Όσκαρ: Απολογισμός και παραλειπόμενα

2009-02-24 11:53:51

Ο θρίαμβος του «Slumdog Millionaire» στα Οσκαρ έγινε δεκτός με πανηγυρισμούς τόσο στους μαχαλάδες της Ινδίας όσο και στους λόφους του Χόλιγουντ.
Ο θρίαμβος του «Slumdog Μillionaire» στα Οσκαρ έγινε δεκτός με πανηγυρισμούς τόσο στους μαχαλάδες της Ινδίας όσο και στους λόφους του Χόλιγουντ. Την ώρα που όλοι οι Ινδοί ηθοποιοί του καστ, συμπεριλαμβανομένων των πιτσιρικάδων από τις φτωχογειτονιές, στέκονταν στη σκηνή του Kodak Theatre για να παραλάβουν με περηφάνια το Οσκαρ καλύτερης ταινίας, συγγενείς και φίλοι της οκτάχρονης Ρουμπίνα Αλι (κρατά τον ρόλο της μικρής Λατίκα στο φιλμ) γλεντούσαν στην παράγκα της στη Βομβάη.

«Ξέρω ότι η ταινία επικρίθηκε, γιατί παρουσιάζει τη φτώχεια ως θέαμα. Ωστόσο, δείχνει ότι ένα κορίτσι μέσα από τις παράγκες της Βομβάης, που ούτε στο όνειρό της δεν μπορούσε να φανταστεί ότι θα μετείχε στη λαμπερή τελετή των Οσκαρ, βρέθηκε πραγματικά εκεί. Είναι κακό αυτό;», δήλωσε η μητέρα της.

Η παραμυθένια λάμψη της 81ης Τελετής Απονομής των Βραβείων Οσκαρ αποθέωσε το δεξιοτεχνικά φτιαγμένο παραμύθι του Ντάνι Μπόιλ απονέμοντάς του οκτώ βραβεία (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, διασκευασμένου σεναρίου, φωτογραφίας, μιξάζ ήχου, μοντάζ, μουσικής και τραγουδιού) - απόδειξη της πρόθεσης της Ακαδημίας να βραβεύσει μια αλά Μπόλιγουντ ταινία που χαρίζει αισιοδοξία στο κοινό.

Τέρμα, λοιπόν, τουλάχιστον για φέτος, τα βαριά δράματα (τα τελευταία χρόνια οι επιλογές των ψηφοφόρων αναδείκνυαν ιδιαιτέρως «μουντές» ταινίες) για να χαμογελάσουμε και λίγο σε μια περίοδο παγκόσμιας κρίσης. Λαμπερή παρουσία στην απονομή της Κυριακής, δίπλα στους εκπροσώπους του Μπόλιγουντ, είχαν και οι Βρετανοί, που είδαν το ταμπεραμέντο τους να εξυμνείται, όχι μόνο χάρη στο ταλέντο του Μπόιλ και της ομάδας του, αλλά και σε αυτό της απαστράπτουσας Κέιτ Γουίνσλετ, που πήρε, σύμφωνα με τις προβλέψεις, το πολυπόθητο Οσκαρ α γυναικείου ρόλου για τα «Σφραγισμένα Χείλη».

Σε μια βραδιά ελάχιστων εκπλήξεων, ο Σον Πεν («Μilk») άρπαξε τελικώς το αγαλματίδιο από τα χέρια του Μίκι Ρουρκ («Ο Παλαιστής») στην κατηγορία του α' ανδρικού ρόλου, ενώ η οικογένεια Λέτζερ παρέλαβε το (τιμητικό) Οσκαρ β' ανδρικού ρόλου για τον αδικοχαμένο της γιο, Χιθ («Σκοτεινός Ιππότης») και η Πενέλοπε Κρουζ έγινε η πρώτη Ισπανίδα ηθοποιός κάτοχος ενός Οσκαρ (β' γυναικείου ρόλου για το «Vicky Cristina Βarcelona»,  συνεχίζοντας την παράδοση που ξεκίνησε πέρυσι ο Χαβιέ Μπαρδέμ). Αναμενόμενη ήταν και η περιορισμένη συγκομιδή της ταινίας "Η Απίστευτη Ιστορία του Μπέντζαμιν Μπάτον", που από τις συνολικά 13 υποψηφιότητες συγκέντρωσε 3 στις τεχνικές κατηγορίες (σκηνογραφίας, μακιγιάζ και οπτικών εφέ), όπως και τα δύο Οσκαρ του «Milk» (εκτός του α' ανδρικού ρόλου, πήρε και το Οσκαρ πρωτότυπου σεναρίου).

