Ο Καρυοθραύστης και τα Τέσσερα Βασίλεια - ταινιες , παιζονται τωρα || cinemagazine.gr

Ο Καρυοθραύστης και τα Τέσσερα Βασίλεια

The Nutcracker and the Four Realms

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

2018
    ΠΑΡΑΓΩΓΗ:ΗΠΑ
    ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ:Λάσε Χάλστρομ
    ΣΕΝΑΡΙΟ:Άσλεϊ Πάουελ
    ΗΘΟΠΟΙΟΙ:Μακένζι Φόι, Κίρα Νάιτλι, Έλεν Μίρεν
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ:Λάινους Σάντγκρεν
    ΜΟΥΣΙΚΗ:Τζέιμς Νιούτον Χάουαρντ
    ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
    ΔΙΑΝΟΜΗ:Feelgood Entertainment
    Ο Καρυοθραύστης και τα Τέσσερα Βασίλεια

Η Ντίσνεϊ εμπνέεται από το γνωστό παραμύθι του Χόφμαν για να παραδώσει ένα οπτικό, χριστουγεννιάτικο υπερθέαμα, αλλά δυστυχώς ξεχνά να μας παρουσιάσει τον «Καρυοθραύστη».

Από τον Πάνο Γκένα

Στο κλασικό παραμύθι «Ο Καρυοθραύστης και ο Βασιλιάς των Ποντικών» του E.Τ.Α. Χόφμαν που γράφτηκε το 1816, τα παιχνίδια ενός κοριτσιού ζωντανεύουν την παραμονή των Χριστουγέννων, ανάμεσά τους και ο ευγενικός Καρυοθραύστης που καλείται να προστατέψει μία μικρή κούκλα από ένα στρατό εχθρικών ποντικιών. Αγαπημένη χριστουγεννιάτικη ιστορία και έμπνευση για ένα από τα πιο δημοφιλή μπαλέτα παγκοσμίως με την αξέχαστη μουσική του Πιοτρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι, ο «Καρυοθραύστης» επιστρέφει φέτος σε μία ντισνεϊκή ανάγνωση που τον ταξιδεύει σε «Τέσσερα Βασίλεια». Μόνο που αυτός ο «Καρυοθραύστης» κρατά ελάχιστα στοιχεία της αυθεντικής ιστορίας για ένα ολόδικό του «Μια φορά κι έναν καιρό» που αποδεικνύεται φαντασμαγορικό, μα εντελώς κενό.

Θυμίζοντας τη σουρεαλιστική απόδραση της «Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων», η κινηματογραφική μεταφορά της Ντίσνεϊ επιθυμεί να χτίσει μία νέα μυθολογία. Η Κλάρα (Μακένζι Φόι), ένα μικρό κορίτσι που έχασε πρόσφατα τη μητέρα της, προσπαθεί μαζί με τον πατέρα και τα δυο αδέρφια της να ξεπεράσει το πένθος. Στη Χριστουγεννιάτικη γιορτή του νονού της Ντροσελμάγιερ (Μόργκαν Φρίμαν), η Κλάρα θα αποπειραθεί να ανοίξει ένα διακοσμητικό μεταλλικό αυγό που κληρονόμησε από τη μητέρα της. Ως αποτέλεσμα θα βρεθεί σε έναν πολύχρωμο παράλληλο κόσμο, επικεφαλής του οποίου είναι η Νεράιδα των Ζαχαρωτών (Κίρα Νάιτλι) που βρίσκεται σε πόλεμο με την Κόκκινη Μητέρα (Έλεν Μίρεν) του Τέταρτου Βασιλείου.

Η ονειροφαντασία της καλλιτεχνικής διεύθυνσης είναι αποστομωτική.

