Η Τετραλογία της Νάπολης στη μικρή οθόνη: Είδαμε πρώτοι την «Υπέροχη Φίλη μου»

2018-11-16 13:03:35
Από τον Πάνο Γκένα

Η τηλεοπτική μεταφορά του μυθιστορήματος της Έλενα Φερράντε «Η Υπέροχη Φίλη Μου» κάνει πρεμιέρα σε λίγες μέρες, αποκλειστικά στην COSMOTE TV.

Μακριά από τις επικές περιπέτειες του Γουέστερος, το HBO συμπράττει με τη RAI για την τηλεοπτική μεταφορά ενός πολύ διαφορετικού λογοτεχνικού κόσμου, αυτού της Έλενα Φερράντε. Το 2012 η συγγραφέας, η ταυτότητα της οποίας παραμένει άγνωστη, έκανε παγκόσμια αίσθηση με το μυθιστόρημα «Η Υπέροχη Φίλη μου», πρώτο μέρος της «Τετραλογίας της Νάπολης». Έξι χρόνια μετά, η ιστορία της Έλενας και της Λίλας είναι ένα από τα τηλεοπτικά γεγονότα της χρονιάς.

Το πρώτο επεισόδιο αντλεί τον τίτλο του «Οι Κούκλες» από μία σημαντική σκηνή των πρώτων κεφαλαίων του βιβλίου, και εισάγει τους χαρακτήρες ακριβώς όπως η πένα της Φερράντε. Η Έλενα Γκρέκο, μία ηλικιωμένη γυναίκα, δέχεται τηλεφώνημα από τον γιο μιας καλής της φίλης, που την ενημερώνει για την εξαφάνισή της. Πρόκειται για τη Λίλα Τσερούλλο, την «υπέροχη φίλη» από τα παλιά. Το τηλεφώνημα θα δώσει έναυσμα για ένα ταξίδι στο παρελθόν και η Έλενα αντίθετα με την πρόθεση της Λίλας να «σβήσει τα ίχνη», θα ξεκινήσει την αφήγηση της κοινής παιδικής τους ηλικίας.

Η οικογένεια του τσαγκάρη, του θυρωρού, της τρελής χήρας, του μαραγκού, φυσικά του δον Ακίλλε... Στους τίτλους αρχής, με την εξαιρετική μουσική υπόκρουση του Μαξ Ρίχτερ, οι κάρτες μας συστήνουν τις οικογένειες της σειράς σαν ένα νοσταλγικό view master χαρακτήρων. Οι φωτογραφίες αποτυπώνουν μέσα από τα πρόσωπα, την ενδυματολογική επιμέλεια και το σκηνογραφικό φόντο τη σκληράδα, αλλά και τις τρυφερές συγγένειες των μελών, κάνοντας σαφές πως οι δυναμικές που θα αναπτύξουν οι συγκεκριμένοι χαρακτήρες αποτελούν το υπόστρωμα της πλοκής. Παράλληλα δίνουν πρόσωπο σε μία εποχή και συνδέουν τις φτωχογειτονιές της Νάπολης της δεκαετίας του ‘50 με συγκεκριμένες σχέσεις.

Ο Σαβέριο Κοστάντσο, σκηνοθέτης που γνωρίσαμε το 2004 με το «Private» στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο και πριν λίγα χρόνια συγκίνησε με το οικογενειακό δράμα «Πεινασμένες Καρδιές», αποτυπώνει τοπογραφικά τη Νάπολη με μία σχεδόν μονοχρωματική παλέτα, ενδεχομένως μία αναφορά στη χρυσή εποχή του ιταλικού νεορεαλισμού και τις ταινίες των Ροσελίνι, Βισκόντι και Ντε Σίκα. Σε ένα τόπο όπου τα διαμερίσματα, οι αυλές, οι σχολικές τάξεις, οι εσωτερικοί διάδρομοι των πολυκατοικιών, δημιουργούν έναν ασφυκτικό κλοιό όπου κάθε ελπίδα για απόδραση εξανεμίζεται και τα οικογενειακά δεσμά κάνουν αισθητό το βάρος τους, ο Κοστάντσο επικεντρώνεται στα δυο κορίτσια, την Έλενα και τη Λίλα, με μία διερευνητική ματιά. 

Οι μικρές Ελίζα Ντελ Τζένιο και Λουντοβίκα Νάστι στους ρόλους των Έλενα Γκρέκο και Λίλα Τσερούλλο, χτίζουν άμεσα χημεία και αποτελούν οπτικά ένα πολύ ενδιαφέρον δίπολο. Η ξανθιά, ήσυχη Έλενα που προσπαθεί για το καλύτερο και η μελαχρινή, ατίθαση Λίλα, που τα καταφέρνει αβίαστα. Και οι δυο όμως είναι ανήλικα κορίτσια σε έναν κόσμο που δεν τις υπολογίζει. Οι σκηνές που οι μικρές φίλες εκπαιδεύονται με τις «Μικρές Κυρίες» της Λουίζα Μέι Άλκοτ, το γοερό κλάμα της χήρας καθώς διαλύει το σπίτι της όταν η οικογένεια του εραστή της αποφασίζει να εγκαταλείψει την πόλη, η θαρραλέα παράκληση των δυο κοριτσιών στο κατώφλι του δον Ακίλλε, είναι μερικά από τα highlights του πρώτου επεισοδίου που φιλτράρονται μέσα από την αυθεντικότητα της ναπολιτάνικης διαλέκτου κι αφήνουν μακριά το μελόδραμα και τους συναισθηματισμούς.

