OSCARS® 2000-2020: Οι συντάκτες του ΣΙΝΕΜΑ «διορθώνουν» τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας ? αφιερωματα , θεματα || cinemagazine.gr
11:38
19/4

OSCARS® 2000-2020: Οι συντάκτες του ΣΙΝΕΜΑ «διορθώνουν» τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας

Λίγες μέρες πριν παρακολουθήσουμε την πιο λαμπερή, ιδιαίτερη κι απρόβλεπτη κινηματογραφική βραδιά της πρόσφατης μνήμης, την 93η Τελετή Απονομής των Βραβείων OSCARS αποκλειστικά στην COSMOTE TV, ανατρέχουμε στις ταινίες που κέρδισαν το μεγάλο έπαθλο τα τελευταία 20 χρόνια και «διορθώνουμε» τις αδικίες!

Από το 2000, η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου έχει συμπυκνώσει μέσα σε δυο δεκαετίες τις πιο συμβατικές, αλλά και τις πιο τολμηρές επιλογές της. Συνεχίζοντας να γράφει την ιστορία των Όσκαρ με αξιοθαύμαστες ταινίες ή... αξιοξέχαστους νικητές, θαρραλέες προτάσεις ή συμβατικές προτιμήσεις, αυτά τα 20 χρόνια είναι ίσως τα πιο ιδιόμορφα του θεσμού.

Γι' αυτό κι εμείς επιλέξαμε να τιμήσουμε, σχολιάσουμε, «διορθώσουμε» τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας του «21ου αιώνα». Μιας ανατρεπτικής 20ετίας που ακόμα κι όταν η Ακαδημία έκανε το σωστό, η Απονομή πήγαινε (απολαυστικά) λάθος (ποιος θα ξεχάσει το σκάνδαλο «La La Land» / «Moonlight»;).

Θυμηθείτε τους νικητές και αδικημένους της περιόδου 2000-2020, μείνετε συντονισμένοι στο cinemagazine.gr για οσκαρικά νέα, αφιερώματα, προγνωστικά και μοιραστείτε την οσκαρική «βραβειολαγνεία» μας. Η μεγαλύτερη κινηματογραφική γιορτή πλησιάζει και ανυπομονούμε να την παρακολουθήσουμε, ελπίζοντας σε έναν θρίαμβο του «Nomadland» της Κλόι Τζάο.

Η 93η Τελετή Απονομής των βραβείων OSCARS θα μεταδοθεί ζωντανά και αποκλειστικά στην COSMOTE TV στις 25 Απριλίου από τις 23:30, ενώ μέχρι τις 26 Απριλίου μπορείτε να παρακολουθήσετε μερικές από τις σπουδαιότερες, υποψήφιες για βραβείο ή βραβευμένες ταινίες του θεσμού καθώς και αφιερώματα σε ηθοποιούς και σκηνοθέτες, στο ειδικό κανάλι COSMOTE CINEMA OSCARS HD.

73η Απονομή Όσκαρ / 2001
Κέρδισε: ΜΟΝΟΜΑΧΟΣ του Ρίντλεϊ Σκοτ
Έπρεπε να κερδίσει: ΤΙΓΡΗΣ ΚΑΙ ΔΡΑΚΟΣ του Άνγκ Λι

Στη μόλις δεύτερη ταινία του που καρπώθηκε υποψηφιότητα Καλύτερης Σκηνοθεσίας, μετά το «Θέλμα και Λουίζ», ο Ρίντλεϊ Σκοτ που είδε «Alien» και «Blade Runner» να μένουν με το παράπονο, στέφθηκε βασιλιάς της βραδιάς και οδήγησε τον «Μονομάχο» του στο γύρο του θριάμβου. 

