Berlinale 2018: «Μακάρι να το είχα όταν ήμουν 15», o Στίβεν Σόντερμπεργκ παίζει με το iPhone - cinemagazine.gr
19:55
21/2

Berlinale 2018: «Μακάρι να το είχα όταν ήμουν 15», o Στίβεν Σόντερμπεργκ παίζει με το iPhone

Μόλις ολοκληρώθηκε η συνέντευξη τύπου του Στίβεν Σόντερμπεργκ, με αφορμή την πρεμιέρα της ταινίας του «Unsane» στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου.

Αποστολή στο Βερολίνο: Πάνος Γκένας

Ο Στίβεν Σόντερμπεργκ όρισε τον ανεξάρτητο αμερικάνικο κινηματογράφο των'90s κερδίζοντας με το «Σεξ, Ψέμματα και Βιντεοταινίες» τον Χρυσό Φοίνικα και το Βραβείο σκηνοθεσίας, προκαλώντας σάλο τότε στο Φεστιβάλ Καννών. Τα χρόνια που ακολούθησαν έλαβε καθολικής αποδοχής (υπήρξε υποψήφιος για δύο Όσκαρ Σκηνοθεσίας το 2001, «'Εριν Μπρόκοβιτς» και «Traffic» για το οποίο και κέρδισε) ,ενώ πρόσφατα στράφηκε σε πιο «ιδιοσυγκρασιακά» κινηματογραφικά και τηλεοπτικά μονοπάτια.

Στο Φεστιβάλ Βερολίνου βρέθηκε για την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Unsane» (εκτός διαγωνιστικού), ενός ψυχολογικού θρίλερ που γύρισε αποκλειστικά με iPhone, ο πρώτος από τους μεγάλους, αναγνωρισμένους σκηνοθέτης που επιχειρεί κάτι τέτοιο (είχε προηγηθεί ο Σον Μπέικερ με το «Tangerine»).

Σκηνοθέτης που έχει «παραιτηθεί» στο παρελθόν, ο Σόντερμπεργκ απάντησε πως «Ενεργοποιήθηκα ξανά με το “The Knick”. Όταν ξεκίνησα τη σειρά κατάλαβα πως δεν με είχε αναστατώσει η σκηνοθεσία ως επάγγελμα, αλλά η κινηματογραφική βιομηχανία. Με αυτή την ταινία αισθάνομαι σαν έφηβος. Ήταν μία απόλαυση».

Αναφορικά με την επιλογή του να γυρίσει το «Unsane» με iPhone, ο Σόντερμπεργκ βρήκε την εμπειρία απελευθερωτική: «Μπορούσα να βάλω τον φακό όπου ήθελα στο σετ και η ενέργεια να παραμένει ζωντανή. Κατάλαβα από νωρίς πως η συσκευή είναι πολύ ευαίσθητη στη δόνηση, οπότε το κινητό ήταν συνήθως ακουμπισμένο κάτω ή σε ένα μικρό τρίποδο. Η εικόνα είναι υψηλής ευκρίνειας 4Κ και μπορώ να πω πως τα πλεονεκτήματα είναι πολύ σημαντικά. Θα είναι δύσκολο να επιστρέψω πίσω, από τη στιγμή που δοκίμασα αυτό τον τρόπο».

Ο ηθοποιός Τζόσουα Λέοναρντ, που μας συστήθηκε το 1999 με το «The Blair Witch Project» και υποδύεται τον στάλκερ της Κλερ Φόι, συμφώνησε πως «Για ΄μένα ήταν διασκεδαστικό να παρατηρείς τη δημιουργική διαδικασία και να βρίσκεσαι μέσα στον κόσμο του φιλμ και των χαρακτήρων με ελάχιστους περιορισμούς. Όταν μικραίνει η απόσταση δημιουργίας και εκτέλεσης, είναι καλό για κάθε καλλιτέχνη».

