Ο Πίτερ Φόντα, ο «Ξένοιαστος Καβαλάρης» του σινεμά, έφυγε σε ηλικία 79 ετών - cinemagazine.gr
12:43
17/8

Ο Πίτερ Φόντα, ο «Ξένοιαστος Καβαλάρης» του σινεμά, έφυγε σε ηλικία 79 ετών

50 χρόνια μετά το θρυλικό Γούντστοκ και μετά από μία ταινία που αποτύπωσε το πνεύμα μιας ολόκληρης εποχής, ορίζοντας μυθικά το όνειρό της, ο «Ξένοιαστος Καβαλάρης» Πίτερ Φόντα έφυγε σε ηλικία 79 ετών ακολουθώντας τον δρόμο της αιωνιότητας.

Από τον Πάνο Γκένα

Ο Πίτερ Φόντα, γόνος μίας από τις πιο εκλεκτές οικογένειες του Χόλιγουντ, γιος του Χέντι Φόντα και αδερφός της Τζέιν, πέθανε σε ηλικία 79 ετών. Τα τελευταία χρόνια έδινε γενναία μάχη με τον καρκίνο του πνεύμονα. Ο ίδιος έφυγε ήσυχος στο σπίτι του στο Λος Άντζελες, όπως ανακοίνωσε η οικογένειά του:

«...Σε μια από τις πιο θλιβερές στιγμές της ζωής μας, δεν μπορούμε να βρούμε τα κατάλληλα λόγια για να εκφράσουμε τον πόνο στην καρδιά μας. Στο πένθος σας ζητάμε να σεβαστείτε την ιδιωτικότητά μας. Και, ενώ θρηνούμε την απώλεια αυτού του γλυκού και ευγενικού ανθρώπου, ευχόμαστε παράλληλα σε όλους να γιορτάσουν το αδάμαστο πνεύμα και την αγάπη του για ζωή. 

Προς τιμήν του Πίτερ, υψώστε τα ποτήρια σας για μία πρόποση στην ελευθερία».

Και η παραπάνω δήλωση δεν θα μπορούσε να είναι πιο λιτά ταιριαστή με την καριέρα του Πίτερ Φόντα και ειδικά με την ταινία που τη στιγμάτισε, τον «Ξένοιαστο Καβαλάρη» του Ντένις Χόπερ. Ο «Ξένοιαστος Καβαλάρης», που κυκλοφόρησε το 1969, το καλοκαίρι του Γούντστοκ πριν από ακριβώς 50 χρόνια, χαρτογράφησε στο πανί την ανάγκη του ονείρου και τα απογοητευτικά ξυπνήματα της ζωής.

Το ταξίδι δυο μοτοσυκλετιστών στην έρημη, ανοιχτή χώρα, έγινε το συμβολικό ταξίδι μιας γενιάς που αποζητούσε τον «αέρα» της αλλαγής στο πρόσωπο και τις ζωές τους. Η ταινία προβλήθηκε στις Κάννες, διεκδίκησε δυο Όσκαρ (Α' Αντρικού για τον Τζακ Νίκολσον και Πρωτότυπου Σεναρίου για τους Πίτερ Φόντα, Ντένις Χόπερ και Τέρι Σάουδερν), αποτελεί ορόσημο για την αμερικανική κινηματογραφία και συμπεριλαμβάνεται στο Εθνικό Μητρώο Κινηματογράφου ως πολιτιστικά, ιστορικά και αισθητικά σημαίνουσα.

Ο Πίτερ Φόντα γεννήθηκε το 1940 στη Νέα Υόρκη και ξεκίνησε την καριέρα του στο σινεμά το 1963 με το ρομαντικό «Tammy and the Doctor» του Χάρι Κέλερ. Απόφοιτος της σχολής του Ρότζερ Κόρμαν, πρωταγωνίστησε στο «The Wild Angels» (1966) με τον Μπρους Ντερν και στο «The Trip» (1967), αμφότερα σε σκηνοθεσία Κόρμαν. Το 1969 ήταν η χρονιά του «Ξένοιαστου Καβαλάρη», ενώ σημαντικές στιγμές στην καριέρα του υπήρξαν το ιδιαίτερο «Παράξενο Ρομάντσο» με τον Γουόρεν Μπίτι και τη Τζιν Σέμπεργκ, το «Two People» του Ρόμπερτ Γουάιζ, αλλά και το «Escape from L.A.» του Τζον Κάρπεντερ.

Η πρώτη του υποψηφιότητα για Όσκαρ ερμηνείας ήρθε με το «Χρυσάφι του Οδυσσέα» το 1997, ενώ συνεργάστηκε επίσης με τον Τζέιμς Μάνγκολντ στο «3:10 to Yuma» και με τον Στίβεν Σόντερμπεργκ στα «Εγγλέζος», «Η Συμμορία των 12». Το 1999 συμπρωταγωνίστησε με την Έλεν Μίρεν στο τηλεοπτικό «The Passion of Ayn Rand» και κέρδισε Χρυσή Σφαίρα Β' Αντρικού σε μίνι σειρά ή τηλεταινία. Ο Φόντα σκηνοθέτησε τρεις ταινίες, με πρώτη το γουέστερν του 1971 «The Hired Hand» και στη συνέχεια τα «Idaho Transfer» (1973) και «Wanda Nevada» (1979).

Υψώνουμε το ποτήρι και τον αποχαιρετούμε με το φινάλε του «Easy Rider». Όπως είχε γράψει ο συνάδελφος Ηλίας Δημόπουλος:

Είναι στοιχειωμένη ταινία ο «Ξένοιαστος Καβαλάρης». Και τόσο μυθική, τόσο σφυγμική για το πνεύμα της εποχής της που να καταλήγει δευτερεύουσα η κριτική που θα το δει έξω από αυτήν. Φυσικά ευθύνεται «αυτό το φινάλε». Που κινηματογραφεί τον δρόμο, την Χώρα που περιβάλλει με ουδέτερη θαλπωρή, τα φορτηγά, τα βενζινάδικα, τον δύοντα ήλιο, τον Ντίλαν φυσικά, τις Χάρλεϊ που διανύουν τις αρτηρίες της επαρχιακής Αμερικής, το σώμα της