Μόνο η πιστότητα, που φαίνεται να θαυμάζει το «υπέροχο» μυθιστόρημα σαν ευαγγέλιο, και δεν αφήνει δημιουργικές ελευθερίες φαντάζει μέχρι τώρα μειονέκτημα στη σειρά που θέλει περισσότερο να ικανοποιήσει, κι όχι να εκπλήσσει με όραμα. Ακόμα και σε σκηνές που το voice over - μόνιμη υπενθύμιση της λογοτεχνικής πηγής - δεν κρίνεται απαραίτητο, από τη στιγμή που οι εικόνες μπορούν να «μιλήσουν» με αυτάρκεια.

Η συγγραφέας Έλενα Φερράντε εμπλέκεται στο σενάριο της σειράς, που το συνυπογράφει με τον Φραντσέσκο Πίκολο («Το Ανθρώπινο Κεφάλαιο»), τη Λάουρα Παολούτσι (παραγωγό του «Γόμορρα) και τον σκηνοθέτη, ενώ στην παραγωγή φιγουράρει το όνομα του Πάολο Σορεντίνο («Η Τέλεια Ομορφιά»).

Ένας ύμνος για τις φιλίες που μας καθορίζουν, ακόμα κι αν οι δεσμοί τους δεν παραμείνουν άρρηκτοι με τα χρόνια, τη ζήλεια και τη λατρεία που τροφοδοτεί την άμιλλα, η «Υπέροχη Φίλη μου» ξεδιπλώνει την ιστορία μιας φιλίας, μιας γειτονιάς κι εντέλει ενός έθνους που βιώνει κοσμοϊστορικές αλλαγές με το πέρασμα των δεκαετιών. Γήινο και τρυφερό, μία αναλογία του μικρόκοσμου που παρατηρούμε ως παιδιά και μας προετοιμάζει ως ενήλικες, η τηλεοπτική «Υπέροχη Φίλη μου» ξεκινά παράλληλα με πολλές υποσχέσεις. 

«Το My Brilliant Friend, κάνει πρεμιέρα αποκλειστικά στην COSMOTE TV την Πέμπτη 22/11, στις 22.00 (COSMOTE CINEMA 4HD). Κάθε επεισόδιο της σειράς, αμέσως μετά θα είναι διαθέσιμο on demand στην υπηρεσία COSMOTE TV PLUS».

  • Καμία πατρίδα για τα φετινά Οσκαρ!

    Εκπλήξεις, φαβορί και πολλή πολλή Ευρώπη είχε η 80 τελετή απονομής των βραβείων Οσκαρ που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Κυριακής και μεταδόθηκε λεπτό προς λεπτό από το cinemag. [...]

  • Καμιά Πατρίδα Για Τους Μελλοθάνατους

    No Country for Old Men

    «Γελάω καμιά φορά» μονολογεί πικραμένος ο παλαίμαχος σερίφης που σε όλη τη διάρκεια του φιλμ χρησιμεύει ως ψύχραιμο αντιστάθμισμα και ηθική πυξίδα στα όσα αποτρόπαια συμβαίνουν επί οθόνης. [...]

  • Ιθαν και Τζόελ Κοέν : Νικητές του Βραβείου Σκηνοθεσίας

    Οι αδελφοί Κοέν είναι οι μεγάλοι νικητές της φετινής διοργάνωσης, καθώς είναι οι τέταρτοι στην ιστορία μετά τον Φράνσις Φορντ Κόπολα (Νονός 2) και τον Τζέιμς Κάμερον (Τιτανικός) και τον Πίτερ [...]

  • Ντάνιελ Ντέι Λούις - Νικητής στον Α΄ Ανδρικό Ρόλο

    Χύθηκε αίμα στους Α' αντρικούς. Η βραβευμένη Έλεν Μίρεν ανοίγει το φάκελο και ο Ντάνιελ Ντέι Λουις βγαίνει ο μεγάλος νικητής από την αντροπαρέα. Σήκωσε το Οσκαρικό τρόπαιο έχοντας καρφιτσωμένο [...]

  • Μαριόν Κοτιγιάρ - Νικήτρια στον Α' Γυναικείο Ρόλο

    Και το Όσκαρ Α' γυναικείου ρόλου πήγε στην...Μάριον Κοτιγιάρ! Ενώ όλοι περίμεναν να βγει νικήτρια τη μεγάλη Τζούλι Κρίστι, ξαφνικά ανακοινώθηκε από το στόμα του Φόρεστ Γουιτάκερ το όνομα της [...]

  • Χαβιέ Μπαρδέμ- Νικητής στο Β΄Ανδρικό Ρόλο

    Ο Χαβιέ Μπαρδέμ με απίστευτα ποσοστά στις σχηματικές προβλέψεις (μόλις 1.07) πήρε το Όσκαρ Β' Αντρικού Ρόλου. Είναι και επίσημα ο πρώτος Ισπανός που παίρνει το χρυσό αγαλματίδιο. Η ερμηνεία [...]

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