9:26
15/5

Κάννες 2019: Τα ζόμπι του Τζάρμους δαγκώνουν πολύ λιγότερο από τα βαμπίρ του

Η μετα-αποκαλυπτική σάτιρα του Τζιμ Τζάρμους («Μόνο οι Εραστές Μένουν Ζωντανοί») με το απέθαντο all star cast άνοιξε το 72ο Φεστιβάλ Καννών δίχως να δικαιώσει τις υψηλές προσδοκίες που το ακολουθούσαν.

Αποστολή στις Κάννες: Νεκτάριος Σάκκας

Με μια ταινία που θα μπορούσε να αποτελέσει τον ορισμό του πνευματώδους fun αλλά τελικά αρκέστηκε σε ένα μάλλον μουδιασμένο μειδίαμα από πλευράς κοινού σήκωσε χθες βράδυ αυλαία το 72ο Φεστιβάλ Καννών. Ο Τζιμ Τζάρμους έφερε αυτή τη φορά στο κόκκινο χαλί της Κρουαζέτ το «The Dead Don’t Die», την πολυαναμενόμενη μετα-αποκαλυπτική σάτιρα με ένα all star cast που περιλαμβάνει τους Μπιλ Μάρεϊ, Άνταμ Ντράιβερ, Τίλντα Σουίντον, Στιβ Μπουσέμι, Ντάνι Κλόβερ, Κλόι Σεβινί, Σελίνα Γκόμεζ, Τομ Γουέιτς και ηχηρά καμέο από τους Ίγκι Ποπ και Σάρα Ντράιβερ. Κάπου εδώ όμως φάνηκε να επιβεβαιώνεται η παροιμία με τα πολλά κεράσια και το αντιστρόφως ανάλογο καλάθι.

Πριν την προβολή είχαμε ασφαλώς την τελετή έναρξης, η οποία περιελάμβανε και φέτος τον φλύαρο παρουσιαστή Εντουάρντ Μπερ, συνοδεία αυτή τη φορά ακορντεόν, πιάνου και μπηχτών για το Netflix, την παρουσίαση της κριτικής επιτροπής με Λάνθιμο μέλος και πρόεδρο Ινιαρίτου (ο οποίος επίσης μακρηγόρησε), βίντεο με την παρουσίαση των ταινιών του επίσημου προγράμματος και φυσικά την επίσημη κήρυξη έναρξης της διοργάνωσης από τους Χαβιέ Μπαρδέμ και Σαρλότ Γκενσμπούργκ.

Επιστρέφοντας στα της ταινίας, στο «The Dead Don’t Die» η ήσυχη κωμόπολη Centerville αναστατώνεται όταν ο άξονας της γης αποσταθεροποιείται, έρχονται τα πάνω κάτω και οι νεκροί σηκώνονται από τους τάφους ζητώντας κυρίως τις σάρκες των ζωντανών και δευτερευόντως ό,τι τους είχε λείψει από τότε που ήταν ακόμα ζωντανοί. Την κρίση καλούνται να αντιμετωπίσουν οι αστυνομικοί Κλιφ (Μάρεϊ), Ρόνι (Ντράιβερ) και Μίντι (Σεβινί), όμως τίποτα προφανώς δεν πάει σύμφωνα με το πλάνο, πολύ απλά επειδή σε μία gore κωμωδία όπως αυτή δε νοείται να υπάρχει τέτοιο.

οι φορτωμένες προσδοκίες για το «The Dead Don’t Die» και μια ευφάνταστη αναδόμηση της ζόμπι μυθολογίας με όρους σύγχρονης σάτιρας έμειναν ως επί το πλείστον αδικαίωτες

Η αλήθεια είναι πως το φιλμ ξεκινά με εφόδιο εκείνο το γνώριμο offbeat χιούμορ του Τζάρμους όπου εδώ διαχέεται ισότιμα ανάμεσα στους φευγάτους διαλόγους των ηρώων του, τις χαριτωμένα άβολες παύσεις τους και κάποιες λίγες στιγμές εμπνευσμένης ειρωνείας όπως αυτή με τον ρατσιστή Μπουσέμι να φοράει καπελάκι «Keep America White Again»(!) πίνοντας καφέ δίπλα στον Κλόβερ. Παράλληλα δηλώνουν παρών το απλά χαριτωμένο meta χιούμορ με τους Μάρεϊ και Ντράιβερ να κάνουν πλάκα με το σενάριο και το τραγούδι της ταινίας καθώς επίσης ένα κάρο κινηματογραφικές αναφορές που ξεκινούν φυσιολογικά από τον πατριάρχη των ζόμπι Τζορτζ Ρομέρο και φτάνουν στον Σάμιουελ Φούλερ και το «Ψυχώ».

