28ες Νύχτες Πρεμιέρας: Το New Hollywood ηγεμονεύει τις μεγάλες οθόνες της Αθήνας - νεα || cinemagazine.gr
11:06
23/9

28ες Νύχτες Πρεμιέρας: Το New Hollywood ηγεμονεύει τις μεγάλες οθόνες της Αθήνας

Ένα αφιέρωμα που δεν χρειάζεται συστάσεις. Η συμβολή του αμερικανικού σινεμά στην παγκόσμια κινηματογραφική κουλτούρα, μέσα από 21 ετερόκλητες, αριστοτεχνικές δημιουργίες-καθρέφτη μιας εξακολουθητικά σπουδαίας εποχής.

Ο ΚΑΟΥΜΠΟΪ ΤΟΥ ΜΕΣΟΝΥΧΤΙΟΥ / MIDNIGHT COWBOY
Σκηνοθεσία: Τζον Σλέσιντζερ

Αφελές χωριατόπαιδο και wannabe ζιγκολό αφήνει το Τέξας, και με μοναδικά μπαγκάζια ένα τρανζιστοράκι και την αμφίεση καουμπόι, πηγαίνει στη Νέα Υόρκη για να βγάλει χρήματα πουλώντας το κορμί του σε ευκατάστατες κυρίες. Μόνο που εκεί κανείς δεν προσέχει το μπανάλ παρουσιαστικό και τις υπηρεσίες του, πέραν ίσως από έναν περιθωριακό απατεωνίσκο. Οι δυο τους θα βρουν στο πρόσωπό του άλλου μια οικεία φιγούρα, όμοια απόκληρη και τραυματισμένη με τον εαυτό τους. Γιον Βόιτ και Ντάστιν Χόφμαν σχηματίζουν ένα σωσίβιο ανθρώπινου δεσμού και συμβιωτικής φιλίας, πεταμένο σε έναν αστικό ωκεανό απέραντου ατομισμού, και ο Τζον Σλέσιντζερ πλοηγεί το γεννημένο στα 60s κίνημα του Νέου Χόλιγουντ στην επόμενη δεκαετία. Μέχρι και σήμερα παραμένει η μοναδική αυστηρώς ακατάλληλη δημιουργία που βραβεύτηκε ποτέ με Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας (πλάι σε αυτά της σκηνοθεσίας και του διασκευασμένου σεναρίου).

29/09/22, 22:00, ΑΣΤΥ

ΤΣΑΪΝΑΤΑΟΥΝ / CHINATOWN
Σκηνοθεσία: Ρομάν Πολάνσκι

Μέσα από την τραγική ιστορία του Τζέικ Γκίτις, του ιδιωτικού ντετέκτιβ που μπλέκει με τα αδηφάγα επιχειρηματικά συμφέροντα στο Λος Άντζελες του '30, ο Ρόμαν Πολάνσκι καταφέρνει να ανανεώσει εκ βάθρων το νουάρ, υπογράφοντας την κατά πολλούς κορυφαία ταινία της αξιοζήλευτης καριέρας του. Σχεδόν πέντε δεκαετίες μετά, η «Chinatown» διατηρεί ακέραιο το μύθο της χάρη στις πάμπολλες αρετές της, από το βραβευμένο με Όσκαρ σενάριο του Ρόμπερτ Τάουνι μέχρι τις ερμηνείες των Τζακ Νίκολσον και Φέι Ντάναγουεϊ. Παράλληλα, εξακολουθεί να κουβαλά ατόφιο στα σπλάχνα της το κλίμα μιας ολόκληρης εποχής, καθώς αντικατοπτρίζει μοναδικά, ιδίως μέσα από το ασυμβίβαστα απαισιόδοξο φινάλε, το πρωτοφανές έλλειμμα πίστης της αμερικανικής κοινωνίας προς τους θεσμούς, καθώς εκείνη βρισκόταν στη σκιά του σκανδάλου Watergate και του φιάσκου στο Βιετνάμ.