Το αντίπαλον δέος της κούρσας ήταν ξεκάθαρα ο αέρινα εντυπωσιακός «Τίγρης και Δράκος» που έφυγε με 4 βραβεία, ανάμεσά τους και εκείνο για την Καλύτερη Ξενόγλωσση Ταινία, αλλά δυστυχώς όχι το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας για τον μαέστρο Ανγκ Λι. Χρήστος Πολίτης

74η Απονομή Όσκαρ / 2002
Κέρδισε:
 ΕΝΑΣ ΥΠΕΡΟΧΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ του Ρον Χάουαρντ
Έπρεπε να κερδίσει: ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΓΚΟΣΦΟΡΝΤ ΠΑΡΚ του Ρόμπερτ Όλτμαν

Κλασική περίπτωση κριτικής υποτίμησης ο Χάουαρντ, φτιάχνει εδώ άλλο ένα υποδειγματικής κλασικής αφήγησης χολιγουντιανό biopic, που όμως έχει το προνόμιο να μπαίνει στο μυαλό του βιογραφούμενου, να παράγει ένα συναισθηματικό twist και να στηρίζεται εν γένει από γερές ερμηνείες και συνολική αρτιότητα παραγωγής. 

Παρότι εγκεκριμένος ο νικητής, για τον υπογράφοντα, όλες οι συνυποψήφιες ταινίες είναι προτιμότερες: Αγαπητικά το «Μουλέν Ρουζ», μυθικά ο πρώτος «Άρχοντας», ανεξάρτητα το «In the Bedroom» και τελικά, συνολικά, το «Έγκλημα στο Γκόσφορντ Παρκ», αυτή η έξοχη εργογραφική επιτομή που είναι η επιλογή μας. Ηλίας Δημόπουλος

75η Απονομή Όσκαρ / 2003
Κέρδισε: ΣΙΚΑΓΟ του Μπιλ Κόντον
Έπρεπε να κερδίσει: Ο ΠΙΑΝΙΣΤΑΣ του Ρόμαν Πολάνσκι

Ήταν το πρώτο μιούζικαλ που κέρδιζε Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας από το 1968 και την εποχή του «Όλιβερ!». Όπως και το «Όλιβερ!», όμως, έτσι και το «Σικάγο» επανέφερε με παλιομοδίτικο και παρωχημένο τρόπο ένα κινηματογραφικό είδος που ατυχώς κάποιοι κριτικοί της εποχής πίστευαν ότι θα αναβίωνε. Χωρίς καμία διάθεση ανανέωσης ενός θεατρικού έργου του Μπομπ Φόσι που έμοιαζε σχετικά ξεπερασμένο ακόμη και για την εποχή του (1975), το «Σικάγο» του Ρομπ Μάρσαλ ήταν ένας εφήμερος και όχι απαραίτητα καλαίσθητος μουσικοχορευτικός σαματάς.

Θα ήταν προτιμότερο το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας εκείνη τη χρονιά να τιμούσε τον «Πιανίστα» του Πολάνσκι. Όχι επειδή ήταν η μοναδική ή η καλύτερη κινηματογραφική κατάθεση που έχει γίνει ποτέ με θέμα το Ολοκαύτωμα (δεν ήταν). Αλλά γιατί πίσω της βρισκόταν το οδυνηρό προσωπικό βίωμα και το συμπαγές κινηματογραφικό όραμα ενός γνήσιου δημιουργού, πλήρως εναρμονισμένα στις συμβάσεις ενός ιστορικού δράματος που κατόρθωσε να επικοινωνήσει το δύσκολο θέμα του σε ένα ευρύ κοινό. Λουκάς Κατσίκας

76η Απονομή Όσκαρ / 2004
Κέρδισε: Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙΩΝ: Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ του Πίτερ Τζάκσον
Έπρεπε να κερδίσει: Ο ΑΡΧΟΝΤΑΣ ΤΩΝ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙΩΝ: Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ του Πίτερ Τζάκσον

Το 2004 η Ακαδημία βραβεύει επιτέλους για πρώτη φορά στην ιστορία της μία ταινία φαντασίας με το Όσκαρ Καλύτερης. Και το κάνει με τον πλέον «αρχοντικό» τρόπο: 11 στα 11 Όσκαρ για τον «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών: Η Επιστροφή του Βασιλιά», σε ένα σύνολο 17 βραβεύσεων συνυπολογίζοντας τα τέσσερα Όσκαρ της «Συντροφιάς» (2001) και τα δυο των «Δύο Πύργων» (2002). Ομολογουμένως ένα θριαμβευτικό, «ακαδημαϊκό» επιστέγασμα για το κινηματογραφικό επίτευγμα του Πίτερ Τζάκσον.

