OSCARS 2023: Παρουσίες-έκπληξη και απουσίες «σοκ» από τις φετινές υποψηφιότητες - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
8:45
25/1

OSCARS 2023: Παρουσίες-έκπληξη και απουσίες «σοκ» από τις φετινές υποψηφιότητες

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, η Ακαδημία παρουσίασε τις απόψεις της. Και όπως πάντα επίσης, δήλωσε κάτι που κανένα προγνωστικό δεν είδε να έρχεται. Ιδού οι πιο συζητημένες παρουσίες/απουσίες της φετινής απονομής.

Από τον Ηλία Δημόπουλο

Ένας σύντομος πρόλογος για μια κατάσταση που μετά από τόσα χρόνια social media, δεν δείχνουμε να συλλαμβάνουμε. (Λογικό, τα social δεν αποσαφηνίζουν). Μια Ακαδημία αποτελείται από 10 χιλιάδες συνειδήσεις της δουλειάς. Αυτοί ξέρουν. Μπορεί ο καθένας ξεχωριστά να μην ξέρει τα πάντα (όλα), αλλά συλλογικά είναι «σοφοί». Και το σοφό μάτι στα πεπραγμένα βλέπει εκείνα που μπορεί ως μέρος μιας δουλειάς - και δεν αποκλείεται και καθόλου να χάνει κάποια άλλα, που δεν αποτελούν όμως κριτήριο του...job description ενός μέλους. Με άλλα λόγια η Ακαδημία είναι πάντοτε καλυμμένη πίσω από την ασφάλεια των αριθμών και της όποιας πείρας των μελών της. Αυτοί που διαφωνούν, έξω από εκείνους που διαφωνούν γιατί απλώς το κριτήριό τους δεν επιβραβεύεται (τι τους νοιάζει αλήθεια;), είναι αυτοί που δεν θέλουν να συντονιστούν με τον ρόλο που επιτελεί η ψηφίζουσα Ακαδημία.

Αφήνοντας λοιπόν κατά μέρους αυτά ας δούμε τι μας είπε φέτος η Ακαδημία και ποιες θεωρεί ο ειδικός (αμερικανικός) Τύπος ως μεγαλύτερες εκπλήξεις.

Οι μεγάλες απουσίες:

Οι μηδέν υποψηφιότητες για το «Woman King». Στις ΗΠΑ πήρε κριτικές «Πολίτη Κέιν», στον κόσμο άρεσε (αλλά 67 εκατομμύρια έκανε στις ΗΠΑ, δεν γκρέμισε τις αίθουσες), τώρα όλοι «απορούν». Μεγαλύτερη περιφρόνηση ίσως αυτή της απουσίας της Βαϊόλα Ντέιβις από τον Α' Γυναικείο, αλλά ας μην είμαστε υπερβολικοί.

Η απουσία της «Απόφασης Φυγής». Ξανά εξεπλάγησαν πολλοί, αλλά όπως πρέπει να καταλάβουμε ποιος είσαι και εκπλήσσεσαι (όχι, δεν αρκεί ότι σου άρεσε), έτσι πρέπει και να δούμε ότι η Ακαδημία δεν συντονίστηκε ποτέ της με το σινεμά του Παρκ Τσαν-γουκ. 

O Γκιγιέρμο ντελ Τόρο και ο Πινόκιό του σκόραρε μόνο μία υποψηφιότητα και αυτή στο προβλεπόμενο animation, αλλά οι απουσίες - ειδικά στο τραγούδι - έδειξαν μέλη που δεν σαγηνεύθηκαν από τη δουλειά του Ντεσπλά. Γενικότερα ούτε από τις συλλήψεις του συμπαθούς Μεξικανού, που άλλωστε έχει ωφεληθεί κραυγαλέα σε παλαιότερα χρόνια.

Η απουσία του Κλαούντιο Μιράντα από την πεντάδα της Φωτογραφίας για το «Top Gun: Maverick». Δύσκολα εξηγήσιμη, αλλά αφού τελικά είχε τέτοιο ρεύμα το «Ουδέν Νεώτερον», έβαλαν μέσα τον Κόντζι για το «Bardo» και... είχε ταινία ο Ρότζερ Ντίκινς, το επίτευγμα του Μιράντα μπήκε σε δεύτερη μοίρα - ας συνηγορήσουμε πάντως εδώ με την απορία. 

Απόν κάθε ερμηνευτικής πεντάδας το «Women Talking», αλλά ειδικά στον υποστηρικτικό γυναικείο απόρησαν πολλοί - ο λόγος θα μπορούσε να είναι η αλληλοεξουδετέρωση στις ψήφους των ηθοποιών της ταινίας.

Η απουσία του Πολ Ντέινο από την πεντάδα του Υποστηρικτικού Ανδρικού - πράγμα παράδοξο ομολογεί κανείς μιας και ο Τζαντ Χιρς από την ίδια ταινία, με ελάχιστο (αλλά χαρακτηριστικό) ρόλο βρέθηκε εντός. O Ντέινο να σημειωθεί δεν έχει ποτέ του βρεθεί υποψήφιος, ναι ούτε και στο «Θα Χυθεί Αίμα», οπότε τι περιμένατε;

Ποιος σκηνοθέτησε το καινούργιο «Avatar»; Ο Τζέιμς Κάμερον απουσιάζει από την πεντάδα της Σκηνοθεσίας, προσωπικά δεν βλέπω καν λόγο που θεωρείται έκπληξη αυτό. Άλλωστε άλλα τρία έργα εκκρεμούν, κάποια στιγμή θα είναι ξανά παρών, ίσως θα το πάρει κιόλας. Το μόνο «προσόν» του ήταν άλλωστε πως είχε χωρέσει στην πεντάδα του 2010 με την πρώτη ταινία. (Άσε που το «Ουδέν Νεώτερον» έχει 9 και δεν έχει Σκηνοθεσίας, κλασική κουβέντα από τον καιρό του «Πορφυρού Χρώματος» αυτή).

