9:11
30/11

«Escape at Dannemora»: Ιστορία απόδρασης ή ένα πορτρέτο της σύγχρονης Αμερικής;

Είδαμε ολόκληρη τη μίνι-σειρά που σκηνοθέτησε ο Μπεν Στίλερ, σε μια εντυπωσιακή στροφή για τον ίδιο, βασισμένη σε αληθινά γεγονότα που συνέβησαν το 2015. Η σειρά προβάλλεται τα μεσάνυχτα της Δευτέρας (00.00) στο COSMOTE CINEMA 4HD και ταυτόχρονα θα είναι διαθέσιμη on demand μέσα από την υπηρεσία COSMOTE TV PLUS. 

Από τον Τάσο Μελεμενίδη

Στα 2 επεισόδια της σειράς «Escape at Dannemora» που έχουν προβληθεί ως τώρα τα όσα έχουν γίνει μοιάζουν να χωρούσαν σε μισό. Από τα πρώτα λεπτά υπάρχει μια εμφανής διάθεση για άπλωμα της κάθε σκηνής, ένα μονίμως διερευνητικό ταξίδι της κάμερας μέσα στη φυλακή και γύρω από τους χώρους που κινούνται οι τρεις βασικοί χαρακτήρες. Ο στόχος είναι εμφανής και αφορά την απόδραση. Τι κάνει όμως αυτή τόσο διαφορετική ώστε να της αφιερώσει περισσότερο χρόνο ο θεατής από όσο χρειάζεται; 

Για τα τυπικά, η σειρά αφηγείται μια αληθινή ιστορία απόδρασης 2 κρατουμένων από το φυλακές Κλίντον που βρίσκονται σε ένα ορεινό σημείο της πολιτείας της Νέας Υόρκης, μακριά από την πόλη, σε χωριό που οι κάτοικοι μόνο με νεοϋορκέζοι δε μοιάζουν. Οι Μπενίσιο ντελ Τόρο και Πολ Ντέινο βρίσκονται σε γειτονικά κελιά, δείχνουν να έχουν φροντίσει καλά για τις άκρες τους στον μικρόκοσμο της φυλακής, έχοντας μια ήπια καθημερινότητα, χωρίς ωστόσο να έχουν ξεχάσει το όνειρο της ελευθερίας. Η Πατρίσια Αρκέτ, εμφανώς αλλαγμένη κάτω από το βαρύ μακιγιάζ και τα παραπανίσια κιλά που πήρε για τον ρόλο, είναι η υπεύθυνη του καταστήματος της φυλακής, μιας μικρής βιοτεχνίας ρούχων όπου οι εθελοντές φυλακισμένοι χρησιμεύουν ως υπάλληλοι. Η Αρκέτ έχει αναπτύξει μια ερωτική σχέση με τον Ντέινο και δείχνει ικανή να τον βοηθήσει σε ό,τι ζητήσει, χωρίς κάποιο εμφανή λόγο. 



Η σειρά γράφτηκε από τον νεότερο Μπρετ Τζόνσον (με θητεία στο «Mad Men») και τον βετεράνο Μάικλ Τόλκιν, σεναριογράφο του «Παίκτη» (του Ρόμπερτ Άλτμαν) και δημιουργό μιας από τις καλύτερες ανεξάρτητες αμερικανικές ταινίες των αρχών των 90ς, το «Rapture». Τη σκηνοθεσία ανέλαβε ο Μπεν Στίλερ, που για πρώτη φορά βρίσκεται πίσω από την κάμερα χωρίς να έχει έστω και κάποιο μικρό ρόλο μπροστά από αυτήν – ακούμε μόνο τη φωνή του σε ένα επεισόδιο από τα «Φιλαράκια» που παίζεται κάποια στιγμή στην τηλεόραση. Το δημιουργικό team ενδιαφέρεται πρωτίστως για μια υπερανάλυση του χώρου και των σχέσεων που δημιουργούνται μέσα σε αυτόν, με τον Στίλερ να δίνει πολλές ελευθερίες στους ηθοποιούς του για αυτοσχεδιασμό. Δεκάδες close-ups γίνονται στο πρόσωπο της Αρκέτ, αποκαλύπτοντας έναν χαρακτήρα χαμένο σε θολές σκέψεις, ενώ ο Ντελ Τόρο δίνει ένα προσωπικό σόου, φτιάχνοντας μια γκροτέσκα φιγούρα που αποπνέει σεβασμό έξω από το κελί του ενώ όταν κλείνεται σε αυτό ζωγραφίζει από κατοικίδια ζώα μέχρι προφίλ της Χίλαρι Κλίντον!

