Κάννες 2017: Χρυσός Φοίνικας στο «The Square», Βραβείο Σεναρίου για Λάνθιμο-Φιλίππου! - cinemagazine.gr
21:48
28/5

Κάννες 2017: Χρυσός Φοίνικας στο «The Square», Βραβείο Σεναρίου για Λάνθιμο-Φιλίππου!

Τρίτη βράβευση στην καριέρα του Γιώργου Λάνθιμου στις Κάννες σε μια βραδιά που οι ταινίες οι οποίες ακούστηκαν περισσότερο, μοιράστηκαν τελικά τα μεγάλα βραβεία. Επετειακό βραβείο στην σταρ του φετινού φεστιβάλ, Νικόλ Κίντμαν. 

Από τους Κωστή Θεοδοσόπουλο, Λουκά Κατσίκα, Τάσο Μελεμενίδη και Νεκτάριο Σάκκα

Η Μόνικα Μπελούτσι βγήκε στη σκηνή και παρουσίασε την κριτική επιτροπή που κάθησε αριστερά της και η οποία μοίρασε μέσα σε λίγα λεπτά τα φετινά βραβεία του 70ου επετειακού φεστιβάλ των Καννών, δίνοντάς τα στις ταινίες που τις προηγούμενες ημέρες ακούστηκαν περισσότερο. Σε αντίθεση με τις περσινές ασυνάρτητες επιλογές, η επιτροπή φέτος φάνηκε να συμφωνεί με τα όσα έγραφε ο τύπος τις προηγούμενες ημέρες και αυτό που έμοιαζε περισσότερο ενδιαφέρον ήταν το πως ακριβώς θα μοιράζονταν τα βραβεία ανάμεσα στα ξεκάθαρα φετινά φαβορί.

Πέρα από τις ανακοινώσεις και τις βραβεύσεις των νικητών, μια ξεχωριστή στιγμή της βραδιάς ήταν το ειδικό επετειακό βραβείο για τα 70 χρόνια του φεστιβάλ που δόθηκε στην απαστράπτουσα φέτος Νικόλ Κίντμαν που βρέθηκε φέτος στις Κάννες να πρωταγωνιστεί σε 3 ταινίες και μία τηλεοπτική σειρά!

Ο Σουηδός Ρούμπεν Έστλουντ ανέβηκε στο τέλος της βραδιάς, ενθουσιασμένος για τη νίκη του «The Square». Δίκαιος Χρυσός Φοίνικας για έναν δημιουργό που με κάθε ταινία του δεν φοβάται να ρισκάρει, εξευρευνώντας ολοένα και πιο περίπλοκες θεματικές και ανεβάζοντας συνεχώς τον πήχη ακόμα πιο υψηλά. Το «The Square» είναι μια πνευματώδης σάτιρα που στοχάζεται με διαύγεια πάνω στα όρια της ελεύθερης έκφρασης, τις κρυμμένες τυραννίες της πολιτικής ορθότητας, τα αγεφύρωτα ταξικά χάσματα που καμία καλλιτεχνική χειρονομία δεν μπορεί να εκμηδενίσει, τον ανθρωπισμό ως εμπορεύσιμο είδος και την πραγματική τέχνη, που δεν είναι τελικά άλλη από τη ζωή και το χρέος καθενός να την μεταχειριστεί όσο το δυνατόν σωστότερα.  

Ο σκηνοθέτης των αξιόλογων «Les Revenants» και «Eastern Boys», Ρομπέν Καμπιγιό, είδε το κρυμμένο φαβορί για Χρυσό Φοίνικα «120 Beats Per Minute» να δικαιώνεται από τον Πέδρο και την υπόλοιπη κριτική επιτροπή με το Μέγα Βραβείο της επιτροπής, κοινώς το δεύτερο τη τάξει βραβείο του Φεστιβάλ και μάλιστα αποθεώθηκε από τους θεατές κατά την παραλαβή του βραβείου του. Επιβεβαιώθηκαν έτσι τα προγνωστικά που θεωρούσαν αδύνατο να αγνοηθεί την ώρα της απονομής τούτο το παθιασμένο κάλεσμα στην υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την προστασία των μειονοτήτων, ιδίως σε μια εποχή όπου μια τέτοια έκκληση μοιάζει - και είναι - επιβεβλημένη.

Η Σοφία Κόπολα μοιάζει να επιστρέφει για τα καλά στο κινηματογραφικό στερέωμα μετά από μια παρατεταμένη περίοδο χρυσής μετριότητας που ακολούθησε την επιτυχία των «Χαμένων στη Μετάφραση». Το βραβείο σκηνοθεσίας για το «Beguiled» δικαιώνει ασφαλώς την Αμερικανίδα σκηνοθέτιδα και τη λιτή, σκοτεινή και ανατρεπτική προσέγγιση που μας επεφύλαξε σε μια ιστορία που στο παρελθόν είχαμε ξαναδεί από τον Ντον Σίγκελ. Αν μη τι άλλο ψαγμένη η συγκεκριμένη βράβευση από πλευράς κριτικής επιτροπής, αλλά και ιστορικής σημασίας μια που η Κόπολα ήταν η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτης που βραβεύεται στις Κάννες μετά το μακρινό 1961 και τη Γιούλια Σόλντσεβα για την ταινία «Φλογισμένα Χρόνια».