Ελάχιστοι, πάντως, είχαν προβλέψει το ξενόγλωσσο Οσκαρ που δόθηκε στο ιαπωνικό δράμα «Departures» («Αναχωρήσεις»), ένα φιλμ που φαίνεται πως άγγιξε νευραλγικό σημείο των ψηφοφόρων, οι οποίοι απέφυγαν τον ευρωπαϊκό ρεαλισμό τού «Ανάμεσα στους τοίχους» και την εξεζητημένη καρτουνίστικη οπτική του «Βαλς με τον Μπασίρ» για ένα πιο οικείο συναισθηματικό φιλμ. 


Η πρόβα της Κέιτ και το μήνυμα το Σον

«Θα έλεγα ψέματα αν έλεγα ότι δεν είχα κάνει κάποια εκδοχή αυτής της ομιλίας παλιότερα, όταν ήμουν οχτώ χρονών και κοιτούσα τον καθρέφτη του μπάνιου... Νιώθω πολύ τυχερή που τα κατάφερα σε όλη αυτή τη διαδρομή από εκεί ως εδώ», σχολίασε κατασυγκινημένη η Κέιτ Γουίνσλετ, όταν κατάφερε να συνέλθει από το σοκ της... ευτυχίας, κρατώντας στα χέρια το Οσκαρ. Συγκινητικά τρυφερή η έκκληση στον πατέρα της να σφυρίξει, ώστε να τον εντοπίσει από σκηνής μέσα στο πλήθος του Kodak Theatre.

Η ομιλία της, πάντως, πιο «συνετή» σε σχέση με εκείνη στις Χρυσές Σφαίρες, συγκίνησε τους προσκεκλημένους στην τελετή, το ίδιο ίσως με τους σύντομους ευχαριστήριους λόγους που απηύθυναν προς την Ακαδημία οι γονείς και η αδερφή του Χιθ Λέτζερ. «Αυτό το βραβείο απόψε θα επικύρωνε ταπεινά τη διακριτική προσήλωση του Χιθ στο να είναι αποδεκτός από όλους εσάς εδώ, τους συνεργάτες του, στα πλαίσια μιας βιομηχανίας που αγαπούσε», τόνισε ο πατέρας του, Κιμ.

Γελαστός ο Σον Πεν και φανερά ταραγμένος από την απρόσμενη, όπως δήλωσε, νίκη του στην ακριβοθώρητη κατηγορία του α ανδρικού ρόλου, άρπαξε την ευκαιρία που του δόθηκε επί σκηνής για να υποστηρίξει τα δικαιώματα των γκέι: «Νομίζω ότι είναι μια καλή εποχή για όσους ψήφισαν την απαγόρευση του γάμου μεταξύ των ομοφυλοφίλων να διερευνήσουν το πρόβλημα στο μυαλό τους και να περιμένουν τη μεγάλη τους ντροπή στα μάτια των εγγονιών τους. Πρέπει να έχουμε ίσα δικαιώματα για όλους», δήλωσε ο ενσαρκωτής του Χάρβεϊ Μιλκ, του πρώτου ανοιχτά γκέι πολιτικού των ΗΠΑ, έχοντας προηγουμένως αστειευτεί για την προτίμηση της Ακαδημίας Κινηματογράφου στους γκέι.

«Εχει λιποθυμήσει κανείς ποτέ εδώ; Ισως να είμαι η πρώτη», είπε έχοντας το Οσκαρ στα χέρια η Πενέλοπε Κρουζ, το οποίο και αφιέρωσε στους ηθοποιούς της χώρας της, μιλώντας ισπανικά.

Παρών στη σκηνή ήταν και ο βετεράνος Τζέρι Λιούις που βραβεύτηκε για το μακρύ ανθρωπιστικό του έργο με το βραβείο Τζιν Χέρσολτ. «Το βραβείο αγγίζει την καρδιά μου και τα βάθη της ψυχής μου...», είπε ο 82χρονος ηθοποιός.

