Κρυμμένος ? ταινιες || cinemagazine.gr

Κρυμμένος

Caché

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

2005
    ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ, ΣΕΝΑΡΙΟ: Μίκαελ Χάνεκε
    ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Ντανιέλ Οτέιγ, Ζιλιέτ Μπινος, Μορίς Μπενισού, Ανί Ζιραρντό
    ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 117’
    ΔΙΑΝΟΜΗ: Rosebud
    <ARTICLE TITLE/>

Η ζωή ενός τηλεπαρουσιαστή αναστατώνεται όταν αρχίζει να λαμβάνει μυστηριώδεις βιντεοκασέτες…

Από τον Λευτέρη Αδαμίδη

Ο «κλινικός» Αυστριακός ανατόμος της σύγχρονης Ευρώπης καταπιάνεται συστηματικά με την πανταχού παρούσα βία, αποφεύγοντας να δίνει εύκολες απαντήσεις, επιμένοντας μόνο να φωτογραφίζει την παρουσία της ή την ελλειπτική απειλή της. Στον «Κρυμμένο» η βία, κυρίαρχη, εισβάλλει πάλι μέσα από τις εικόνες, με αποδέκτη έναν άνθρωπο της… εικόνας, ο οποίος παραδόξως θα αναγκαστεί μέσα από τις βιντεοσκοπημένες εικόνες της ιδιωτικής του ζωής να ανακεφαλαιώσει ολόκληρη τη διαδρομή του.

Όπως και στα «Παράξενα Παιχνίδια», ο Χάνεκε σε πρώτο επίπεδο δανείζεται αριστοτεχνικά τη φόρμα ενός υπαινικτικού θρίλερ, στήνοντας ένα παιχνίδι απόκρυψης, έναν ωρολογιακό μηχανισμό ακριβείας που αργοχτυπά βασανιστικά, μεταθέτοντας διαρκώς την αναμενόμενη έκρηξη. Στην καρδιά της ιστορίας βρίσκεται το αγαπημένο του «αντικείμενο» και πρωταρχικό κύτταρο κάθε σύγκρουσης, η οικογένεια στην ελάχιστη τριαδική δομή της. Ο Χάνεκε θρυμματίζει σταδιακά την επίπλαστη εικόνα της αρμονίας της, ανασύροντας τους πιο μύχιους φόβους της, απειλώντας τις εύθραυστες ισορροπίες της, ξεγυμνώνοντας την αποξένωσή της.

Ο Χάνεκε δανείζεται αριστοτεχνικά τη φόρμα ενός υπαινικτικού θρίλερ, στήνοντας έναν ωρολογιακό μηχανισμό ακριβείας που αργοχτυπά βασανιστικά, μεταθέτοντας διαρκώς την αναμενόμενη έκρηξη

Από μέσα της αναδύεται απρόσμενα (;) το ένοχο τραύμα όχι μόνο μιας χώρας (εν προκειμένω της Γαλλίας και του βρώμικου πολέμου στην Αλγερία), αλλά μιας ολόκληρης ηπείρου. Μέσα από τα αγωνιώδη όνειρα της παιδικής ηλικίας του απειλούμενου πατριάρχη, ο Χάνεκε βυθίζει τη σύγχρονη αστική ευρωπαϊκή ευημερία της άγνοιας και της υποκρισίας στον κρυμμένο εφιάλτη της πρόσφατης Ιστορίας της, στην απώθηση της «ένδοξης» αποικιοκρατίας, στα φαντάσματα του ξένου που έχει επιστρέψει στην διπλανή πόρτα.

Ωστόσο, σε αυτή την αριστουργηματική ζοφερή σπουδή πάνω στην απειλή και τον φόβο, ο σπουδαίος δημιουργός για πρώτη ίσως φορά αγκαλιάζει στοργικά τους τραγικούς ήρωές του. Αναμφισβήτητα, η πιο ολοκληρωμένη ταινία ενός από τους ελάχιστους σκηνοθέτες-στοχαστές της εποχής μας.

Η κριτική της ταινίας δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο τεύχος 175 του περιοδικού ΣΙΝΕΜΑ, τον Φεβρουάριο του 2006.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Κρυμμένος
  • Κρυμμένος