Ο Πατέρας - ταινιες , παιζονται τωρα || cinemagazine.gr

Ο Πατέρας

Bashtata

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

2019
    ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Βουλγαρία/Ελλάδα
    ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κριστίνα Γκρόζεβα, Πέταρ Βαλτσάνοφ
    ΣΕΝΑΡΙΟ: Κριστίνα Γκρόζεβα, Πέταρ Βαλτσάνοφ
    ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Ιβάν Βάρνεφ, Ιβάν Σαβόφ, Τάνια Σάχοβα, Χριστόφορ Νέντκοφ
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Κρουμ Ροντρίγκεζ
    ΜΟΥΣΙΚΗ: Χριστο Ναμλίεφ
    ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87'
    ΔΙΑΝΟΜΗ: Cinobo
    Ο Πατέρας

Η νέα ταινία των Γκρόζεβα και Βαλτσάνοφ («Το Μάθημα») είναι μια εμπνευσμένη, οικογενειακή ιστορία που ισορροπεί θαυμάσια ανάμεσα στο μεταφυσικό δράμα και στην κωμωδία δρόμου. Κρυστάλλινη Σφαίρα Καλύτερης Ταινίας στο Διεθνές Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι 2019.

Από τον Πάνο Γκένα

Η διαχείριση του πένθους, τα ανείπωτα λόγια, οι ενοχές και η δυσκολία της επικοινωνίας αποτελούν τις κεντρικές θεματικές της νέας ταινίας του δημιουργικού διδύμου Κριστίνα Γκρόζεβα και Πέταρ Βαλτσάνοφ από την Βουλγαρία, οι οποίοι μας έχουν δώσει στο παρελθόν τα αξιόλογα, πολυβραβευμένα κοινωνικά δράματα «Το Μάθημα» (2014) και «Δόξα» (2016).

Ο Πάβελ εμφανίζεται καθυστερημένος στην κηδεία της μητέρας του, Βαλεντίνας. Ο πατέρας του, Βασίλ, επιμένει λίγο πριν το τελευταίο αντίο να φωτογραφίσει το πτώμα, να αποτυπώσει για μία τελευταία φορά την εικόνα της μητέρας - συζύγου. Το παράλογο αίτημα γίνεται αφορμή για μία προφανώς άβολη στιγμή και ταυτόχρονα υπογραμμίζει ήδη από την πρώτη σκηνή τον σατιρικό, κωμικό τόνο της ταινίας που παρακολουθεί δυο ασπρομάλληδες, ώριμους άντρες σε ένα ανταγωνιστικό, οικογενειακό reunion.

Μία αναπάντεχη ιλαροτραγωδία για τις κοινές συγκρούσεις

Οι Γκρόζεβα και Βαλτσάνοφ αποφεύγουν συνειδητά το στερεότυπο της βαρύθυμης - λόγω θέματος - κινηματογράφησης. Ο Βασίλ πιστεύει πως η Βαλεντίνα επικοινωνεί μετά θάνατον μέσω κινητού τηλεφώνου και αναζητά τη λύση σε ένα ενεργειακό μέντιουμ, ενώ ο Πάβελ κρύβει από την έγκυο γυναίκα του τον πραγματικό λόγο της απουσίας του και προσπαθεί να εξιλεωθεί γυρεύοντας ένα βάζο μαρμελάδα κυδώνι, μία λιχουδιά που τόσο έντονα του ζητά.

Ο «Πατέρας», αναφορά τόσο στον δύστροπο ηλικιωμένο Βασίλ που αναπάντεχα χάνει τη συντροφιά του, όσο και στον αποπροσανατολισμένο Πάβελ που κρύβει με πρόσχημα την δουλειά όλη την αγωνία για τις μέλλουσες οικογενειακές του υποχρεώσεις, είναι μία αναπάντεχη ιλαροτραγωδία για τις κοινές συγκρούσεις. Από το χάσμα των γενεών μέχρι το κομμουνιστικό παρελθόν της Βουλγαρίας, η ταινία παρακολουθεί τα κοινωνικά, οικογενειακά, ιστορικά δίπολα με ειλικρινές βλέμμα και σκωπτικό ύφος (όπως η αστεία σκηνή της ληστείας του κάρου με τις κολοκύθες). Οι Ιβάν Σάβοφ και Ιβάν Μπάρνεφ υπηρετούν ερμηνευτικά τα φαρσικά στοιχεία του σεναρίου και συμπληρώνουν ένα αξιομνημόνευτο δίδυμο πατέρα - γιου, κατ’ αντιστοιχία με την Σάντρα Χούλερ και τον Πέτερ Σιμόνιτσεκ του «Τόνι Έρντμαν».

Στο φινάλε, όταν πια η παραδοχή ηρεμήσει το μετατραυματικό σοκ του πένθους, ο κύκλος της ζωής θα ανοίξει ξανά και οι αναμνήσεις των αγαπημένων προσώπων θα γίνουν πιο «ζωντανές» από ποτέ.  

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • Ο Πατέρας
  • Ο Πατέρας