Essential Cinema #5: «Repo Man» του Άλεξ Κοξ - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
10:46
19/1

Essential Cinema #5: «Repo Man» του Άλεξ Κοξ

Τo cinemagazine συγκεντρώνει μερικές από τις κορυφαίες ταινίες που έγιναν ποτέ και γράφει αναλυτικά γι’ αυτές.

Από τον Λουκά Κατσίκα

Το 1984, το χολιγουντιανό στούντιο της Universal δέχτηκε να χρηματοδοτήσει μια από τις πιο παράξενες περιπτώσεις ταινίας που έτυχε να εγκριθεί ποτέ στα χρονικά της εταιρείας. Την σκηνοθετούσε ένας 30χρονος Βρετανός, λάτρης των γουέστερν, του Λουίς Μπουνιουέλ και της πανκ μουσικής, ο οποίος είχε εγκαταλείψει τις νομικές σπουδές του στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης προκειμένου να ασχοληθεί επαγγελματικά με το σινεμά.

Γραμμένο από τον ίδιο και εμποτισμένο με μερικές από τις πιο αθεράπευτες εμμονές του, το «Repo Man» εξακολουθεί μέχρι σήμερα να αντιστέκεται σε οποιονδήποτε επιχειρήσει  να συνοψίσει το ξέφρενο περιεχόμενό του ή να τοποθετήσει σε λέξεις πού ακριβώς εντοπίζεται η διαχρονική και τραχύτατη γοητεία του.  

Το χολιγουντιανό στούντιο της Universal δέχτηκε να χρηματοδοτήσει μια από τις πιο παράξενες περιπτώσεις ταινίας που έτυχε να εγκριθεί ποτέ στα χρονικά της εταιρείας

Ο Άλεξ Κοξ διηγείται ένα μοντέρνο science fiction παραμύθι, τοποθετημένο σε μια αστική πραγματικότητα την οποία κατοικούν πρεζόνια και φρικιά, θυμωμένοι νεαροί, σαλταρισμένοι πυρηνικοί επιστήμονες, αδίστακτοι κυβερνητικοί πράκτορες, κατασχέτες αυτοκινήτων που παίρνουν τον εαυτό τους υπερβολικά στα σοβαρά και κάμποσοι διαγαλαξιακοί επισκέπτες. Καθένας από το ετερόκλητο αυτό συνονθύλευμα ανθρώπων και εξωγήινων βρίσκεται στο κατόπι μιας μυστηριώδους Chevy Malibu, στο πορτ μπαγκάζ της οποίας βρίσκεται κρυμμένο ένα αναπάντεχο φορτίο.

Εξωτικό φρούτο ταινίας, γυρισμένο με μια καμικάζι αντίληψη και αποφασιστικότητα από μέρους του δημιουργού του, το «Repo Man» είναι χτισμένο πάνω σε αυθάδικους και σπιρτόζικους διαλόγους, αντιμετωπίζει τις εξεζητημένες καταστάσεις που διηγείται δίχως να του ξεφεύγει ούτε ένα χλευαστικό γελάκι, τους παρανοϊκούς χαρακτήρες του σαν να πρόκειται για τους πιο φυσιολογικούς ανθρώπους στον πλανήτη και δεν φοβάται να αναμείξει ετερόκλητα στοιχεία μέσα στην ίδια σαλταρισμένη πλοκή.

Βγαλμένη απευθείας από το περιθώριο, η ταινία ήταν μια αναρχική απάντηση στην μεγάλη αμερικανική αλλοτρίωση των χρόνων της διακυβέρνησης του Ρόναλντ Ρέιγκαν

Ασταμάτητα εφευρετικό και ψυχαγωγικό, διαρκώς απασχολημένο με ιδέες, περιφερειακά γκαγκ, ποπ αναφορές, σκόρπιες παραπομπές και πνευματώδη κλεισίματα του ματιού, δονούμενο από νεανική ενέργεια και αντίδραση, υποβλητικά φωτογραφημένο από τον εξαιρετικό Ρόμπι Μιούλερ (τακτικό συνεργάτη του Βέντερς και του Τζάρμους) και με cult ηθοποιούς όπως ο Χάρι Ντιν Στάντον και ο Τρέισι Γουόλτερ να δίνουν την σφραγίδα της έγκρισής τους, το «Repo Man» είναι φτιαγμένο από τα υλικά ενός sui generis κινηματογραφικού κοκτέιλ: Ένωνε τις ψυχροπολεμικές ταινίες συνωμοσίας, την επιστημονική φαντασία του σινεμά των fifties, την καλιφορνέζινη πανκ σκηνή της εποχής και τη μαύρη κωμωδία, επιχειρώντας ταυτόχρονα μια απάντηση στην μεγάλη αμερικανική αλλοτρίωση των χρόνων της διακυβέρνησης του Ρόναλντ Ρέιγκαν, την οποία αντλούσε απευθείας από το περιθώριο.

Το γεγονός ότι την απάντηση αυτή χρηματοδοτούσε ένα χολιγουντιανό στούντιο, το οποίο αποτελούσε αναμφίβολα μέρος του κατεστημένου, συνιστά άλλη μία από τις ηχηρές μαγκιές που κατόρθωνε ο Κοξ με το θαυμάσιο ντεμπούτο του, το οποίο παραμένει εξακολουθητικά μια από τις σημαντικότερες και πιο απολαυστικές cult movies του σινεμά.  «Some weird fuckin’ shit», δηλαδή!

REPO MAN
Hνωμένες Πολιτείες, 1984
Σενάριο, Σκηνοθεσία:
Άλεξ Κοξ Φωτογραφία: Ρόμπι Μιούλερ Μουσική: Τίτο Λαρίβα, Στίβεν Χαφστέτερ Πρωταγωνιστούν: Εμίλιο Εστέβεζ, Χάρι Ντιν Στάντον, Τρέισι Γουόλτερ, Σάι Ρίτσαρντσον, Ολίβια Μπάρας, Ντελ Ζαμόρα  Διάρκεια: 92΄