Η κινηματογραφική ανάμνηση του Τζον Χιούζ - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
10:00
18/2

Η κινηματογραφική ανάμνηση του Τζον Χιούζ

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1950 στο Μίσιγκαν ο σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός Τζον Χιουζ, του οποίου η ιδιαίτερα επιδραστική καριέρα περιλαμβάνει τίτλους σαν τα «Ferris Bueller's Day Off», «Μόνος στο Σπίτι» και φυσικά το «Breakfast Club».

Από το cinemagazine.gr

Η ποπ πλευρά της δεκαετίας του '80 χρωστά πολλά στον Τζον Χιουζ. Σημάδεψε μια γενιά με τις ταινίες του και όρισε σε μεγάλο βαθμό την εξέλιξη του coming-of-age όπως το γνωρίζουμε σήμερα.



Ο Χιουζ σκηνοθέτησε μόλις 8 ταινίες, λίγες αναλογικά με τη φήμη του. Φήμη που, χάρη στην επιρροή που άσκησε, διήρκεσε για πολλά ακόμα χρόνια, κατά τα οποία είχε πρακτικά αποσυρθεί από την ενεργό σκηνοθετική δράση (1991 η τελευταία του σκηνοθεσία, το βαθιά ξεχασμένο «Curly Sue»), βάζοντας έκτοτε αραιά και πού την υπογραφή του σε κάποιο σενάριο. Βέβαια σε αυτό το αραιά και που είναι και το «Μόνος στο Σπίτι», με όλα τα σίκουελ, τα βιντεοπαιχνίδια, την τηλεταινία και, τελικά, την χριστουγεννάτικη κλασικότητα που πλέον το περιβάλλει. 

Πριν το «Curly Sue» του 1991 και μετά τα Sixteen Candles του 1984 μεσολαβούν 6 ταινίες σε διάστημα 7 χρόνων (!), αρκετές για να στιγματίσουν την ποπ αμερικάνικη teen ενηλικίωση. Ο επίσης σημαίνων, για την μετά-2000 περίοδο, Τζαντ Άπατοου, είχε πει κάποτε για τον Χιουζ: «Eίναι άστοχο να ακούς ανθρώπους να μιλούν για τις ταινίες που κάνουμε, με αυτό το συνδυασμό εξωφρενικού χιούμορ και ευαισθησίας, λες και είναι καμιά πρωτότυπη ιδέα. Ήταν όλα εκεί στις ταινίες του Τζον Χιουζ. Είτε μιλάμε για το «Freaks and Geeks» ή για το «Superbad», η όλη ιδέα του να έχεις outsiders ως πρωταγωνιστικούς χαρακτήρες, ξεκίνησε με τον Χιουζ». (Υπερβάλλει κάπως ο Τζαντ ως προς τους περιθωριακούς που έρχονται στο επίκεντρο, αλλά έχει δίκιο ως προς το νεανικό φιλμ).

Όσο δημιουργοί θα συνεχίζουν να κλέβουν ξεδιάντροπα το μοτίβο του «Breakfast Club» (μακράν το αριστούργημά του), όσο η Μόλι Ρίνγκγουολντ (και αυτή γενέθλια σήμερα, 52 γίνεται!) εξακολουθεί να συμβολίζει την γλυκιά αθωότητα των '80s, όσο ο Άντονι Μάικλ Χολ είναι η επιτομή του geek και ο Τζέιμς Σπέιντερ (έξοχος στο «Pretty in Pink») ο μεγαλοαστικός ταξικός διάβολος, όσο ακόμα-ακόμα το «Twist and Shout» παραμένει άρρηκτα συνδεδεμένο με την «Πιο Κουφή Μέρα του Φέρις Μπιούλερ», ο Τζον Χιουζ θα κρατά κάμποσες δάφνες μιας αθωότερης εποχής που και ο ίδιος συνέβαλε στην αναπόφευκτη ενηλικίωσή της.

Έφυγε ξαφνικά το 2009 από έμφραγμα κατά τον πρωινό του περίπατο στο Μανχάταν.