Κάννες 2016: Το ρουμάνικο Νέο Κύμα κάνει το 2 στα 2 με το «Graduation» του Μουνγκίου - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
19:02
20/5

Κάννες 2016: Το ρουμάνικο Νέο Κύμα κάνει το 2 στα 2 με το «Graduation» του Μουνγκίου

Μετά το δυνατό «Sieranevada» του Πούιου, ήρθε η σειρά του Κριστιάν Μουνγκίου να επικαιροποιήσει την ξεχωριστή δυναμική της ρουμάνικης κινηματογραφίας που εκπροσωπείται εις διπλούν στο φετινό διαγωνιστικό τμήμα των Καννών. Και εδώ, ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα δημιουργός του «4 Μήνες, 3 Εβδομάδες και 2 Μέρες», παραδίδει ένα υψηλού επιπέδου και λεπτών ηθικών αποχρώσεων δράμα εστιασμένο στη σύγχρονη ρουμάνικη κοινωνία, η οποία αδυνατεί να απαλλαγεί από τις στρεβλώσεις της εποχής Τσαουσέσκου.

Αποστολή στις Κάννες: Νεκτάριος Σάκκας

Ένας γιατρός (Αντριάν Τιτιένι) επιχειρεί να διασφαλίσει με πλάγια μέσα την υψηλή βαθμολογία της κόρης του (Μαρία Ντράγκους) στις τελικές εξετάσεις, οι οποίες θα καθορίσουν την τύχη της υποτροφίας της για σπουδές ψυχολογίας στην Αγγλία. Η άριστη μαθήτρια Ελίζα δε θα χρειαζόταν βοήθεια, αν τη μέρα πριν την έναρξη των εξετάσεων δεν έπεφτε θύμα απόπειρας βιασμού στο δρόμο για το σχολείο.

Τα μέσα που αποφασίζει να μετέλθει ο Ρομέο αντιβαίνουν υποτίθεται στις αρχές με τις οποίες ο ίδιος και η Μάγδα (Λία Μπουγκνάρ) έχουν αναθρέψει την Ελίζα, όμως αυτό ακριβώς είναι το ξεκάθαρο point που ο βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα Μουνγκίου («4 Μήνες, 3 Εβδομάδες και 2 Μέρες») καταφέρνει εύστοχα και μαστόρικα να αναδείξει σε τούτο το μεστό δράμα στυγνού ρεαλισμού, στο οποίο ο οικογενειακός μικρόκοσμος αντικατοπτρίζει στις δομικές στρεβλώσεις και αντιφάσεις της σύγχρονης ρουμάνικης πραγματικότητας.

Άνθρωποι που πιστεύουν στην ηθική τους ακεραιότητα γίνονται μέρος του προβλήματος μιας δυσλειτουργικής κοινωνίας που από τα χρόνια του Τσαουσέσκου κληρονόμησε τη νοοτροπία πως το να κινήσει κανείς τα κατάλληλα νήματα είναι μια ανεκτή επιλογή δεδομένων των συνθηκών. Ακόμη καλύτερα αν το κίνητρο είναι υψηλό (ένα καλύτερο μέλλον που κάθε γονιός επιθυμεί για το παιδί του) και η αφορμή έχει προλάβει να καταστήσει το υποκείμενο θύμα που δικαιούται αποκατάστασης. Ποιος αμφιβάλλει πως θα ήταν ολότελα άδικο η επιμελής Ελίζα να αποτύχει στις εξετάσεις ως συνέπεια ενός τραυματικού βιώματος, σα να μην της έφτανε το σοκ της επίθεσης;

Ο Ρουμάνος δημιουργός επιστρέφει στην ίδια αποπνικτική ομοιομορφία του αστικού ζόφου της μετά-Τσαουσέσκου εποχής, η οποία πρωταγωνίστησε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στο προ τετραετίας «Πίσω από τους Λόφους» καθώς και στα διάφορα μικρού μήκους του.

Η προοπτική της Αγγλίας, ωστόσο, αποτελεί περισσότερο όνειρο του Ρομέο να ξεφύγει η κόρη του από ένα δυσοίωνο μέλλον στον τόπο όπου εκείνος μετάνοιωσε που γύρισε μετά την πτώση Τσαουσέσκου. Στον αντίποδα, η Ελίζα εμφανίζεται απρόθυμη να κλέψει στις εξετάσεις, προτιμά να μείνει στη Ρουμανία, ενώ πιέζει τον πατέρα της να ομολογήσει στη Μάγδα πως την απατά - μία κομβική πτυχή του πρωταγωνιστικού χαρακτήρα, ενδεικτική του υπαρξιακού εγκλωβισμού που μαρτυρούν οι επιλογές του.

