Κάννες 2019: Ο «Νεαρός Άχμεντ» είναι η αποκαρδιωτική επιστροφή των Νταρντέν στο φεστιβάλ των θριάμβων τους - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
9:05
22/5

Κάννες 2019: Ο «Νεαρός Άχμεντ» είναι η αποκαρδιωτική επιστροφή των Νταρντέν στο φεστιβάλ των θριάμβων τους

Βραβευμένοι δύο φορές στην καριέρα τους με Χρυσό Φοίνικα για τη «Ροζέτα» και το «Παιδί», ο Ζαν-Πιερ και ο Λικ Νταρντέν επισκέπτονται το φεστιβαλικό τους σπίτι παρουσιάζοντας μια από τις πιο ασθενικές και άτολμες ταινίες της φιλμογραφίας τους.

Αποστολή στις Κάννες: Κωστής Θεοδοσόπουλος

Το νέο φιλμ του έμπειρου σκηνοθετικού διδύμου διαδραματίζεται στο σύγχρονο Βέλγιο και ακολουθεί τον Άχμεντ, ένα νεαρό αγόρι που βρίσκεται παγιδευμένο ανάμεσα στη φονταμενταλιστική ερμηνεία των μουσουλμανικών γραφών και στους απαγορευμένους καρπούς της καθημερινής ζωής. Ορφανός από πατέρα και με μια μητέρα που αδιαφορεί για τις διδαχές του Ισλάμ, ο Άχμεντ και ο αδερφός του Ρασίντ έχουν προσφάτως μετατραπεί σε φανατικούς μουσουλμάνους που τηρούν ευλαβικά το πρόγραμμα των προσευχών και μάχονται υπέρ της υπεράσπισης μιας υποτιθέμενης θρησκευτικής αγνότητας. Όταν μια δασκάλα στο σχολείο εγκαινιάζει ένα «βλάσφημο» μάθημα αραβικών, ο Άχμεντ επηρεάζεται από τα κηρύγματα μίσους του τοπικού ιμάμη και σχεδιάζει εναντίον της μία επίθεση. Η επόμενη μέρα τον βρίσκει στο αναμορφωτήριο εκεί όπου σωφρονιστικοί υπάλληλοι, ψυχολόγοι καθώς και μία συνομήλική του κοπέλα θα προσπαθήσουν να του δείξουν έναν διαφορετικό δρόμο. 

«Δύο ηλικιωμένοι, λευκοί κύριοι από την Ευρώπη γυρίζουν μια ταινία για έναν νεαρό εξτρεμιστή μουσουλμάνο, πραγματικά αναρωτιέμαι τί θα μπορούσε να πάει στραβά;». Ειρωνικό, ίσως ελαφρώς απόλυτο στη θέση που εκφράζει αλλά ταυτόχρονα εύστοχο, το παραπάνω σχόλιο (αλιευμένο από κάποια γωνιά του διαδικτύου) συνοψίζει σε γενικές γραμμές την χαρακτηριστική αδυναμία των αδελφών Νταρντέν να εισχωρήσουν στην ουσία του αμφιλεγόμενου θέματος γύρω από το οποίο στήνουν το νέο τους φιλμ. Αν και θιασώτες ενός νατουραλιστικού, ουμανιστικού σινεμά που επιτύγχανε ανά περιπτώσεις να ξεδιπλώσει στην οθόνη με αφοπλιστική αμεσότητα τα συναισθήματα των ηρώων του, στο «Νεαρό Αχμέντ» οι Νταρντέν βρίσκονται μακριά από τον καλό τους εαυτό και παραδίδουν μια σχηματική ιστορία, αναρίθμητων κλισέ και μηδενικών συγκινήσεων. 

Οι προθέσεις τους προδίδονται από μια πτωχή και στα όρια της αφέλειας ανάγνωση ενός φλέγοντος κοινωνικού ζητήματος

Ίσως το βασικότερο παράπτωμα της ταινίας είναι η ολίσθηση προς μια στερεοτυπική απεικόνιση της μουσουλμανικής κοινότητας, σε μια προσέγγιση μονοδιάστατη και αυστηρά ορισμένη από το δυτικό βλέμμα των δημιουργών της. Και αν σε μια αφήγηση εκτός από τη θέση του δημιουργού σημασία έχει και το περιεχόμενο των λόγων του, εδώ είναι σαφές ότι το περιεχόμενο είναι κενό. Στο «Νεαρό Αχμέντ» δεν υφίσταται καμία προσπάθεια εξερεύνησης των στοιχείων εκείνων που διαμορφώνουν τη μουσουλμανική κουλτούρα, καμία απόπειρα εμβάθυνσης στους χαρακτήρες που την εκπροσωπούν εντός του φιλμ. Από ένα παιδί που περνάει την ώρα του παίζοντας video games, ο κεντρικός του ήρωας μετατρέπεται αστραπιαία και ανεξήγητα σε εφιαλτική κινούμενη απειλή, έτοιμη να αφαιρέσει ζωές στο όνομα της τζιχάντ.

