Styx - ταινιες , παιζονται τωρα || cinemagazine.gr

Styx

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

2018
    ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Γερμανία, Αυστρία
    ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βόλφγκανγκ Φίσερ
    ΣΕΝΑΡΙΟ: Ίκα Κούνζελ, Βόλφγκανγκ Φίσερ
    ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Σούζαν Βολφ, Γκέντιον Οντουόρ Γουεκέσα
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Μπένεντικτ Νόιενφελς
    ΔΙΑΡΚΕΙΑ: Weirdwave
    ΔΙΑΝΟΜΗ: 91'
    Styx

Μια Γερμανίδα γιατρός αποφασίζει να ταξιδέψει μ’ ένα ιστιοπλοϊκό από το Γιβραλτάρ στη Νήσο της Αναλήψεως. Καταμεσής του Ατλαντικού Ωκεανού όμως θα βρεθεί αντιμέτωπη με μια έκπληξη που θα της αλλάξει τη ζωή.

Από τον Ηλία Δημόπουλο

Ωραία τιτλοφορημένο, το δεύτερο έργο του Γερμανού Βόλφγκανγκ Φίσερ, είναι μια θαυμάσιων προθέσεων ιστορία. Τυλιγμένη στην ασφάλεια της μυθολογικής αχλής (η Στύγα είναι αρχαία ελληνική θεότητα, λίμνη και ποταμός που, κατά τον μύθο, είναι το χώρισμα του Πάνω Κόσμου από τον Κάτω) και του ονοματολογικού συμβολισμού (παραπέμπει στο μίσος και την απέχθεια), η ιστορία ξεκινά έξοχα: Μαϊμούδες εγκλιματισμένες στην αστική πραγματικότητα του Γιβραλτάρ περιδιαβαίνουν τους δρόμους και μασουλάνε ενώ αεροπλάνα προσγειώνονται στον βρετανικής κτήσης Βράχο. Ένα κυνηγητό αυτοκινήτων, κινηματογραφημένο σαν από κάμερες οδικής ασφάλειας, κάπου στην Βεστφαλία, οδηγεί σ’ ένα τρακάρισμα. Μια γιατρός του γερμανικού ΕΚΑΒ φθάνει στον τόπο της σύγκρουσης και σώζει τον άτυχο οδηγό.

Λίγα λεπτά, χωρίς διάλογο, εξαιρετικού, μελωδικού ντεκουπάζ. Θα ακολουθηθούν από άλλα 80, με ελάχιστο επίσης διάλογο. Ο κεντρικός χαρακτήρας λοιπόν έχει εισαχθεί, είναι η γιατρίνα, και σκοπεύει να πάρει το ιστιοπλοϊκό της και να κατέβει στη Νήσο της Αναλήψεως. Εισαγωγή νέου συμβολικού πόλου. Το νησί αυτό, μια από τις ελάχιστες κουκίδες στον νότιο Ατλαντικό, μέρος του νησιωτικού συμπλέγματος της Αγίας Ελένης, επίσης βρετανική κτήση, είναι γνωστό για την ηφαιστειογένειά του, το ότι είναι ένα γεωλογικό βρέφος, πως υπήρξε παντελώς άγονο και, αυτό που μας ενδιαφέρει και η ταινία έχει ολίγον μπλέξει, πως ο Δαρβίνος πέρασε από εκεί κι ενεπνεύσθη την μετατροπή του νησιού αυτού σε επίγειο Παράδεισο.

Η άψογη κεντρική ερμηνεία θυμίζει πως ενώ εμείς περνάμε καλά (;) ο κόσμος χάνεται και πραγματικά δύστυχοι άνθρωποι υποφέρουν τελειωτικά

Αυτόν ακριβώς τον Παράδεισο η γιατρίνα μας θέλει επισκεφθεί, προφανώς, λέμε εμείς που πολλά τυρβάζουμε στην ψυχολογία, θέλει να ξεκουράσει την καθημαγμένη δυτική ψυχή της. Κι έτσι έχουμε ένα πρώτο μισό έργου που οφείλει την ύπαρξή του στο «All is Lost» του Τσάντορ. Βωβό, ερημωμένο, υπαρξιακό. Περιμένεις με προσδοκία μεγάλη τι είναι αυτό που θα το διαφοροποιήσει.

Κι η αλήθεια είναι πως όταν εμφανίζεται ένα ανεξακρίβωτο σκάφος ακίνητο στη μέση του ωκεανού, οι προσδοκίες οξύνονται ακόμα πιο πολύ. Τελικά, αυτό που θα αποδειχθεί όμως να είναι το σκάφος, είναι στον θεατή του πως θα το εκλάβει. Η σύνδεση του πρώτου μισού ανοίγει οδούς (θαλάσσιες) για ένα ταξίδι στο σκότος και το φως και κατά μία έννοια, πολιτική και βαθιά ριζωμένη στο σήμερα, παραδίδει μια σπουδή στην αφύπνιση όλων μας για την φρικτή ζώσα πραγματικότητα της νέας εποχής. Ταυτόχρονα όμως μπορεί να ιδωθεί και σαν μια κρούση βαθιάς ενοχικότητας που τουλάχιστον σε δραματουργικό επίπεδο κερδίζει λεπτά (και χάνει χρόνο) σε μια αισθητική «γιατρών χωρίς σύνορα» και διλημμάτων εκτόνωσης της ενοχής αυτής μέσα από την προσωπική θυσία.

Είναι ευγενές, οπωσδήποτε, όχι απαραίτητα αντίστοιχα ενδιαφέρον όμως κινηματογραφικά. Και μπλέκεται αρκετά σε μια λάθος αντίληψη του «Παραδείσου» όπως τον εννοεί η Νήσος της Αναλήψεως (που οικολογικά είναι ένα εντελώς προβληματικό οικοσύστημα ανθρωπίνως επιβεβλημένο και καθόλου «φυσικό») και της πραγματικότητας που δεν θα έπρεπε να μεταφέρει προβλήματα άσκησης πολιτικής, εκ μέρους των πραγματικών απόλυτων υπευθύνων, στον «απλό» άνθρωπο που ουδόλως αναίσθητος (ή και συμμέτοχος) είναι.

Κι έτσι πάντως, η «Στύγα» είναι μια ενδιαφέρουσα παραγωγή, η εμμονική σκηνοθεσία στον ρεαλιστικό χρόνο μιας «απλής» διάσωσης είναι συγκινητική ενώ με αρωγό μια άψογη κεντρική ερμηνεία (Σούζαν Βολφ) θυμίζει με την δραματουργική παρουσία της πως ενώ εμείς περνάμε καλά (;) ο κόσμος χάνεται και πραγματικά δύστυχοι άνθρωποι υποφέρουν τελειωτικά.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Styx
  • Styx