15:03
26/3

Στιούαρτ Γκόρντον (1947-2020): Σινεμά τρόμου ως πρόβα πριν το θάνατο

Σκηνοθέτης του σαρωτικού «Re-Animator» και εξέχουσα φιγούρα στο σινεμά του τρόμου, έφυγε σε ηλικία 72 ετών. 

Από τον Τάσο Μελεμενίδη

Ένας αυθεντικός master of horror, όχι επειδή συμμετείχε κάποτε στη σειρά «Masters of Horror» αλλά επειδή δε θα είχε βαρύτητα η σειρά αν δεν τον περιείχε, μας άφησε σε ηλικία 72 ετών όπως ανακοινώθηκε χθες τις πρώτες πρωινές ώρες. Ο Στιούαρτ Γκόρντον ήταν ο άνθρωπος πίσω από ένα από τα διασημότερα horrors της δεκαετίας του '80, το «Re-Animator», όπου με χιούμορ και δεκάδες αισθητικές εμπνεύσεις επανέγγραψε τον μύθο του Φράνκενσταϊν - αυτό βασικά είχε κάνει και η αντίστοιχη ιστορία που  έγραψε ο Λάβκραφτ το 1922. 

Στην παρουσίαση του DVD της ταινίας για το περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ, ο Λουκάς Κατσίκας έγραφε για το «Re-Animator»:

«Παρανοϊκοί επιστήμονες, νεκροί που ξυπνούν από τον τάφο, ένα διαρκές πάρτι αίματος και ακρωτηριασμών, σεξ, βία και ασταμάτητες gore εκπλήξεις σε μόλις 86 αδυσώπητα λεπτά. Με μια ξέφρενη ενέργεια και μια κανιβαλιστική διάθεση που καταντά εξαίσια υβριστική, το pulp ανοσιούργημα του Γκόρντον ισοπεδώνει με τον οδοστρωτήρα του μαύρου χιούμορ και της σπλάτερ εικονογράφησης κάθε αίσθηση γούστου, καλαισθησίας και μαζί σοβαρότητας. Αξίζοντας δικαιωματικά κάθε cult θόρυβο που διατηρεί αυθάδικα, το «Re-Αnimator» παραμένει ένα γνήσια θρασύ φιλμ που κανείς δεν θα τολμούσε να γυρίσει σήμερα.»

 Η ταινία θεοποίησε σχεδόν τη Μπάρμπαρα Κράμπτον στους fans του είδους, ενώ ο Γκόρντον συνέχισε να επενδύει τις ιδέες του στον χώρο του horror που λειτουργούσε τότε με μειωμένα μέσα, κάπως ανεξάρτητα από τα μεγάλα στούντιο, αλλά αρκετή αίσθηση ελευθερίας και δημιουργικότητας - η τελευταία ήταν τρόπον τινά απαραίτητη από τη στιγμή που πόροι δεν υπήρχαν. Η επιτυχία της ταινίας ξανάφερε τον Γκόρντον και τους δυο πρωταγωνιστές του (Τζέφρεϊ Κομπς, Μπάρμπαρα Κράμπτον) σε άλλες δύο διασκευές ιστοριών του Λαβκραφτ, τα «From Beyond» (1986) και «Castle Freak» (1995). 

Ανάμεσα στα 2, ο Γκόρντον συνεργάστηκε με τη Ντίσνεϊ για το σενάριο του «Αγάπη μου Συρρίκνωσα τα Παιδιά», το οποίο αρχικά σχεδίαζε να γυρίσει ο ίδιος με τον τίτλο «Teenie Weenies» όπως μια επιπλοκή με την υγεία του τον άφησε εκτός - διατήρησε όμως το credit της ιστορίας ενώ συμμετείχε και στην παραγωγή του σίκουελ. Ο ίδιος πάντως δε σταμάτησε να προσφέρει στο χώρο του horror και της επιστημονικής φαντασίας, γυρνώντας ταινίας όπως το «Robot Jox» (1990), το «Fortress (1992) με πρωταγωνιστή τον Κριστόφ Λαμπέρ, την κωμωδία «Space Truckers» (1996) με τον Ντένις Χόπερ, ενώ σε διαφορετικό πεδίο, το 2005 γύρισε το «Edmond» με τον Γουίλιαμ Μέισι, φιλμ βασισμένο σε θεατρικό του Ντέιβιντ Μάμετ. 

Πλήθος συνεργατών του τον θυμήθηκε στο Twitter, μεταξύ όσων γράφτηκαν κρατάμε το tweet του σκηνοθέτη Ντον Κοσκαρέλι. με μια φωτογραφία από δείπνο σκηνοθετών που συμμετείχαν στη σειρά «Masters of Horror» όπου ο Γκόρντον είπε τη φράση «οι ταινίες τρόμου είναι πρόβα για τους δικούς μας θανάτους», περιγράφοντας με αφοπλιστική απλότητα το λόγο για τον οποίο έκανε σινεμά ο ίδιος αλλά και οι συνάδελφοί του στο τραπέζι.