Εύα Μαρί-Σεντ: Η αθόρυβη πρωταγωνίστρια - αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
14:56
4/7

Εύα Μαρί-Σεντ: Η αθόρυβη πρωταγωνίστρια

94 σήμερα μια στέρεη ηθοποιός, μ' ένα αξέχαστο ντεμπούτο στο σινεμά, κάμποσα βραβεία και συνεργασίες με κορυφαίους ζεν πρεμιέ και σπουδαίους σκηνοθέτες.

Από τον Ηλία Δημόπουλο

Να μια ηθοποιός που παρότι διαθέτει καριέρα διόλου ευκαταφρόνητη στο σινεμά, η αλήθεια είναι πως ο κορμός της επαγγελματικής της ζωής ανήκει στην τηλεόραση. Ωστόσο, από την πρώτη της εμφάνιση στο σινεμά στις αρχές του '50, μέχρι τα πρώτα χρόνια του '70, η Εύα Μαρί Σεντ κόσμησε με το χαρακτηριστικό της στυλ μιας υποδόριας έντασης κάμποσα ενδιαφέροντα φιλμ.

Γεννημένη στο ΝιουΤζέρσι, η Εύα Μαρί-Σέντ ξεκίνησε από την τηλεόραση λίγο μετά τα μέσα του '40 και χρειάστηκε περίπου οκτώ χρόνια για να την ανακαλύψει ο Καζάν και να την διαλέξει ανάμεσα σε γνωστές καρατερίστες της εποχής, όπως η Λίζμπεθ Μοντγκόμερι, η Κέιτι Χουράδο και η Κλερ Τρέβορ, για τον ρόλο της Έντι, της γυναίκας δίπλα στον Τέρι Μαλόι του Μάρλον Μπράντο. Πρωτοεμφανιζόμενη και οσκαρική με τον ρόλο της εκεί, τα τηλέφωνα ανάβουν, εκείνη εξακολουθεί να κάνει τηλεόραση και βαθμιαία να μπαίνει στο σινεμά.

Επιλεγμένα αναφέροντας, το 1957 την ζητά ο Φρεντ Τσίνεμαν για το εντυπωσιακό «A Hatful of Rain», ένα δράμα ναρκωτικών σε μια εποχή που μόνο οι Πρέμινγκερ («Ο Άνθρωπος με το Χρυσό Χέρι», 1955) και Ρέϊ («Bigger than Life», 1956) είχαν αποτολμήσει την κατάδειξή του. Εν συνεχεία έρχεται βέβαια ο Χίτσκοκ και την βάζει στο πάνθεον των εικονικών ξανθιών του στη «Σκια των Τεσσάρων Γιγάντων» ενώ το '60 είναι η σειρά του Όττο Πρέμινγκερ με το «Exodus», δίπλα στον Πολ Νιούμαν, σε μια από κείνες τις φιλοϊσραηλινές παραγωγές εκείνων των δεκαετιών που δεν ξέρεις, ενδεχομένως, πως να σταθείς σήμερα, αν και το μέγεθός της καλλιτεχνικά (η κλασσική μουσική του Γκολντ, το σενάριο του Τράμπο) είναι ευκρινές. 

Δύο χρόνια αργότερα παίζει δίπλα στον Γουόρεν Μπίτι στο «All Fall Down» του Φρανκενχάϊμερ, ένα δράμα γενεών στα χνάρια των ταινιών του Ντιν της περασμένης δεκαετίας. Το '65 παίζει στο «Sandpipers» του Μινέλι, μια από τις λιγότερο γνωστές - και καλές - του ταινίες, όπου υποδύεται την σύζυγο του Ρίτσαρντ Μπέρτον που, όπως προβλέπεται, θα ερωτευθεί την Λιζ Τεϊλορ. Την επόμενη χρονιά η Σεντ θα βρεθεί στην τρελλή κωμωδία του Τζούισον «Έρχονται οΙ Ρώσσοι!» και θα βρει τη σπιρτάδα να ανταποκριθεί στον σατιρικό τόνο της ταινίας που θέλει ένα ρώσσικο υποβρύχιο να προσαράζει στα ανοιχτά ενός χωριού έξω απ' τη Μασαχουσέτη! Την ίδια χρονιά συναντά ξανά τον Φρανκενχάϊμερ στο αγαπημένο «Grand Prix»με τα γκάζια, το διεθνές καστ (Γκάρνερ, Μοντάν, Μιφούνε) και το soundtrack του μεγάλου Μορίς Ζαρ. Οι εμφανίσεις από δω κι μπρος θα γίνουν όλο και πιο σποραδικές, αντίθετα στην τηλεόραση θα παραμείνουν συχνότατες - στην δεκαετία του '80 περνά και από το «Αυτός, Αυτή και τα Μυστήρια» κάνοντας τη μαμά της Σίμπιλ Σέπερντ. 

Την ξαναείδαμε, πολλά χρόνια μετά, σε μια μίνι επιστροφή στα '00ς, στο πανάθλιο «Ονειρεύτηκα την Αφρική» του Χιου Χάτσον, δίπλα στην άτυχη Κιμ Μπέϊσινγκερ, ενώ και το 2006 θα εμφανιζόταν στο «Superman Returns» του Σίνγκερ που δεν ευδοκίμησε (προσωπικά το αγαπώ ιδιαίτερα) κι έτσι ο ρόλος της δεν επαναλήφθηκε.

Με την αξιοπρέπεια, την εσωτερικότητα και την αποφυγή κάθε μανιέρας – αφού γλύτωσε από τα νύχια του Actor's Studio..- η Σεντ χαρακτήρισε μια διαφορετικού τύπου πρωταγωνίστρια που έφερε  έναν εκσυγχρονισμό από το '40 και μαζί με την Ντέμπορα Καρ (και κάποιες ακόμα) αντιπροσώπευσε μια λιγότερο glam και περισσότερο ουσιαστική θηλυκή περσόνα.

Η πρωτότυπη σκηνή «συστάσεων» στη «Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων» - αργότερα θα ενέπνεε, όπως όλο το έργο, τις ταινίες του 007 και κυρίως τα «Από τη Ρωσσία με Αγάπη» και «Καζίνο Ρουαγιάλ».