Κάννες 2022: Το «Stars at Noon» της Κλερ Ντενι είναι η πιο σέξι και ατμοσφαιρική ταινία του φετινού φεστιβάλ - νεα || cinemagazine.gr
19:18
28/5

Κάννες 2022: Το «Stars at Noon» της Κλερ Ντενι είναι η πιο σέξι και ατμοσφαιρική ταινία του φετινού φεστιβάλ

Τριάντα τέσσερα χρόνια αφότου διεκδίκησε για πρώτη φορά τον Χρυσό Φοίνικα, μια από τις κορυφαίες δημιουργούς του σινεμά επιστρέφει στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Καννών προσθέτοντας τη δική της, μινιμαλιστική μα και άκρως ερεθιστική εκδοχή στο είδος του πολιτικού θρίλερ που παλαιότερα είχαν τιμήσει ταινίες όπως το «Επικίνδυνα Χρόνια» του Πίτερ Γουίαρ.

Αποστολή στις Κάννες: Λουκάς Κατσίκας

Το σινεμά της Κλερ Ντενί είναι απόρροια και εκδήλωση μεγάλου πάθους. Δεν πρόκειται για το μηχανικό πάθος που αντιλαμβάνονται οι περισσότερες ταινίες, ούτε για κάτι που χωράει εύκολα σε λέξεις. Η Ντενί το προσεγγίζει ενστικτωδώς και το αναπαριστά αναλόγως. Ως μια μυστηριώδη συνέργεια των σωμάτων και των επιθυμιών όπου οι αισθήσεις είναι η μόνη εξουσία, ο χρόνος και ο χώρος προσωρινά παύουν να υφίστανται και ο γύρω κόσμος χάνεται πίσω από τα αγγίγματα, τα φιλιά, τους αναστεναγμούς και τα καρδιοχτύπια.

Αυτό ίσως εξηγεί γιατί στην καινούργια της ταινία, η οποία τοποθετείται σε μια Νικαράγουα που τελεί υπό δικτατορία, τα πάντα περισσότερο υπονοούνται παρά λέγονται και οι ήρωες δεν αποκαλύπτουν ποτέ τη διαδρομή η οποία τους φέρνει στο σημείο που τους πετυχαίνουμε. Όταν όμως η Τρις συναντά μια νύχτα τον Ντάνιελ και οι δυο τους καταλήγουν σύντομα ιδρωμένοι σε κάποιο κρεβάτι, δεν χρειάζεται να ειπωθούν πολλά μεταξύ τους και όλα αποκτούν ξαφνικά νόημα. Η έλξη μοιάζει με αυτόματη ανάφλεξη.

Ένα σωματικό και αισθησιακό σινεμά φτιαγμένο με τη λογική των ονείρων και τις παρορμήσεις των πιο δυνατών πόθων

Η πρώτη τους ερωτική συνεύρεση γίνεται έναντι χρηματικού αντιτίμου. Η Τρις είναι μια Αμερικανίδα δημοσιογράφος παγιδευμένη σε εχθρικό έδαφος, χωρίς διαβατήριο και δίχως χρήματα, και αναγκασμένη να εκπορνευτεί προκειμένου να επιβιώσει. Ο Ντάνιελ, με το ευγενικό παρουσιαστικό και την κομψή φορεσιά του μεταμφιεσμένου αποικιοκράτη, καταφθάνει στη Νικαράγουα με την επίσημη ιδιότητα του επιχειρηματία και γυρεύει μια σύντομη εξωσυζυγική περιπέτεια μακριά από την αγγλική πατρίδα του. Οι δυο τους έρχονται ακόμη πιο κοντά όταν συνειδητοποιούν τον απειλητικό κλοιό που αρχίζει να σφίγγει γύρω τους. Και ενόσω το σεξ και το αλκοόλ γίνονται η μόνη (πρόσκαιρη) απόδρασή τους από την πραγματικότητα, αρχίζουν να αναζητούν επειγόντως έναν τρόπο για να φύγουν μαζί από τη χώρα.

Η Ντενί δανείστηκε την ιστορία τους από το ομότιτλο βιβλίο που ο Ντένις Τζόνσον δημοσίευσε το 1986, τοποθετώντας τη δική του πλοκή σε ένα πιο ξεκάθαρο κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο και στο πρώτο μισό της δεκαετίας του '80. Η σκηνοθέτις προτιμά, αντιθέτως, να μεταφέρει τη δράση στη σημερινή εποχή και στις μέρες της πανδημίας, πραγματοποιώντας και το σοβαρότερο ατόπημα στην ταινία με μια επιλογή εντελώς αχρείαστη, που φαίνεται να έχει επινοηθεί απλούστατα για να επισημάνει το προφανές: ότι οι καιροί μπορεί να αλλάζουν, τα ύποπτα πολιτικά παιχνίδια, με τις ολέθριες συνέπειες που μονίμως επιφέρουν, παραμένουν όμως ίδια.

