Συνέντευξη Κρόνενμπεργκ στο Variety: Τα γυρίσματα στην Αθήνα, το «συντηρητικό» Netflix και πολλά ακόμα - νεα || cinemagazine.gr
9:45
17/5

Συνέντευξη Κρόνενμπεργκ στο Variety: Τα γυρίσματα στην Αθήνα, το «συντηρητικό» Netflix και πολλά ακόμα

Θαυμάσια, «γεμάτη» συνέντευξη του δημιουργού του «Crimes of the Future», που περνά παρατηρητικά πάνω από τρέχοντα ζητήματα, κατά βάθος όχι μόνο κινηματογραφικά.

Από τον Ηλία Δημόπουλο

Με τόσο buzz που προπορεύεται του «Crimes of the Future», η επιστροφή του Καναδού δημιουργού, 8 χρόνια από το «αδικοχαμένο» «Maps to the Stars» (2014), είναι από τα μεγάλα γεγονότα του κινηματογράφου στην χρονιά που διανύουμε. Πράγμα που όπως και να το δεις αποτελεί πρόοδο, ειδικά με τις υπεραξίες που έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια, των οποίων τα ονόματα μπορεί και να μην θυμάσαι καλά-καλά να ανακαλέσεις σε μια κουβέντα.

Ο Κρόνενμπεργκ μίλησε στο Variety, λίγο πριν την έναρξη των Καννών και είχε πολλά να πει για την ταινία του, τον τρόπο που δουλεύει, τα μελλοντικά του σχέδια, το Netflix αλλά και τα γυρίσματα στην Ελλάδα, την πολιτική κατάσταση στις ΗΠΑ, τον κόσμο μας και την προοπτική του.

Πώς όμως έφτασε να γυρίσει εδώ; «Το σενάριο γράφτηκε πριν 20 χρόνια με την σκέψη μου στο Τορόντο, όμως σήμερα το γύρισμα εκεί, για οικονομικούς λόγους, θα ήταν κάτι απαγορευτικό. Έτσι ψάξαμε στον κόσμο για συνθήκες και πόλεις που θα πρόσφεραν βοήθεια και κυβερνητική αρωγή. Εκπληκτικά, η Αθήνα, που ποτέ δεν το είχε κάνει πριν, ήταν πολύ επιθετική στην επιθυμία της να φέρει παραγωγές στην Ελλάδα και πρόσφεραν 40% επενδυτική προσθήκη», αναφέρει ο σκηνοθέτης.

Ζορίστηκε με τον καύσωνα και τις φωτιές του περσινού καλοκαιριού (όχι μεταξύ μας ότι αντέχεται και το καλοκαίρι στο Τορόντο), αλλά του έφερε μια αίσθηση «τέλους του κόσμου» που δεν βοήθησε το γύρισμα αλλά βοήθησε την ταινία. Εκτίμησε δε την θάλασσα, το φως, το γκράφιτι, όχι για λόγους φολκλορικούς, αλλά γιατί επενδύουν την ταινία, χαρίζοντάς της επίπεδα και επιφάνειες. «Ο χώρος έμοιαζε σαν ενναλλακτικό σύμπαν, όπως θα είναι το Τορόντο σε 200 χρόνια από τώρα».

Όμως οι συσχετισμοί του σεναρίου με τον χώρο, τον ιστορικό περισσότερο από τον εξωτερικά γεωγραφικό συνεχίζονται και με τους σεναριακούς συσχετσμούς, προτού βέβαια ανελιχθούμε σε μοναχικούς κρονενμπεργκικούς αιθέρες. Που κάνουν τις ταινίες του και δύσκολες για το μεγάλο κοινό και δυσκολότερες για τους μεγάλους παραγωγούς να επενδύσουν λεφτά.

Και κάπως έτσι η συζήτηση φτάνει στο Netflix, για το οποίο ο Κρόνενμπεργκ, ευγενικά, έχει μόνο προβληματισμό να εκθέσει για το πόσο συντηρητικό είναι, πόσο απόμακρο από την θεματογραφία του ίδιου, αλλά και πόσο ποντάρει ολοένα περισσότερο σε σειρές εκτοπίζοντας τον κινηματογράφο. «Μιλήσαμε με το Amazon και με το Netlix για το «Crimes» και δεν ήταν κάτι που ήθελαν να κάνουν. Νομίω ότι το φαινόμενο του Netflix είναι ιδιαίτερα συντηρητικό. Είναι σαν χολιγουντιανό στούντιο. Νόμιζα θα ήταν διαφορετικοί, δεν είναι. Δείχνουν πολύ ενδιαφέρουσες σειρές από την Κορέα ή την Φινλανδία και τις χαρακτηρίζουν Netflix Originals, αλλά δεν είναι, απλώς τις έχουν αγοράσει. Στις δικές τους παραγωγές είναι πολύ συντηρητικοί, σκέφτονται με όρους κυρίως ρεύματος, αυτή είναι η εμπειρία μου».

Συναρπαστικά, ο Κρόνενμπεργκ έχει κάτι να πει για τον χαρακτηρισμό του ως «πατέρα του body horror» (τον αρνείται), για την Ζουλιά Ντικουρνό (αρνείται να απαντήσει αν του άρεσε το «Τitane», ευγενής, αλλά την θεωρεί ελπιδοφόρα ως δημιουργό), για το σεξ σήμερα και τους ανθρώπους που βλέπουν χειρουργεία στο πλημμυρισμένο από δαύτα yt, όλα τους δείγματα αυτού που είναι εκπληκτικά υποδηλωμένο στο σινεμά του: Μια εξελισσόμενη ανθρωπολογία, μια παρατήρηση ενός κόσμου που έχει αλλάξει, που ίσως δεν φαίνεται ακόμα πόσο (αν και ορατότατο είναι), ένα σύνολο συνηθειών και συμπεριφορών μας που δείχνουν ότι η μετάλλαξη (το πραγματικό μοτίβο στο σινεμά του) είναι γεγονός.  

Τέλος, σε απάντησή του στην ερώτηση αν ετοιμάζει μεταφορά του «Consumed» (ε.τ. «Οι Αναλωμένοι»), του γνωστού βιβλίου του, ο Κρόνενμεργκ επιβεβαίωσε τις ειδήσεις που έχουμε αναφέρει πρόσφατα: «Έχετε δίκιο, το σκέφτομαι, δεν έχω σενάριο ακόμα, θα το γράψω. Αλλά επί της παρούσης ετοιμάζω ένα άλλο σχέδιο, το «Shrouds» και θα έχουμε σύντομα μια ενδιαφέρουσα ανακοίνωση επ' αυτού».

Για τους ενδιαφερούμενους όλη η συζήτηση εδώ, υπάρχουν εδάφια για το ανεξάρτητο σινεμά και πόσο δύσκολα  - και παράξενα ελπιδοφόρα όμως -  είναι τα πράγματα εκεί, μια μελλοντολογία για την αίθουσα και τις ταινίες που θα προβάλλει στο μέλλον, για το «χειρουργικό σεξ» σήμερα και την, κατ' αυτόν, μορφή που έχει, για τις εξόδους που αναμένονται από την προβολή του «Crimes of the Future», την σημερινη δυστοπία, την όλο και πιο διαφαινόμενη συντηρητική στροφή των ΗΠΑ (με απολαυστικούς χαρακτηρισμούς του Καναδού για τους Αμερικανούς πολιτικούς) αλλά και το ότι κάποτε του προτάθηκαν η «Επιστροφή των Τζεντάι» ή ακόμα και το «Top Gun».