Oscars 2020: Εκπλήξεις κι Απουσίες στο σκωτσέζικο ντους της Ακαδημίας

2020-01-14 11:20:42
Από τον Πάνο Γκένα

Κάθε χρόνο όταν ακούμε πως η Ακαδημία ετοιμάζεται να ανακοινώσει τις υποψηφιότητες των Όσκαρ, αναμένουμε σκωτσέζικα ντους. Ποιες ήταν οι ευχάριστες εκπλήξεις και οι δυσάρεστες απουσίες της φετινής χρονιάς;

Η Ακαδημία ανακοίνωσε τις υποψηφιότητες της φετινής 92ης Τελετής Απονομής των βραβείων Όσκαρ, κι αν κάποιοι γέλασαν πρώτοι υπάρχουν κι αυτοί που «δάκρυσαν» τελευταίοι.

Διαβάστε ακόμη:
Oscars 2020: 11 υποψηφιότητες ο «Joker» και από 10 σε «Ιρλανδό», «Κάποτε στο Χόλιγουντ» και «1917»

κεντρική φωτο άρθρου credit Variety

Εκπλήξεις

Μπορεί να ήταν αναμενόμενο, αλλά μέχρι να συμβεί δεν ήταν σίγουρο. Τα «Παράσιτα» συγκέντρωσαν έξι υποψηφιότητες και έγραψαν ιστορία ως η πρώτη ταινία από τη Ν. Κορέα που διεκδικεί Όσκαρ στις κατηγορίες Καλύτερης Ταινίας και Διεθνούς Ταινίας. Στα 92 χρόνια του θεσμού, μόνο τα «Παράσιτα» και το «Παιχνίδι με τη Φωτιά» του Λι Τσανγκ-Ντονγκ (περσινή ταινία φιναλίστ στην κατηγορία Ξενόγλωσσου, που δεν προτάθηκε τελικά) είχαν φτάσει κοντά στις υποψηφιότητες. Τελικά η ταινία του Μπονγκ Τζουν-χο, που συνεχίζει να μονοπωλεί συζητήσεις από την πρεμιέρα της στις Κάννες τον Μάιο του 2019, μετά τον ιστορικό Χρυσό Φοίνικα συνεχίζει τη δική της κινηματογραφική ιστορία και ελπίζει σε ένα Όσκαρ Σκηνοθεσίας (με δεδομένο εκείνο της Διεθνούς Ταινίας).

Το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ «Honeyland» των Ταμάρα Κοτέφσκα & Λιμπομίρ Στεφάνοφ από τη Βόρεια Μακεδονία έφτασε στα Όσκαρ και σημείωσε επίσης ιστορική πρωτιά με την ταυτόχρονη παρουσία του στις κατηγορίες Καλύτερου Ντοκιμαντέρ και Διεθνούς Ταινίας. Η επιλογή μας χαροποιεί ιδιαίτερα αφού το «Honeyland» πραγματοποίησε την ελληνική πρεμιέρα του στο 25ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας και απέσπασε τη Χρυσή Αθηνά στο διαγωνιστικό τμήμα των ντοκιμαντέρ.

Στις ευχάριστες φετινές εκπλήξεις, το ασπρόμαυρο «φως» στον «Φάρο» του Ρόμπερτ Έγκερς με την υποψηφιότητα Καλύτερης Φωτογραφίας στον Γιάριν Μπλάσκε, συνεργάτη του Έγκερς και στην «Μάγισσα». Θα χαιρόμασταν ακόμα περισσότερο με υποψηφιότητα ερμηνείας στον Γουίλεμ Νταφό ή/και στον Ρόμπερτ Πάτινσον, αλλά ας είμαστε ρεαλιστές!

Η Σκάρλετ Γιοχάνσον, που είχε μηδενικές υποψηφιότητες μέχρι στιγμής, ανέβασε φέτος τον αριθμό της σε δυο! Η ηθοποιός που πρωταγωνιστεί σε δυο από τις οσκαρικές ταινίες της χρονιάς («Ιστορία Γάμου» και «Τζότζο») προτάθηκε  για Όσκαρ Α'  και Β' Γυναικείου, αν και οι πιθανότητες νίκης δεν είναι με το μέρος της. 