Με δεδομένη την ευχέρεια του Τζάρμους στην επαναπροσέγγιση κορεσμένων μυθολογιών όπως η βαμπιρική με το υπέροχο «Μόνο οι Εραστές Μένουν Ζωντανοί», οι φορτωμένες προσδοκίες για το «The Dead Don’t Die» και μια ευφάνταστη αναδόμηση της ζόμπι μυθολογίας με όρους σύγχρονης σάτιρας έμειναν ως επί το πλείστον αδικαίωτες. Τα περισσότερα «καρφιά» προς την Αμερική του Τραμπ, της ακατάσχετης συνωμοσιολογίας και της άρνησης της κλιματικής αλλαγής ήταν πρώτου επιπέδου, οι αναφορές περί (υπερ)καταναλωτισμού έτυχαν μεν μιας επίκαιρης απεικόνισης που είχε την πλάκα της δίχως όμως να πουν κάτι περισσότερο από όσα έχει ήδη πει ο Ρομέρο εδώ και δεκαετίες, ενώ ο επίλογος του αφηγητή Τομ Γουέιτς που παίζει τον τρελό του χωριού κινείται στην αχρείαστη λογική «να σας το κάνω πενηνταράκια για όποιον δεν κατάλαβε».

Στον αντίποδα βέβαια έχει το ενδιαφέρον της η απόπειρα του Τζάρμους να κατεβάσει στο μίνιμουμ το σασπένς και την κλειστοφοβία μιας ταινίας με ζόμπι, προσεγγίζοντας το μετα-αποκαλυπτικό γκροτέσκο σαν να πρόκειται για μια τραγελαφική συνθήκη υπαρξιακής αποδιοργάνωσης. Επίσης, του δουλεύει πολύ καλά η day for night φωτογραφία του Φρέντερικ Ελμς («Paterson», «Τσακισμένα Λουλούδια»), ενώ η ψυχαναγκαστική «σαμουράι» με σκωτσέζικη προφορά Τίλντα Σουίντον ενσαρκώνει τον με διαφορά πιο διασκεδαστικό χαρακτήρα της ταινίας.

Ακόμα όμως και αν μένει κανείς πιστός στην όχι ακριβώς σβέλτη εξέλιξη της αφήγησης, το τρίτο μέρος μοιάζει τόσο αβέβαιο και στεγνό από ιδέες για το πού θέλει να καταλήξει, σαν ο Τζάρμους να έχει συμβιβαστεί με αυτή την ευχάριστη κινηματογραφική συνάθροιση καλών φίλων και συνεργατών, εντός της οποίας ξοδεύονται δίχως κάποια χρηστική αξία τα ζομπο-καμέο των Ίγκι Ποπ και Σάρα Ντράιβερ. Δίχως άλλο, αναμέναμε περισσότερα από τον αγαπημένο Αμερικανό δημιουργο με την εξαιρετική προϊστορία στην Κάννες, που περιλαμβάνει Χρυσή Κάμερα το ‘84 με το «Πέρα από τον Παράδεισο», Μέγα Βραβείο της Επιτροπής για τα «Τσακισμένα Λουλούδια» (2005) και μόλις τρία χρόνια πριν, μια εμφατική διπλή παρουσία με τα «Paterson» και «Gimme Danger».

Το 72ο Φεστιβάλ Καννών (14 - 26 Μαΐου) ξεκίνησε και το ΣΙΝΕΜΑ - cinemagazine.gr βρίσκεται στην Κρουαζέτ για να σας ενημερώνει καθημερινά με ανταποκρίσεις, αποκλειστικά θέματα και αφιερώματα!

Διαβάστε ακόμη:
Κάννες 2019: Αυτές είναι οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στο φεστιβάλ
Αλμοδόβαρ, Νταρντέν, Μάλικ, Λόουτς και Ντολάν στο πρόγραμμα των φετινών Καννών
«Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό κι Εμάς» του Βασίλη Κεκάτου στο διαγωνιστικό των Καννών
Once Upon a time in... Κάννες! Ταραντίνο, Κεσίς, Νοέ είναι οι φετινές προσθήκες των Καννών
Λάνθιμος, Παβλικόφσκι, Φάνινγκ και σία! Ο Ινιαρίτου θα έχει εκλεκτή συντροφιά στις Κάννες

Ο Πάνος Κούτρας συναντά την Κλερ Ντενί στην Κριτική Επιτροπή των φετινών Καννών
Τρέιλερ: Οι αδερφοί Νταρντέν επιστρέφουν στις Κάννες με το «Ahmed»
Ρόμπερτ Πάτινσον και Γουίλεμ Νταφόε ανάβουν τον «Φάρο» των Καννών
Η Ανιές Βαρντά εμπνέει το επίσημο πόστερ του 72ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών
«Rocketman»: Η κινηματογραφική βιογραφία του Έλτον Τζον θα κάνει πρεμιέρα στις Κάννες
Το «The Dead Don’t Die» του Τζιμ Τζάρμους θα ανοίξει το φετινό Φεστιβάλ Καννών!