Και έτσι, το «μη κινηματογραφίσημο» βιβλίο του Τόλκιν (“unfilmable” το είχαν χαρακτηρίσει αρκετοί) έγινε η φιλμική τριλογία που απέδειξε πως η εμπνευσμένη «κάμερα» μπορεί να «διαβάσει» με πάθος οποιαδήποτε πηγή. Παράλληλα έδωσε την ευκαιρία στην Ακαδημία να αφουγκραστεί τον παλμό του (παγκόσμιου) κοινού και να «χρυσώσει» πανάξια μία οικουμενική, κινηματογραφικά συναρπαστική, επικά διασκεδαστική, «precious» μυθολογία. Πάνος Γκένας 

77η Απονομή Όσκαρ / 2005
Κέρδισε:
 MILLION DOLLAR BABY του Κλιντ Ίστγουντ
Έπρεπε να κερδίσει: MILLION DOLLAR BABY του Κλιντ Ίστγουντ

Ο στιλιστικά αφανής, ο αισθητικά ύψιστος Ίστγουντ. Με μια φιλοσοφία κατασκευής σατανικής «χειραγώγησης» του κοινού, ο Ίστγουντ παίρνει το σενάριο του Πολ Χάγκις, χτίζει μεθοδικά μια ταινία διπτύχων (δασκάλου/μαθητή, γήρατος/νιάτων, πατέρα/κόρης) και στην κρίσιμη στροφή ένας συναισθηματικός κατακλυσμός συντρίβει κάθε «Ρόκι» προσδοκία ευόδωσης.

Εκπληκτικά, η ταινία αλλάζει κατεύθυνση, μπαίνει στο αντίθετο ρεύμα και μεταμορφώνεται στον συγκλονιστικότερο στοχασμό πάνω στο δικαίωμα, την ελευθερία και τους απομένοντες. Ένα πλήρως μοντέρνο αριστούργημα με φορεσιά παραδοσιακή. Ηλίας Δημόπουλος

78η Απονομή Όσκαρ / 2006
Κέρδισε:
CRASH του Πολ Χάγκις
Έπρεπε να κερδίσει: ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΟΥ BROKEBACK MOUNTAIN του Άνγκ Λι

Ήταν μια από τις πιο διαβόητες στιγμές στα χρονικά των Όσκαρ, απόδειξη αδιάσειστη ενός έως τότε βαθιά συντηρητικού και αρκετά υποκριτικού θεσμού που δεν επιθυμούσε να συμβαδίζει με τον προοδευτικό αέρα που είχε αρχίσει να φυσάει στο mainstream σινεμά.

Χρόνια αργότερα μέχρι και ο σκηνοθέτης του «Crash», Πολ Χάγκις, συμφώνησε ότι εκείνη τη νύχτα της 78ης Απονομής το Όσκαρ έπρεπε να είχε καταλήξει στο «Brokeback Mountain». Γιατί δεν ήταν ζήτημα ταινίας. Ήταν ζήτημα πολιτισμού και κοινωνίας. Και γιατί, ας είμαστε ειλικρινείς, παρά τις καλές προθέσεις του, το εκβιαστικό και γεμάτο απίθανες συμπτώσεις και σεναριακά μαγειρέματα «Crash» ελάχιστοι το θυμούνται πια. Το «Brokeback Mountain», θέλετε λόγω ιδιαιτερότητας (ένα γκέι νεο-γουέστερν) θέλετε λόγω συγκινησιακής απήχησης (που ήταν μεγάλη και δεν περιοριζόταν σε συγκεκριμένα και οριοθετημένα σεξουαλικά ακροατήρια), αποτελεί ορόσημο του σύγχρονου αμερικανικού σινεμά. Λουκάς Κατσίκας

Η ταινία «Το Μυστικό του Brokeback Mountain» προβάλλεται στο ειδικό κανάλι COSMOTE CINEMA OSCARS HD στις 20 Απριλίου 2021 στις 20:10. 

79η Απονομή Όσκαρ / 2007
Κέρδισε:
 Ο ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΟΔΟΤΗΣ του Μάρτιν Σκορσέζε
Έπρεπε να κερδίσει: ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΒΟ ΤΖΙΜΑ του Κλιντ Ίστγουντ

Ένα ριμέικ μιας ταινίας από το Χονγκ Κονγκ επεφύλασσε το πρώτο Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας στον Μάρτιν Σκορσέζε. Δικαιολογημένο, κυρίως λόγω του ότι (αρεσκόμαστε να λέμε) ετεροχρονισμένο, δίκαιο από την πλευρά της ποιότητας κατασκευής, του δράματος, της συνάντησης των μεγάλων ηθοποιών του, του μπολιάσματος της θεματικής του σπουδαίου δημιουργού. 