Οσο για τον Ντάνι Μπόιλ, αυτός μετά από δύο πήδους στη σκηνή, παρέλαβε το θαυμαστό του βραβείο σκηνοθεσίας εκ μέρους των παιδιών του και του πνεύματος του... αγαπημένου τους χαρακτήρα από το καρτούν «Γουίνι, το αρκουδάκι».


Περφόρμερ ο Τζάκμαν, ανανεωμένο το σόου

Εκμοντερνισμένο και φανερά ανανεωμένο το σόου της Ακαδημίας, μας κέρδισε με τα επιλεγμένα του σκηνικά και την παρουσία του οικοδεσπότη Χιου Τζάκμαν, που επιβεβαίωσε επί σκηνής αυτό που δεν είχαμε ως σήμερα δει στην κινηματογραφική του πορεία: ότι είναι ένας ταλαντούχος θεατρικός περφόρμερ. Αίσθηση προκάλεσε το σχόλιό του για την απουσία του "Σκοτεινού Ιππότη" από την πεντάδα της καλύτερης ταινίας.

Βοηθούμενος αρχικά από την Αν Χάθαγουεϊ σε έναν μουσικοχορευτικό σχολιασμό των φετινών οσκαρικών ταινιών, ο Αυστραλός ηθοποιός κέρδισε το κοινό του που τον χειροκρότησε όρθιο με ενθουσιασμό. Στη συνέχεια, πρωταγωνιστής ενός ποτ πουρί από μιούζικαλ του παλιού και του νέου Χόλιγουντ, μας θύμισε παλιές δοξασμένες εποχές, γεμάτες τεχνικολόρ γοητεία.

Εν ολίγοις, θα λέγαμε ότι στην 81η Τελετή Απονομής των Οσκαρ το κλασικό έδεσε με το μοντέρνο, σε ένα λιγότερο από 3μιση ώρες σόου, που κύλησε με ρυθμό, νοστάλγησε το παρελθόν (έξοχο το εύρημα της παρουσίασης των ερμηνευτικών κατηγοριών από πέντε παλιότερους νικητές, ανάμεσα στους οποίους είδαμε τη Σίρλεϊ ΜακΛέιν, τη Σοφία Λόρεν και τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο) και φάνηκε να ανανεώνει το γερασμένο πρόσωπο της Ακαδημίας.

Αντα Δαλιάκα
adaliaka@pegasus.gr


  • Οι μεγάλοι νικητές των Οσκαρ!!!

    Θριαμβευτής της βραδιάς αναδείχθηκε περίτρανα το Slumdog Milliomaire, που απέσπασε 8 Οσκαρ, ενώ Κέιτ Γουίνσλετ, Σον Πεν, Χιθ Λέτζερ και Πενέλοπε Κρουζ επικράτησαν στους ρόλους [...]

  • Όσκαρ: Απολογισμός και παραλειπόμενα

    Ο θρίαμβος του «Slumdog Millionaire» στα Οσκαρ έγινε δεκτός με πανηγυρισμούς τόσο στους μαχαλάδες της Ινδίας όσο και στους λόφους του Χόλιγουντ. [...]

  • Κόκκινο χαλί λεπτό προς λεπτό!

    Λαμπερή και φέτος η παρέλαση των αστέρων στο κόκκινο χαλί του Kodak Theater! [...]

  • To cinemag κέρδισε το στοίχημα!

    Με εξαιρετική επιτυχία και μεγάλη συμμετοχή χρηστών διεξάχθηκε τη νύχτα της Κυριακής η live αναμετάδοση της 81ης απονομής των Όσκαρ από το cinemag. Περισσότερα από 500 άτομα άντεξαν και [...]

  • Tα Όσκαρ LIVE στο cinemag!

    Η μεγάλη ώρα πλησιάζει, το Kodak Theater είναι έτοιμο την Κυριακή 22 Φεβρουαρίου να υποδεχθεί τους κινηματογραφικούς αστέρες στο κόκκινο χαλί του και όπως πέρσι έτσι και φέτος το cinemag θα [...]

  • Όσκαρ 2009: Στην τελική ευθεία!

    Μάχη γιγάντων αναμεσα στο «σκοτεινό» Χόλιγουντ και το «φωτεινό» Μπόλιγουντ του Ντάνι Μπόιλ, στήθος με στήθος μονομαχία ανάμεσα σε Σον Πεν και Μίκι Ρουρκ, σχεδόν σίγουρη νίκη για Λέτζερ και [...]

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