30/09/22, 19:00, ΔΑΝΑΟΣ 1

ΚΑΡΙ, ΕΚΡΗΞΗ ΟΡΓΗΣ / CARRIE
Σκηνοθεσία: Μπράιαν Ντε Πάλμα

Η Κάρι είναι μία συνεσταλμένη έφηβη που αντιμετωπίζει τα ταπεινωτικά πειράγματα των συμμαθητών της κι αφόρητη καταπίεση από την αυταρχική, θρησκόληπτη μητέρα της. Όταν όμως αποκαλύπτονται οι τηλεκινητικές δυνάμεις της, ο σχολικός χορός θα γίνει η τραγική αφορμή για να ξεσπάσει με ανεξέλεγκτη οργή απέναντι στους δυνάστες της. Διασκευάζοντας υποδειγματικά το μυθιστόρημα του Στίβεν Κινγκ, ο Μπράιαν Ντε Πάλμα μετατρέπει το βάναυσο πεδίο μάχης που ονομάζεται εφηβεία σε ένα καθαρόαιμο φιλμ φρίκης που σε αρπάζει απ’ το λαιμό και δεν σε αφήνει να ανασάνεις μέχρι το τελικό λουτρό αίματος. Δύο υποψήφιες για Όσκαρ ερμηνείες-δυναμίτης (Σίσι Σπέισεκ, Πάιπερ Λόρι) συμπληρώνουν μια από τις καλύτερες ταινίες τρόμου που έγιναν ποτέ.

30/09/22, 22:00, ΤΡΙΑΝΟΝ

ΜΑΝΧΑΤΑΝ / MANHATTAN
Σκηνοθεσία: Γούντι Άλεν

Ένας ύμνος στη Νέα Υόρκη αλλά και στην ίδια τη χιμαιρική αναζήτηση της αγάπης, το «Μανχάταν» είναι η πιο κομψή δημιουργία του Γούντι Άλεν, με τις μελωδίες του Γκέρσουιν σε απόλυτη αρμονία με την ασπρόμαυρη φωτογραφία του Γκόρντον Γουίλις, να συνθέτουν μια σχεδόν φαντασιακή εικόνα του σκηνοθέτη για τη λατρεμένη του πόλη. Μονάχα εκείνος, ωστόσο, θα μπορούσε να φανταστεί αυτή την αβάσταχτα ρομαντική εικόνα να ρυτιδώνεται από τις νευρώσεις των ανικανοποίητων χαρακτήρων του που παραπαίουν ανάμεσα στα υπαρξιακά τους άγχη και τα συναισθηματικά τους βάσανα. Περισσότερο από ποτέ, ο Αλεν σκύβει με κατανόηση πάνω από τις ανθρώπινες ατέλειες, εξισορροπώντας το άψογο κωμικό timing με μια βαθιά μελαγχολία, καθώς ξεδιπλώνει το γαϊτανάκι των σχέσεων ανάμεσα στον ήρωα που υποδύεται και στις γυναίκες που τον περιτριγυρίζουν (Ντάιαν Κίτον, Μάριελ Χέμινγουεϊ, Μέριλ Στριπ).

01/10/22, 18:00, ΙΝΤΕΑΛ

 

ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ / THE LAST DETAIL
Σκηνοθεσία: Χαλ Άσμπι
 
Δύο υπαξιωματικοί του πολεμικού ναυτικού αναλαμβάνουν να συνοδεύσουν έναν άβγαλτο 18χρονο δόκιμο στις στρατιωτικές φυλακές. Πριν τον παραδώσουν για να εκτίσει την ποινή του, όμως, αποφασίζουν να τον μυήσουν σε κάθε είδους καταχρήσεις και ηδονές. Ο Χαλ Άσμπι και ο Ρόμπερτ Τάουνι βλέπουν τη μεταπολεμική Αμερική να γκριζάρει, μετρώντας του τελευταίους κόκκους που της έμειναν στην κλεψύδρα του παραλόγου. Η πιο αθυρόστομη αμερικανική ταινία των 70s παραμένει ένα θαυμάσιο και αλόγιστα παραγνωρισμένο φιλμ το οποίο καθιέρωσε στο Χόλιγουντ τον μετέπειτα διευθυντή φωτογραφίας του «Ταξιτζή», Μάικλ Τσάπμαν, βρέθηκε υποψήφιο για τρία Όσκαρ και χάρισε στον Τζακ Νίκολσον το βραβείο ανδρικής ερμηνείας του Φεστιβάλ Καννών.
 
