ΚΑΝΝΕΣ 2015 / ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Οι Κάννες στη σκιά του Netflix και του Τεντ Σαράντος

2015-05-21 11:06:34






Εδώ και μία εβδομάδα οι Κάννες δεν έχουν σταματήσει να μιλούν για τον Τεντ Σαράντος και το Netflix. Κι εμείς σας εξηγούμε γιατί ο ο ελληνοαμερικανός γκουρού και ο κολοσσός του streaming απειλούν να φέρουν τα πάνω-κάτω στην κινηματογραφική αγορά.


Αποστολή στις Κάννες: Νεκτάριος Σάκκας

Η ομιλία του Τεντ Σαράντος, του επικεφαλής περιεχομένου της πλατφόρμας Netflix, παραμένει αναμφίβολα το πλέον πολυσυζητημένο γεγονός που έλαβε χώρα στο πλαίσιο της Αγοράς του 68ου Φεστιβάλ Καννών. Ο αμερικανικός κολοσσός, πρωτοπόρος σε υπηρεσίες streaming και video-on-demand, έχει ήδη επεκταθεί στις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου (Καναδάς, Αυστραλία, Ν. Αφρική, Ην. Βασίλειο, Γαλλία, Γερμανία κτλ), ενώ φιλοδοξεί να φτάσει σε όλο τον κόσμο ως το τέλος του 2016. Μόνο που δεν είναι αυτή η λεπτομέρεια της στρατηγικής του Netflix την οποία μοιράστηκε ο Ελληνοαμερικανός γκουρού του home entertainment με το ακροατήριό του την περασμένη Πέμπτη, εκείνη που θορύβησε τόσο τους μεγάλους παίκτες που δραστηριοποιούνται στην κινηματογραφική παραγωγή και διανομή.

Διαβάστε ακόμη:
Οι Κάννες δεν αγαπάνε τον Πούτιν: Ουκρανός σκηνοθέτης στη φυλακή
Κάννες: Λίγη ώρα παρέα με τον Μάικλ Κέιν

Η ουσία κρύβεται στον τρόπο με τον οποίο το Netflix σκοπεύει να εμπλακεί στην κινηματογραφική αγορά. Πρόκειται για μια επιθετικότατη πολιτική ανάπτυξης, η οποία περιλαμβάνει σε αδρές γραμμές τη χρηματοδότηση δικών της παραγωγών (εντός και εκτός ΗΠΑ), τη διατήρηση των αποκλειστικών δικαιωμάτων εμπορικής εκμετάλλευσης αυτών, καθώς και τη δημιουργία ενός νέου, υβριδικού τύπου διανομής των ταινιών που θα βρίσκονται υπό τον έλεγχο του αμερικανικού κολοσσού. Με το τελευταίο να αμφισβητεί ευθέως το παραδοσιακό μοντέλο διανομής που θέλει τις κινηματογραφικές αίθουσες να έχουν την αυτονόητη προτεραιότητα στην κυκλοφορία των ταινιών. Ας δούμε όμως βήμα-βήμα τι ακριβώς επιχειρεί να αλλάξει το Netflix.

Το «House of Cards» σε παραγωγή του Ντέιβιντ Φίντσερ και πρωταγωνιστές τους Κέβιν Σπέισι και Ρόμπιν Ράιτ, είναι μία από τις πιο επιτυχημένες σειρές του Netflix

Παραγωγή: Σύμφωνα με τον Σαράντος, «όλες οι ταινίες που θα επιλεγούν να γίνουν από το Netflix, θα είναι κερδοφόρες για τους παραγωγούς και σημαντικές για τον πολιτισμό». Κάτι που σημαίνει πως το Netflix θα χρηματοδοτεί στοχευμένα ταινίες που αξιολογεί ως πιθανές εισπρακτικές και καλλιτεχνικές επιτυχίες. Αυτό θα γίνεται κάνοντας εξαρχής στον παραγωγό μια συμφέρουσα προσφορά εξαγοράς (buyout deal), τέτοια που να του δίνει ένα μικρό αλλά εγγυημένο κέρδος (κάτι που μόνο δεδομένο δεν είναι στις ανεξάρτητες παραγωγές), εξασφαλίζοντάς του παράλληλα την απρόσκοπτη χρηματοδότηση για την ολοκλήρωση του πρότζεκτ. Από εκεί και πέρα, όμως, το Netflix θα είναι αυτό που θα κρατά για τον εαυτό του την αποκλειστική εκμετάλλευση του προϊόντος, και μάλιστα παγκοσμίως, χωρίς να εμπλέκεται καθόλου με τους τοπικούς διανομείς σε κάθε χώρα.

«Sense8»: από το μυαλό των αδελφών Γουατσόφσκι («The Matrix») στην οθόνη του Netflix

Είναι χαρακτηριστικό πως σύμφωνα με τον Hollywood Reporter, μέχρι σήμερα το Netflix πληρώνει για χάρη ενός μπλοκμπάστερ στο αντίστοιχο αμερικανικό στούντιο περίπου ένα δισεκατομμύριο δολάρια, μόνο και μόνο για να εξασφαλίσει τα δικαιώματα εκμετάλλευσης σε μία μόνο μεγάλη αγορά (ΗΠΑ). Η άποψη του Σαράντος είναι πως το ίδιο, μυθικό ποσό μπορεί να επενδυθεί σε παραγωγές που θα επιλέξει το Netflix να βάλει υπό την ομπρέλα του, διατηρώντας τα δικαιώματά τους σε παγκόσμια κλίμακα.

