Φταίνε οι «Marvels» ή οι αδιανόητες αυξήσεις στην τιμή του εισιτηρίου; (Ελληνικό box-office - Τετραήμερο 09/11/23 - 12/11/23)
Με εισιτήριο 9, 9.5 και 10,5 ευρώ, που παρατηρούμε να καθιερώνεται σε κάποιες αίθουσες, το πάγιο (και ανεδαφικό έτσι όπως αγνοεί την ιδιαίτερη φύση των θεαμάτων) επιχείρημα ότι το σινεμά είναι «φθηνότερη διασκέδαση και από το θέατρο και από τις συναυλίες» αυτοκαταργήθηκε. Περισσότερα παρακάτω.
Τα δεδομένα έχουν ως εξής. Την προηγούμενη εβδομάδα χωρίς νέο multiplexάδικο τίτλο, είχαμε σύνολο εισιτηρίων 95.321. Αυτή την εβδομάδα ΜΕ multiplexάδικο τίτλο, τη νέα ταινία του MCU, έχουμε σύνολο 80.846 εισιτηρίων. Τι να άλλαξε άραγε; Εμείς θα επισημάνουμε ότι από αυτό το τετραήμερο η μεγαλύτερη εγχώρια αλυσίδα πολυκινηματογράφων μπήκε στον χορό των αδιανόητων αυξήσεων στην τιμή του εισιτηρίου, τον οποίο έχουν αρχίσει να σέρνουν ορισμένοι συνοικιακοί κινηματογράφοι από τις αρχές του φθινοπώρου.
Κάποια πράγματα επ’ αυτού. Για χρόνια το επιχείρημα των αιθουσών για την αυξημένη τιμή του εισιτηρίου ήταν ότι ο ΦΠΑ είναι αυξημένος. Ε λοιπόν, κάτι που δεν έχει γίνει ευρέως γνωστό είναι ότι από τις αρχές του έτους ο εν λόγω ΦΠΑ έπεσε στο 6%. Αυτή η μείωση του ΦΠΑ δεν πέρασε στο πορτοφόλι του καταναλωτή, την καρπώθηκαν οι αίθουσες για να καλύψουν τη ζημία από τα έξοδα λειτουργίας. Ένα το κρατούμενο. Το δεύτερο είναι ότι αυτή τη στιγμή οι τιμές των εισιτηρίων στη χώρα μας, που μέχρι πρότινος ήταν όμοιες με εκείνες της Ισπανίας, προσεγγίζουν τη γειτονική Ιταλία. Δεν χρειάζονται εξεζητημένες γνώσεις αρχών οικονομικής θεωρίας, δοκιμάστε μια απλή αναζήτηση στο google για να δείτε τον κατώτατο μισθό και τον μέσο μισθό εκεί – σημειώνουμε ότι στην Ιταλία ο κατώτατος μισθός δεν ορίζεται με νομοθετική ρύθμιση- και, αφού κάνετε τις συγκρίσεις, θα διαπιστώσετε ότι αναλογικά, όσο κι αν η αγορά το αρνείται κατηγορηματικά, έχουμε ακριβό εισιτήριο, το οποίο μάλιστα παρουσιάζει ανησυχητικά ανοδικές τάσεις.
Θα μας πείτε, έχει αυξηθεί το κόστος λειτουργίας και δεν βγαίνουν τα σινεμά, θα σας απαντήσουμε ότι με άδειες αίθουσες είναι δεδομένο ότι δεν θα βγουν. Η επωδός ότι το σινεμά «είναι φθηνότερη διασκέδαση και από το θέατρο και από τις συναυλίες» μόλις αυτοκαταργήθηκε. Το εισιτήριο είναι πλέον 9,5 ευρώ στην εν λόγω αλυσίδα, 9 σε αρκετούς συνοικιακούς κινηματογράφους, πλησιάζει δηλαδή πια τα 10-12 ευρώ που κοστίζουν αρκετές θεατρικές παραστάσεις και σε κάποιες περιπτώσεις τα ξεπερνά– πήγε 10,50(!) στις προβολές Atmos. Αν η αγορά θέλει ο κόσμος να αντιμετωπίζει το σινεμά σαν θέατρο και να πηγαίνει μόνο σε ειδικές περιστάσεις και με αυτή τη συχνότητα, με τέτοιες κινήσεις είναι δεδομένο ότι θα τα καταφέρει – με κόστος τη μείωση του κύκλου εργασιών, φυσικά. Δράσεις σαν τη Γιορτή του Σινεμά, που, παρεμπιπτόντως, καταρρίπτουν εμφατικά το επιχείρημα ότι «και τζάμπα να το δώσω, δεν θα έρθουν», ακυρώνονται πανηγυρικά με αυτή την πρακτική. Και πάνω που το σινεμά είχε αρχίσει δειλά να γίνεται και πάλι συνήθεια, κινδυνεύουμε να επιστρέψουμε σε … «πανδημικά» νούμερα. Εκτός συγκλονιστικού απρόοπτου, θα το διαπιστώσουμε και τις επόμενες εβδομάδες, κάθε τετραήμερο που δεν θα υπάρχουν «ειδικές περιστάσεις» - δεν θα βγαίνει μια «Φόνισσα» στις αίθουσες δηλαδή. Ήδη, πάντως, βλέπουμε τις επιπτώσεις. Σε τετραήμερο ΜΕ multiplexάδικο τίτλο έχουμε φύρα 15 χιλιάδων εισιτηρίων, κι αυτό ενώ το προηγούμενο δεν είχαμε αντίστοιχο τίτλο. Φανταστείτε όταν γίνουν ευρύτερα αντιληπτές οι αυξήσεις, τι έχει να γίνει.