Μετά το διαδραστικό «Mosaic», την τηλεοπτική σειρά/ψηφιακή εφαρμογή που συνέλαβε ο Σόντερμπεργκ για λογαριασμό του ΗΒΟ, το «Unsane» θα έπαιρνε κι αυτό το δρόμο προς μία ιντερνετική πλατφόρμα. «Όταν είδα την ταινία σε αίθουσα τότε άλλαξε η συζήτηση. Η Fox θα τη διανείμει στην εκτός ΗΠΑ αγορά, αλλά στην Αμερική, θα κυκλοφορήσει μέσω της Bleecker Street», συνεχίζοντας το επιτυχημένο πείραμα της προηγούμενης ταινίας του «Logan Lucky», που κράτησε το media marketing και τη διανομή σε μία λογική αυτοδιαχείρισης.

Η «επιχείριση της υγείας» στην Αμερική έχει στόχο το κέρδος. Όπως οι φυλακές θέλουν κρατούμενους, έτσι και τα νοσοκομεία θέλουν ασθενείς

Στο «Unsane» ο Σόντερμπεργκ υπογράφει (όπως έχει ξανακάνει στο παρελθόν) και τη Διεύθυνση Φωτογραφία, χρησιμοποιώντας το alter ego ονοματεπώνυμο Πίτερ Άντριους. Όταν ρωτήθηκε για τη «συνεργασία»,δήλωσε με χιούμορ «Είναι φθηνός και γρήγορος και δεν μιλά πολύ»! Στη συνέχεια πρόσθεσε πως «ήθελα νδω τι συμβαίνει με τις ψηφιακές κάμερες και τις τεχνικές τους. Προσπάθησα να εκμεταλλευτώ τις νέες δυνατότητες, αν και για πολλούς είναι θέμα. Από την άλλη κάθε 6 μήνες βγαίνει ένα νέο τεχνολογικό προϊόν στην αγορά. Το σημαντικό είναι πως στη φάση του post-production έχεις έλεγχο των σκηνών. Όταν ξεκίνησα την καριέρα μου, κάτι τέτοιο ήταν πολύ δύσκολο στο εργαστήριο. Τώρα είναι ευκολότερο και μου αρέσει αυτός ο έλεγχος».

Σχετικά με τις δυναμικές των φύλων, κάτι που αποτελεί σημαντικό στοιχείο της ταινίας, ο σκηνοθέτης δήλωσε πως είναι κάτι που τον ενδιαφέρει πολύ, αλλά «αυτό που βρίσκω ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι το τι γίνεται όταν οι άνθρωποι παγιδεύονται σε ένα σύστημα που τους “αδειάζει” την ταυτότητα».

Στην ερώτηση σχετικά με την εκμετάλλευση των ασθενών από τις ασφάλειες υγείας των ΗΠΑ, ο σεναριογράφος Τζέιμς Γκριρ επισήμανε τον κίνδυνο πως «Διαβάσαμε πολά άρθρα [με τον συν-σεναριογράφο Τζόναθαν Μπέρνστιν] και αυτά που βλέπεται στην ταινία είναι πιθανό να συμβούν στην πραγματικότητα. Για παράδειγμα όταν είχα δει προσωπικό γιατρό μου και απάντησα αστειευόμενος σε ερώτησή του πως μερικές φορές έχω αυτοκτονικές τάσεις, μου είπε πως θα μπορούσε να με “κλείσει μέσα” γι΄αυτό που είπα. Η “επιχείριση της υγείας” στην Αμερική έχει στόχο το κέρδος. Όπως οι φυλακές θέλουν κρατούμενους, έτσι και τα νοσοκομεία θέλουν ασθενείς».

Μία καλή ιδέα πρέπει να την εξηγήσεις, ενώ οι κακές...αν δεν πεις όχι άμεσα, συνεχίζουν

Σχετικά με το cameo έκπληξη του Ματ Ντέιμον, ο Σόντερμπεργκ εκμυστηρεύτηκε πως « τόνισε πως «Μιλούσα με τον Ματ στο τηλέφωνο και του είπα πως θα οργανώναμε το γύρισμα και είπε πως θα ήθελε πολύ να γίνει μέρος αυτού και να το δει στην πράξη. Έτσι κάναμε μία κουβέντα με τους σεναριογράφους και στήθηκε αυτή η σκηνή με τις 2 σελίδες μονολόγου του Ματ. Ήρθε με αεροπλάνο μια βδομάδα πριν ξεκινήσουμε το κανονικό γύρισμα και μας πήρε μιάμιση ώρα. Κατέχει πια το ρεκόρ. Είναι η έβδομη φορά που συνεργαζόμαστε και θα συνεχίσουμε!».