Ως έξοχη δημιουργός που είναι, ωστόσο, η Ντενί ξαναβρίσκει τη δική της ποίηση εκεί που ξέρει καλύτερα. Ανάμεσα στα γυμνά σώματα, στα τσαλακωμένα σεντόνια, στη βροχή που πέφτει, στο τροπικό κλίμα με την πνιγηρή υγρασία και την ασφυκτική ζέστη, στο μελαγχολικό τραγούδι που παίζει σε ένα ημιφωτισμένο και άδειο από κόσμο μαγαζί, στα γεμάτα λαγνεία βλέμματα και την ηλεκτρισμένη χημεία των πρωταγωνιστών Μάργκαρετ Κουάλεϊ και Τζο Όλγουιν. Σε αυτά τα σημεία είναι που το «Stars at Noon» εξασκεί την υπνωτική του γοητεία και τον ρομαντισμό του, θυμίζοντας τελικά γιατί το σωματικό και αισθησιακό σινεμά της Ντενί είναι τόσο σαγηνευτικό και απερίγραπτο. Επειδή είναι φτιαγμένο με τη λογική των ονείρων και τις παρορμήσεις των πιο δυνατών πόθων.

Διαβάστε ακόμη:
«Είμαι το εξωτικό πτηνό του ελληνικού σινεμά!»: Ο Πάνος Χ. Κούτρας σε μια εξομολογητική (και απολαυστική) συνέντευξη
Κάννες 2022: Ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ μιλά αποκλειστικά στο cinemagazine.gr για την εμπειρία του γυρίσματός του στην Ελλάδα
Κάννες 2022: To «Broker» είναι ακόμη ένα masterclass στην κατανόηση και την συμπόνοια με την υπογραφή του Χιροκάζου Κόρε Έντα

Κάννες 2022: «Τα Οκτώ Βουνά», μια χαμένη ευκαιρία για ένα αληθινά δυνατό φιλμ πάνω στη φιλία
Κάννες 2022: Σπαρακτικά και χαμηλόφωνα, ο Λούκας Ντοντ υπογράφει με το «Close» την πιο αφαιρετικά όμορφη ταινία του Διαγωνιστικού

Κάννες 2022: Στον αστραφτερό και πυρετικό «Elvis» του Μπαζ Λούρμαν ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός
Κάννες 2022: Το «Dodo» του Πάνου Χ. Κούτρα είναι μια πολύχρωμη κι εξωτική ματιά πάνω σε ένα σινεμά υπό εξαφάνιση
Κάννες 2022: Ο Κριστιάν Μουνγκίου έχει ένα-δυο πράγματα να πει για την πολιτική ορθότητα
Βραβείο Canal+ στις Κάννες για την μικρού μήκους της Εύης Καλογηροπούλου «Στον Θρόνο του Ξέρξη»

Κάννες 2022: Στο «Crimes of the Future» ο Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ βρίσκει σε ελληνικό έδαφος τον παλιό, καλό εαυτό του
Συναγερμός ή ψυχραιμία; Συμπόσιο δημιουργών στις Κάννες για την κατάσταση του κινηματογράφου σήμερα

Κάννες 2022: Το «R.M.N.» είναι η πιο παράδοξη και μαζί μετέωρη ταινία του Κριστιάν Μουνγκίου μέχρι σήμερα
Κάννες 2022: Στο «Decision to Leave» o Παρκ Τσαν-Γουκ μιξάρει νεο-νουάρ, ρομάντζο και μελό
Κάννες 2022: Ο Έστλουντ πλοηγεί το «Triangle of Sadness» σ’ ένα σπαρταριστά ταξικό τρίγωνο του διαβόλου
Κάννες 2022: Το «Brother and Sister» του Αρνό Ντεπλεσάν είναι ένα φορτηγό με σπασμένα φρένα
Κάννες 2022: Με το φαντασμαγορικό «Three Thousand Years of Longing» ο Τζορτζ Μίλερ υπογράφει τις δικές του «Χίλιες και Μία Νύχτες»
 
Κάννες 2022: Το «Scarlet» του Πιέτρο Μαρσέλο θα το ζήλευε κι ο Ζακ Ντεμί
Κάννες 2022: «Armageddon Time», μια ήσυχη, αυστηρά προσωπική ιστορία ενηλικίωσης από τον Τζέιμς Γκρέι
Κάννες 2022: Η μεγάλη φεστιβαλική επιστροφή του Τομ Κρουζ και όσα είπε στη συνέντευξη καριέρας που παραχώρησε
Κάννες 2022: Αποθεωτική έναρξη με Ζελένσκι και Ζόμπι
Ενημερωθείτε αναλυτικά για το πρόγραμμα του 75ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών
Η Ελλάδα στις Κάννες: Η ελληνική παρουσία στο 75ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών

Βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ανταποκρίσεις, κριτικές, νέα και αφιερώματα του φετινού Φεστιβάλ Καννών εδώ: www.cinemagazine.gr/cannes_2022/

Το ΣΙΝΕΜΑ / cinemagazine.gr ταξιδεύει στις Κάννες με την AEGEAN και σας προσφέρει καθημερινές ανταποκρίσεις. Το 75o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών διεξάγεται μεταξύ 17 - 28 Μαΐου 2022.