Επιπλέον, ο επικεφαλής περιεχομένου της εταιρείας σχολίασε με νόημα πως «σίγουρα θα εμπλακούμε στην κινηματογραφική παραγωγή και σε τοπικό επίπεδο». Κάτι που ερμηνεύεται πως μετά τις τηλεοπτικές παραγωγές που έχει ήδη στηρίξει το Netflix σε Γαλλία και Ισπανία, σειρά έχει πλέον η χρηματοδότηση στρατηγικά στοχευμένων κινηματογραφικών παραγωγών και εκτός ΗΠΑ, οι οποίες θα γυρίζονται στη γλώσσα της χώρας όπου θα ανήκει το εκάστοτε πρότζεκτ.

 

%PHOTO2%

Διανομή: Το μότο του Τεντ Σαράντος και του Netflix σε ό,τι αφορά τη διανομή φαίνεται πως κρύβεται στη φράση «το κοινό έχει ανάγκη από επιλογές». Όπερ σημαίνει πως χωρίς να δηλώνουν εχθροί της κινηματογραφικής αίθουσας, οι ιθύνοντες του Netflix απορρίπτουν ως ξεπερασμένο το μέχρι τώρα παραδοσιακό μοντέλο διανομής, σύμφωνα με το οποίο μια ταινία κυκλοφορούσε πρώτα στις αίθουσες, για να διατεθεί έπειτα από κάμποσους μήνες (ή και χρόνια) σε video-on-demand, dvd και bluray και πολύ αργότερα στην τηλεόραση. Με την έλευση του γρήγορου ίντερνετ, οι απαιτήσεις του κοινού έχουν αλλάξει θεαματικά (κάτι που μαρτυρά φυσικά και η πειρατεία) και το Netflix σκοπεύει να ριζοσπαστικοποιήσει την αγορά. Στη λογική αυτή, η αμερικανική εταιρεία θα επιδιώκει να κλείνει συμφωνίες με το κύκλωμα αιθουσών για κάθε τίτλο της, το προϊόν της ωστόσο θα διατίθεται ταυτόχρονα μέσω streaming. Θεωρείται μάλιστα βέβαιο πως οι ταινίες του Netflix θα κάνουν παγκόσμια πρεμιέρα στο δίκτυό του, και όχι στις αίθουσες.

Διαβάστε ακόμη:
Επάγγελμα: κριτικός φεστιβαλικών πάρτι
«An Open Secret»: Είδαμε πρώτοι «την ταινία που το Χόλιγουντ δεν θέλει να παρακολουθήσετε!»

Μάλιστα, ο Σαράντος τόνισε πως η εταιρεία του σκοπεύει να παρακάμψει νομικά κωλύματα σε χώρες όπως η Γαλλία, όπου προστατεύεται το ισχύον μοντέλο κινηματογραφικής διανομής, την ώρα που επιδιώκει να εμπλακεί ενεργά στην αχανή αγορά της Κίνας.

Από την μικρή στη μεγάλη οθόνη: ο «Daredevil» του Netflix αναμένεται να εμφανιστεί στο επόμενο «Avengers»

Αυτό που ο Σαράντος διαβλέπει ως η «χρυσή εποχή της τηλεόρασης» φαίνεται να βρίσκεται προ των πυλών, όμως μένει να δούμε αν και κατά πόσο θα επιβεβαιωθεί. Η αλήθεια είναι, ωστόσο, πως ο εδώ και χρόνια κλιμακούμενος ανταγωνισμός μεταξύ μικρής και μεγάλης οθόνης δεν εξαντλείται πλέον τόσο σε θεωρητικό επίπεδο, αλλά περνάει στην ουσία του τρόπου με τον οποίο το κοινό επιλέγει να ψυχαγωγηθεί. Και αυτή φαίνεται να είναι η πρώτη φορά στα χρονικά όπου η κινηματογραφική αίθουσα αποκτά θεσμικά και με κάθε επισημότητα έναν ξεκάθαρο αμφισβητία με τεράστια οικονομική δύναμη, ο οποίος την αντιμετωπίζει σαν χρήσιμη αλλά όχι πια απαραίτητη. Με ό,τι μπορεί αυτό συνεπάγεται για το μέλλον του σινεμά.

Η αλήθεια είναι πάντως πως ήδη το Netflix έχει ήδη δώσει επαρκή δείγματα γραφής για το πώς σκοπεύει να κινηθεί στο μέλλον. Ενδεικτικά αναφέρουμε το δικής του παραγωγής και εκμετάλλευσης ντοκιμαντέρ για τη Νίνα Σιμόν «What Happened, Miss Simone?», του οποίου η παρουσία σε μεγάλα φεστιβάλ όπως το Σάντανς και η Μπερλινάλε μπορεί να κρίθηκε ενδεδειγμένη κίνηση. Αυτό δε σημαίνει, βέβαια, πως είναι διατεθειμένοι να το προβάλουν σε φεστιβάλ μικρότερων αγορών, οι οποίες δεν συμπεριλαμβάνονται ακόμα στα πλάνα τους.

Μία από τις χαρακτηριστικές στιγμές κατά την ομιλία του Σαράντος στην αίθουσα Μπουνιουέλ του Palais des Festivals, υπήρξε το σημείο όπου ο κορυφαίος Αμερικανός κινηματογραφικός παραγωγός Χάρβι Γουάινστιν σηκώθηκε για να επιδοκιμάσει τους ανθρώπους του Netflix, χαρακτηρίζοντάς τους «οραματιστές», παρότι δεν παρέλειψε να εκφράσει την ανησυχία του για τις επιπτώσεις που πιθανώς θα έχει στην ευρωπαϊκή παραγωγή η επέκταση της εταιρείας τους εκεί. Η αντίδραση του Γουάινστιν δε θα μπορούσε να συνοψίσει καλύτερα το μούδιασμα της κινηματογραφικής αγοράς στα φιλόδοξα σχέδια του Netflix και των επίδοξων μιμητών του.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