58ο ΦΚΘ: «Downsizing» ή αλλιώς «Αγάπη μου, συρρίκνωσα τον Πέιν» - cinemagazine.gr
14:52
10/11

58ο ΦΚΘ: «Downsizing» ή αλλιώς «Αγάπη μου, συρρίκνωσα τον Πέιν»

Κατάπληξη μας προκάλεσε η νέα ταινία του Αλεξάντερ Πέιν, που δυστυχώς αποδείχθηκε «new age» παραφωνία μιας φιλμογραφίας την οποία κοσμούν ταινίες όπως το «Πλαγίως» και το «Σχετικά με τον Σμιντ».

Από τον Νεκτάριο Σάκκα

Ένα γεμάτο Ολύμπιον υποδέχθηκε χθες βράδυ έναν ιδιαίτερα αγαπημένο φίλο του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, τον Ελληνοαμερικανό Αλεξάντερ Πέιν, με αφορμή την τέταρτη μέχρι σήμερα παρουσία του στο θεσμό με την ιδιότητα του δημιουργού (έχει έρθει ακόμα δύο φορές ως μέλος κριτικής επιτροπής). Τον σκηνοθέτη των «Νεμπράσκα» και «Σχετικά με τον Σμιντ», βραβευμένο με δύο Όσκαρ σεναρίου για τους «Απόγονους» και το «Πλαγίως», συνόδεψε ο διακεκριμένος διευθυντής φωτογραφίας του, Φαίδων Παπαμιχαήλ. Όμως ήταν πραγματικά κρίμα που ο αμφίδρομος ενθουσιασμός μεταξύ των δημιουργών και του κοινού έμελλε να σπάσει, τουλάχιστον για κάποιους από εμάς, όταν εκτεθήκαμε στο επιεικώς ανοικονόμητο και αφελές πόνημα που λέγεται «Downsizing».

...φτάνει να πιστέψει κανείς πως ο Αλεξάντερ Πέιν έπαθε Γουίλ Σμιθ και παραδόθηκε σε new age αμπελοφιλοσοφίες της κακιάς ώρας.

Η ταινία εκτυλίσσεται σε ένα παρόν όπου προκειμένου να αντιμετωπιστεί ο κίνδυνος της προδιαγεγραμμένης οικολογικής καταστροφής εξαιτίας του υπερπληθυσμού και της ρύπανσης, η επιστήμη έχει καταφέρει να σμικρύνει θεαματικά τη μάζα του ανθρώπινου σώματος, δημιουργώντας κοινωνίες στις οποίες ευημερούν «μικροί» άνθρωποι, ύψους το πολύ 12 εκατοστών. Τα οικονομικά κίνητρα και οι παροχές που δίνονται στους «κανονικούς» ανθρώπους προκειμένου να συρρικνωθούν είναι τεράστια, αφού θα καταναλώνουν και θα ρυπαίνουν λιγότερο διάγοντας βίο σαφώς πολυτελέστερο σε σχέση με αυτόν που έχουν. Και αυτό είναι κάτι που δεν αφήνει ασυγκίνητο τον Πολ (Ματ Ντέιμον) και την Όντρεϊ (Κρίστεν Γουίγκ), οι οποίοι πολύ θα ήθελαν να ζουν μια πιο άνετη ζωή.

Τα προβλήματα με το «Downsizing» ξεκινούν από την αδικαιολόγητα μεγάλη διάρκεια των 135 λεπτών, εντός των οποίων βολοδέρνει ένα σενάριο σοκαριστικά αφελές και ανισόρροπο, σε βαθμό που φτάνει να πιστέψει κανείς πως ο Αλεξάντερ Πέιν έπαθε Γουίλ Σμιθ και παραδόθηκε σε new age αμπελοφιλοσοφίες της κακιάς ώρας. Όλες οι ενδιαφέρουσες ιδέες περί των οικολογικών και κοινωνικών αδιεξόδων που βιώνουμε σήμερα εξαντλούνται ή εγκαταλείπονται πριν βγει η πρώτη ώρα, αφήνοντάς μας για τη συνέχεια στο έλεος ενός κρεσέντο ορχηστρικής μουσικής που δε λέει να κοπάσει στιγμή (την υπογράφει ο Ρολφ Κεντ), το οποίο και ντύνει τα υπόλοιπα επεισόδια της ιστορίας που καταλήγουν να μοιάζουν ασύνδετα και εν πολλοίς ατελείωτα.

