8:28
22/4

Κινηματογραφικα Πάθη: Βιβλικά trivia για σινεφίλ ευαγγέλια

Μεγάλη Δευτέρα σήμερα και το ΣΙΝΕΜΑ ξεκινά την εβδομάδα των Κινηματογραφικών Παθών.

Από τον Γιάννη Βασιλείου

Περάσαμε στην Μεγάλη Εβδομάδα και, όπως κάθε χρόνο, οι τηλεοράσεις παίρνουν φωτιά με θεάματα επηρεασμένα άμεσα ή έμμεσα από το Θείο Δράμα.  Επόμενο είναι, αφενός λόγω επικαιρότητας, αφετέρου γιατί είναι μια ωραία ιστορία, για τους δημιουργούς της «Ωραιότερης Ιστορίας του Κόσμου» (1965) δε, είναι –σωστά υποθέσατε- η ωραιότερη ιστορία του κόσμου.

Ωραίες ιστορίες, όμως, υπάρχουν και πίσω από τα γυρίσματα, την παραγωγή και την διανομή των φιλμ του είδους. Επιλέξαμε μερικές από αυτές και σας τις παρουσιάζουμε.  

- H έκλειψη ηλίου στην σκηνή της σταύρωσης στον «Βαραββά» (1961) του Ρίτσαρντ Φλάισερ δεν είναι προϊόν της εφευρετικότητας των ειδικών σπέσιαλ εφέ, αλλά πραγματικό φυσικό φαινόμενο που έλαβε χώρα κατά την διάρκεια των γυρισμάτων. Προκειμένου να συλλάβει το φαινόμενο στον φακό, ο Φλάισερ καθυστέρησε τα γυρίσματα δύο εβδομάδες, αυξάνοντας το κόστος της παραγωγής.

- Για τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην χιλιοπαιγμένη και πολυαγαπημένη μίνι-σειρά του «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ» (1977) ο σκηνοθέτης Φράνκο Τζεφιρέλι είχε στο μυαλό του ηθοποιούς όπως ο Ντάστιν Χόφμαν και ο Αλ Πατσίνο. Τελικά κατέληξε στον Ρόμπερτ Παουελ, ο οποίος τόσο έμοιαζε στον Χριστό όπως απεικονίζεται στις αγιογραφίες, ώστε όποτε εμφανιζόταν στο πλατώ με την σχετική αμφίεση , οι τεχνικοί σταματούσαν να βωμολοχούν.

- To «Ένας Προφήτης, μα τι Προφήτης» (Life of Brian, 1979) των Μόντι Πάιθον γνώρισε αρκετές δυσκολίες στην διανομή της ανά τον κόσμο. Μία από τις χώρες όπου απαγορεύτηκε η προβολή της, επειδή θεωρήθηκε βλάσφημη, ήταν η Νορβηγία. Αυτό έδωσε μια έκτακτη αφορμή στους Σουηδούς διανομείς να πειράξουν τους γείτονες. Έτσι το tagline της ταινίας στο σουηδικό πόστερ ήταν το εξής ευφάνταστο: «Μια ταινία τόσο αστεία που απαγορεύτηκε στη Νορβηγία».

- H πολυδάπανη «Ωραιότερη Ιστορία του Κόσμου» (1965) του Τζορτζ Στίβενς, που αφηγείται την ζωή του Ιησού από την Γέννηση έως την Ανάσταση, υπήρξε παταγώδης εισπρακτική αποτυχία, αποθαρρύνοντας τα χολιγουντιανά στούντιο να επενδύσουν σε βιβλικά έπη για πολλά χρόνια. Στάθηκε όμως πολύ σημαντική για την καριέρα του Τέλι Σαβάλας, ο οποίος για τις ανάγκες της ταινίας, όπου υποδυόταν τον Πόντιο Πιλάτο, ξύρισε εντελώς το κεφάλι του. Το νέο look του άρεσε πολύ κι αποφάσισε να το κρατήσει και μετά το πέρας των γυρισμάτων. Μια πραγματικά εμπνευσμένη επιλογή, όπως αποδείχθηκε στην συνέχεια.

- Στο τελευταίο πλάνο του «Τελευταίου Πειρασμού» (1987) του Μάρτιν Σκορσέζε, όταν ο Ιησούς του Γουιλέμ Νταφό ψελλίζει «τετέλεσται», το φιλμ καίγεται. Πολλά έχουν γραφτεί για αυτή την χαρακτηριστική στιγμή της φιλμογραφίας του Σκορσέζε, αυτό που είναι λιγότερο γνωστό είναι πως δεν πρόκειται για μια συνειδητή επιλογή του σκηνοθέτη. Αντίθετα έτυχε(;) η κάμερα που τράβηξε το πλάνο να είναι ελαττωματική, με αποτέλεσμα να διεισδύσει φως και να κάψει το φιλμ σε εκείνο το σημείο. Όταν το διαπίστωσε αργότερα ο Σκορσέζε στο δωμάτιο του μοντάζ, αποφάσισε να το κρατήσει ως έχει, πιστοποιώντας πως συχνά στην Τέχνη από ένα λάθος μπορεί να προκύψει κάτι πραγματικά σπουδαίο.