9:46
6/11

60ό ΦΚΘ: «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» είναι η πιο ενδιαφέρουσα ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα

Η νέα ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα, μία εκρηκτική και ονειρική αναζήτηση εξόδου διαφυγής, πραγματοποίησε την ελληνική πρεμιέρα της στο 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Από τον Νεκτάριο Σάκκα

Η νέα ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα, «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών», μοιάζει να έχει γυριστεί με τον σκηνοθέτη των «Χώρα Προέλευσης» και «Εκρηξη» να προσφέρει όλους τους διαθεσιμους αφηγηματικούς μηχανισμούς της στην υπηρεσία της αίσθησης. Ό,τι επιδιώκει να αφήσει με την τρίτη του ταινία, η οποία έκανε χθες την ελληνική πρεμιέρα της στο 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, είναι μια έντονη οπτικοακουστική αίσθηση που παρότι παίρνει ως αφετηρία το είδος του αστυνομικού θρίλερ, διασχίσει στο διάβα της τις «θάλασσες» του ονείρου, των υπερβατικών μεταφυσικών αναζητήσεων και - κυρίως - μιας υπαρξιακά ορμώμενης αναγκαιότητας για ένα θαύμα εν μέσω μιας βαθιά άρρωστης και ζοφερής (νεοελληνικής) πραγματικότητας. Ένα θαύμα διαφυγής που ισοδυναμεί με την ίδια τη ζωή, ή μάλλον μια κάποια διασφάλιση της συνέχειάς της.

Καθόλου τυχαία υπό αυτή την έννοια, το «Θαύμα» που ο τίτλος αναφέρει αφορά στο μακρύ ταξίδι που τα χέλια κάνουν κάθε χρόνο από το Μεσολόγγι ως τον Ατλαντικό (σ.σ. τη θάλασσα των Σαργασσών) προκειμένου να αναπαραχθούν. Μια πορεία ανάλογη - δίχως επιστροφή - διεκδικεί για λογαριασμό της η Ρίτα (Γιούλα Μπούνταλη), μια εργάτρια σε τοπική μονάδα ιχθυοκαλλιέργειας χελιών που αναζητά διέξοδο από τον τόπο και τους ανθρώπους που την έχουν σημαδέψει.

Η έτερη πρωταγωνίστρια της ταινίας, Ελισάβετ (Αγγελική Παπούλια), είναι εδώ και μία δεκαετία διοικητής στο αστυνομικό τμήμα Μεσολογγίου. Την όχι και τόσο ήρεμη καθημερινότητα της μικρής πόλης θα αναστατώσει για τα καλά μία μυστηριώδης αυτοκτονία, ανοίγοντας έναν άγριο κύκλο βίας που επηρεάζει καθοριστικά τις ζωές των δύο γυναικών.

Το νέο σενάριο που υπογράφουν και πάλι από κοινού οι Τζουμέρκας και Μπούνταλη δεν απαιτεί από το θεατή εκείνη την εμμονική προσκόλληση που ένα τυπικό θρίλερ με στοιχεία μυστηρίου θα απαιτούσε. Στο «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» βρίσκουμε - όπως και στην «Έκρηξη» - δύο δυναμικούς γυναικείους χαρακτήρες, η συγκλίνουσα πορεία των οποίων κινεί όλα τα νήματα πάνω σε έναν άξονα υπαρξιακής υφής και πλαίσιο έναν μικρόκοσμο κακοφορμισμένων μυστικών και ηθικού τέλματος. Και αυτός είναι ο λόγος που η Ρίτα, ένας άνθρωπος που ξεκάθαρα σιγοβράζει και η Ελισάβετ, μία από τους πιο αντισυμβατικούς αστυνομικούς διοικητές που είδαμε ποτέ στο σινεμά, κουμπώνουν τέλεια σε ένα σύμπαν που αν επιχειρήσεις να τον πιάσεις με όρους λογικής δε βγάζει ακριβώς νόημα.

Η όποια σεναριακή ασυνέχεια ωστόσο δικαιολογείται - και ως ένα βαθμό δικαιώνεται τελικά - από ιντριγκαδόρικες ονειρικές σκηνές (ή μήπως εφιαλτικές;) που πραγματεύονται τη βιβλική έννοια του θαύματος με όρους νεωτερικότητας, υποβλητικές σεκάνς που εκμεταλλεύονται στο έπακρο την καλοζυγισμένη διεύθυνση φωτογραφίας του Πέτρους Σιόβικ και φυσικά την πιο γαργαλιστικά ετερόκλητη μουσική επένδυση που έχουμε συναντήσει σε ελληνική (συμ)παραγωγή, η οποία περιλαμβάνει από τον ηλεκτρονικό ήχο των Drog_A_Tek και τις ορχηστρικές συνθέσεις του Jean-Paul Wall μέχρι Φοίβο. Και μιας και αναφέραμε τον Φοίβο, αξίζει να σημειωθεί πως ο Χρήστος Πασαλής (παίζει τον αδερφό της Ρίτας) μας προσφέρει στο ρόλο του λαϊκού τραγουδιστή το ιδανικότερο - και σίγουρα αναπάντεχο - κλείσιμο που θα μπορούσαμε να φανταστούμε ποτέ σε μπουζούκια.

Κι αυτό το τελευταίο αποτελεί ακόμα ένα δείγμα των αρκετών καλών ιδεών που διαθέτει το «Θαύμα», πιθανότατα η καλύτερη μέχρι τώρα δουλειά του Σύλλα Τζουμέρκα στο σινεμά.

Διαβάστε ακόμη:
«End of the Century» και «Moffie» : Δύο λαμπερά queer διαμάντια στο 60ό ΦΚΘ
60ό ΦΚΘ: «Η Ανθολογία μιας Πόλης-Φάντασμα» του Ντενί Κοτέ είναι μία πένθιμη, ατμοσφαιρική αλληγορία

60ό ΦΚΘ: Το «Όσο Κρατά ο Πόλεμος» σηματοδοτεί την (αναιμική) επιστροφή του Αλεχάντρο Αμενάμπαρ
60ό ΦΚΘ: «O Απόστρατος» του Ζαχαρία Μαυροειδή είναι ένα ευπρόσδεκτο, απαραίτητο ελληνικό σινεμά
60ό ΦΚΘ: Το «Winona» δεν είναι η νέα μεγάλου μήκους ταινία του The Boy, αλλά πολλές μικρές
60ό ΦΚΘ: Το «Souvenir» είναι ένα από τα καλύτερα κινηματογραφικά ενθύμια της φετινής διοργάνωσης

60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης! Ενημερωθείτε για το πλήρες πρόγραμμα
Το ελληνικό σινεμά στο 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Το 60ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχει θέμα το Overview Effect, μια διαπλανητική εμπειρία ολότητας
Ο Τζον Γουότερς στο 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Άλμπερτ Σέρα & Τζοάνα Χογκ: Δύο μοναδικές φωνές του σύγχρονου σινεμά στο 60ό Φεστιβάλ Κιν/φου Θεσσαλονίκης
Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης σε έαν αφιέρωμα «Μεγαλώνοντας στα ’80s»

60ό ΦΚΘ: Αφιέρωμα στον μεγάλο αναρχικό του γιουγκοσλαβικού σινεμά Ντούσαν Μακαβέγιεφ
Μεγάλη έκθεση του Νίκου Κούνδουρου στο 60ό Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Κατεβάστε εδώ την αναλυτική λιστα με όλες τις ταινίες του 60ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης