Χρυσός Φοίνικας στο «Parasite» του Μπονγκ Τζουν Χο! Κεκάτος, Ντιόπ, Νταρντέν και Μπαντέρας μεγάλοι νικητές των Καννών - cinemagazine.gr
19:45
25/5

Χρυσός Φοίνικας στο «Parasite» του Μπονγκ Τζουν Χο! Κεκάτος, Ντιόπ, Νταρντέν και Μπαντέρας μεγάλοι νικητές των Καννών

Από την Ιαπωνία («Κλέφτες Καταστηματων») στην Κορέα! Η απολαυστική, πολιτική σάτιρα του Μπονγκ Τζουν Χο κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα του 72ου Φεστιβάλ Καννών.

Από τον Πάνο Γκένα

Ικανοποιητικό πρόγραμμα, κόκκινα χαλιά, πολυαναμενόμενες πρεμιέρες, Ταραντίνο με «Κάποτε στο Χόλιγουντ» και Αλμοδόβαρ με «Πόνο και Δόξα» οδήγησαν πανηγυρικά το 72ο Φεστιβάλ Καννών στην Τελετή Λήξης και την Απονομή των βραβείων. Ο Πρόεδρος της Επιτροπής του Επίσημου Διαγωνιστικού, Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου, μαζί με μία εκλεκτή παρέα καλλιτεχνών που έχουν συνδέσει (οι περισσότεροι) την πορεία τους με τις Κάννες μοίρασαν τα βραβεία στις ταινίες που όντως ξεχώρισαν και απέσπασαν θετικά σχόλια το δεκαήμερο του Φεστιβάλ, με βασική όμως παραφωνία τη βράβευση των Νταρντέν. (Διαβάστε αναλυτικά όλες τις ανταποκρίσεις του ΣΙΝΕΜΑ για το 72ο Φεστιβάλ Καννών εδώ).

Ο Χρυσός Φοίνικας απονεμήθηκε στο «Parasite» του Μπονγκ Τζουν Χο, ο οποίος έγραψε ιστορία ως ο πρώτος Κορεάτης που κερδίζει το μεγάλο βραβείο των Καννών. Δύο χρόνια μετά το «Okja» του αποκλεισμένου πλέον από τις Κάννες Netflix, ο Μπονγκ Τζουν Χο κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα με ένα από τα πιο απολαυστικά φιλμ του φετινού διαγωνιστικού, στο οποίο μια πολύ φτωχή και μια εύπορη οικογένεια «συνυπάρχουν» στο σπίτι της δεύτερης με έναν εξαιρετικά απροσδόκητο τρόπο. Ένα εξαιρετικά δεμένο και νευρώδες μείγμα ευρηματικότατης σλάπστικ κωμωδίας και θρίλερ, στα υπόγεια του οποίου λιμνάζει ένα οικουμενικό και επίκαιρο κοινωνικό σχόλιο (και ταινία που σίγουρα θα ξεχώρισε ο Γιώργος Λάνθιμος ως μέλος της επιτροπής).

Η φετινή τελετή απονομής, όμως, ξεκίνησε με ελληνικό χρώμα! Ο Βασίλης Κεκάτος κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα ταινίας μικρού μήκους με την «Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό και Εμάς» και έγινε έτσι ο πρώτος Έλληνας σκηνοθέτης που κέρδιζει το Χρυσό Φοίνικα στο συγκεκριμένο τμήμα. Η ταινία αποτελεί την τέταρτη μικρού μήκους του, είχαν προηγηθεί τα «Ανάδρομος» (2015), «Zero Star Hotel» (2016) και «Η Σιγή των Ψαριών Όταν Πεθαίνουν», η οποία ταξίδεψε στα φεστιβάλ του Λοκάρνο και του Σάντανς ενώ κέρδισε δύο βραβεία στις Νύχτες Πρεμιέρας 2018 (Ανδρικής Ερμηνείας για τον Ανδρέα Κωνσταντίνου και Β' Καλύτερης Ταινίας).

