Φράνσις Φορντ και Σοφία Κόπολα θυμούνται τις επικρίσεις του τρίτου «Νονού» - νεα || cinemagazine.gr
10:33
3/12

Φράνσις Φορντ και Σοφία Κόπολα θυμούνται τις επικρίσεις του τρίτου «Νονού»

Λίγες μέρες απομένουν από την πρεμιέρα του «The Godfather, Coda» και μπαμπάς και κόρη μιλούν για την ερμηνεία που ξεσήκωσε διαχρονική θύελλα κριτικών.

Από τον Ηλία Δημόπουλο

Κι ένα εξέχον μέρος των αναμνήσεων, που παραδόξως απασχολεί ακόμα όχι μόνο μερίδα του Τύπου, αλλά και φίλων του κινηματογράφου (με διδακτορικό στο βιτριόλι και την επιδερμική κριτική), είναι η πολύκροτη παρουσία της 18χρονης κόρης του Φράνσις Φορντ Κόπολα στον ρόλο της κόρης του Μάικλ Κορλεόνε, Σοφία.

«Μαμά!, φώναξε η κόρη μου πριν λίγες μέρες», λέει η Κόπολα: «'Ο θάνατος της Μαίρη ψηφίστηκε ο χειρότερος θάνατος στην ιστορία των ταινιών!'. Θεέ μου, σκέφτηκα, τόσα χρόνια μετά και είναι ακόμα κάτι με το οποίο ασχολούνται», λέει η Κόπολα.

Βέβαια τέτοιου είδους κρίσεις κι επικρίσεις, στην πραγματικότητα ένα κοινό κουτσομπολιό με θέμα το σινεμά, ανθούν απρόσκοπτα στις online μέρες που ζούμε. Η πραγματικότητα ερμηνεύεται από τον καθένα όπως καταλαβαίνει, το ίδιο και η καλλιτεχνική σημασία. Άλλωστε η επιλογή της Σοφία Κόπολα ήταν μια λύση ανάγκης, καθώς η Γουίνονα Ράιντερ ασθένησε και δεν μπόρεσε να περαιώσει τον ρόλο που της είχε ανατεθεί, ενώ ο Κόπολα δεν ήθελε ηθοποιούς ηλικίας περασμένης (Μαντόνα, Τζούλια Ρόμπερτς) σε σχέση με τον ρόλο.

«Ήταν υπό μεγάλη πίεση και ήθελα να βοηθήσω», λέει η Κόπολα. «Μέσα στον πανικό βρέθηκα ξαφνικά στην καρέκλα του μέικαπ στην Τσινετσιτά, μου έβαφαν τα μαλλιά... Δεν το έπαιρνα και τόσο σοβαρά. Ήμουν σε μια ηλικία που χωνόμουν σε όλα χωρίς ιδιαίτερη περίσκεψη», συνεχίζει.

Οι κριτικές βέβαια της εποχής έδωσαν ρεσιτάλ κακοήθειας με το «απελπιστικό» και το «άχαρο» να δίνουν και να παίρνουν. «Ήταν ντροπιαστικό να εκτεθώ έτσι στο κοινό», λέει η Σοφία, «αλλά δεν ήταν το όνειρό μου να γίνω ηθοποιός και δεν με διέλυσε. Είχα άλλα ενδιαφέροντα, δεν καταστράφηκα».

Ο μπαμπάς βέβαια το βλέπει αλλιώς: «Ήθελαν να επιτεθούν στο έργο επειδή, για κάποιους, δεν στάθηκε αντάξια των υποσχέσεων. Κι επιτέθηκαν σε ένα 18χρονο κορίτσι, που ήταν στη θέση αυτή μόνο για χάρη μου. Η κόρη έφαγε τη σφαίρα για τον Μάικλ Κορλεόνε - η δική μου κόρη την έφαγε για μένα».

Και η Σοφία κλείνει με τον αρμόζοντα τρόπο: «Μου έμαθε ότι ως δημιουργικός άνθρωπος πρέπει να εκθέσεις τη δουλειά σου. Σκληραίνεις έτσι. Είναι κλισέ, το ξέρω, αλλά σε κάνει πιο γερό».

Σύντομα το ανασκευασμένο τρίτο μέρος του «Νονού» θα βγει προς επανεκτίμηση - ένα θέμα που για εμάς του κινηματογραφόφιλους έχει πτυχές ποικιλόμορφες, όχι απαραιτήτως στηρικτικές για την επιλογή Κόπολα να ενδώσει στην «λογική της ατέλειας», που η κριτική συνόψισε και η κοινή γνώμη, σε μεγάλο βαθμό ακολούθησε. (Όχι όμως και η Ακαδημία που χάρισε στο έργο 7 υποψηφιότητες για Όσκαρ).

Το «The Godfather, Coda», όπως είναι ο επίσημος τίτλος θα δείξει τι εννόησε ο Κόπολα ως ψεγάδι της αρχικής μορφής.