01/10/22, 22:00, ΑΣΤΥ
 

ΜΕΡΕΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ / DAYS OF HEAVEN
Σκηνοθεσία: Τέρενς Μάλικ

Η ιστορία ενός καταραμένου ερωτικού τριγώνου (Ρίτσαρντ Γκιρ, Μπρουκ Άνταμς, Σαμ Σέπαρντ) σε μια φυτεία των αρχών του 20ού αιώνα μετατρέπεται από τον Μάλικ σε μια βιβλική παραβολή, βγαλμένη θαρρείς απευθείας από πίνακες του Χόπερ και του Γουάιεθ. Γυρισμένες σχεδόν αποκλειστικά την αυγή και το σούρουπο, με στόχο την επίτευξη ενός ονειρώδους κινηματογραφικού κάδρου, οι «Μέρες Ευτυχίας» απαλείφουν την ανθρωποκεντρική αφήγηση μέσα σε μία αισθητηριακή αποθέωση του φυσικού τοπίου και φυτεύουν το ποιητικό στοιχείο στην καρδιά του μεγάλου αμερικανικού σινεμά των 70s. Βραβείο Σκηνοθεσίας στις Κάννες, πρώτη οσκαρική υποψηφιότητα για τον Μορικόνε και Όσκαρ Φωτογραφίας για τον Νέστορ Άλμεντρος.

02/10/22, 22:00, ΑΣΤΟΡ

Η ΠΥΛΗ ΤΗΣ ΔΥΣΕΩΣ / HEAVEN'S GATE
Σκηνοθεσία: Μάικλ Τσιμίνο

Γεννήθηκε μέσα από τα πιο κακόφημα γυρίσματα στην ιστορία του σινεμά, οδήγησε σε χρεοκοπία ένα από τα μεγαλύτερα στούντιο του Χόλιγουντ και καταδίκασε τον οσκαρούχο σκηνοθέτη της σε ανυποληψία. Η καταραμένη αυτή δημιουργία αποτελεί, παρ' όλα αυτά, ένα μεγαλεπήβολο αριστούργημα που ξεσκεπάζει τα πραγματικά γεγονότα της εξόντωσης ενός μεγάλου αριθμού μεταναστών από τους γαιοκτήμονες βαρόνους του Γουαϊόμινγκ, τον 19ο αιώνα. Προβάλλεται στην οριστική, director's cut μορφή της και σε ψηφιακή αποκατάσταση.

03/10/22, 19:00, ΑΣΤΥ

ΜΙΑ ΑΝΥΠΑΝΤΡΗ ΓΥΝΑΙΚΑ / AN UNMARRIED WOMAN
Σκηνοθεσία: Πολ Μαζέρσκι

Όταν ο επί 16 χρόνια σύζυγός της τής εξομολογείται πως είναι ερωτευμένος με μια νεότερη γυναίκα, η Έρικα επαναπροσδιορίζει τα πάντα στη ζωή της, για να ανακαλύψει τελικά πως η πιο σημαντική σχέση που πρέπει να έχει είναι με τον εαυτό της. Η βραβευμένη στις Κάννες Τζιλ Κλέιμπουργκ κεντάει, και ο Μαζέρσκι την παρακολουθεί με χιούμορ και διακριτικότητα καθώς αρχικά μένει μετέωρη πάνω από το πεδίο της μάχης των φύλων. Όταν η κάμερά του, όμως, αφήνει τους ρυθμούς της νεοϋρκέζικης ζωής και υιοθετεί ένα πρωτόγνωρο για την εποχή φεμινιστικό βλέμμα, προκύπτει μια τρυφερή και αισιόδοξη ταινία που δικαίως συγκαταλέγεται στα ορόσημα του αμερικανικού κινηματογράφου των 70s. Τρεις υποψηφιότητες για Όσκαρ.

03/10/22, 19:00, ΤΡΙΑΝΟΝ

ΣΦΑΓΕΑΣ ΠΡΟΒΑΤΩΝ / KILLER OF SHEEP
Σκηνοθεσία: Τσαρλς Μπερνέτ

O Κασσαβέτης τον εξήρε για την ικανότητά του να διευθύνει μη-επαγγελματίες ηθοποιούς, ο Όλτμαν για τον τρόπο που προσέγγισε τα απτά και τα καθημερινά της ανθρώπινης διάδρασης, ενώ ο Κιούμπρικ για την οξύνοια που επέδειξε στην αντίστιξη μουσικής και εικόνας. Ο Τσαρλς Μπερνέτ σίγουρα δεν ήταν μια τυχαία περίπτωση και είναι απορίας άξιο το πού θα είχε φτάσει αν οι ταινίες του κυκλοφορούσαν στον καιρό τους. Ο αριστουργηματικός «Σφαγέας Προβάτων», πάντως, εξακολουθεί να είναι ο ακρογωνιαίος λίθος στα οικοδομήματα του «μαύρου», του ανεξάρτητου και του art-house αμερικανικού κινηματογράφου. Μια αβάσταχτα λυρική σημείωση για όσους δεν τους επιτράπηκε να μάθουν να κερδίζουν, απλά να επιβιώνουν. Προβάλλεται στην ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια που επιμελήθηκε ο σκηνοθέτης Στίβεν Σόντερμπεργκ.