Στην ερώτηση για το αν το «Unsane» είναι περισσότερο περιεχόμενο ή φόρμα, ο Σόντερμπεργκ ήταν σαφής. «Ιδανικά αυτά λειτουργούν μαζί, κι αυτός είναι ο στόχος. Πειραματίζομαι χρόνια με βίντεο στο iPhone και με ιντριγκάρει πολύ η τεχνολογία. Δεν είχα σχέδιο να γυρίσω κάτι τέτοιο, αλλά όταν ήρθε το συγκεκριμένο πρότζεκτ σκέφτηκα πως ήταν το καταλληλότερο. Μετά από κάποια λεπτά, αφού έχεις μπει στην ταινία, η εικόνα σε έχει απορροφήσει και δεν το σκέφτεσαι πια. Δεν θα υπεραμυνθώ του γυρίσματος μέσω iPhone, αλλά χαίρομαι για το πως φαίνεται η ταινία και αν κάποιοι την δουν από περιέργεια, είναι ένα εισιτήριο παραπάνω. Μακάρι να το είχα όταν ήμουν 15».

Όσο για την καλή ή κακή χρήση των νέων μέσων, ο σκηνοθέτης είπε πως «Να μην υποτιμάμε τη χειρότερη χρήση της τεχνολογίας...Ας τη χρησιμοποιήσουμε με σεβασμό μεταξύ μας. Οι κακές ιδέες ταξιδεύουν γρηγορότερα από τις καλές, και η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει ταχύτερα την διάδοσή τους. Μία καλή ιδέα πρέπει να την εξηγήσεις, ενώ οι κακές...αν δεν πεις όχι άμεσα, συνεχίζουν».

Το 68ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου θα διαρκέσει από τις 15-25 Φεβρουαρίου 2018 και το ΣΙΝΕΜΑ / cinemagazine.gr σας υπόσχεται καθημερινά τις πιο ζεστές ανταποκρίσεις!

Διαβάστε ακόμη:
Berlinale 2018: «Μακάρι να το είχα όταν ήμουν 15», o Στίβεν Σόντερμπεργκ παίζει με το iPhone

Berlinale 2018: Γκας Βαν Σαντ και Χοακίν Φοίνιξ στο συγκινητικό μονοπάτι του «Don’t Worry, He Won’t Get Far On Foot»
Berlinale 2018: Ο Γκας Βαν Σαντ ευχαριστεί για το «Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot» τον Ρόμπιν Γουίλιαμς
Berlinale 2018: Τι έκανες «Damsel» στην Άγρια Δύση;
Berlinale 2018: Το «U - July 22» αναβιώνει ανατριχιαστικά τη σφαγή στην Ουτόγια​
Berlinale 2018: Τα οικογενειακά (και κινηματογραφικά) αδιέξοδα του «Figlia Mia»

Berlinale 2018: Η Ιστορία επαναλαμβάνεται στο εξαιρετικό «Transit» του Κρίστιαν Πέτζολντ
Berlinale 2018: Ο Αλεξέι Γκέρμαν Τζ. επιστρέφει με τον «Ντοβλάτοφ» στα σοβιετικά του φαντάσματα
Berlinale 2018: Αντέχει η αγάπη στο χρόνο, τα χρέη και τους πειρασμούς;

Berlinale 2018: Το Φεστιβάλ Βερολίνου άνοιξε αυλαία (κουνώντας την ουρά του)
Berlinale 2018: Who let the dogs out? Μα φυσικά ο Γουές Άντερσον!
Berlinale 2018: Το φεστιβάλ ξεκινά και αυτές είναι οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε!