Η Mέθοδος Κόμπροματ - ταινιες || cinemagazine.gr

Η Mέθοδος Κόμπροματ

Kompromat

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

2022
    ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Γαλλία
    ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζερόμ Σαλ
    ΣΕΝΑΡΙΟ: Ζερόμ Σαλ, Καρίλ Φερέ
    ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Ζιλ Λελούς, Τζοάνα Κούλιγκ, Ιγκόρ Ζιζίκιν, Μιχαήλ Σαφρόνοφ, Αλεξέι Γκορμπούνοφ
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Ματίας Μπουκάρ, Σάσα Βίερνικ
    ΜΟΥΣΙΚΗ: Γκιγιόμ Ρουσέλ
    ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 127'
    ΔΙΑΝΟΜΗ: Danaos Films
    Η Mέθοδος Κόμπροματ

Ο διευθυντής της Alliance française στο Ιρκούτσκ της Ρωσίας βρίσκεται στο επίκεντρο μιας κρατικής συνωμοσίας σπίλωσης του ονόματός του (kompromat). Κατηγορούμενος άδικα για διακίνηση παιδικής πορνογραφίας και ασέλγεια στην κόρη του, διαφεύγει από τις Αρχές, όμως ο κλοιός ολοένα σφίγγει. Βασισμένη σε αληθινά περιστατικά. 

Από τον Ηλία Δημόπουλο

Από την πρώτη σκηνή, με την βαριά ατμόσφαιρα των ρωσικών (στην πραγματικότητα, λιθουανικών) δασών και την ανάλογη μουσική υπογράμμιση, με τον πάντα συμπαθή Ζιλ Λελούς να διώκεται από Σπετσνάζ της FSB (πρώην KGB), ο θεατής του είδους αισθάνεται μια θαλπωρή. Τα πράγματα, ευτυχώς, θα μείνουν ως το τέλος κινηματογραφικά ασφαλή, με κάποιες νότες που μένουν στη μνήμη, αλλά και χωρίς την αλησμόνητη απογείωση.

Είναι μια ευχάριστη παρένθεση στο θριλερικό σινεμά όταν δεν χρειάζεται να ξεσκονίζεις τις επικρίσεις σου μιλώντας γι’ αυτό. Η σκηνοθεσία και η γραφή του Ζερόμ Σαλ (είχε κάνει κάποτε το αξιόλογο «Ακρωτήρι της Βίας» και πρόσφατα την επίσης καλογυρισμένη «Οδύσσεια» για τον Ζακ-Υβ Κουστώ) δεν ξεσπά ποτέ σε σπασμωδικό μοντάζ, δεν επιδίδεται σε επιδειξιομανείς φωνασκίες, δεν ξεχνά τις καταβολές της. Βέβαια, ως προς το πρώτο, δεν εκτίθεσαι και σε ένα απαύγασμα μεθοδικότητας και ρυθμού και ως προς το δεύτερο περνά αρκετός χρόνος που τρέμεις την μοδάτη και μονοδιάστατα γενικευμένη αντιρωσική προπαγάνδα, ούτως ώστε να ανησυχείς ότι ο άθραυστος χιτσκοκικός κανόνας του «αθώου σε θανάσιμο κίνδυνο» κλυδωνίζεται. Τελικά όμως, ο υπομονετικός θεατής ανταμείβεται.

Κι αυτό για κάποιους βασικούς λόγους. Πρώτον, η ιστορία δεν εμμένει στο γιατί ο ήρωάς μας διώκεται τόσο βάναυσα (πράγμα πάντως που τους φίλους μας τους πλοκοκεντρικούς θα τους ξενίσει). Σημασία έχει ότι διώκεται, όχι ότι στο πρόσωπό του βλέπουμε ας πούμε μια αναμέτρηση «των σκοτεινών συντηρητικών της Ρωσίας με τους φωτεινούς προοδευτικούς της Γαλλίας». Έτσι η έμφαση είναι στην ταύτιση με τον αθώο και αυτός είναι ένας δραματουργικός μηχανισμός που δεν αποτυγχάνει ποτέ – τουλάχιστον όχι μέχρις ότου τα παιδιά μας απομυθοποιήσουν (εντελώς) την έννοια της αθωότητας.

Δεύτερον, γιατί ο Ζιλ Λελούς και η Τζοάνα Κούλιγκ, όχι απλά είναι ηθοποιοί κλάσεως – ειδικά η δεύτερη μεταφράζει λακωνικά άψογα την χρόνια ευνουχισμένη ρωσική ψυχή – αλλά δένουν αρμοστά την ανθρώπινη όψη με το αποσιωπούμενο ρομάντζο. Η ερωτική τους ιστορία, παρά τα εν μέρει στραβοπατήματα, είναι συγκινησιακά αποτελεσματική.

Τρίτον, γιατί με την ώρα η ιστορία φροντίζει να φέρει, έστω σχηματικές, ιδεολογικές ισορροπίες και απέναντι στον χάρτινο κακό (πάντα κατάλληλος ο Ιγκόρ Ζιζίκιν) να αντιπαρατάξει Ρώσσους χαρακτήρες που αποκτούν ένα δυναμικό, ίσως όχι πάντα άρτια αιτιολογημένο, αλλά τουλάχιστον δραματικά απαραίτητο.

Και, τέλος, γιατί το έργο ανυψώνεται εμπνεόμενο από το φυσικό περιβάλλον, το αστικό Βίλνιους και την δασωμένη Λιθουανία, που μας μεταφέρουν σύγκορμους σε μια έρημη γη, αφιλόξενη, κρύα και εχθρική στο καλομαθημένο δυτικό/αστικό μάτι. Η αποξένωση του ήρωά μας δεν είναι μόνο ανθρώπινη, ηθική, καφκική (από θέματος), αλλά και γεωγραφική. Η «Γαλλική Συμμαχία», ο γνωστός θεσμός διάδοσης της γαλλικής κουλτούρας της οποίας ηγείται ο ήρωας της ταινίας στο Ιρκούτσκ, μοιάζει παράταιρη, αν όχι άτοπη, σε έναν κόσμο που δεν θέλει να διαφθαρεί από ξένη επιρροή, αρκείται στον συνήθη ιστορικό εσωτερικό τρόμο.

Καλά φτιαγμένο, με λιγοστό λίπος παρά την χορταστική διάρκεια και με μια επικεντρωμένη προσοχή στο αδιέξοδο του αθώου ήρωα, η «Μέθοδος Kompromat» δεν θα έλεγε κανείς ότι αποζημιώνει (δεν είναι ποτέ ζημιά να πας σινεμά – άντε σπάνια), αλλά ότι χαρίζει μια όχι συχνή πια περίπτωση στέρεου θρίλερ καταδίωξης με μικρή μα έντιμη δοσολογία κριτικής και διεισδύσεων στον σημερινό χάρτη έντασης Ανατολής-Δύσης στην Ευρώπη μας. 

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Η Mέθοδος Κόμπροματ
  • Η Mέθοδος Κόμπροματ