Το γεγονός πως μπορείς να γράψεις περίληψη της ταινίας χωρίς να γίνει αναφορά στον «Καρυοθραύστη» του τίτλου(!) είναι από μόνο του ικανό για να αποδομήσει το εγχείρημα που θυμάται να δανειστεί στοιχεία από την προαναφερόμενη «Αλίκη», τις ιστορίες της Νάρνια του Λιούις, τις κινηματογραφικές αποδράσεις στη φαντασία ως αντίδοτο στην πραγματικότητα («Ο Λαβύρινθος του Πάνα», «MirrorMask»), αλλα φέρεται στον πρωταγωνιστή(;) του σαν να είναι βοηθητικός ρόλος. Και την ευθύνη δεν έχει ούτε η εκθαμβωτική παρουσία της ταλαντούχας Μακένζι Φόι (οι περισσότεροι θα τη θυμούνται από το «Interstellar») στο ρόλο της Κλάρα, ούτε ο ταπεινός Καρυοθραύστης του Τζέιντεν Φοουόρα-Νάιτ που τη συντροφεύει στις περιπέτειές της. Το σενάριο της Άσλεϊ Πάουελ είναι ένα χωνευτήρι ιδεών, ή μάλλον αφηγηματικών δανείων, που δίνει ευκαιρία στην ταινία να λάμψει ως ένα μεγαλοπρεπές, οπτικό ταξίδι, αλλά αδιαφορεί επιδεικτικά για τους χαρακτήρες και την πλοκή της. 

Η ταινία αποκτά περιεχόμενο (και νόημα) όταν ανακαλεί (σχετικά) την κλασική ιστορία και κάνει σαφή, νοσταλγική αναφορά στο ευρηματικό απόσπασμα της «Φαντασίας» (1940) που ήταν αφιερωμένο στο μπαλέτο του «Καρυοθραύστη». Τα πρακτικά εφέ, η σκηνογραφία που θυμίζει βιβλία pop-up και φυσικά η παρουσία της Μίστι Κόπλαντ, της πρώτης Αφροαμερικανής πρίμα μπαλαρίνας του American Ballet Theatre, είναι το highlight της ταινίας. Ακόμα κι αυτό όμως, διακόπτεται άκομψα στο μοντάζ για να μάθουμε το παρελθόν των Τεσσάρων Βασιλείων από την «γλυκερή» Κίρα Νάιτλι, η οποία δείχνει να διασκεδάζει αφάνταστα στο ρόλο της, αντιμετωπίζοντας με χιούμορ τη Νεράιδα των Ζαχαρωτών που κρύβει ένα σκοτεινό μυστικό, σε αντίθεση με την διεκπεραιωτική Κόκκινη Μητέρα της Έλεν Μίρεν. 

Στον τομέα όμως που αυτός ο «Καρυοθραύστης» αριστεύει είναι τα σκηνικά και τα κοστούμια. Η δουλειά της βραβευμένης με δυο Όσκαρ Κοστουμιών (για το χέβι-μεταλ «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής» και του δαντελένιου «Δωμάτιο με Θέα») Τζένι Μπίβαν και η ονειροφαντασία της καλλιτεχνικής διεύθυνσης του Γκάι Χέντριξ Ντίας («Inception», «Passengers», «Οι Αδελφοί Γκριμ») είναι αποστομωτική. Οι βολβοειδείς τρούλοι των ρωσικών εκκλησιών, ο πλουμιστός διάκοσμος των γιορτών, οι επινοητικές ενδυματολογικές προτάσεις, ζωντανεύουν με χάρη και έξυπνες ιδέες μία εναλλακτική Χώρα των Θαυμάτων που εξυπηρετεί στο έπακρο την παραμυθένια γοητεία των ξεχωριστών Βασιλείων της ταινίας. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Τζέιμς Νιούτον Χάουαρντ στη μουσική, μπολιάζει στις χαριτωμένες μελωδίες του αυθεντικά θέματα του Τσαϊκόφσκι, θυμίζοντας στους θεατές πως (κανονικά) βλέπουν ταινία που αφορά τον «Καρυοθραύστη». 

Ίσως οι δυο σκηνοθέτες Λάσε Χάλστρομ («Θέα στον Ωκεανό», «Chocolat») και Τζο Τζόνστον («Captain America»), ο οποίος ανέλαβε συμπληρωματικά γυρίσματα πριν ολοκληρωθεί η παραγωγή, να είχαν διαφορετικό όραμα. Ίσως το παραμυθένιο υπερθέαμα της ταινίας να αψηφά κάθε κριτική και να βρει γοητευτικό αντίκρυσμα στο ανήλικο κοινό. Ίσως οι γιορτές που πλησιάζουν πασπαλίσουν με έξτρα χρυσόσκονη τα «Τέσσερα Βασίλεια» αγκαλιάζοντας μία ιστορία που έχει σαφές, εορταστικό περιεχόμενο. Το σίγουρο πάντως είναι πως «Καρυοθραύστης» δεν είναι!

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Ο Καρυοθραύστης και τα Τέσσερα Βασίλεια
  • Ο Καρυοθραύστης και τα Τέσσερα Βασίλεια