Η κριτική επιτροπή του τμήματος αποτελούνταν από την Κλερ Ντενι (Πρόεδρος) και τα μέλη Στέισι Μάρτιν, Πάνο Χ. Κούτρα, Καταλίν Μιτουλέσκου και Εράν Κολίριν. Αξίζει να σημειώσουμε πως η ταινία του Βασίλη Κεκάτου αποτέλεσε τη 13η ελληνική συμμετοχή στην ιστορία του Διαγωνιστικού τμήματος ταινιών μικρού μήκους του Φεστιβάλ, ενώ λίγες ώρες πριν είχε κερδίσει το φετινό Queer Palm. Η υπόθεση της «Απόστασης» επικεντρώνεται στην τυχαία συνάντηση δύο νεαρών σε κάποιο ξεχασμένο βενζινάδικο της εθνικής οδού, μέσα στη νύχτα. Πρόκειται για μια σύντομη μα εξαιρετικά πυκνή ερωτική ιστορία στην οποία πρωταγωνιστούν οι Νικολάκης Ζεγκίνογλου και Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης.

Διαβάστε εδώ τη συνέντευξη του Βασίλη Κεκάτου στο cinemagazine.gr.

Το «Atlantique» της Ματί Ντιόπ, η πρώτη ταινία μαύρης σκηνοθέτιδας στα χρονικά που συμμετείχε στο Επίσημο Τμήμα, απέσπασε το Μέγα Βραβείο της Επιτροπής. Μεταπηδώντας από την υποκριτική στη σκηνοθεσία, η Ντιοπ (πρωταγωνίστρια μεταξύ άλλων στα «35 Σφηνάκια Ρούμι» της Κλερ Ντενί) βασίστηκε στην ομώνυμη μικρού μήκους ταινίας της και πρόσφερε ένα σινεμά άγριας, υπνωτιστικής ομορφιάς κι ένα άκρως ελπιδοφόρο γυναικείο βλέμμα.

Οι αγαπημένοι του Φεστιβάλ αδερφοί Νταρντέν, σε αντίθεση με τους Κεν Λόουτς, Τέρενς Μάλικ, Κουέντιν Ταραντίνο που έχουν κερδίσει Χρυσό Φοίνικα και συμμετείχαν ξανά φέτος στο Διαγωνιστικό ή τον Πέδρο Αλμοδόβαρ που τελικά έμεινε με ένα βραβείο παρηγοριάς για την ερμηνεία του Αντόνιο Μπαντέρας, κέρδισαν το Βραβείο Σκηνοθεσίας για το «Νεαρός Άχμεντ», μία αρκετά συζητήσιμη επιλογή που επιβραβεύει μία ασθενική και άτολμη ταινία.

Το Βραβείο Σεναρίου απέσπασε το «Πορτρέτο μιας Νεαρής που Φλέγεται» της Σελίν Σιαμά, μία από τις καλύτερες ταινίες του προγράμματος. Λεσβιακό δράμα εποχής, φεμινιστικό μανιφέστο, σπουδή για την έννοια της ανάμνησης, μα πάνω απ’ όλα, μια υπέροχη ιστορία αγάπης που απεικονίζει με συναισθηματική ακρίβεια την ακαταμάχητη έλξη μεταξύ δύο γυναικών. Η ταινία κέρδισε επίσης το Queer Palm ταινίας μεγάλου μήκους.

Στη συνέχεια το Βραβείο Γυναικείας ερμηνείας κέρδισε η Έμιλι Μπίτσαμ για το ιδιαίτερο «Little Joe» της Τζέσικα Χάουσνερ και το αντίστοιχο Αντρικής Ερμηνείας ο Αντόνιο Μπαντέρας ως alter ego του Πέδρο Αλμοδόβαρ στο «Πόνος και Δόξα».

Δυο ξεχωριστές κινηματογραφικές εμπειρίες, το «Bacurau» των Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλιου, Ζουλιάνο Ντορνέλες - ένας παρανοϊκός συνδυασμός κοινωνικής αλληγορίας, επιστημονικής φαντασίας, δυστοπικού δράματος και βίαιου γουέστερν - και «Οι «Άθλιοι», κινηματογραφικό ντεμπούτο του Λαντζ Λι, κέρδισαν εξίσου το Βραβείο της Επιτροπής, ενώ Ειδική Μνεία δόθηκε στο «It Must Be Heaven» του Ελία Σουλεϊμάν.

Τη Χρυσή Κάμερα, βραβείο που υποδεικνύει εδώ και χρόνια νέα ταλέντα, κέρδισε το «Nuestras Madres» του Σεζάρ Ντιάζ από την Γουατεμάλα. Η ταινία του Ντιάζ, που συμμετείχε στην Εβδομάδα Κριτικής, ακολουθεί το προσωπικό ταξίδι ενός ανθρωπολόγου που ψάχνει τον αντάρτη πατέρα του είναι πιθανό να χάθηκε στον εμφύλιο πόλεμο.