Το εορταστικό «Klaus» του Σέρτζιο Πάμπλος σε παραγωγή Netflix φαίνεται πως έκλεψε καρδιές και μία θέση στην πεντάδα Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων. Ενδιαφέρουσα επιλογή, αφού πρόκειται για μία καλόκαρδη ταινία που ταιριάζει άψογα στο χριστουγεννιάτικο κλίμα και της αξίζει να γίνει instant classic των γιορτών. Ευχάριστη έκπληξη της κατηγορίας και η παρουσία του ενήλικου animation «Ι Lost my Body» του Ζερεμί Κλαπέν (επίσης σε διανομή Netflix).

Ο Αντόνιο Μπαντέρας ευτυχώς επισημάνθηκε από την Ακαδημία σε έναν ρόλο ζωής. Διατηρώντας μία εξαιρετική ισορροπία και δίχως ίχνος μελοδραματικής ευκολίας, ο Μπαντέρας βρέθηκε στην κατηγορία Α' Αντρικού για την ερμηνεία του στο «Πόνος και Δόξα» του Πέδρο Αλμοδόβαρ. Σε μία άλλη χρονιά ίσως και να κέρδιζε, αλλά έχει απέναντι τον «γελαστό» τυφώνα του «Joker».

Η Ακαδημία δεν είναι έτοιμη για κάτι πιο ποπ, κι αυτή τη φορά έχει δίκιο. Η Τέιλορ Σουίφτ και η Μπιγιόνσε δεν προτάθηκαν για τα «συνταγογραφημένα» τραγούδια τους σε «Cats» και «Βασιλιά των Λιονταριών», αντίστοιχα. Από την άλλη η Ακαδημία επιδεικνύει μία αδικαιολόγητη εμμονή να προτείνει συνεχώς την Νταϊάν Γουόρεν (11η φορά φέτος με το τραγούδι «I'm Standing With You» από την ταινία «Breakthrough»).

Ο μέγιστος Τζον Γουίλιαμς, η ποιοτική άγκυρα του franchise του «Star Wars», διεκδικεί για 52η φορά Όσκαρ Μουσικής με το «Skywalker Η Άνοδος» ολοκληρώνοντας έναν κύκλο που ξεκίνησε το 1977 με την πρώτη ταινία της σειράς (και τότε τρίτο του Όσκαρ). Ο Γουίλιαμς είναι ο μοναδικός ζωντανός καλλιτέχνης με τις περισσότερες υποψηφιότητες για Όσκαρ. Στην ιστορία του θεσμού ο Γουολτ Ντίσνεϊ προπορεύεται με τον αριθμό ρεκόρ των 56 υποψηφιοτήτων.

Απουσίες

Η Γκρέτα Γκέργουιγκ δεν προτάθηκε τελικά για το Όσκαρ Σκηνοθεσίας με τις «Μικρές Κυρίες», όπως είχε συμβεί πριν δυο χρόνια με το «Lady Bird», αφήνοντας την Ακαδημία να διαμορφώσει μία αρσενική πεντάδα σκηνοθετών στην κατηγορία. Η ταινία της συγκέντρωσε έξι υποψηφιότητες σε μεγάλες κατηγορίες, με την Γκέργουιγκ έχει δυναμική σ' εκείνη του Διασκευασμένου Σεναρίου.

Το τρυφερό «The Farewell» της Λούλου Γουάνγκ παρά τις υποψηφιότητες σε Ενώσεις Κριτικών και τη Χρυσή Σφαίρα ερμηνείας στην Ακουαφίνα (Α' Γυναικείο σε Κωμωδία - Μιούζικαλ), «αποχαιρέτησε» το όνειρο των Όσκαρ με μηδενικές υποψηφιότητες.

Το τριπαριστό «Uncut Gems» των αδερφών Σαφντί με τον Άνταμ Σάντλερ σε μία σαρωτική ερμηνεία, άφησε αδιάφορη την Ακαδημία. Παρά τα υπερθετικά σχόλια των κριτικών και την παρουσία του σε λίστες με τις καλύτερες ταινίες του 2019 (και προσωπική αγαπημένη του Γιώργου Λάνθιμου), το ακατέργαστο κινηματογραφικό διαμάντι της χρονιάς δεν θάμπωσε τα Όσκαρ.

