Εξιλέωση - ταινιες || cinemagazine.gr

Εξιλέωση

Atonement

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

2007
    ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζο Ράιτ
    ΣΕΝΑΡΙΟ: Κρίστοφερ Χάμπτον
    ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Κίρα Νάιτλι, Τζέιμς ΜακΑβόι, Ραμόλα Γκαράι, Βανέσα Ρεντγκρέιβ
    ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 130’
    ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP
    Εξιλέωση

Θα μπορούσε να είναι το «Όσα παίρνει ο άνεμος» των ημερών μας. Δεν είναι όμως. Διαρκώς προδομένο από την ίδια του την απαστράπτουσα ομορφιά.

Από την Πολύ Λυκούργου

Πάρα πολλές φορές το σινεμά έχει επιδείξει πόσο βάρβαρο μπορεί να είναι το πέρασμα στην εφηβεία. Πόσο μπερδεύεται το μυαλό με τις αισθήσεις και όλα μαζί με την καρδιά. Ποτέ όμως δεν είδαμε τη σύγκρουση αυτή από την πλευρά του παρατηρητή – κι όχι του «συμμετέχοντα» - με τα μάτια ενός μικρού κοριτσιού που μπερδεύουν τον ερωτικό πόθο με τη βία, και καταγγέλλουν τον εραστή της αδελφής της για κάτι που δεν έκανε ποτέ.

Ο Τζο Ράιτ ξέρει ότι κρατάει στα χέρια του έναν Δούρειο Ίππο. Μία πρώτη ύλη που μασκαρεύεται σε ερωτικό δράμα εποχής, για να πάρει διαστάσεις πολεμικού έπους και μετά να ξανακλείσει σε μία χούφτα, στις σελίδες ενός βιβλίου, σ’ ένα ζευγάρι μάτια. Σε μία απογυμνωμένη ερώτηση. Πώς θα το χειριστεί αυτό κινηματογραφικά είναι και το μεγάλο στοίχημα.

Ένα φιλμ που στήνεται για να το βλέπεις και όχι να το ζεις

Το πρώτο μέρος το κατέχει και το επιδεικνύει με… περηφάνια και χωρίς καμία προκατάληψη: στην εξοχική έπαυλη της οικογένειας, ένα υγρό, βαρετό καλοκαίρι του μεσοπολέμου ξυπνάει ο ερωτικός πόθος του έφηβου πλουσιοκόριτσου με τον τίμιο γιο του επιστάτη. Ξεσπάει βίαια, με την στακάτη εκφορά με την οποία ξεστομίζει η Νάιτλι την καθωσπρέπει αγγλική γλώσσα, με τον πληγωμένο θυμό που καταπίνει ο βουβός ΜακΑβόι τις ερωτευμένες προσβολές. Μόνο που δεν είναι εκείνοι οι πρωταγωνιστές, αλλά η μικρή αδελφή που σοκάρεται από τον σεξουαλικό χορό και αντιδρά καταστροφικά.

Στο δεύτερο μέρος ο Ράιτ εκτοξεύεται με ένα επιδεικτικά αριστοτεχνικό μονοπλάνο. Όσο θαμπωνόμαστε όμως από το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, τόσο οι μεγάλες διαστάσεις που έχει πάρει η αφήγηση, η ιστορία αλλά και η Ιστορία, μοιάζουν να μην έχουν χώρο για αυτούς τους τρεις ανθρώπους που αφήσαμε πίσω. Η ταινία ολοκληρώνεται μέσα στα συντρίμμια. Όχι του πολέμου, αλλά της ίδιας της αυτοκαταστροφής. Η Βανέσα Ρεντγκρέιβ υπογράφει τον στιβαρό επίλογο, με μία ολιγόλεπτη ερμηνεία που κλέβει την παράσταση.

Για μερικούς από εμάς όμως η ανατροπή δεν ήταν το τέλος. Αλλά η επόμενη μέρα: παρ’ όλο το συναισθηματικό της κρεσέντο, την ταινία την είχαμε ξεχάσει. Κι αυτό είναι το τίμημα για ένα φιλμ που στήνεται για να το βλέπεις και όχι να το ζεις.

Η κριτική της ταινίας δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο τεύχος 197 του περιοδικού ΣΙΝΕΜΑ, τον Φεβρουάριο του 2008.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Εξιλέωση
  • Εξιλέωση