«Μικρές Κυρίες» για μεγάλα βραβεία; Θετικές πρώτες αντιδράσεις για την ταινία της Γκρέτα Γκέργουιγκ
Η υποψήφια για Όσκαρ Σκηνοθεσίας («Lady Bird») Γκρέτα Γκέργουιγκ φρεσκάρει φέτος τις κλασικές «Μικρές Κυρίες» με τη βοήθεια ενός λαμπερού καστ.
Από το «Frances Ha» και το «Afterlife» των Arcade Fire, μέχρι τα «Καταπληκτικές Γυναίκες» και «Lady Bird», η ταλαντούχα ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτις Γκρέτα Γκέργουιγκ βρέθηκε το 2018 να διεκδικεί το Όσκαρ σκηνοθεσίας (μόλις η πέμπτη γυναίκα που το κατάφερε) και το όνομά της να συζητιέται έντονα για την τεράστια επιτυχία. Κάτι που φαίνεται πως θα επαναλάβει και φέτος στην κούρσα των μεγάλων κινηματογραφικών βραβείων.
Οι «Μικρές Κυρίες» έλαβαν θετικές κριτικές και επιβεβαίωσαν τις προσδοκίες της δημιουργικής ομάδας. Οι περισσότεροι κάνουν λόγο για σίγουρη υποψηφιότητα της Σίρσα Ρόναν στην οσκαρική κατηγορία του Α' Γυναικείου, εκθειάζουν παράλληλα την ερμηνεία της ταλαντούχας, ανερχόμενης Φλόρενς Πίου («Μεσοκαλόκαιρο», «Η Μικρή Τυμπανίστρια», «Lady Macbeth»), τη μουσική του Αλεξάντρ Ντεσπλά και τη φρέσκια, παθιασμένη ματιά της σκηνοθέτιδας που σπάει τολμηρά τη γραμμική αφήγηση του μυθιστορήματος. Να θυμίσουμε πως η ταινία έχει άλλωστε ευνοϊκή, για τα βραβεία, ημερομηνία εξόδου τα προσεχή Χριστούγεννα.
Συνεπής σε μία καριέρα indie ευαισθησίας, η Γκέργουιγκ σκηνοθέτησε τις «Μικρές Κυρίες» με τη βοήθεια ενός μεγάλου καστ. Δυο από τους ηθοποιούς της στο «Lady Bird», η υποψήφια για Όσκαρ Σίρσα Ρόναν («Εξιλέωση») και ο ανερχόμενος Τιμοτέ Σαλαμέ («Να με Φωνάζεις με τ' Όνομά σου») ανανεώνουν τη συνεργασία τους μαζί της, ενώ οι Μέριλ Στριπ, Έμα Γουότσον, Λόρα Ντερν και Φλόρενς Πίου, συμπληρώνουν την ομάδα.
Η ταινία βασίζεται στο ομώνυμο και πασίγνωστο, κλασικό μυθιστόρημα της Λουίζα Μέι Άλκοτ, που πρωτοεκδόθηκε το 1869 και εμπνέεται από την παιδική της ηλικία, με βασικές πρωταγωνίστριες τις αδερφές Τζο, Μπεθ, Μεγκ, Έιμι και τις συναρπαστικές, αισθηματικές και οικογενειακές περιπέτειές τους προς την ενηλικίωση, την περίοδο που ο πατέρας τους λείπει στον πόλεμο. Η Σίρσα Ρόναν υποδύεται την ατίθαση Τζο, η Γουότσον τη γλυκιά Μεγκ και η Πίου τη μικρή Έιμι. Η Στριπ έχει αναλάβει το ρόλο της θείας και ο Σαλαμέ, τον ορφανό γείτονα των κοριτσιών, Λόρι Λόρενς.
Να θυμίσουμε πως το βιβλίο διασκευάστηκε σχετικά πρόσφατα (2017) για την τηλεόραση με πρωταγωνίστριες τις Μάγια Χοκ και Έμιλι Γουότσον, οι περισσότεροι όμως θα θυμούνται τη μεταφορά του 1994 σε σκηνοθεσία Τζίλιαν Άρμστρονγκ και πρωταγωνίστριες τις Γουινόνα Ράιντερ, Σούζαν Σαράντον, Κίρστεν Ντανστ και Κλερ Ντέινς.
