«Οι ταινίες είναι για το σινεμά»: Επιστολή-κόλαφος του Ντενί Βιλνέβ για την κίνηση-σοκ της Warner - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
11:23
11/12

«Οι ταινίες είναι για το σινεμά»: Επιστολή-κόλαφος του Ντενί Βιλνέβ για την κίνηση-σοκ της Warner

Αν ο Κρίστοφερ Νόλαν αντέδρασε ενστικτωδώς (και θαυμάσια) για το επιχειρηματικό ματ της Warner στην Αίθουσα, ο Ντενί Βιλνέβ, με άρθρο του στο Variety, έχει συντάξει ένα μανιφέστο που συγκλονίζει.

Από τον Ηλία Δημόπουλο

Δεν είναι ζήτημα κοινού εστετισμού. Είναι όμως η πιστοποίηση μιας κρίσιμης απόστασης ανάμεσα στους λάτρεις της ακέραιης κινηματογραφικής εμπειρίας και στην χειμαρρώδη προσπάθεια να μετατραπούμε σε εξατομικευμένους καταναλωτές εικόνων και ιστοριών με την εθιστικη ευκολία του πατήματος «ενός κουμπιού», την υπνωτισμένη λογική της απόδρασης και την ανθρώπινα σαθρή αντίληψη του σοσιομιντιακού μοιράσματος της εμπειρίας. 

Ο Ντενί Βιλνέβ, σε μια ηρωική κίνηση, γράφει ένα κείμενο ιστορικής σημασίας στο Variety, εγκαλώντας την επιχειρηματική λογική της κίνησης της Warner να στείλει όλον της τον κατάλογο του 2021 στον...αγύριστο της ταυτόχρονης προβολής σε αίθουσα και πλατφόρμες.

«...με την απόφαση αυτή η εταιρεία πειράτεψε ένα από πιο σεβαστά και σημαντικά στούντιο στην ιστορία του κινηματογράφου», γράφει ο Βιλνέβ. «Δεν υπάρχει η παραμικρή αγάπη για το σινεμά ή το κοινό εδώ. Γίνεται για την επιβίωση ενός τηλεοπτικού μαμούθ, που αυτή τη στιγμή χρωστά το αστρονομικό ποσό των 150 δισεκατομμυρίων. Οι ταινίες είναι για το σινεμά, η ΑΤ&Τ όμως κοιτάζει την επιβίωσή της στο Χρηματιστήριο».

Ο Βιλνέβ συνεχίζει εξαπολύοντας θαυμάσιους μύδρους λέγοντας ότι η κίνηση μεταφέρει την Warner «τον οίκο μιας κληρονομιάς σκηνοθετών» σε μια νέα εποχή απόλυτης αψήφισης, που «δημιουργεί για μένα ένα εσκαμμένο και μια διαχωριστική γραμμή. Η δημιουργία είναι μια συνεργασία βασιζόμενη στην αμοιβαία εμπιστοσύνη μιας ομάδας και η εταιρεία δήλωσε ότι δεν ανήκει στην ίδια ομάδα με εμάς».

Ο Βιλνέβ συνεχίζει αναγνωρίζοντας την σημασία και την ουσιαστική δύναμη του streaming, τον ρόλο που έπαιξε ο Covid-19 στις εξελίξεις, την προσωπική συνδρομή ως προς το «Dune» με την συνυπογραφή του να αναβληθεί για έναν ολόκληρο χρόνο η έξοδός του στις αίθουσες.

«Το 'Dune' είναι μακράν η καλύτερη ταινία που έχω κάνει. Μαζί με τους συνεργάτες μου αφιερώσαμε πάνω από τρία χρόνια ώστε να είναι μια μοναδική εμπειρία μεγάλης οθόνης και ήχου. Μιλώ για μένα αλλά στέκομαι αλληλέγγυος στους 16 ακόμα δημιουργούς που τώρα αντιμετωπίζουν την ίδια μοίρα. Παρακαλώ, γνωρίζετε ότι είμαι δίπλα σας και μαζί στέκουμε ισχυροί. Οι καλλιτέχνες είναι εκείνοι που δημιουργούν ταινίες και σειρές», συνεχίζει.

Και κλείνει εκπληκτικά: «Πιστεύω με πάθος στο μέλλον της μεγάλης οθόνης, ότι κι αν λένε οι ντιλετάντες της Wall Street. Ανέκαθεν οι άνθρωποι χρειάζονταν κοινές εμπειρίες αφηγήσεων. Ο κινηματογράφος είναι παραπάνω από επιχείρηση, είναι μια μορφή τέχνης που φέρνει τους ανθρώπους κοντά, εορτάζει την ανθρωπιά μας, τονώνει το νοιάξιμο του ενός για τον άλλον - είναι μια από τις τελευταίες καλλιτεχνικές, συλλογικές εμπειρίες. Είναι εδώ όχι γιατί η βιομηχανία το χρειάζεται αλλά γιατί εμείς οι άνθρωποι το χρειάζομαστε. [...] Ο οικονομικός αντίκτυπος σε μετόχους είναι ένα πράγμα. Το να ενθαρρύνεις το Πολιτισμό είναι άλλο. Στην σκοτεινή αίθουσα υπάρχει η ιστορία μας, η επαίδευσή μας, το καύσιμο της φαντασίας μας, όσα ανυψώνουν και εμπνέουν το συλλογικό μας πνεύμα. Είναι η κληρονομιά μας».

«Ζήτω ο κινηματογράφος της αίθουσας!»

Κύριε Βιλνέβ, τα σέβη - και η συγκίνησή - μας.

(Ολόκληρη η επιστολή εδώ)