04/10/22, 17:15, ΑΣΤΟΡ

ΟΤΑΝ ΞΕΣΠΑΣΕ Η ΒΙΑ / DELIVERANCE
Σκηνοθεσία: Τζον Μπούρμαν

Ακραίος ανδρισμός σε μια διόλου τυπική «man versus nature» περιπέτεια, τυλιγμένη σε ονειρική ομίχλη, η ταινία του Τζον Μπούρμαν οφείλει πολλά στη φωτογραφία του Βίλμος Ζίγκμοντ, που σέβεται τις ρωμαλέες προθέσεις του σεναρίου, αλλά δεν ξεχνάει ότι πρόκειται για μια πρωτόγονη φαντασίωση. Τέσσερις επιχειρηματίες φίλοι, απόλυτα βολεμένοι στην αγκαλιά του καπιταλισμού, αποφασίζουν να εκδράμουν με κανό στον άγριο ποταμό Καχουλαγουάσι πριν μετατραπεί σε λίμνη χάρη σε ένα τεχνητό φράγμα. Οι Μπαρτ Ρέινολντς και Γιον Βόιτ κωπηλατούν με μανία ενάντια στην κατά τα άλλα συμβατική τους ύπαρξη, σε ένα ταξίδι που θα τους φέρει αντιμέτωπους με τα πιο ζωώδη ένστικτα της αμερικανικής επαρχίας. Τρεις υποψηφιότητες για Όσκαρ (Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Μοντάζ) για μια από τις πιο βάναυσες δημιουργίες που γέννησε το Χόλιγουντ.

04/10/22, 19:30, ΤΡΙΑΝΟΝ

ΝΥΧΤΕΡΙΝΕΣ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ / NIGHT MOVES
Σκηνοθεσία: Άρθουρ Πεν

Λίγα χρόνια αφότου ύψωσε το λάβαρο του Νέου Χόλιγουντ με το «Μπόνι και Κλάιντ», ο Άρθουρ Πεν έκλεινε μια ολόκληρη εποχή πεσιμισμού και παράνοιας σε ένα απελπισμένο νεο-νουάρ που αργότερα θα αναγνωριζόταν ως ένα από τα κρυφά διαμάντια των 70s. Όπως η «Τσάιναταουν» αποτελεί τη συντριβή του ιδεαλιστή ήρωα μπροστά στην πλήρη επικράτηση του κακού, έτσι και οι «Νυχτερινές Υποθέσεις» καταλήγουν τις προσπάθειες ενός ιδιωτικού ερευνητή (ένας υπέροχος Τζιν Χάκμαν) που αναζητά τη χαμένη κόρη μιας έκπτωτης σταρ, στην παραδοχή της αποτυχίας του να αποκωδικοποιήσει τα ανησυχητικά σήματα ενός αδυσώπητου κόσμου που απλώνεται γύρω του. Η κατακλείδα του φιλμ αποτελεί φινάλε σχεδόν ισάξιο με εκείνο του αριστουργήματος του Ρόμαν Πολάνσκι.

04/10/22, 22:00, ΑΣΤΥ

ΠΕΝΤΕ ΕΥΚΟΛΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ / FIVE EASY PIECES
Σκηνοθεσία: Μπομπ Ράφελσον

Ο πρόσφατα εκλιπών Μπομπ Ράφελσον, στη μεγαλύτερη στιγμή της καριέρας του, είδε το αμερικανικό status quo ως χαρακτήρα. Ο Τζακ Νίκολσον ενσαρκώνει την αποξένωση μιας κοινωνίας που κατέληξε να ζει στο χάσμα μεταξύ του baby boom και της αποτυχημένης επανάστασης των λουλουδιών. Ο Μπόμπι Ερόικα Ντουπί μπορεί να παίξει εύκολα τα πέντε πιο περίπλοκα πιανιστικά κομμάτια, αδυνατεί όμως να ανταπεξέλθει στα πλέον βασικά της κοινωνικής συμπεριφοράς. Κορυφαίος ανάμεσα στους κορυφαίους ρόλους του Νέου Χόλιγουντ, ο Μπόμπι είναι η σπαρακτική υπενθύμιση μιας γενιάς που ξύπνησε μετά το τέλος της αθωότητας και οδηγήθηκε στην απομόνωση, εκεί που οι παραδοσιακές αξίες που κληρονόμησε παύουν να έχουν οποιοδήποτε νόημα. Υποψήφιο για τέσσερα Όσκαρ.

05/10/22, 19:30, ΑΣΤΥ

Ο ΤΑΞΙΤΖΗΣ / TAXI DRIVER
Σκηνοθεσία: Μάρτιν Σκορσέζε

Ως ψυχικά διαταραγμένος βετεράνος του Βιετνάμ, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο διασχίζει με το ταξί του τους νυχτερινούς δρόμους μιας Νέας Υόρκης που μυρίζει ιδρώτα και εγκατάλειψη. Βασανισμένος από την αϋπνία και αηδιασμένος από την παρακμή που τον περιβάλλει, θα ξεκινήσει μια προσωπική σταυροφορία για να κάνει τον κόσμο καλύτερο. Στην πιο εμβληματική δημιουργία του, ο Μάρτιν Σκορσέζε καταθέτει μια αριστουργηματική σπουδή για την αποξένωση και τη μοναξιά των μεγαλουπόλεων, και ταυτόχρονα μια αιματοβαμμένη αντανάκλαση της εποχής που τη γέννησε. Η ταινία ανέβασε τον Ντε Νίρο στο πάνθεον των ιερών τεράτων της υποκριτικής, απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Καννών, αλλά αγνοήθηκε επιδεικτικά από την αμερικανική Ακαδημία.

05/10/22, 22:00, ΙΝΤΕΑΛ

Σ' ΑΓΑΠΩ ΜΕΧΡΙ ΘΑΝΑΤΟΥ / A NEW LEAF
Σκηνοθεσία: Ελέιν Μέι

Η Ελέιν Μέι είναι αξιολάτρευτη στο ρόλο της ντροπαλής βοτανολόγου η οποία ερωτεύεται έναν αμετανόητο προικοθήρα (Γουόλτερ Ματάου) και πέφτει με τα μούτρα σε μια ανειλικρινή σχέση που μπορεί να την οδηγήσει μέχρι και στο θάνατο. Η Μέι επανασυστήνεται στο κοινό που την είχε γνωρίσει σαν έναν από τους πιο λαμπρούς, παρότι διάττοντες αστέρες του stand up, γράφοντας και σκηνοθετώντας μια από τις επιτυχημένες κωμωδίες του Νέου Χόλιγουντ, κόντρα στις πιέσεις των παραγωγών. Μισό αιώνα μετά, το «Σ’ Αγαπώ Μέχρι Θανάτου» παραμένει μια συντριπτική σάτιρα για το πρότυπο του αρσενικού πρωταγωνιστή, ένα εγκληματικά παραγνωρισμένο φιλμ, αλλά και μια γλυκόπικρη στιγμή κάτω από το πορφυρό ηλιοβασίλεμα.

06/10/22, 17:15, ΑΣΤΟΡ

ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ / ALL THE PRESIDENT'S MEN
Σκηνοθεσία: Άλαν Τζ. Πακούλα

Στο απόγειο του πολιτικού σινεμά των 70s, και με νωπό το τραύμα του Βιετνάμ, ο Άλαν Πακούλα σπεύδει να αναδιατυπώσει το σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ ενόσω ακόμα αυτό «έκαιγε», μέσα από τα μάτια του δημοσιογραφικού διδύμου που το έφερε στο φως. Υπό την καθοδήγησή του, οι Ρόμπερτ Ρέντφορντ και Ντάστιν Χόφμαν βυθίζονται σε ένα θρίλερ υποδειγματικού ύφους και απόλυτης προσήλωσης στις καθοριστικές εκείνες λεπτομέρειες που έμελλε τελικά να ωθήσουν τον Νίξον σε παραίτηση και την πολιτική κατάσταση στις ΗΠΑ στο ναδίρ της ψυχροπολεμικής περιόδου. Οκτώ υποψηφιότητες για Όσκαρ, μεταξύ των οποίων Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας, κερδίζοντας από τα μεγάλα μόνο αυτό του Διασκευασμένου Σεναρίου.