Το «Loveless» που πήρε το Βραβείο της Επιτροπής, είχε τον μεγαλύτερο μέσο όρο στις βαθμολογίες στην σελίδα με τις κριτικές του Screen και φάνταζε ως ένα από τα φαβορί για τον Χρυσό Φοίνικα. Ο Ζβιάγκιντσεφ έδω υπογράφει ένα μπεργκμανικής υφής οικογενειακό δράμα το οποίο σταδιακά μεταμορφώνεται σε ένα βραδυφλεγές θρίλερ μυστηρίου που καθηλώνει.

Οι Γιώργος Λάνθιμος και Ευθύμης Φιλίππου μοιράζονται το βραβείο σεναρίου με τη Λιν Ράμσεϊ! Τρίτη διαδοχική βράβευση για ταινία του εξαιρετικά επιτυχημένου ελληνικού διδύμου στις Κάννες, μετά τον «Κυνόδοντα» (βραβείο τμήματος Ένα Κάποιο Βλέμμα) και τον «Αστακό» (βραβείο της επιτροπής), με τους Λάνθιμο και Φιλίππου να κερδίζουν σε μια κατηγορία που παραδοσιακά «ερεθίζουν» με την ιδιαίτερη και οξεία γραφή των ιστοριών τους. Ενώ κατά τη γνώμη μας ήταν ικανό να χτυπήσει απόψε μέχρι και Χρυσό Φοίνικα, μπορεί να θεωρηθεί έκπληξη η βράβευση του «Ελαφιού» στη συγκεκριμένη κατηγορία, μιας και η επιτροπή διαλέγει να βραβεύσει ίσως το πιο «απλό» σενάριο που μας έχει παραδώσει το σπουδαίο αυτό δίδυμο, συγκριτικά π.χ. με τον πολύ πιο ευρηματικό «Αστακό».

Οι Λάνθιμος και Φιλίππου μοιράστηκαν το βραβείο με την Λιν Ράμσεϊ για το «You Were Never Really Here», μια ταινία που προβλήθηκε στο τέλος του Φεστιβάλ και κατάφερε να φέρει τα πάνω κάτω στα προγνωστικά των βραβείων. Το αιμοτοβαμμένο υπαρξιακό θρίλερ της Σκωτσέζας δημιουργού σημαδεύεται από την εκπληκτική ερμηνεία του Γιοακίν Φίνιξ στον ρόλο ενός σύγχρονου εξολεθρευτή αγγέλου.

Η ταινία της Ράμσεϊ ήταν η μοναδική της βραδιάς που πήρε και δεύτερο βραβείο, αυτό για της αντρικής ερμηνείας για τον Γιοακίν Φίνιξ που χάρισε έναν ήρωα ο οποίος μοιάζει με μακρινό συγγενή του σκορσεζικού «Ταξιτζή». Το βραβείο της γυναικείας ερμηνείας πήρε η Νταϊάν Κρούγκερ για το «In the Fade» του Φατίχ Ακίν.

Τη Χρυσή Κάμερα για καλύτερο ντεμπούτο σκηνοθέτη πήρε η Λεονόρ Σεραΐγ για το «Jeune Femme», που έχει στο επίκεντρο μια κοπέλα που προσπαθει να βρει την ανεξαρτησία της με φόντο ένα υπέροχα κινηματογραφημένο Παρίσι. Η πολλά υποσχόμενη σκηνοθέτιδα στο ντεμπούτο της φλερτάρει με το πνευμα της νουβέλ βαγκ προσφέροντας την δική της εκδοχή για το πως μπορεί να γυριστεί μια μοντέρνα κομεντί. 

Αναλυτικά τα βραβεία του 70ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών:

Χρυσός Φοίνικας: «The Square» του Ρούμπεν Έστλουντ
Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: «120 Beats Per Minute» του Ρομπέν Καμπιγιό
Βραβείο Σκηνοθεσίας: Σοφία Κόπολα για το «The Beguiled»
Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας: Γιοακίν Φίνιξ για το «You Were Never Really Here»
Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας: Νταϊάν Κρόυγκερ για το «In the Fade»
Βραβείο Σεναρίου: Γιώργος Λάνθιμος και Ευθύμης Φιλίππου («The Killing of a Sacred Deer») και Λιν Ράμσεϊ («You Were Never Really Here»)
Βραβείο της Επιτροπής: «Loveless» του Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ
Χρυσή Κάμερα: «Jeune Femme» της Λεονόρ Σεραΐγ
Χρυσός Φοίνικας ταινίας Μικρού Μήκους: «A Gentle Night» του Ζίου Γιανγκ
Ειδική Μνεία της Κριτικής επιτροπής: «The Ceiling» του Τέπο Αϊρακσίνεν