Οι συνθήκες λοιπόν προσφέρουν ισχυρό άλλοθι στο γιατρό προκειμένου να αποκαταστήσει την δικής του ερμηνείας τάξη, παρακάμπτοντας κατ’ εξαίρεση τους κανόνες που ο ίδιος διατείνεται πως σέβεται. Ταυτόχρονα, οι ίδιες συνθήκες στοιχειοθετούν την κατάλληλη δραματουργική μαγιά προκειμένου ο Μουνγκίου να διαχειριστεί για άλλη μια φορά υποδειγματικά χαρακτήρες και ρυθμό, αποφεύγοντας τυχόν διδακτικούς ή μελοδραματικούς σκοπέλους.

Κάπως έτσι, ο Ρουμάνος δημιουργός επιστρέφει στην ίδια αποπνικτική ομοιομορφία του αστικού ζόφου της μετά-Τσαουσέσκου εποχής, η οποία πρωταγωνίστησε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στο προ τετραετίας «Πίσω από τους Λόφους» (βραβείο σεναρίου και γυναικείας ερμηνείας στις Κάννες) καθώς και στα διάφορα μικρού μήκους του. Και παρότι εδώ δεν πηγαίνει το σινεμά του ένα βήμα παραπέρα, όπως έκανε με το αριστουργηματικό «4 Μήνες, 3 Εβδομάδες και 2 Μέρες», με το ώριμο «Graduation» προσθέτει ακόμα ένα καλοφτιαγμένο φιλμ στην πολυβραβευμένη φιλμογραφία του. 

Διαβάστε ακόμη:
Κάννες 2016: Το «American Honey» της Άντρεα Αρνολντ είναι μια αλήτικη και φαντασμαγορική ταινία δρόμου

Κάννες 2016: Ξενυχτώντας με το «Gimme Danger», τον Τζιμ Τζάρμους, τον Ίγκι Ποπ και την αυθάδικη μουσική επανάσταση των Stooges
Κάννες 2016: Η ειρωνεία να στηλιτεύεις την αυταρέσκεια με μια αυτάρεσκη ταινία. Είδαμε το «The Neon Demon»
Μήπως το «It's Only the End of the World» είναι η χειρότερη ταινία του φετινού διαγωνιστικού προγράμματος των Καννών;
Κάννες 2016: Αξιοπρεπές αλλά απρόσμενα περιορισμένου εύρους το νέο φιλμ των Νταρντέν
Κάννες 2016: Το ψυχολογικό δράμα και η ταινία τρόμου γίνονται άβολοι συγκάτοικοι στο «Personal Shopper» του Ολιβιέ Ασαγίας
Κάννες 2016: Γυναίκες σε έναν κόσμο ανδρικής βίας

Kάννες 2016: Η «Julieta» του Πέδρο Αλμοδόβαρ είναι άλλη μια γυναίκα στα πρόθυρα νευρικής κρίσης
Κάννες 2016: Ο Τζάρμους μεγαλουργεί ξανά, γιορτάζοντας την ποίηση που φωλιάζει στην τετριμμένη καθημερινότητα
Κάννες 2016: Το «Café Society» είναι ένας γνώριμος αλλά αξιαγάπητος Γούντι Άλεν
Κάννες 2016: Mήπως το αξιολάτρευτο «Toni Erdmann» πρέπει να χαρίσει στη Γερμανία τον φετινό Χρυσό Φοίνικα;
Κάννες 2016: Το «BFG» είναι ένας Σπίλμπεργκ που θα μπορούσε να είναι Ζεμέκις ή Κολόμπους
Κάννες 2016: Ο Παρκ Τσαν-Γουκ καθηλώνει και πάλι με το σαγηνευτικό ερωτικό θρίλερ «The Handmaiden»
Κάννες 2016: Η καρδιά δίνει τους δικούς της αγώνες στο «Loving» του Τζεφ Νίκολς

Το «The Nice Guys» προσφέρει κωμική παραφροσύνη, εκρηκτική βία και απενοχοποιημένη ψυχαγωγία για όσους δεν ντρέπονται να τα ζητήσουν!
Κάννες 2016: «Η Τελευταία Παραλία», το τελευταίο αθώο σύνορο της Ευρώπης

Κάννες 2016: Ο Πάμπλο Λαραΐν συστήνει στις Κάννες έναν εξαιρετικό «Neruda»
Κάννες 2016: Το «Sieranevada» είναι ένα σχεδόν τρίωρο τεστ αντοχής που κρύβει άφθονες ανταμοιβές
Κάννες 2016: Είδαμε το «Money Monster» της Τζόντι Φόστερ