Κάννες 2016: Ο Πάμπλο Λαραΐν συστήνει στις Κάννες έναν εξαιρετικό «Neruda» - νεα || cinemagazine.gr
16:36
14/5

Κάννες 2016: Ο Πάμπλο Λαραΐν συστήνει στις Κάννες έναν εξαιρετικό «Neruda»

Μετά την υποδειγματική τριλογία του πάνω στα σκοτεινά χρόνια της δικτατορίας του Πινοσέτ («Tony Manero», «Post Mortem» και «No») και το περσινό, πολυσυζητημένο «El Club», ο Χιλιανός σκηνοθέτης επιβεβαιώνει τη φήμη ενός από τους κορυφαίους αυτή τη στιγμή δημιουργούς στο παγκόσμιο σινεμά χάρη στον θαυμάσια αντισυμβατικό τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει κινηματογραφικά τα χρόνια της δίωξης του ποιητή Πάμπλο Νερούδα.

Αποστολή στις Κάννες: Λουκάς Κατσίκας

Ούτε προβλέψιμη βιογραφία πάνω στη ζωή και το έργο του μέγιστου Χιλιανού (και βραβευμένου με Νόμπελ) ποιητή, ούτε πολιτική αναδρομή στο ταραχώδες παρελθόν μιας ολόκληρης χώρας, ούτε φιλμαρισμένο μάθημα Ιστορίας. Το «Neruda» είναι ένα πανέμορφο οπτικά, ευρηματικό σεναριακά και κινηματογραφημένο με φανερό ζήλο φιλμ το οποίο εφευρίσκει έναν άκρως πρωτότυπο τρόπο για να προσεγγίσει το αντικείμενό του, παίζοντας δεξιοτεχνικά με τις απρόσμενες διόδους και συναρπαστικές πιθανότητες της αφήγησης.

Ενα πανέμορφο οπτικά, ευρηματικό σεναριακά και κινηματογραφημένο με απίστευτο ζήλο φιλμ το οποίο παίζει δεξιοτεχνικά με τις απρόσμενες διόδους και συναρπαστικές πιθανότητες της αφήγησης 

Στην ταινία οι πρωταγωνιστές είναι δύο: Από τη μια μεριά βρίσκεται ο Πάμπλο Νερούδα (ένας αξιοσημείωτης ομοιότητας Λούις Νιέκο) των ημερών της δεκαετίας του '40, την εποχή που το καθεστώς της χώρας του αναθεματίζει τον κομμουνισμό και σπρώχνει τον ένθερμα πολιτικοποιημένο καλλιτέχνη να εγκαταλείψει κυνηγημένος την πατρίδα του και να αναζητήσει καταφύγιο στο εξωτερικό. Στην άλλη μεριά συναντάμε το νεαρό αστυνομικό επιθεωρητή (Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ) που έχει βαλθεί να βρει και να τον συλλάβει και ο οποίος χρησιμεύει επιπλέον στο φιλμ ως αφηγητής, υποσκάπτοντας συχνά όσα βλέπουμε στην οθόνη μέσα από τις καυστικές και ενίοτε απαξιωτικές παρατηρήσεις του.

Για τον πραγματικό Νερούδα, την έντονη πολιτική του δράση και το τεράστιο πολιτιστικό του εκτόπισμα θα μάθουμε ελάχιστα από την ταινία. Για τον επίμονο αστυνομικό που βρίσκεται στο κατόπι του, το φιλμ θα μας αφήσει να μαντέψουμε σταδιακά ότι μάλλον αποτελεί αποκύημα της φαντασίας του λογοτέχνη. Ανάμεσα στους δυο ήρωες ο σκηνοθέτης και ο σεναριογράφος θα εγκαθιδρύσουν ένα λανθάνον και έξοχα φιλμαρισμένο νουάρ μυστήριου, όμοιο με τις ίντριγκες των ντετέκτιβ βιβλίων που αφήνει ως επισκεπτήριο ο Νερούδα στον αστυνομικό που τον καταδιώκει, το οποίο βρίθει ειρωνείας, αφήνει τον Σέρτζιο Άρμστρονγκ να κάνει θαύματα στη διεύθυνση φωτογραφίας και επιφυλάσσει ένα εξαίρετο φινάλε.

Λιγότερο μια ταινία για τον περιβόητο ποιητή και περισσότερο ένα δημιούργημα βγαλμένο θαρρείς από το μυαλό του, και από τον ραδιούργο τρόπο με τον οποίο εκείνος πλάθει ηρωικές φαντασίες για τον εαυτό του και για τις πάμπολλες εμπνεύσεις του, το «Neruda» βαδίζει παιχνιδιάρικα τις αόρατες γέφυρες που ενώνουν την τέχνη με τη ζωή, εξερευνώντας τον τεράστιο μηχανισμό κατασκευής μύθων, που δεν είναι άλλος από την ανθρώπινη Ιστορία. Του άξιζε μια θέση (και σίγουρα κάποιο βραβείο) στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα των φετινών Καννών.

Διαβάστε ακόμη:
Κάννες 2016: Το «Café Society» είναι ένας γνώριμος αλλά αξιαγάπητος Γούντι Άλεν

Κάννες 2016: Το «BFG» είναι ένας Σπίλμπεργκ που θα μπορούσε να είναι Ζεμέκις ή Κολόμπους
Κάννες 2016: Το «Sieranevada» είναι ένα σχεδόν τρίωρο τεστ αντοχής που κρύβει άφθονες ανταμοιβές
Κάννες 2016: Είδαμε το «Money Monster» της Τζόντι Φόστερ
Κάννες 2016: «Η Τελευταία Παραλία», το τελευταίο αθώο σύνορο της Ευρώπης