«Going Clear»: είδαμε το προκλητικό ντοκιμαντέρ του Άλεξ Γκίμπνεϊ για τη Σαϊεντολογία - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
14:48
14/7

«Going Clear»: είδαμε το προκλητικό ντοκιμαντέρ του Άλεξ Γκίμπνεϊ για τη Σαϊεντολογία

Καθώς ξετυλίγονται μπροστά στα μάτια του ανυποψίαστου θεατή οι εικόνες και τα συγκλονιστικά στοιχεία που συγκροτούν τη νέα δημιουργία του, βραβευμένου με Όσκαρ για το «Taxi to the Other Side», Άλεξ Γκίμπνεϊ δεν είναι καθόλου παράξενο αρκετοί να αναγκαστούν να αναρωτηθούν και να διπλοτσεκάρουν αν όντως παρακολουθούν κάποιο ντοκιμαντέρ ή μιας αλλόκοτης έμπνευσης μυθοπλασία που θα μπορούσε βέβαια να συμβαίνει μόνο στις ΗΠΑ.

Από τον Λευτέρη Αδαμίδη

Πώς αλλιώς μπορείς να χωνέψεις, για παράδειγμα, τις εικόνες ενός ενήλικου και σε μεγάλο βαθμό επώνυμου εκκλησιάσματος που τραγουδά σε έκσταση το «We Stand Tall» κάτω από την καθοδήγηση του πρωθιερέα της Σαηεντολογίας Ντέιβιντ Μισκάβιτζ ή τις θεωρίες του ιδρυτή της Λ. Ρον Χάμπαρτ για τον εξωγήινο δικτάτορα Lord Xenu!

Σε κάθε περίπτωση καλώς ήρθατε λοιπόν στον σκοτεινό, σχεδόν απίστευτο, κόσμο της Σαηντελογίας, ένα μοναδικό κατασκεύασμα όπου συναντιέται η επιστημονική φαντασία, οι τεχνικές αυτοβελτίωσης, η ψυχολογία και ο μεσσιανισμός σε ένα συνδυασμό θεωρίας και πρακτικών που αγγίζουν τη γελοιότητα για έναν σοβαρό άνθρωπο, αλλά έχουν παγιδεύσει μεθοδικά χιλιάδες ακόλουθους.

To τρέιλερ του «Going Clear: Scientology and the Prison of Belief» του Άλεξ Γκίμπνει

Βασισμένο σε υλικό από το ομώνυμο πολύκροτο βιβλίο του βραβευμένου με Πούλιτζερ Λόρενς Ράιτ το ντοκιμαντέρ του Γκίμπνεϊ ανατρέχει στο πρώτο του μέρος με διεξοδικό τρόπο στην απίστευτη ιστορία του διαβόητου τσαρλατάνου Λ. Ρον Χάμπαρτ, ενός πληθωρικού pulp συγγραφέα που κατόρθωσε τη δεκαετία του '50 μέσα από τη συγγραφή ενός ψευδοεπιστημονικού πονήματος με τίτλο «Dianetics» να δημιουργήσει ένα αληθινό κίνημα πιστών που εξελίχτηκε σε μια πρωτόγνωρη «Εκκλησία» εκμεταλλευόμενο με τον καλύτερο τρόπο την αμερικανική νομοθεσία, προχωρώντας σταδιακά στην ευφυή διείσδυσή της στο χώρο του θεάματος και του Χόλιγουντ ειδικότερα.

Εκεί όπου ανθούσε η προσωπική ανασφάλεια των επωνύμων, έρεε άφθονο χρήμα και δωρεές, αλλά και υπήρχαν οι ιδανικοί λαμπεροί πρεσβευτές της νέας θρησκείας που θα βρεθούν διαδοχικά στα πρόσωπα του Τζον Τραβόλτα και πολύ περισσότερο σε αυτό του Τομ Κρουζ.

Παράλληλα ο Γκίμπνεϊ ξετυλίγει μεθοδικά την ενηλικίωση της Σαηντελογίας μέσα από το πέρασμα της ηγεσίας στα χέρια του Ντέιβιντ Μισκάβιτζ που κατάφερε να δημιουργήσει ένα πολυπλόκαμο μηχανισμό απλωμένο σε όλο τον κόσμο, με ενεργητικό δισεκατομμυρίων δολαρίων και εξαίρεση από τη φορολογία ικανό να βοηθήσει και να αναδείξει, με το αζημίωτο φυσικά, τα πιστά μέλη του που όμως πίσω από την λαμπερή του βιτρίνα κρύβει περίτεχνα ένα πρωτοφανούς σχεδιασμού συνδυασμό πλύσης εγκεφάλου βίας και εκβιασμών.

Πρώην μέλη της «Εκκλησίας» καταθέτουν τις συγκλονιστικές προσωπικές τους μαρτυρίες από την εμπλοκή τους με αποκορύφωμα τις περίφημες τεχνικές «εξομολόγησης» (auditing) στις οποίες υποβάλλονται οι «πιστοί», αλλά και τις μεθόδους εκφοβισμού που ασκούνται σε όσους αποφασίζουν να αποχωρήσουν από τους κύκλους της, ενώ ξεχωρίζουν οι αφηγήσεις του Μάρτι Ράθμπαν, πρώην στενού συνεργάτη του Μισκάβιτζ, αλλά και του σκηνοθέτη Πολ Χάγκις που συνδέθηκε με την Σαηντελογία για να αποχωρήσει όταν ανακάλυψε τα πρωτότυπα κείμενα του Χάμπαρτ!

Αν όλα όσα παρελαύνουν μέσα στο σφιχτοδεμένο δίωρο του «Going Clear» φαντάζουν πολύ μακρινά για εμάς, σχεδόν αποκυήματα φαντασίας παρά πραγματικότητα, αξίζει να θυμίσουμε το λυσσαλέο αγώνα του Μισκάβιτζ να σταματήσει, χωρίς αποτέλεσμα, την προβολή της στην Αμερική από το ΗΒΟ και σε όποια χώρα έχει τη δυνατότητα να το πετύχει. Και βέβαια το γεγονός ότι αυτή η πολύ κοντά στα όρια της εγκληματικής οργάνωσης «Εκκλησία» εξακολουθεί να βασιλεύει ανενόχλητη, ελπίζουμε όχι για πολύ.