Ερμηνείες που συζητήθηκαν, υποψηφιότητες που δεν δόθηκαν. Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο είδε τους συμπρωταγωνιστές του να φτάνουν στα Όσκαρ χωρίς εκείνον, η Τζένιφερ Λόπεζ έμεινε εκτός οσκαρικού χορού για το «Επικίνδυνες Κυρίες», ο Έντι Μέρφι δεν αναγνωρίστηκε στο «Dolemite is My Name», η Λουπίτα Νιόνγκο δεν τρομοκράτησε αρκετά τα μέλη της Ακαδημίας με τη διπλή της εμφάνιση στο «Εμείς», ο Κρίστιαν Μπέιλ έμεινε εκτός τροχιάς στο «Κόντρα σε Όλα» και ο Τάρον Έτζερτον του «Rocketman» παρά τη Χρυσή Σφαίρα δεν θα επαναλάβει τον περσινό θρίαμβο (υποψηφιότητα + νίκη) του Ράμι Μάλεκ.

Το πιο σκοτεινό, θαρραλέο κεφάλαιο του «Ψυχρά κι Ανάποδα ΙΙ» φαίνεται πως πάγωσε κι έμεινε εκτός υποψηφιοτήτων αδίκως. Η (δεδομένη) εμπορική φόρα του σίκουελ και η οσκαρική επιτυχία του πρώτου μέρους (Όσκαρ Τραγουδιού και Καλύτερης Ταινίας Κιν. Σχεδίων) δεν μέτρησαν στις φετινές περιπέτειες των Έλσα - Άννα με αποτέλεσμα μία μόνο υποψηφιότητα στην κατηγορία Τραγουδιού με το «Into the Unknown».

Δυο από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες του 2019, ο ηλιόλουστος τρόμος του «Μεσοκαλόκαιρου» του Άρι Άστερ και η εφηβική κωμωδία της Ολίβια Γουάιλντ «Booksmart» δεν προτάθηκαν για Όσκαρ (με πιθανότερη εκείνο του Σεναρίου). Δεν πειράζει, τα γραπτά (και οι καλές ταινίες) μένουν!

  • Καμία πατρίδα για τα φετινά Οσκαρ!

    Εκπλήξεις, φαβορί και πολλή πολλή Ευρώπη είχε η 80 τελετή απονομής των βραβείων Οσκαρ που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Κυριακής και μεταδόθηκε λεπτό προς λεπτό από το cinemag. [...]

  • Καμιά Πατρίδα Για Τους Μελλοθάνατους

    No Country for Old Men

    «Γελάω καμιά φορά» μονολογεί πικραμένος ο παλαίμαχος σερίφης που σε όλη τη διάρκεια του φιλμ χρησιμεύει ως ψύχραιμο αντιστάθμισμα και ηθική πυξίδα στα όσα αποτρόπαια συμβαίνουν επί οθόνης. [...]

  • Ιθαν και Τζόελ Κοέν : Νικητές του Βραβείου Σκηνοθεσίας

    Οι αδελφοί Κοέν είναι οι μεγάλοι νικητές της φετινής διοργάνωσης, καθώς είναι οι τέταρτοι στην ιστορία μετά τον Φράνσις Φορντ Κόπολα (Νονός 2) και τον Τζέιμς Κάμερον (Τιτανικός) και τον Πίτερ [...]

  • Ντάνιελ Ντέι Λούις - Νικητής στον Α΄ Ανδρικό Ρόλο

    Χύθηκε αίμα στους Α' αντρικούς. Η βραβευμένη Έλεν Μίρεν ανοίγει το φάκελο και ο Ντάνιελ Ντέι Λουις βγαίνει ο μεγάλος νικητής από την αντροπαρέα. Σήκωσε το Οσκαρικό τρόπαιο έχοντας καρφιτσωμένο [...]

  • Μαριόν Κοτιγιάρ - Νικήτρια στον Α' Γυναικείο Ρόλο

    Και το Όσκαρ Α' γυναικείου ρόλου πήγε στην...Μάριον Κοτιγιάρ! Ενώ όλοι περίμεναν να βγει νικήτρια τη μεγάλη Τζούλι Κρίστι, ξαφνικά ανακοινώθηκε από το στόμα του Φόρεστ Γουιτάκερ το όνομα της [...]

  • Χαβιέ Μπαρδέμ- Νικητής στο Β΄Ανδρικό Ρόλο

    Ο Χαβιέ Μπαρδέμ με απίστευτα ποσοστά στις σχηματικές προβλέψεις (μόλις 1.07) πήρε το Όσκαρ Β' Αντρικού Ρόλου. Είναι και επίσημα ο πρώτος Ισπανός που παίρνει το χρυσό αγαλματίδιο. Η ερμηνεία [...]

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