06/10/22, 19:00, ΑΣΤΥ

ΣΚΥΛΙΣΙΑ ΜΕΡΑ / DOG DAY AFTERNOON
Σκηνοθεσία: Σίντνεϊ Λουμέτ

Μια ληστεία τράπεζας με «εύκολη» λεία που φυσικά πάει εντελώς στραβά, ένας ληστής πρώην βετεράνος- νυν απόκληρος που εγκληματεί στο όνομα του έρωτα, μια αστυνομία να ενσαρκώνει την παραφυάδα μιας εξουσίας ηθικά σαθρής και ένας Τύπος παραδομένος στην ηδονή της κλειδαρότρυπας. Αυτή είναι η σημαδεμένη τράπουλα με την οποία ο Σόνι του Αλ Πατσίνο θα τζογάρει τα πάντα στην πιθανότητα μιας καλύτερης μέρας. Κατά πολλούς το κορυφαίο φιλμ του μεγάλου Λουμέτ, αναμφίβολα το πιο εμβριθές του ως προς την αλληγορική ανάγνωση του αμερικανικού ονείρου και τη φαρμακερή επισήμανση κοινωνικών ζητημάτων που διεκδικούσαν επιτακτικά χώρο στη δημόσια σφαίρα. Επική ερμηνεία Πατσίνο, με τη «Σκυλίσια Μέρα» των εννέα οσκαρικών υποψηφιοτήτων να χαμογελά τελικά μόνο σε αυτή του Πρωτότυπου Σεναρίου.

06/10/22, 22:00, ΑΣΤΥ

ΦΕΡΤΕ ΜΟΥ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΤΟΥ ΑΛΦΡΕΝΤΟ ΓΚΑΣΙΑ / BRING ME THE HEAD OF ALFREDO GARCIA
Σκηνοθεσία: Σαμ Πέκινπα

Το απελπισμένο όραμα και ο ασυμβίβαστος λυρισμός του Πέκινπα συνθέτουν μια πένθιμη μπαλάντα για τον απόλυτο αντι-ήρωα (αξέχαστη η ερμηνεία του Γουόρεν Όουτς). Αυτόν που είδε την ιστορία του να ζωντανεύει σε καρέ ποτισμένα με αλκοόλ και σκόνη. Αυτόν που γνωρίζει πως η περιπέτειά του δεν χωράει σε καμία ηθική και έχει το φινάλε της προδιαγεγραμμένο στην κάννη ενός αμείλικτου οπλοπολυβόλου. Το φάντασμα του ακέφαλου γόη, Αλφρέντο Γκαρσία, δεν είναι άλλο από το αδέσμευτο πνεύμα του Νέου Χόλιγουντ, που πριν καταλαγιάσει στα σαλόνια των στούντιο καταδύθηκε στο περιθώριο για να συναντήσει τον ποιητή της βίας σε ένα βρώμικο, αλλόκοτο, νεο-γουέστερν αριστούργημα.

07/10/22, 22:15, ΑΣΤΥ

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΓΑΛΛΙΑ / THE FRENCH CONNECTION
Σκηνοθεσία: Γουίλιαμ Φρίντκιν

Οι προσπάθειες δύο αστυνομικών της Νέας Υόρκης να εντοπίσουν την έλευση μιας τεράστιας ποσότητας ναρκωτικών από την Ευρώπη και να κατατροπώσουν τον ασύλληπτο εγκέφαλο της επιχείρησης στάθηκε αφορμή για μια από τις πιο συναρπαστικές περιπέτειες στην ιστορία του κινηματογράφου. Εξαίσιο δείγμα της λαμπρής αμερικανικής παραγωγής των 70s και μνημειώδες ως προς τον αδιαπραγμάτευτα μηδενιστικό του χαρακτήρα, ο «Ανθρωπος από τη Γαλλία» στάθηκε η σημαντικότερη δημιουργία του Γουίλιαμ Φρίντκιν. Ανανέωσε το αστυνομικό φιλμ, τοποθετώντας το σε ένα ρεαλιστικό και πλησίον του αυθεντικού πλαίσιο, χάρισε στο σινεμά μια από τις πιο αποστομωτικές σκηνές καταδίωξης όλων των εποχών και τιμήθηκε με πέντε Όσκαρ (Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου, Μοντάζ και Α’ Ανδρικού για τον Τζιν Χάκμαν).