Η μεγαλύτερη έκπληξη που λιβανίζουν τα μέσα του εξωτερικού είναι η απουσία στον Α' Γυναικείο της Ντανιέλ Ντεντγουάιλερ για το «Till», αναφέροντας ότι είναι η μεγαλύτερη ερμηνεία της χρονιάς. Αν όμως τόσοι και τόσοι ηθοποιοί λένε ότι η Ράιζμπορο του «Όσα Φέρνει η Ζωή» είναι επίσης αυτό ακριβώς, που πάτε κύριοι;

Τέλος, στο πλαίσιο της συμπερίληψης, το βραβείο «θέλω κι εγώ Όσκαρ» ας πούμε, οι λογιών δημοσιογράφοι που κάνουν το δικό τους cash out για να κερδίσουν εύνοιες, αναφέρουν γενικώς και αορίστως ως «εγκλήματα» των υποψηφιοτήτων που δεν υπάρχουν γυναίκες υποψήφιες στην Σκηνοθεσία, που δεν υπάρχει αρκετό «RRR» υποψήφιο και γιατί δεν περιλαμβάνονται μαύροι ηθοποιοί, πλην Μπράιαν Ταϊρί Χένρι στις ερμηνευτικές κατηγορίες.

Οι παρουσίες-έκπληξη:

Εδώ είναι πιο σαφή και ολίγον τι ηχηρότερα τα πράγματα, καθώς δύο ταινίες έκαναν έναν παφλασμό παίρνοντας θέσεις μάχης για την μεγάλη βραδιά. Η μία είναι βέβαια το «Ουδέν Νεώτερον από το Δυτικό Μέτωπο» και η άλλη το «Τρίγωνο της Θλίψης». Απόρροια αυτών οι 9 υποψηφιότητες του πρώτου και το τριπλό χτύπημα του δεύτερου στα τρία μεγάλα βραβεία (Ταινία, Σκηνοθεσία, Σενάριο). 

Η παρουσία του Πολ Μεσκάλ («Aftersun») στην πεντάδα του Α' Ανδρικού. Προσωπικά δεν βρίσκω κάποια έκπληξη σε αυτό, αλλά εκείνοι που πίστευαν ότι η ταινία της Γουέλς θα είναι η μεγάλη έκπληξη των υποψηφιοτήτων (από που κι ως που, εντάξει μην το πιάσουμε) χάρηκαν ιδιαίτερα. Χαιρόμαστε κι εμείς, αξιαγάπητη η ταινία.

Το διπλό χτύπημα του «Everything Everywhere» στον Υποστηρικτικό Γυναικείο, όχι μόνο με Τζέιμι Λι Κέρτις αλλά και Στέφανι Σου. Το βραβείο κανονικά θα έπρεπε με τρόπο συνοπτικό να πάει στην Κέρι Κόντον, τελικά θα πρέπει να φοβόμαστε ότι η κατηγορία θα θυμηθεί τα αλλόκοτα περασμένων ετών.

Έκπληξη (...) η πρώτη υποψηφιότητα της Marvel σε ερμηνευτική κατηγορία, με την Άντζελα Μπάσετ στην παραπάνω κατηγορία. Πριν κοντά 30 χρόνια ήταν υποψήφια  - στον Α' Ρόλο - ως Τίνα Τέρνερ στο «What's Love Got to Do With It», σήμερα υποψήφια ως Ραμόντα. Στα στοιχήματα είναι και το απόλυτο φαβορί.

Έκπληξη (αλλά όχι), η 14η υποψηφιότητα Τραγουδιού της μεγαλύτερης διασημότητας ανάμεσα στους ψηφοφόρους στην ιστορία των Όσκαρ, γνωστής ανά την υφήλιο και ως Νταϊάν Γουόρεν.

Το ανακάτεμα της χρονιάς είναι στον Α' Γυναικείο. Τα ξένα μέσα λυσσομανούν για λόγους που αναφέραμε πιο πάνω, εκρήγνυνται γιατί είναι μέσα η Άνα ντε Άρμας, τι στο καλό (με άλλη λέξη) έγινε με την Άντρεα Ράιζμπορο και κάτι τέτοια. Μα είναι δυνατόν να έλειπε η ντε Άρμας; Είναι δυνατόν να σκούζει η CAA και μια ανελέητη σειρά ταλέντων (που θα τους έλεγες επιδραστικούς στα μέλη) υπέρ της Αγγλίδας και να απορούμε; Μόνο φαουλάκι η συμπερίληψη της Μισέλ Γουίλιαμς σε αυτή την κατηγορία, που την αδικεί και γιατί ο ρόλος της είναι παράδειγμα υποστήριξης και γιατί πώς να σπάσεις τον δικομματισμό (Μπλάνσετ-Γέο) έτσι.

Τέλος, δύο «μικρότερες» εκπλήξεις: Η παρουσία του Φωτογράφου του «Tar», Φλόριαν Χοφμάιστερ, στην πεντάδα και του «Quiet Girl» στην πεντάδα της Διεθνούς Ταινίας. Καμμία έκπληξη εδώ, αξιότατες παρουσίες (όπως και της μοντέζ Μόνικα Βίλι του «Tar», που δεν ήταν αναμενόμενη), μακάρι να κέρδιζαν κιόλας.

Αυτές λοιπόν είναι οι πρώτες αντιδράσεις, καιρός υπάρχει να χαρούμε/απορήσουμε λίγο ακόμα, καλά να είμαστε, μακάρι και αυτά να είναι τα μεγαλύτερά μας προβλήματα.