13:24
28/11

Το Independent ψηφίζει τις 40 καλύτερες ταινίες της δεκαετίας (με τον «Κυνόδοντα» στη #35)

Τελειώνει μια χρονιά αλλά εκπνέει και μια δεκαετία ολόκληρη οπότε ο χορός των λιστών ξεκινά και οι, ως οφείλουν, διασκεδαστικές φιλονικίες προθερμαίνονται.

Από τον Ηλία Δημόπουλο

Είναι μια δεκαετία δραματικών αλλαγών για το σινεμά. Δεν είναι μόνο που τα κινηματογραφικά εισιτήρια πέφτουν, ούτε πως οι συγχωνεύσεις έχουν καταφέρει μια αισθητική παντοκρατορία Ντίσνεϊ (Marvel Universe, Πόλεμος των Άστρων, Πίξαρ, εξαγορά της Φοξ συν την live action αναβίωση του μακροσκελούς καταλόγου της εταιρείας). Είναι κυριότερα πως ο τρόπος παρακολούθησης αλλάζει ραγδαία, οι πλατφόρμες εμφανίζονται θαρραλέα και οι «καλομαθημένοι» δημιουργοί, ακόμα και της μόλις προηγούμενης δεκαετίας, γνωρίζουν ότι τα σχέδιά του δύσκολα μπορούν να υλοποιηθούν και να προβληθούν με τον παραδοσιακό, πια, τρόπο.

Η αλλαγή θα είναι μεγάλη και απρόβλεπτη. Πέραν του ότι η κοσμοχαλασιά του Netflix που κάποια στιγμή θα αισθανθεί πως απέκτησε το πρεστίζ που γύρευε (Γουέλς, Κοέν, Σκορσέζε, Σόντερμπεργκ, Φίντσερ, Κουαρόν, συνιστούν ξεδόντιασμα της κινηματογραφικής βιομηχανίας) και τώρα είναι καιρός να βγάλει και κανένα φράγκο - οπότε δεν θα συνεχιστεί για πολύ το μπαράζ της τελευταίας τριετίας - κανείς δεν μπορεί να ξέρει τον τρόπο με τον οποίον θα συντελεστεί η, μάλλον βέβαιη, περαιτέρω απομάκρυνση από την αίθουσα.

Αυτό θα επηρεάσει φυσικά και το σινεμά που βλέπουμε. Ωστόσο, στο λυκόφως των θεών της πρώτης ενηλικίωσης του κινηματογράφου, ας χαρούμε την συζήτηση που θα ανοίξει με αφορμή την επιλογή των καλύτερων της σημαδιακής αυτής δεκαετίας. Που, κατά το Independent, περιέχει μισό από τον αέρα του δημιουργού (Κουαρόν, Πολ Τόμας Άντερσον, Τρίερ, Νόλαν, Αρονόφσκι, Κοέν) και από εκεί κι έπειτα ένα σαφές βάρος πέφτει προς το σινεμά που κυρίευσε μιντιακά την τελευταία τριετία και σχετίζεται βέβαια με την επαναστατική αναθεώρηση του ρόλου της Γυναίκας και εν γένει το σινεμά της Ισότητας.

Στην 40άδα «χώρεσαν» τα πρόσφατα του Ταραντίνο και του Σκορσέζε, συμπεριελήφθησαν τα horror που θέλουν ν' αλλάξουν το παιχνίδι, ταινίες που απέκτησαν cult δαιμονισμένο κοινό ακολούθων ενώ και η Ελλάδα «αντιπροσωπεύθηκε», δικαιολογημένα και δίκαια βάσει της σημασίας, από τον «Κυνόδοντα» του Γιώργου Λάθιμου.

Η πλήρης λίστα ακολουθεί ενώ το δημοσίευμα του Independent είναι εδώ.

40. Once Upon a Time in Hollywood (2019)
39. The Master (2012)
38. The Irishman (2019)
37. Inside Out (2015)
36. Shoplifters (2018)
35. Dogtooth (2010)
34. The Edge of Seventeen (2016)
33. A Quiet Passion (2016)
32. Frances Ha (2012)
31. The Revenant (2015)
30. Boyhood (2014)
29. Hereditary (2018)
28. Melancholia (2011)
27. Selma (2014)
26. Boy (2010)
25. Dunkirk (2017)
24. Her (2013)
23. Call Me by Your Name (2017)
22. Anomalisa (2015)
21. The Social Network (2010)
20. Black Swan (2010)
19. Roma (2018)
18. The Act of Killing (2012)
17. Stoker (2013)
16. The Selfish Giant (2013)
15. Son of Saul (2015)
14. Lady Bird (2017)
13. The Grand Budapest Hotel (2014)
12. 12 Years a Slave (2013)
11. Under the Skin (2013)
10. 20th Century Women (2016)
9. You Were Never Really Here (2017)
8. Mad Max: Fury Road (2015)
7. Paddington 2 (2017)
6. American Honey (2016)
5. Inside Llewyn Davis (2013)
4. Phantom Thread (2017)
3. Get Out (2017)
2. Carol (2015)
1. Moonlight (2016)