08/10/22, 17:30, ΙΝΤΕΑΛ

NASHVILLE
Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Όλτμαν

Συστήνοντας ένα πολύπλοκο αφηγηματικό ύφος που στο εξής θα έβρισκε αναρίθμητους μιμητές και αναπτύσσοντας έναν περίτεχνο στοχασμό για τις έννοιες της πολιτικής, του θεάματος, της κουλτούρας και του μαζικού τριπ μιας ολόκληρης χώρας με τη δίψα για αναγνώριση και διασημότητα, ο Όλτμαν έκλεινε τον ορισμό της σκηνοθετικής ευφυΐας και του μοντέρνου σινεμά σε μια αριστουργηματική μικρογραφία της αμερικανικής ζωής που παραμένει αιχμηρή. Πέντε υποψηφιότητες για Όσκαρ. Προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα στην ψηφιακά αποκατεστημένη 4K εκδοχή της.

08/10/22, 20:30, ΑΣΤΥ

Ο ΝΟΝΟΣ / THE GODFATHER 
Σκηνοθεσία: Φράνσις Φορντ Κόπολα

Αλλάζοντας μια για πάντα την απεικόνιση της Μαφίας στο σινεμά, ο Φράνσις Φορντ Κόπολα έδωσε σαιξπηρικές διαστάσεις στον κόσμο του οργανωμένου εγκλήματος: Οι ηγέτες της αποκτούν βαρύτητα και απαιτούν σεβασμό, περιτριγυρισμένοι από λεγεώνες αντρών που προσκυνούν την ιεραρχία της ιταλο-αμερικανικής οικογένειας. Ο Μάρλον Μπράντο είναι ο θρυλικός Νονός, η κεφαλή της οικογένειας Κορλεόνε, ένα κράτος εν κράτει που διευθύνει όλες τις παράνομες επιχειρήσεις των ΗΠΑ και ελάχιστα διαφέρει σε παντοδυναμία από τον ίδιο τον Πρόεδρο. Όλα ξεκινούν από έναν φαντασμαγορικό γάμο όπου το αίμα –αθέατο στην αρχή, ορμητικό σαν ποταμός μέχρι το τέλος της ταινίας– αρχίζει να κυλάει λερώνοντας όλα τα παιδιά του, ακόμα και τον αγαπημένο του γιο (Αλ Πατσίνο) που ορκίστηκε να μείνει καθαρός μέχρι το τέλος. Τρία Όσκαρ (Καλύτερης Ταινίας, Α’ Ανδρικής Ερμηνείας και Διασκευασμένου Σεναρίου) από 11 συνολικά υποψηφιότητες.

09/10/22, 18:00, ΙΝΤΕΑΛ

H ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ / THE LAST PICTURE SHOW
Σκηνοθεσία: Πίτερ Μπογκντάνοβιτς

Ο ταινιοφάγος Πίτερ Μπογκντάνοβιτς, πνευματικό παιδί της Νουβέλ Βαγκ, αφού ακολούθησε τα βήματα των Γάλλων ομολόγων του που μεταπήδησαν από την κριτική στη σκηνοθεσία, έφτασε εδώ να καταθέσει το πρώτο σπουδαίο δείγμα γραφής του στο φρέσκο ακόμη κίνημα του Νέου Χόλιγουντ. Μια συνεισφορά καθοριστική, που έθεσε ασύγκριτα ψηλά τον πήχη για τις μελλοντικές ιστορίες ενηλικίωσης που θα κατέκλυζαν το σινεμά, μέσα από την αδιέξοδη πορεία μιας παρέας εφήβων που βαλτώνουν σε μια παρακμιακή πόλη του αμερικανικού Νότου. Καστ-καταλύτης, με τους Τζεφ Μπρίτζες, Σίμπιλ Σέπερντ, Έλεν Μπερνστιν, Κλόρις Λίτσμαν και Μπεν Τζόνσον να διαπρέπουν, και τους δύο τελευταίους να κερδίζουν δύο από τα οκτώ συνολικά Όσκαρ που διεκδίκησε το φιλμ.

09/10/22, 22:00, ΤΡΙΑΝΟΝ