Σε ό,τι αφορά το καστ, οι ερμηνείες είναι από φλατ (Ματ Ντέιμον) μέχρι εκνευριστικές (η Χονγκ Τσάου έχει βαλθεί να υποδύεται μια λαλίστατη Βιετναμέζα με τρόπο που εύκολα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί στερεοτυπικός σε βαθμό παρεξηγήσεως). Μοναδική εξαίρεση αποτελεί ίσως η παρουσία του μπριόζου Κριστόφ Βαλς, ο οποίος όμως και πάλι δεν κάνει κάτι περισσότερο από το να δίνει χρώμα στον χαρακτήρα-καρικατούρα που ερμηνεύει. Μοιραία λοιπόν, από τη στιγμή που το αφελώς διδακτικό φιλμ του Πέιν παρουσιάζει τέτοια θεαματική αστοχία υλικών σε όλα τα επίπεδα, δεν αποτελεί μυστήριο που μοιάζει ιδανικό μονάχα για να γεμίσει το τηλεοπτικό πρόγραμμα των Κυριακάτικων μεσημεριών.

Διαβάστε ακόμη:
«Ο κόσμος γύρω μας γίνεται όλο και πιο χαμένος»: Ο Αλεξάντερ Πέιν στο 58ο ΦΚΘ​

Ρούμπεν Έστλουντ: «Η σύγχρονη τέχνη είναι μαλακίες»!
58o ΦΚΘ: Το «The Square» είναι μια πνευματώδης σάτιρα που γελά απολαυστικά μέσα από σφιγμένα δόντια
58ο ΦΚΘ: Η «Επιφάνεια των Πραγμάτων» είναι ένα ριψοκίνδυνο αλλά χαμένο κινηματογραφικό στοίχημα
58ο ΦΚΘ: H καλή μέρα (του animation) από το πρωί φαίνεται στο «Have a Nice Day»

Dance the night away! Τρίτη 7 Νοεμβρίου το πάρτι του ΣΙΝΕΜΑ στη Θεσσαλονίκη!
58ο ΦΚΘ: Η Ελίνα Ψύκου σε μαθήματα σκοτεινής πατριδογνωσίας στο «Γιο της Σοφίας»
«Ο κόσμος κλείνεται πλέον στο καβούκι του»: Ο Αλέξανδρος Αβρανάς μιλά για το «Love Me Not»
58ο ΦΚΘ: «Love me Not», όχι αγάπη για την καινούργια ταινία του Αλέξανδρου Αβρανά
58ο ΦΚΘ: «Του Θεού Η Χώρα» του Φράνσις Λι ιχνηλατεί τη γεωγραφία της καρδιάς
58ο ΦΚΘ: Η Νταϊάν Κρούγκερ βυθίζεται στην ρεβανσιστική δίνη του «In the Fade»
58ο ΦΚΘ: Το «Ana, Mon Amour» είναι μια σπουδαία, μπεργκμανική ενδοσκόπηση στα ψυχοσυναισθηματικά αδιέξοδα
58ο ΦΚΘ: Ο Βασίλης Ραΐσης διηγείται «Ιστορίες Χωρίς Χρόνο»
58ο ΦΚΘ: Υποκύπτοντας στη γοητεία του «Η Ψυχή και το Σώμα»

58ο ΦΚΘ: Αλεξάντερ Πέιν, Ζαν Μαρκ Μπαρ και Virtual Reality στη Θεσσαλονίκη
58o ΦΚΘ: Πρεμιέρα για το «Τελευταίο Σημείωμα» του Παντελή Βούλγαρη
58ο ΦΚΘ: Οι αφίσες του φετινού φεστιβάλ και οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού προγράμματος
58ο ΦΚΘ: Οι ελληνικές ταινίες στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
58o ΦΚΘ: Carte Blanche στον Ευθύμη Φιλίππου με 10 αγαπημένες ταινίες του
58ο ΦΚΘ: Ο Ρούμπεν Έστλουντ έρχεται στη Θεσσαλονίκη