Ταξίδι στο «1968»: Κινηματογραφική προθέρμανση με τους συντελεστές της νέας ταινίας του Τάσου Μπουλμέτη - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
11:27
19/1

Ταξίδι στο «1968»: Κινηματογραφική προθέρμανση με τους συντελεστές της νέας ταινίας του Τάσου Μπουλμέτη

Ο Τάσος Μπουλμέτης και το καστ της πολυαναμενόμενης ταινίας με θέμα τη βραδιά της κατάκτησης του Κυπέλλου Ευρώπης από την μπασκετική ΑΕΚ μισό αιώνα πριν, αναλαμβάνουν να μας προθερμάνουν λίγο πριν το ιδιαίτερα συγκινητικό «1968» βγει στις αίθουσες.

Από τον Νεκτάριο Σάκκα

Τα προεόρτια της πρεμιέρας του «1968» στις αίθουσες περιελάμβαναν γεύμα μεταξύ των συντελεστών της ταινίας και δημοσιογράφων του πολιτιστικού αλλά και του αθλητικού τύπου. Το γεύμα έλαβε χώρα στον Μίστερ Λουκιδέλη, το παραδοσιακό «ενωσίτικο» στέκι στην καρδιά της Νέας Φιλαδέλφειας από το οποίο μάλιστα έχουν περάσει (δίχως υπερβολή) όλοι οι αστέρες της λεγόμενης χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου. Στο τραπέζι, από πλευράς συντελεστών έδωσαν το παρών ο σκηνοθέτης Τάσος Μπουλμέτης καθώς και οι ηθοποιοί Ορφέας Αυγουστίδης, Γιώργος Μητσικώστας, Βασιλική Τρουφάκου, Γιάννης Βούρος και Ιεροκλής Μιχαηλίδης.

Η νέα ταινία του Μπουλμέτη αναβιώνει το θρυλικό βράδυ της 4ης Απριλίου του 1968, τότε που η μπασκετική ΑΕΚ αναδείχθηκε Κυπελλούχος Ευρώπης κόντρα στη Σλάβια Πράγας, αγωνιζόμενη σε ένα Καλλιμάρμαρο κατάμεστο από 80.000 θεατές. Πρόκειται για ένα καλοδεμένο και άκρως συγκινητικό υβρίδιο ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας που συνδέει τον ανέλπιστο θρίαμβο της «Ένωσης» με το ιστορικό πλαίσιο εκείνης της σημαδιακής χρονιάς.

Μπουλμέτης: “από την πρώτη στιγμή συμφωνήσαμε να μην κάνουμε μια αεκτζίδικη ταινία, αλλά ένα φιλμ που να αναδεικνύει το ιστορικό αθλητικό γεγονός”

Σχετικά με τις προθέσεις του, ο Τάσος Μπουλμέτης εξηγεί πως «από την αρχή ήθελα να κάνω ένα mockumentary, ένα φιλμ που να είναι μεν μυθοπλασία αλλά να μοιάζει με ντοκιμαντέρ, όπως το «Zelig» του Γούντι Άλεν. Τη βρήκα προκλητική ως ιδέα, την είπα στον κύριο Αγγελόπουλο [σ.σ. τον μεγαλομέτοχο της ΚΑΕ ΑΕΚ και παραγωγό της ταινίας] και το δέχτηκε αμέσωΣ. Μου άρεσε πολύ αυτή η διαπλοκή μεταξύ μυθοπλασίας και μαρτυρίας και νομίζω ότι μας βγήκε».

Σε ό,τι αφορά την υπόθεση και το παρασκήνιο του αγώνα, ο σκηνοθέτης τονίζει πως «επικεντρώθηκα σε εκείνη τη βραδιά [του τελικού], θέλοντας να βάλω εντελώς σχηματικά και το ιστορικό context στον πλανήτη εκείνη τη χρονιά. Αν δείτε [...] την ημέρα του τελικού σκοτώνεται ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ». Μάλιστα καταλήγει παρατηρώντας πως «έχει ένα στίγμα αυτή η χρονιά, και για την Ελλάδα που βρίσκεται τότε στον πρώτο χρόνο της χούντας αλλά και για τον υπόλοιπο κόσμο».

