Το Μεγάλο Σορτάρισμα - ταινιες || cinemagazine.gr

Το Μεγάλο Σορτάρισμα

The Big Short

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

2015
    ΠΑΡΑΓΩΓΗ: ΗΠΑ
    ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άνταμ Μακέι
    ΣΕΝΑΡΙΟ: Άνταμ Μακέι, Τσαρλς Ράντολφ
    ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Μπραντ Πιτ, Κρίστιαν Μπέιλ, Κάρεν Γκίλαν, Ράιαν Γκόσλινγκ, Σελένα Γκομέζ, Μαρίσα Τομέι, Στιβ Καρέλ, Μελίσα Λίο
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Μπάρι Ακρόιντ
    ΜΟΥΣΙΚΗ: Νίκολας Μπριτέλ
    ΜΟΝΤΑΖ: Χανκ Κόργουιν
    ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 131'
    ΚΑΤΑΛΛΗΛΟΤΗΤΑ: Ανω των 12
    ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP
    Το Μεγάλο Σορτάρισμα

Τα προεόρτια που οδήγησαν στην ολέθρια χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 και τη συνεπακόλουθη κατάρρευση της παγκόσμιας αγοράς συνοψίζονται σε μια νευρωτική και πολυλογάδικη σάτιρα που μοιάζει τόσο ψυχαγωγική όσο και μια βαρυσήμαντη διάλεξη επί οικονομικών θεμάτων και τόσο καλοδεχούμενη όσο ένας αχρείαστος πονοκέφαλος.

Από τον Λουκά Κατσίκα

Κινηματογραφική διασκευή του ομότιτλου βιβλίου που κυκλοφόρησε με επιτυχία το 2010 ο Μάικλ Λιούις, σε συγγραφική δουλειά του οποίου είχε βασιστεί παλιότερα η ταινία «Moneyball», αυτός ο φαινομενικά ελκυστικός συνδυασμός στρατευμένης σάτιρας, ευσυνείδητης μαύρης κωμωδίας, κοινωνικής καταγγελίας και θρίλερ (οικονομικής) καταστροφής επιστρατεύει ζωηράδα και νεύρο προκειμένου να συνοψίσει σε ένα πληθωρικό δίωρο ταινίας όσα οδήγησαν στα γεγονότα του μεγαλύτερου οικονομικού κραχ των τελευταίων οχτώ δεκαετιών, όπως αυτά αντανακλώνται στις παράλληλα κινούμενες ιστορίες τεσσάρων διαφορετικών μικροεπενδυτών οι οποίοι επιχείρησαν να εκμεταλλευτούν προς δικό τους όφελος την υποψία της επικείμενης κρίσης.

Με προφανή οδηγό του την υπερκινητική σκηνοθετική αντίληψη του Μάρτιν Σκορσέζε στον συναφούς θεματικής «Λύκο της Wall Street», ο Άνταμ ΜακΚέι (δικές του οι δευτεροκλασάτες κωμωδίες «Anchorman» και «Step Brothers») καταφεύγει σε μια σειρά από παιχνιδιάρικα, αν και πολυχρησιμοποιημένα στυλιστικά τεχνάσματα (μοντάζ-καταπέλτης, ψευδοντοκιμαντεριστικό ύφος, κάμερα στο χέρι, ηθοποιοί που μιλούν απευθείας στον φακό, ειρωνικός σχολιασμός της δράσης) με σκοπό να δυναμιτίσει οπτικά και να κάνει σχετικά πιο εύπεπτη μια περίπλοκη αφήγηση η οποία βρίθει τεχνικών όρων και ζαλιστικού χρηματιστηριακού λεξιλογίου.

Η ταινία ξοδεύει δυο φλύαρες και δυσκίνητες ώρες προκειμένου να επισημάνει για πολλοστή φορά το αυτονόητο και να μας ταΐσει με το κουτάλι τις ατασθαλίες, την ηθική χρεωκοπία και τις απειλές του σύγχρονου καπιταλιστικού κόσμου

Κι όμως, πίσω από όλο αυτό το ελεγχόμενο χάος, την θορυβώδη ηχητική μπάντα από λεκτικές αναμετρήσεις, πολυσύλλαβα ξεστομίσματα και ανελέητες παρλάτες, τις τονικές και ρυθμικές κυκλοθυμίες του φιλμ ή την ασταμάτητη επίθεση στις αισθήσεις απουσιάζει πλήρως ο προικισμένος και συγκροτημένος σκηνοθέτης που θα μπορούσε να τοποθετήσει σε έλεγχο έναν τέτοιο οπτικοακουστικό κυκεώνα.

Συντονισμένος στις συχνότητες της φρενίτιδας, ο ΜακΚέι αγνοεί ότι η φορτωμένη αφήγησή του χρειάζεται ανάσες για να λειτουργήσει καλύτερα, ότι οι ιλιγγιώδεις ρυθμοί απαιτείται να κοπάζουν κατά καιρούς προκειμένου να δώσουν στο κοινό την ευκαιρία να αναπνεύσει, ότι ο βομβαρδισμός πληροφοριών μπορεί να οδηγήσει τον θεατή όχι στην εμπλοκή, αλλά στη σύγχυση και τελικά στην αποχαύνωση.

Και ακριβώς επειδή δεν είναι σκηνοθέτης με την δεξιοτεχνία ενός Σκορσέζε ή τη μεθοδική τρέλα ενός Ντέιβιντ Ο. Ράσελ, και η ταινία του δεν έχει την αμεσότητα που κατόρθωνε το «Δίκτυο» (1976) του Σίντνεϊ Λιουμέτ, την ανθρωποκεντρική μαγιά του «Margin Call» (2o11) ή την κωμική αποτελεσματικότητα ενός «Into the Loop» (2009), το υπερφλύαρο κινηματογραφικό του οικοδόμημα καταρρέει, παρασύροντας μαζί του αξιόλογους ηθοποιούς όπως ο Κρίστιαν Μπέιλ (σε μια από τις πιο προβληματικές ερμηνείες της καριέρας του) και ο Στιβ Καρέλ (που παλεύει αβοήθητος με την καρικατούρα), φανερώνοντας παραπάνω απ' όσο πρέπει εμπιστοσύνη στις ταχυδακτυλουργίες του μοντάζ, προδίδοντας τον διδακτισμό και την υπεροψία πίσω από την υποτιθέμενη μεταμοντέρνα πνοή του και ξοδεύοντας δυο δυσκίνητες ώρες προκειμένου να επισημάνει για πολλοστή φορά το αυτονόητο και να μας ταΐσει με το κουτάλι τις ατασθαλίες, την ηθική χρεωκοπία και τις απειλές του σύγχρονου καπιταλιστικού κόσμου.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Το Μεγάλο Σορτάρισμα
  • Το Μεγάλο Σορτάρισμα