15:37
23/10

Λογική και ευαισθησία: To πολυσυλλεκτικό σινεμά του Ανγκ Λι

Πέρα από το εξαιρετικά πολυβραβευμένο του ιστορικό, ο 65χρονος σήμερα Άνγκ Λι κατέχει την επίζηλη θέση του πλέον επιτυχημένου Ασιάτη που εργάστηκε ποτέ στο Χόλιγουντ (Gemini Man, απομακρύνσου!), με ταινίες που ξεχώρισαν καλλιτεχνικά επισκεπτόμενες πάμπολλα κινηματογραφικά είδη και κάμποσες δυτικές παθογένειες.

Από τους Γ. Βασιλείου, Π. Γκένα, Ηλ. Δημόπουλο, Λ. Κατσίκα, Τ. Μελεμενίδη

Με δύο Όσκαρ σκηνοθεσίας, δύο Χρυσούς Λέοντες και δύο Χρυσές Άρκτους, ο 65χρονος σήμερα Ταϊβανέζος σκηνοθέτης, όσο κι αν φαίνεται αξιοπερίεργο, διένυσε μια εποχή, από τον ερχομό του στο Χόλιγουντ με το «Λογική κι Ευαισθησία» ως την «Ζωή του Πί», που άνετα ανήκε στους σχεδόν άπταιστους και οπωσδήποτε αναμενόμενους δημιουργούς στον κόσμο. Το cinemagazine ενώνει τις δυνάμεις του κι επισκέπτεται το σύνολο της φιλμογραφίας του.

«Μαθήματα Ισορροπίας» (1991)

Η πρώτη ταινία του Ανγκ Λι τον βρίσκει την θεματική επίδραση του Όζου, διασταυρώνει τα ξίφη των γενέων στην Κίνα αλλά φέρνει αντιμέτωπους και τους γηραιότερους με την επελαύνουσα μοντέρνα κουλτούρα και τις συνεπακόλουθες επιδράσεις στις σχέσεις της παραδοσιακής απωανατολικής οικογένειας. Ηλίας Δημόπουλος.

«Γαμήλιο Πάρτι» (1993)

Ανάμεσα στην κινεζική παράδοση και τις ελευθερίες του δυτικού lifestyle, ο Λι έφτιαξε μια πολύ γλυκιά ταινία έχοντας ως υλικό μια συνηθισμένη ιστορία παρεξηγήσεων, ικανή να τροφοδοτήσει μια υπερβολική φάρσα ή ένα μελόδραμα. Με ήρωα έναν ομοφυλόφιλο κινέζο που ζει στη Νέα Υόρκη και οδηγείται σε λευκό γάμο ώστε να ικανοποιήσει τους γονείς που δεν γνωρίζουν τις προτιμήσεις του, η ταινία αγκαλιάζει σταδιακά όλους τους βασικούς χαρακτήρες, με τα προβλήματα και τις ανασφάλειές τους, λειτουργώντας όχι τόσο κριτικά ή διδακτικά αλλά ως ένα κλοπροαίρετο σύγχρονο παραμύθι. Τάσος Μελεμενίδης

«Φαΐ, Ποτό, Αρσενικό, Θηλυκό» (1994)

Η πιο φιλόδοξη ταινία του σκηνοθέτη στην πρώτη περίοδο της καριέρας του, καταπιάνονταν πάλι με την πολύπλοκη λειτουργία της οικογένειας, μέσα από τις συναντήσεις ενός χαρισματικού σεφ με τις 3 κόρες του και τις εκατέρωθεν εξομολογήσεις τους γύρω από το τελετουργικό τους κυριακάτικο τραπέζι. Μάστορας στην ισορροπία ο Λι ξαναβρίσκει τη χρυσή τομή ανάμεσα στο δράμα και την κωμωδία παίρνοντας οριστικό διαβατήριο προς μεγαλύτερες βιομηχανίες. Τάσος Μελεμενίδης

«Λογική και Ευαισθησία» (1995)

Το 1995 ο Ανγκ Λι, ένας Ταϊβανέζος, ζωντάνεψε τις σελίδες ενός βρετανικού trademark όπως η Τζέιν Όστιν, παραδίδοντας ένα υπόδειγμα κλασικής και ταυτόχρονα τόσο ανάλαφρης, έξω-Ακαδημαϊκής, κινηματογραφικής διασκευής. Οι ρομαντικές περιπέτειες των Ντάσγουντ αποτυπώνονται σε ένα φιλμ κομψό, χαριτωμένο, απολαυστικά «ελαφρύ», σχεδόν σαν παραμύθι, που απέδειξε ότι η καλλιτεχνική οξυδέρκεια δεν έχει σύνορα και, ειδικά στην περίπτωση του Ανγκ Λι, δεν έχει στεγανά και κινηματογραφικά είδη να τον ορίσουν. Πάνος Γκένας