Ανάμεσα στην παράθεση αρχειακού υλικού, τις μαρτυρίες πρωταγωνιστών του θριάμβου και την ιστορική ραδιοφωνική περιγραφή του Βασίλη Γεωργίου, ο Μπουλμέτης μπολιάζει την αφήγηση του «1968» με μερικές δικές του ιστορίες μυθοπλασίας που τρέχουν στο συλλογικά φορτισμένο παρασκήνιο του αγώνα. «Κάποιες από αυτές είναι ιστορίες που έφτασαν σε εμένα στόμα με στόμα, κάποιες άλλες ήταν δικιά μου επινόηση», εξηγεί. Μέσα από αυτές «ήθελα να αναδείξω καταρχάς το κλίμα της εποχής, την Ελλάδα εκείνης της εποχής, αλλά και να βγάλω την ενότητα που υπήρχε τότε», ενώ σημειώνει ότι «αυτό που συμφωνήσαμε με τη διοίκηση της ΑΕΚ από την πρώτη στιγμή ήταν να μην κάνουμε μια αεκτζίδικη ταινία, αλλά ένα φιλμ που να αναδεικνύει το ιστορικό αθλητικό γεγονός».

Όσο για τη φιλοσοφία που ακολούθησε στη συγγραφή του σεναρίου, ο Μπουλμέτης αποκαλύπτει πως «αγαπημένος μου σεναριογράφος είναι ο Αριάγα και προσπάθησα στο μέτρο του δυνατού να μιμηθώ μια δομή σαν τις multi-structure ταινίες που εκείνος κάνει, έτσι ώστε όλα να είναι συνδεδεμένα».

Μητσικώστας: “αυτός που αγαπάει τον κινηματογράφο, ο συνειδητοποιημένος θεατής, θα πάει να τη δει ανεξάρτητα από τα οπαδικά του πιστεύω”

Στο «1968», ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης υποδύεται έναν μπουζουκτσή που ζει κι αυτός, όπως και όλοι οι χαρακτήρες τις ταινίας, με μοναδικό τρόπο την αγωνία του τελικού. Ο ρόλος του είναι τόσο ταιριαστός, που σε ερώτηση σχετικά με τη συνεργασία του με τον Μπουλμέτη ο Μιχαηλίδης υπογραμμίζει την οικειότητα που νιώθει απέναντί του. «Η σχέση που έχουμε με τον Τάσο είναι τέτοια που μου δίνει αυτός τα σενάρια, του κάνω τον έξυπνο, διαφωνεί, του κάνω παρατηρήσεις που άλλες του αρέσουν και άλλες όχι κλπ. Αλλά το τελικό δημιούργημα είναι πάντα δικό του, γιατί ξέρει να στήνει ένα δικό του κόσμο, ένα δικό του σύμπαν που είναι γνώρισμα σπουδαίου σκηνοθέτη», ενώ κλείνει λέγοντας «για μένα που έπαιξα και εδώ και στην “Πολίτικη Κουζίνα”, το να καταδύεσαι στον κόσμο του Μπουλμέτη είναι ένα ταξίδι προσωπικό».

Κάποια στιγμή, οι συντελεστές ερωτήθηκαν αναφορικά με τη θέση της γυναίκας στην ταινία. Η Βασιλική Τρουφάκου, σπεύδει να απορρίψει τον ισχυρισμό ότι η ηρωίδα που υποδύεται «λυσσάει να παντρευτεί»: «εγώ στο σενάριο διάβασα μια κοπέλα που είναι πάρα πολύ ερωτευμένη με τον σερβιτόρο αυτόν [Ορφέας Αυγουστίδης], πράγμα που μπορεί να προκύψει πολύ εύκολα όπως βλέπετε», εξηγεί, καταλήγοντας να γελάει καθώς δείχνει τον συμπρωταγωνιστή της.

Ως προς το άγχος που κουβαλούσε μετά την επιτυχία της «Πολίτικης Κουζίνας», ο Μπουλμέτης ομολογεί ότι μετά τον Νοτιά «λυτρώθηκα, γιατί από ένα σημείο και πέρα δε με ενδιέφερε να φτάσω τον πήχη της «Πολίτικης Κουζίνας» αλλά να αγγίξω το νήμα της ψυχούλας μου. «Από κει και πέρα», συνεχίζει, δεν είναι τυχαίο που έκανα ταινία μέσα σε δύο χρόνια μετά τον “Νοτιά”, μία μπουλμετιά πάλι, επιτρέψτε μου την έκφραση, χωρίς να πάω να αντιγράψω την “Πολίτικη Κουζίνα”», ενώ σε ό,τι αφορά το μέλλον κατέληξε με την πεποίθηση ότι «με όλους εδώ τους παρακαθήμενους θα ξανασυναντηθούμε δημιουργικά».