Αναλυτικά τα βραβεία του 71ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών:

Χρυσός Φοίνικας: «Parasite» του Μπονγκ Τζουν Χο
Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: «Atlantique» της Ματί Ντιόπ
Βραβείο Σκηνοθεσίας: Ζαν-Πιερ και Λικ Νταρντέν για το «Νεαρός Άχμεντ»
Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας: Αντόνιο Μπαντέρας («Πόνος και Δόξα» του Πέδρο Αλμοδόβαρ)
Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας: Έμιλι Μπίτσαμ («Little Joe» της Τζέσικα Χάουσνερ)
Βραβείο Σεναρίου: «Portrait of a Lady on Fire» της Σελίν Σιαμά
Βραβείο της Επιτροπής (εξίσου στα): «Bacurau» των Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλιου, Ζουλιάνο Ντορνέλες και «Οι «Άθλιοι» του Λαντζ Λι
Ειδική Μνεία: «It Must Be Heaven» του Ελία Σουλεϊμάν
Χρυσή Κάμερα: «Nuestras Madres» του Σεζάρ Ντιάζ (από το τμήμα Εβδομάδα Κριτικής)
Χρυσός Φοίνικας ταινίας Μικρού Μήκους: «Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό και Εμάς» του Βασίλη Κεκάτου
Ειδική μνεία Επιτροπής σε ταινία Μικρού Μήκους: «Monstruo Dios» της Αγκουστίνα Σαν Μαρτίν

Η Κριτική Επιτροπή που αποφάσισε για τον Χρυσό Φοίνικα και τα υπόλοιπα βραβεία του 72ου Φεστιβάλ Καννών είχε Πρόεδρο τον Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου (πρώτος Μεξικανός που αναλαμβάνει χρέη Προέδρου στο Φεστιβάλ) και μέλη τους Γιώργο Λάνθιμο, Πάβελ Παβλικόφσκι, Ρομπέν Καμπιγιό, Ένκι Μπιλάλ, Αλίτσε Ρορβάχερ, Κέλι Ράιχαρντ, Μαϊμούνα Ν'Ντάγιε και Ελ Φάνινγκ.

Το άρθρο περιέχει αποσπάσματα από τα κείμενα των ανταποκρίσεων της ομάδας του ΣΙΝΕΜΑ στις Κάννες, γραμμένα από τους Κωστή Θεοδοσόπουλο, Λουκά Κατσίκα και Νεκτάριο Σάκκα.

Ανταποκρίσεις του ΣΙΝΕΜΑ - cinemagazine.gr από το 72ο Φεστιβάλ Καννών:
Συνέντευξη -> Ο Βασίλης Κεκάτος διεκδικεί τον Χρυσό Φοίνικα
Κριτική -> «Mektoub, My Love: Intermezzo» του Αμπντελατίφ Κεσίς

Κριτική -> «Ματιάς & Μαξίμ» του Ξαβιέ Ντολάν
Κριτική -> Το «Parasite» του Μπνγκ Τζουν Χο
Κριτική -> «Κάποτε στο...Χόλιγουντ» του Κουέντιν Ταραντίνο
Κριτική -> «Frankie» του Άιρα Σάικς

Κριτική -> «Νεαρός Άχμεντ» των αδερφών Νταρντέν
Κριτική -> «Diego Maradona» του Ασίφ Καπάντια
Κριτική -> 
«A Hidden Life» του Τέρενς Μάλικ
Κριτική -> «Πόνος και Δόξα» του Πέδρο Αλμοδόβαρ
Κριτική -> «Το Πορτρέτο μιας Νεαρής που Φλέγεται» της Σελίν Σιαμά
Κριτική -> «Ο Φάρος» του Ρότζερ Έγκερς
Κριτική -> 
«Atlantique» της Ματί Ντιόπ
Κριτική -> «Little Joe» της Τζέσικα Χάουσνερ
Κριτική -> «Rocketman» του Ντέξτερ Φλέτσερ
Κριτική -> «Sorry We Missed You» του Κεν Λόουτς

Κριτική -> «Bacurau» των Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλιου, Ζουλιάνο Ντορνέλες
Κριτική -> «Οι Άθλιοι» του Λαντζ Λι
Κριτική -> «The Dead Don't Die» του Τζιμ Τζάρμους