Φυσικά, δεν περιμέναμε από τις «Marvels» να δουλέψουν εδώ με τρόπο που δεν δούλεψαν σε καμία χώρα. Απλώς επισημαίνουμε ότι την προηγούμενη εβδομάδα δεν είχαμε «Marvels», αλλά τα συνολικά εισιτήρια έπιασαν εξαψήφιο αριθμό – γινόμαστε κουραστικοί ίσως, αλλά το επαναλαμβάνουμε για να μην προσπεραστεί, καθώς το σημαντικότερο για να ειπωθεί ήταν αυτό. Κατά τα λοιπά, στην πρώτη θέση βρέθηκαν και πάλι οι «Ευχούληδες». Το παιδικό κοινό χρειάζεται υλικό κι επίσης οι προβολές παιδικών ταινιών συνοδεύονται από μειωμένο εισιτήριο - τροφή για σκέψη. Στη δεύτερη θέση είχαμε τις «Marvels», στην τρίτη το «Μίλα μου», που έχει πιάσει τα 27.165. Οδεύει προς ένα καλό τελικό σύνολο, εξακολουθείς να αναρωτιέσαι πόσο θα έφτανε αν είχε βγει εγκαίρως στις αίθουσες. Επιμένει και ο Σκορσέζε, που χάνει μεν προβολές λόγω της μεγάλης διάρκειας, μα ξεπέρασε τα 100 χιλιάδες εισιτήρια αυτή την εβδομάδα. Σαφώς είναι μία από τις επιτυχίες της χρονιάς.
Στο «καλλιτεχνικό» κύκλωμα το γαστρονομικό «Στη Φωτιά» έκανε ελπιδοφόρο άνοιγμα με 3.068 εισιτήρια από 9 οθόνες – ο παράγοντας Μπινός, που αναφέραμε την προηγούμενη εβδομάδα- ενώ το «How to have Sex» φαίνεται να έχει χλιαρό word of mouth. Δεν είναι άσχημα τα 3.855 εισιτήρια που έχει συλλέξει μέχρι στιγμής, αν θέλετε όμως να δείτε τι σημαίνει καλό word of mouth, απευθυνθείτε στο… «Γραφείο Καθηγητών», που έκοψε περισσότερα εισιτήρια αυτή την εβδομάδα από την ταινία της Mόλι Μάνινγκ Γουόκερ και έχει φτάσει τα 10.817. Το κλείσιμο κοντά στη 15αρα μοιάζει πια δεδομένο, αν κρατήσει αίθουσες και συνεχίσει να διαδίδεται από στόμα σε στόμα μέσα στις επόμενες εβδομάδες, θα μπορούσε κάλλιστα να προσεγγίσει ακόμα και τις 20 χιλιάδες στο τέλος της καριέρας του. Είναι, πάντως, ήδη ένα από τα μικρά hit του ασθμαίνοντος arthouse κυκλώματος.
Δείτε αναλυτικά το top-10:
1.Οι Ευχούληδες 3 – 19.685 εισιτήρια, 109 οθόνες (Σύνολο: 46.060)
2.Τhe Marvels – 16.311 εισιτήρια, 111 οθόνες
3.Μίλα μου – 6.864 εισιτήρια, 44 οθόνες (Σύνολο: 27.165)
4. Οι Δολοφόνοι του Ανθισμένου Φεγγαριού – 6.441 εισιτήρια, 46 οθόνες (Σύνολο: 102.755)
5.Πέντε Νύχτες στου Φρέντι – 5.488 εισιτήρια, 47 οθόνες (Σύνολο: 76.982)
6.Paw Patrol: Η Σούπερ Ταινία – 4.224 εισιτήρια, 45 οθόνες (Σύνολο: 64.658)
7.Ο Μικρός Νικόλας: Τι Περιμένουμε για να είμαστε Ευτυχισμένοι - 3.960 εισιτήρια, 75 oθόνες
8. Στη Φωτιά – 3.068 εισιτήρια, 9 οθόνες
9. Μια Μητέρα Εκδικείται – 1.744 εισιτήρια, 25 οθόνες
10.Στο Γραφείο Καθηγητών – 1.469 εισιτήρια, 22 οθόνες