Advertisement
10:46
12/2

Βίντεο: Ο σπειροειδής και δυσοίωνος κόσμος του Ντάρεν Αρονόφσκι

Με αφορμή τα σημερινά γενέθλια του Ντάρεν Αρονόφσκι (12/2), ένα βίντεο παρουσιάζει τον τρόπο με τον οποίο η κίνηση της κάμερας, το στήσιμο των σκηνών, το καδράρισμα, ακόμα και το σχήμα των αντικειμένων, συμβάλουν συλλογικά στην ανατριχιαστική αίσθηση ανασφάλειας που δημιουργούν οι ταινίες του.

Από τον Γιάννη Σμοΐλη

Όταν πρόκειται για την οπτική του σκηνοθέτη Ντάρεν Αρονόφσκι, όλα έχουν να κάνουν με τις σαγηνευτικές σπείρες και την τρομακτική συμμετρία. Βλέποντας ένα φιλμ του σκηνοθέτη, μπορεί ο θεατής να νιώσει σαν αρουραίος εργαστηρίου, παγιδευμένος σε λαβύρινθο, να αναζητά το πολυπόθητο τυρί του. Πρωτίστως, ψάχνει έντονα για το νόημα. Μετά σταματά για ένα λεπτό προκειμένου να ατενίσει με κενό βλέμμα τον τοίχο. Κι έπειτα επιστρέφει για να πλοηγηθεί ξανά στον εφιαλτικό λαβύρινθο. Τις περισσότερες φορές πρόκειται για μια τρομακτική εμπειρία που προκαλεί ζαλάδα.

Οφείλει κανείς να αναρωτηθεί: σε τι ποσοστό αυτό το συναίσθημα μπορεί να αποδοθεί στις σκοτεινές θεματικές του αρονοφσκικού σύμπαντος και σε ποιο βαθμό στις οπτικές συνθέσεις που επιλέγει ο σκηνοθέτης για να τις αναπτύξει; Ο Αρονόφσκι, συνδυάζει διάφορες τεχνικές προκειμένου να δημιουργήσει ένταση. Όπως μπορεί κανείς να δει στο βίντεο, τοποθετώντας τον ηθοποιό ακριβώς στο κέντρο του κάδρου, ο σκηνοθέτης επιδιώκει να προκαλέσει μια αίσθηση ηρεμίας πριν την καταιγίδα, ενώ η λήψη που ακολουθεί, μας παρουσιάζει τον χαρακτήρα ή την κάμερα να βυθίζεται σπειροειδώς στην τρέλα.

Με αυτή τη μέθοδο, ο Αρονόφσκι υποδεικνύει στο κοινό πότε πρέπει να είναι σε εγρήγορση και πότε μπορεί να χαλαρώσει. Ο δημιουργός χρησιμοποιεί τις σπείρες και τον χωρισμό της οθόνης σε κομμάτια, όπως οι σκηνοθέτες των ταινιών τρόμου χρησιμοποιούν τα απότομα τρομάγματα. Με τη διαφορά ότι τα δικά του τρομάγματα έχουν τη δυνατότητα να αποικήσουν το υποσυνείδητο και να σκάψουν βαθιά μες στον εγκέφαλο, μέχρι να μεταμορφωθούν σε πραγματικούς εφιάλτες.