεν ανοίγει το φάκελο και ο Ντάνιελ Ντέι Λουις βγαίνει ο μεγάλος νικητής από την αντροπαρέα. Σήκωσε το Οσκαρικό τρόπαιο έχοντας καρφιτσωμένο [...]

  • Μαριόν Κοτιγιάρ - Νικήτρια στον Α' Γυναικείο Ρόλο

    Και το Όσκαρ Α' γυναικείου ρόλου πήγε στην...Μάριον Κοτιγιάρ! Ενώ όλοι περίμεναν να βγει νικήτρια τη μεγάλη Τζούλι Κρίστι, ξαφνικά ανακοινώθηκε από το στόμα του Φόρεστ Γουιτάκερ το όνομα της [...]

  • Χαβιέ Μπαρδέμ- Νικητής στο Β΄Ανδρικό Ρόλο

    Ο Χαβιέ Μπαρδέμ με απίστευτα ποσοστά στις σχηματικές προβλέψεις (μόλις 1.07) πήρε το Όσκαρ Β' Αντρικού Ρόλου. Είναι και επίσημα ο πρώτος Ισπανός που παίρνει το χρυσό αγαλματίδιο. Η ερμηνεία [...]

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