12:21
8/3

Αλίς Γκι-Μπλασέ: Η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτης (που δεν γνωρίζετε)

Όσα πρέπει να μάθετε για την Αλίς Γκι-Μπλασέ, την πρωτοπόρο του παγκόσμιου σινεμά.

Από τον Τάσο Μελεμενίδη

Γεννημένη στη Χιλή από Γάλλους μετανάστες, η Αλίς Γκι βρέθηκε στα τελευταία χρόνια του 19ου αιώνα, πίσω στη Γαλλία, να εκπαιδεύεται ως γραμματέας και στενογράφος για να στηρίξει την οικογένειά της που έμπαινε σε περιπέτειες μετά τον θάνατο του πατέρα της. Δούλεψε πλάι τον Λεόν Γκομόντ ακριβώς την στιγμή που αυτός θα άνοιγε την δική του εταιρεία εμπορίας κινηματογραφικού φιλμ.

Λόγω του επαγγέλματος, βρέθηκε στις πρώτες πειραματικές προβολές των αδερφών Λιμιέρ και είδε κάτι που ελάχιστοι κατάλαβαν τότε, πως αν ο κινηματογράφος χρησιμοποιούνταν μόνο για καταγραφή σκηνών από την καθημερινή ζωή, θα γινόταν γρήγορα βαρετός, ενώ αντιθέτως θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί με μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας ως μέσο προβολής φανταστικών ιστοριών. Ζητά άδεια από τον Γκομόντ να πειραματιστεί με αυτό στον ελεύθερο χρόνο της και το 1896 παραδίδει αυτό που πολλοί θεωρούν σήμερα ως το πρώτο φιλμ μυθοπλασίας στην ιστορία του σινεμά, το  «La Fée aux Choux». Έκτοτε γράφει, σκηνοθετεί και παράγει ασταμάτητα ταινίες μυθοπλασίας ενώ δεν σταματά να πειραματίζεται με νέες τεχνικές, αφού βάζει χρώμα πάνω στο φιλμ και κάνει τις πρώτες προσπάθειες να φτιάξει ταινίες με ήχο, το 1906. 

Το 1907 παντρεύεται τον Ερμπέρ Μπλασέ και αν και ξεκινά να δημιουργεί οικογένεια, δεν αφήνει την καριέρα να πάει πίσω. Οι δυο τους πηγαίνουν στην Νέα Υόρκη και δημιουργούν το μεγαλύτερο προ-Χολιγουντιανό στούντιο, το Solax, που γυρίζει ταινίες για όλους. Το 1912 η ίδια σκηνοθέτησε το πρώτο φιλμ που γυρίστηκε αποκλειστικά με αφροαμερικανούς, χωρίς να έχει την υποτιμητική ματιά προς αυτούς που είχε για παράδειγμα ο Γκρίφιθ τρία χρόνια μετά στην «Γέννηση Ενός Έθνους». Συνεχίζει ακάθεκτη μέχρι που οικονομικά προβλήματα, η άνοδος του Χόλιγουντ και οι σχέσεις τις με τον σύζυγό της, οδηγούν σε χρεωκοπία και διαζύγιο. Γυρίζει την τελευταία της ταινία το 1920 και επιστρέφει στη Γαλλία χωρίς να ξανασχοληθεί με τον κινηματογράφο.

Άφησε πίσω της μια καριέρα εφάμιλλη του Ζορζ Μελιές και άλλων πιονιέρων του κινηματογράφου, δουλεύοντας ως ίση σε έναν εντελώς ανδροκρατούμενο χώρο, όμως το όνομά της σπάνια αναφέρεται σε βιβλία ιστορίας του μέσου. Το διαδικτυακό κανάλι Fandor δικαίως την τιμά, στη σημερινή Ημέρα της Γυναίκας, με ένα βίντεο αφιερωμένο στην καριέρα της.