Η ταινία θα κυκλοφορήσει στις ελληνικές αίθουσες αρχές 2020 από την Feelgood.
#LittleWomen: Gerwig makes this material her own in delightful ways you’d expect and some adult-meditation-on-childhood ways I didn’t. So rewarding to see the ease with which she paints on this canvas and that she (or any director these days) was given it.
— Chris O'Falt (@cofalt) October 24, 2019
Jo's lines in #LittleWomen resonate w me completely differently now as a 33 yr old single writer. Wanting to remain independent but wanting to be loved. Greta's take on the story made me connect w Jo in a way I never had. As a girl, I just thought she was crazy to reject Laurie.
— Amy Kaufman (@AmyKinLA) October 24, 2019
Greta Gerwig takes the straightforward story of LITTLE WOMEN and boldly scrambles it, starting two-thirds of the way through and retelling most of what you remember via flashbacks and cross-cutting. Call it Louisa May Alcott meets 21 GRAMS.
— Kyle Buchanan (@kylebuchanan) October 24, 2019
For my money, the MVP in LITTLE WOMEN is Florence Pugh. Hot off of MIDSOMMAR, Pugh is having a great year, and she’s hilarious and winning as Amy, the character best served by Gerwig’s structural gambits.
— Kyle Buchanan (@kylebuchanan) October 24, 2019
So I've seen Little Women twice now and it's one of my very favorite movies of the year. Greta Gerwig delivers a both passionately faithful and gorgeously original take. Saoirse is a fierce Jo, Chalamet/Dern/Streep esp are great in support, and Florence Pugh is astonishing.
— David Canfield (@davidcanfield97) October 24, 2019
Greta Gerwig's "Little Women" is an intelligent, honorable piece of filmmaking that pays great respect to a beloved literary tale.
Florence Pugh is outstanding, and doesn't just steal, but snatch every viewer's eyes in each scene she inhabits. #LittleWomenMovie #FilmTwitter pic.twitter.com/YAUw9iLDZ4
— Clayton Davis (@AwardsCircuit) October 24, 2019
Greta Gerwig's @LittleWomen is wonderful. A loving, meticulously-crafted adaptation that exceeded my expectations. Heartfelt, moving and a terrific showcase for its extremely talented cast and beloved source material. pic.twitter.com/NwcMmnx9Pg
— Kara Warner (@karawarner) October 24, 2019
Saoirse Ronan is going to land her fourth Academy Award nomination for #LittleWomen at the age of 25. In related news, I needed a two-hour nap today after stubbing my toe.
— Jenelle Riley (@jenelleriley) October 24, 2019
Based on additional discussions with screening attendees, #LittleWomen sounds like a strong #Oscars Best Adapted Screenplay contender, many telling me Gerwig was faithful to source material but added her own unique twist on things, also Pugh & @RealChalamet praised for supporting pic.twitter.com/Qt9n8j1Dvu
— ?? AWARDS ACE (@ErickWeber) October 23, 2019
LITTLE WOMEN is charming just like the novel/prior versions. Each role perfectly cast. Rousing score. Timely as ever. Hard not to cheer. Greta says at q&a, “As a girl who wanted to be a writer, Jo March was my north star.” We’ll see as far as Oscars—nice to have an upbeat option. pic.twitter.com/WUDmtJwjd8
— Scott Feinberg (@ScottFeinberg) October 24, 2019
The last three Best Picture winners—MOONLIGHT, THE SHAPE OF WATER, GREEN BOOK—end happily and portrayed the world as ultimately hopeful.
Greta Gerwig’s LITTLE WOMEN is the first movie of the year that does just that. So…front runner? (It’s inventive and wonderful.)
— Sean Fennessey (@SeanFennessey) October 24, 2019
Saoirse Ronan makes all this look easy, once again proves, she is one of our most gifted actresses working.
Alexandre Desplat's musical score is undoubtedly not just one of the best compositions of the year, but one of the crowning achievements of his career. #LittleWomenMovie
— Clayton Davis (@AwardsCircuit) October 24, 2019