Κάννες 2023: Το «Perfect Days» είναι η καλύτερη ταινία του Βιμ Βέντερς εδώ και πολλά χρόνια - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
20:24
27/5

Κάννες 2023: Το «Perfect Days» είναι η καλύτερη ταινία του Βιμ Βέντερς εδώ και πολλά χρόνια

Έχοντας κερδίσει ήδη έναν Χρυσό Φοίνικα με το «Παρίσι, Τέξας», και έκτοτε επιστρέφοντας ξανά και ξανά στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του φεστιβάλ με όλο και πιο αποκαρδιωτικά αποτελέσματα, ο Βέντερς ανακαλεί κάτι από την παλιά του κινηματογραφική αίγλη με ένα γλυκύτατο φιλμ που διεκδικεί σίγουρα ένα βραβείο αντρικής ερμηνείας για τον πρωταγωνιστή του.

Από τον Λουκά Κατσίκα

Σχεδόν τρεις δεκαετίες έχουν περάσει από την τελευταία καλή ταινία μυθοπλασίας του (το συναρπαστικό, αν και άνισο «Μέχρι το Τέλος του Κόσμου») και έκτοτε ο Βέντερς ακολουθεί μια ιλιγγιώδη πορεία πτώσης προς ένα καλλιτεχνικό ναδίρ που όμοιό του δεν πρέπει να έχει συνδεθεί ξανά με το όνομα σπουδαίου σκηνοθέτη. Ευτυχώς που μέσα στα χρόνια μια σειρά από αξιόλογα ντοκιμαντέρ προστάτευαν τη φήμη του Γερμανού δημιουργού, όμως πάει καιρός αρκετός που στους κύκλους των κριτικών και των κινηματογραφόφιλων μια νέα ταινία του Βέντερς έπαψε πια να αποτελεί γεγονός.

Να όμως που ένα μινιμαλιστικό, σχεδόν σκελετικό σε αφήγηση μοντέρνο δράμα επιστρέφει τον σκηνοθέτη σε καλύτερες δημιουργικά μέρες αλλά και στην ιαπωνική πρωτεύουσα η οποία τον είχε εμπνεύσει στα 1985 να γυρίσει το «Tokyo-Ga», ένα ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στον Γιασουτζίρο Όζου. Ένα κομμάτι της ανθρωπιάς και της ταπεινότητας του Όζου προσπαθεί τώρα να χωρέσει στο «Perfect Days», το χρονικό της χωρίς εκπλήξεις καθημερινότητας ενός μοναχικού και καλοσυνάτου άντρα που εργάζεται ως καθαριστής σε δημόσια αποχωρητήρια της πόλης και για τον οποίο κάθε μέρα και κάθε εβδομάδα είναι η επανάληψη των ίδιων υποχρεώσεων και συνηθειών. 

Αυτή είναι όλη κι όλη η ταινία. Η ζωή ως μια ατέρμονη αλληλουχία μικρών και οικείων πραγμάτων

Δουλειά μέχρι το απόγευμα, ένα σύντομο διάλειμμα για κάποιο κολατσιό, αργότερα μια επίσκεψη στα λουτρά, ένα λιτό γεύμα στην καντίνα της αρεσκείας του, η ανάγνωση λίγων σελίδων ενός βιβλίου πριν τον ύπνο. Την πιο μεγάλη χαρά του 24ώρου, ωστόσο, την παίρνει όταν κατά τη διάρκεια των δρομολογίων του προς και από τη δουλειά, ο Χιραγιάμα ακούει τα αγαπημένα του τραγούδια στο αυτοκίνητο, μέσα από κασέτες που παίζουν από Λου Ριντ (εξ ου και ο τίτλος του φιλμ) και Νίνα Σιμόν μέχρι Πατι Σμιθ, Animals και Stones.

Το καλόκαρδο «Perfect Days», με την επίκληση στην απλότητα και το εγκώμιο που πλάθει στη μοναχικότητα ως γενναία επιλογή είναι πράγματι ένας λόγος για να καλωσορίσουμε πίσω τον Βέντερς

Αυτή είναι όλη κι όλη η ταινία. Η ζωή ως μια ατέρμονη αλληλουχία μικρών και οικείων πραγμάτων. Η ελευθερία και η παρηγοριά που πηγάζουν μέσα από τη συνήθεια. Η προσκόλληση σε εκείνες τις χειρονομίες και τα αντικείμενα που μας συνδέουν με τον βαθύτερο εαυτό μας. Αλλά και οι μικρές επιφοιτήσεις σε μια πραγματικότητα χωρίς ιδιαίτερες προσδοκίες, άρα και δίχως διαψεύσεις. 

Ακολουθώντας τις κυκλικές διαδρομές του ήρωα, που ξεκινούν και καταλήγουν πάντα στο λιτό διαμέρισμά του, το «Perfect Days» πείθει από νωρίς το κοινό να χαλαρώσει στο κάθισμά του και να επαναπαυτεί στη λατρεία του ελάχιστου. Ολόκληρη η ταινία, έπειτα, είναι ο πρωταγωνιστής της. Κι ευτυχώς που ο Βέντερς είχε τη σύνεση να την εμπιστευτεί στον Κότζι Γιακούσο, έναν βετεράνο ηθοποιό που έχει παίξει από το «Χέλι» του Ιμαμούρα και το «Τρίτο Έγκλημα» του Κόρε-Έντα μέχρι το «Βαβέλ» του Ινιάριτου και του οποίου το βλέμμα νιώθεις ότι αντικρίζει σε κάθε πλάνο τον κόσμο με τη μεγαλύτερη ευγνωμοσύνη. 

Κρίμα που τη νηφαλιότητα και τη συνολική λεπτότητα της ταινίας διακόπτει μια κάπως άγαρμπη αφηγηματική παράκαμψη, με τη φευγαλέα εμφάνιση ενός συγγενικού προσώπου από το παρελθόν του ήρωα, καθώς και μια σχετική αμηχανία στην τρίτη πράξη. Ειδάλλως, το καλόκαρδο «Perfect Days», με την επίκληση στην απλότητα, τη νοσταλγία του για την αναλογική εποχή και το εγκώμιο που πλάθει στη μοναχικότητα ως γενναία επιλογή είναι πράγματι ένας λόγος για να καλωσορίσουμε τον Βέντερς όχι πίσω στην ένδοξη εποχή του (αυτή έχει περάσει ανεπιστρεπτί), αλλά στην αξιοπρέπεια που οφείλει να διέπει έναν καλλιτέχνη με το δικό του βεληνεκές.

Βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ανταποκρίσεις, κριτικές, νέα και αφιερώματα του φετινού Φεστιβάλ Καννών εδώ: www.cinemagazine.gr/cannes

Το ΣΙΝΕΜΑ / cinemagazine.gr ταξιδεύει στις Κάννες με την AEGEAN και σας προσφέρει καθημερινές ανταποκρίσεις. Το 76o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών πραγματοποιείται 16 - 27 Μαΐου 2023.