Το λόγο στη συνέχεια πήρε ο Γιώργος Μητσικώστας, ο οποίος πραγματοποιεί εδώ το κινηματογραφικό του ντεμπούτο: «ήταν μεγάλη τιμή το τηλέφωνο που δέχτηκα από τον Τάσο. Μου λέει θα παίξεις τον ιδιοκτήτη πρακτορείου ΠΡΟΠΟ». Λίγο αργότερα φτάνει στο σημείο να χαρακτηρίσει τον σκηνοθέτη του «φιλμόσοφο», λέγοντας πως το να συμμετέχει κανείς σε ταινία του ισοδυναμεί με «μυσταγωγία». Φυσικά, δε θα έλειπαν οι μιμήσεις και το χιούμορ για τα οποία ο Μητσικώστας είναι διάσημος, υποστηρίζοντας πως «αυτό που καταφέρνει εδώ ο Τάσος είναι το πείραμα της Νέας Φιλαδέλφειας, μια χωροχρονική δίνη που μας πάει στο τότε για να ζήσουμε εκείνη την εποχή».

Μπουλμέτης: “από την αρχή ήθελα να κάνω ένα mockumentary, ένα φιλμ που να είναι μεν μυθοπλασία αλλά να μοιάζει με ντοκιμαντέρ, όπως το «Zelig» του Γούντι Άλεν”

Είναι γνωστό ακόμα και στις πέτρες πώς το σαράκι του φανατισμού λυμαίνεται το χώρο του αθλητισμού. Ως προς το αν αντιμετώπισαν αντιδράσεις από οπαδούς άλλων ομάδων εξαιτίας του θέματος της ταινίας, ο Μπουλμέτης παραδέχεται ότι «πήραμε και γράμματα λίγο επιθετικά, όχι πολλά, από άτομα μάλιστα μεγάλης ηλικίας. Καταρχάς, επειδή δεν ήξεραν τι θα δείξει η ταινία, μπήκαν στο χουντικό ζήτημα θεωρώντας ότι δοξάζουμε κάτι που συνέβη επί χούντας».

Ένα ερώτημα που ανακύπτει έπειτα από όλα αυτά είναι το σε ποιους απευθύνεται η ταινία και αν όντως μπορούν να αρθούν εν προκειμένω οι οπαδικές παρωπίδες. Ο Μητσικώστας μας απαντά σε αυτό πιστεύοντας ότι «αυτός λοιπόν που αγαπάει τον κινηματογράφο, ο συνειδητοποιημένος θεατής, θα πάει να τη δει ανεξάρτητα από τα οπαδικά του πιστεύω, αφού θα πάει να δει μια ωραία δημιουργία με την υπογραφή του Τάσου Μπουλμέτη». Όσο για το εάν ο ίδιος σκοπεύει να ακολουθήσει νέα καριέρα στο σινεμά, ομολογεί πως «μου αρέσει αυτό το ταξίδι, με αυτή τη σεμνότητα και την αλήθεια που βγάζει ο κινηματογράφος και το μαγευτικό χέρι του Τάσου».

Οι on camera μαρτυρίες των πρωταγωνιστών του θριάμβου αλλά και όσων τον έζησαν από κοντά είναι πολλές στο «1968», με τον σκηνοθέτη να μην κρύβει ότι προσπάθησε να πάρει συνέντευξη και από τον Παττακό πριν πεθάνει, καθώς και από τον «Βασιλιά που άλλωστε ήταν και αεκτζής, αλλά έπαθε εγκεφαλικό». Τέλος, σχετικά με το κατά πόσο μπορεί να ξενίζει κάποιους η ανεπιτυχής απόπειρα να πάρει τις συγκεκριμένες δύο συνεντεύξεις, ο ίδιος ο Μπουλμέτης αναρωτιέται: «μα δε θα έπρεπε να αφήσουν μαρτυρίες όλοι αυτοί αφού το έζησαν το γεγονός; Ντοκιμαντέρ κάνουμε, μαρτυρίες συγκεντρώνουμε».

Το «1968» θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες στις 25 Ιανουαρίου από την Feelgood Entertainment.

Διαβάστε ακόμη:
«1968»: Η επίσημη πρεμιέρα στην Αθήνα [photos]
«1968»: Πρώτο τρέιλερ για τη νέα ταινία του Τάσου Μπουλμέτη
Η Ευανθία Ρεμπούτσικα μας ταξιδεύει στο «1968» του Τάσου Μπουλμέτη

Από τη συνάντηση του καστ και του Τάσου Μπουλμέτη με τους δημοσιογράφους