Από την άλλη, τα «Γράμματα από το Ιβο Τζίμα» του Κλιντ Ίστγουντ είναι μια καθ' όλα σημαντικότερη ταινία, σε όσα πραγματεύεται, στο πώς είναι συντεθειμένη, στην οικουμενική έμπνευση κατασκευής της. Ένα (δια)πολιτισμικό κινηματογραφικό ορόσημο. Ηλίας Δημόπουλος 

80η Απονομή Όσκαρ / 2008
Κέρδισε:
 ΚΑΜΙΑ ΠΑΤΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΕΛΛΟΘΑΝΑΤΟΥΣ των Τζόελ και Ίθαν Κοέν
Έπρεπε να κερδίσει: ΚΑΜΙΑ ΠΑΤΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΕΛΛΟΘΑΝΑΤΟΥΣ των Τζόελ και Ίθαν Κοέν

Μεγάλη η «κόντρα» εκείνη τη χρονιά ανάμεσα στον νικητή και τον διεκδικητή «Θα Χυθεί Αίμα» του Πολ Τόμας Άντερσον, που θέλησε να πιεί το μιλκσέικ των τρομερότερων αδελφών της ιστορίας του Χόλιγουντ. Για τον υπογράφοντα είναι μια απόλυτα δίκαιη νίκη, μιας ταινίας που αντιπαρατάσσει Χαρακτήρα στο Μυθικό, Δράμα στο Έπος, αλλά και μια υποβόσκουσα ειρωνεία στην καυστική κριτική της έναντι ενός ολομέτωπου «κατηγορώ», που σταδιακά (για κάποιους) εκπίπτει στον μανιχαϊσμό και την ηθική στρέβλωση. Ηλίας Δημόπουλος

81η Απονομή Όσκαρ / 2009
Κέρδισε:
SLUMDOG MILLIONAIRE του Ντάνι Μπόιλ
Έπρεπε να κερδίσει: MILK του Γκας βαν Σαντ

Έπειτα από τέσσερις συνεχόμενες χρονιές όπου το αγαλματίδιο Καλύτερης Ταινίας κατέληγε σε φιλμ δυσκολοχώνευτα για mainstream στομάχια («Καμιά Πατρίδα για τους Μελλοθάνατους») και σχετικά συγκρουσιακά («Million Dollar Baby», «Crash») ή αδιαπραγμάτευτα πεσιμιστικά («Ο Πληροφοριοδότης»), τα Όσκαρ χρειάζονταν απεγνωσμένα μια feel good ανάσα και παρηγοριά. 

Τέτοια ήταν όμως η μυωπική αντίληψη της Ακαδημίας, ώστε την εμβληματική χρονιά της εκλογής του Μπαράκ Ομπάμα στην εξουσία, στην καρδιά μιας ιστορικής συγκυρίας, προσπερνούσε επιδεικτικά τη μία και μοναδική ταινία που έπιανε ολοζώντανο το σφυγμό της νέας εποχής. Κι αυτή η ταινία ήταν το βασισμένο σε αληθινά συμβάντα και σε γενικές γραμμές εξαιρετικό «Milk» του Γκας βαν Σαντ. Αντιθέτως, το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας διάλεγε, αντί για την πραγματικότητα, να τιμήσει το φανταχτερό παραμύθι και την εξιδανικευμένη φαντασία του «Slumdog Millionaire» του Ντάνι Μπόιλ, μιας από τις πιο υπερτιμημένες δημιουργίες της πρόσφατης μνήμης. Λουκάς Κατσίκας

82η Απονομή Όσκαρ / 2010
Κέρδισε: THE HURT LOCKER της Κάθριν Μπίγκελοου
Θα θέλαμε να έχει κερδίσει: ΕΝΑΣ ΣΟΒΑΡΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ των Τζόελ και Ίθαν Κόεν

Την πρώτη χρονιά στην ιστορία της που η Ακαδημία άνοιξε την κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας σε 10 (και όχι 5) υποψηφιότητες, έδωσε το βραβείο στο αντιπολεμικό δράμα της Κάθριν Μπίγκελοου, ανακηρύσσοντάς την και την πρώτη σκηνοθέτιδα που βραβεύτηκε με Όσκαρ. 