Χωρίς τη διάθεση αποκάλυψης συγκεκριμένων πραγμάτων, η σειρά κρατά αυτούς τους ρυθμούς ως το έβδομο και τελευταίο επεισόδιο όμως στην πορεία δικαιολογεί ξεκάθαρα την επιλογή της αυτή. Ο Στίλερ διατηρεί ως το τέλος το φορμά του σινεμασκόπ, χρησιμοποιεί μεγάλα, ανοιχτά πλάνα, εγκλωβίζοντας μέσα σε αυτά τους ήρωές του, που συχνά βρίσκονται τοποθετημένοι σε μικρότερα πλαίσια μέσα στο κάδρο. Το κυριότερο όμως που κάνει είναι ότι προσπαθεί εμμονικά να μας τους αναλύσει με όσο μεγαλύτερη λεπτομέρεια γίνεται, να βρει το κίνητρο πίσω από τις πράξεις τους (σε βαθμό που το ψάχνει και ο ίδιος μαζί μας) και να τους χρησιμοποιήσει ως ένα πολύ μικρό δείγμα γι’ αυτό που έχει στο μυαλό του ως την Αμερική του 21ου αιώνα. 



Η βάση της σειράς παραμένει το γεγονός της απόδρασης, οι προεκτάσεις της όμως αφορούν τη σκιαγράφηση μιας χώρας, αποβάλλοντας από αυτήν τα μεγάλα αστικά κέντρα και παίρνοντας ως παράδειγμα τoυς χαρακτήρες μιας μικρής κοινωνίας η οποία αθροιστικά, μαζί με όλες τις υπόλοιπες, μπορεί να αποφασίσει με τις απόψεις και την ψήφο της για μεγάλα ζητήματα. Ο Στίλερ θίγει μεταξύ άλλων πολιτικά πρόσωπα, τη μανία με την οπλοκατοχή, μέχρι και την άνοδο του Τραμπ, αλλά ίσως υπεράνω όλων, με τους τρεις ήρωές του περιγράφει το τί σημαίνει για έναν πολίτη της χώρας αυτή τη στιγμή να χάνει το περίφημο «αμερικανικό όνειρο» και αν αυτό του δίνει το δικαίωμα να δρα υπεράνω του νόμου. 

Όλη αυτή η προσέγγιση, ξεκινώντας από το «άπλωμα» του χρόνου, παραπέμπει στον κινηματογράφο των 70ς, τη δυναμική αυτή περίοδο της αμφισβήτησης και της ανάγκης για συμμετοχή και ενημέρωση. Το «Escape at Dannemora» φαίνεται να επιστρέφει σε αυτή την αφήγηση ως μια απαισιόδοξη ματιά για την πορεία που έχει πάρει η χώρα σήμερα, αλλά και με βλέμμα προς την ελπίδα, όπως θα αντιληφθείτε με το τέλος της σειράς, για καλύτερες μέρες. 

Η σειρά προβάλλεται τα μεσάνυχτα της Δευτέρας (00.00) στο COSMOTE CINEMA 4HD και ταυτόχρονα θα είναι διαθέσιμη on demand μέσα από την υπηρεσία COSMOTE TV PLUS. Κάθε επεισόδιο προβάλλεται και σε επανάληψη κάθε Τρίτη βράδυ στις 20.00 (COSMOTE CINEMA 4HD).