Καθώς, όμως, το νέο φιλμ του διδύμου δεν συνιστά ταινία τρόμου, ο τρόπος που απεικονίζεται ένα αγόρι το οποίο έχει υποστεί πλύση εγκεφάλου εκτός από υπεραπλουστευμένος και εμμονικός, είναι και εν δυνάμει επικίνδυνος. Με εξαίρεση τη σκηνή που ένα νεαρό κορίτσι προσεγγίζει τον Αχμέντ για εκδηλώσει τα συναισθήματά που τρέφει για αυτόν, απ' την οποία ξεπροβάλλουν δειλά οι κινηματογραφικές αρετές που καταξίωσαν το σινεμά των Νταρντέν στο παρελθόν, οι συμπαθείς Βέλγοι δεν καταφέρνουν να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων καθώς οι προθέσεις τους προδίδονται από μια πτωχή και στα όρια της αφέλειας ανάγνωση ενός φλέγοντος κοινωνικού ζητήματος.

Το 72ο Φεστιβάλ Καννών (14 - 26 Μαΐου) ξεκίνησε και το ΣΙΝΕΜΑ - cinemagazine.gr βρίσκεται στην Κρουαζέτ για να σας ενημερώνει καθημερινά με ανταποκρίσεις, αποκλειστικά θέματα και αφιερώματα!

Διαβάστε ακόμη:
Κάννες 2019: Πρώτη γνώμη για το «Κάποτε στο...Χόλιγουντ» του Κουέντιν Ταραντίνο

Κάννες 2019: Το «Diego Maradona» είναι το κατά Καπάντια ευαγγέλιο για τον μεγαλύτερο ποδοσφαιριστή όλων των εποχών
Κάννες 2019: Ο Μάλικ εξακολουθεί να αναζητά τον Θεό στο «A Hidden Life», ευτυχώς αυτή τη φορά έχει σενάριο
Κάννες 2019: Με «Πόνο και Δόξα» ο Πέδρο Αλμοδόβαρ υπογράφει την καλύτερη ταινία του εδώ και πολλά χρόνια
Κάννες 2019: Το «Πορτρέτο μιας Νεαρής που Φλέγεται» βάζει φωτιά στο διαγωνιστικό τμήμα!

Κάννες 2019: Ο Ρόμπερτ Πάτινσον και ο Γουίλεμ Νταφό δίνουν εφιαλτικό ραντεβού στον «Φάρο»
Κάννες 2019: Τα φαντάσματα του ωκεανού επισκέπτονται το «Atlantique» της Ματί Ντιόπ
Κάννες 2019: Το «Little Joe» είναι ένα διαρκές παιχνίδι μυαλού και αισθήσεων (αρκεί να το μυρίσεις)
Κάννες 2019: Το «Rocketman» είναι το καινούργιο «Bohemian Rhapsody». Καλώς ή κακώς
Κάννες 2019: Το «Sorry We Missed You» είναι ένας διδακτικός και προβλέψιμος Λόουτς

Κάννες 2019: Το «Bacurau» σερβίρει συναρπαστικά ένα κινηματογραφικό κοκτέιλ μολότοφ
Κάννες 2019: Οι «Άθλιοι» προσπαθούν να «κάνουν το σωστό» σε ένα Παρίσι που βράζει
Κάννες 2019: Τα ζόμπι του Τζάρμους δαγκώνουν πολύ λιγότερο από τα βαμπίρ του

Κάννες 2019: Αυτές είναι οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στο φεστιβάλ
Αλμοδόβαρ, Νταρντέν, Μάλικ, Λόουτς και Ντολάν στο πρόγραμμα των φετινών Καννών
«Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό κι Εμάς» του Βασίλη Κεκάτου στο διαγωνιστικό των Καννών
Once Upon a time in... Κάννες! Ταραντίνο, Κεσίς, Νοέ είναι οι φετινές προσθήκες των Καννών
Λάνθιμος, Παβλικόφσκι, Φάνινγκ και σία! Ο Ινιαρίτου θα έχει εκλεκτή συντροφιά στις Κάννες

Ο Πάνος Κούτρας συναντά την Κλερ Ντενί στην Κριτική Επιτροπή των φετινών Καννών
Τρέιλερ: Οι αδερφοί Νταρντέν επιστρέφουν στις Κάννες με το «Ahmed»
Ρόμπερτ Πάτινσον και Γουίλεμ Νταφόε ανάβουν τον «Φάρο» των Καννών
Η Ανιές Βαρντά εμπνέει το επίσημο πόστερ του 72ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών
«Rocketman»: Η κινηματογραφική βιογραφία του Έλτον Τζον θα κάνει πρεμιέρα στις Κάννες
Το «The Dead Don’t Die» του Τζιμ Τζάρμους θα ανοίξει το φετινό Φεστιβάλ Καννών!