Ωστόσο εκεί βρισκόταν και ο ογκόλιθος των αδερφών Κοέν, που πριν δύο χρόνια άλωσαν τα βραβεία κερδίζοντας τρία για το «Καμία Πατρίδα για τους Μελλοθάνατους». Ο «Ένας Σοβαρός Άνθρωπος», ίσως η πλέον παραγνωρισμένη τους ταινία έχει έναν άψογο Μάικλ Στούλμπαργκ στο ρόλο ενός καθηγητή φυσικής που βλέποντας τη φιλήσυχη ζωή του μέρα με τη μέρα να αλλάζει ριζικά, αναζητά βοήθεια από ψηλά. Και άξιζε και με το παραπάνω το βραβείο για την καλύτερη ταινία της χρονιάς. Για αρχή. Χρήστος Πολίτης

83η Απονομή Όσκαρ / 2011
Κέρδισε: Ο ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΑ του Τομ Χούπερ
Θα θέλαμε να έχει κερδίσει: THE SOCIAL NETWORK του Ντέιβιντ Φίντσερ

Το 2011 ο αναλογικός «Λόγος του Βασιλιά» κέρδισε στα Όσκαρ τον ψηφιακό «λόγο» του «The Social Network», προκαλώντας έλλογη απορία για το παράλογο του πράγματος.

Στην αυγή της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα, όταν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σηματοδοτούσαν τη νέα, digital εποχή, η Ακαδημία σε επίδειξη άκρατου «ακαδημαϊσμού» επέλεξε να βραβεύσει ένα προπολεμικό biopic για τον Βασιλιά Γεώργιο ΣΤ’, αγνοώντας το σύγχρονο, insta-αριστούργημα του Φίντσερ. Έτσι στα Όσκαρ έχουμε σκορ Τομ Χούπερ (του «Cats») - Ντέιβιντ Φίντσερ (ποια να πρωτογράψεις;) 1-0. Βρείτε το λάθος. Πάνος Γκένας

84η Απονομή Όσκαρ / 2012
Κέρδισε:
THE ARTIST του Μισέλ Χαζαναβίσιους
Θα θέλαμε να έχει κερδίσει: ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ του Τέρενς Μάλικ

To «The Artist» είναι μία ταινία χάρμα οφθαλμών, υψηλής καλαισθησίας και άκρατης σινεφιλίας. Αν όμως παρακάμψεις το τελευταίο, δηλαδή το δέλεαρ «μιας ταινίας για τις ταινίες» (η Ακαδημία πάντα αγαπούσε αυτή την αυτοαναφορικότητα, π.χ. σκεφτείτε τι βράβευσε την επόμενη χρονιά), δεν μένουν και πάρα πολλά στα ασπρόμαυρα καρέ του.

Από την άλλη, το «Δέντρο της Ζωής» του Τέρενς Μάλικ - όσο και αν διχάζει - είναι ένα κινηματογραφικό ευαγγέλιο εκθαμβωτικής ομορφιάς, που κρύβει μέσα στα αέρινα κάδρα του τα μεγάλα ερωτήματα με αρμόζουσα φιλοδοξία. Τόσο σημαντικό και επιδραστικό, που εγκλώβισε στην πορεία και τον ίδιο τον δημιουργό του. Πάνος Γκένας

85η Απονομή Όσκαρ / 2013
Κέρδισε:
ARGO του Μπεν Άφλεκ
Θα θέλαμε να έχει κερδίσει: AMOUR του Μίκαελ Χάνεκε

Ήταν η μεγάλη ευκαιρία της Αμερικανικής Ακαδημίας να αναγνωρίσει (για πρώτη φορά) ένα σινεμά διαφορετικό, ένα σινεμά που μιλάει μια άλλη γλώσσα και να δοκιμάσει ορθά να ξεστρατίσει προς ένα μονοπάτι φαινομενικά δύσβατο, μα αντικειμενικά άξιο αναφοράς.

Κάπως έτσι η «Αγάπη» του Μίκαελ Χάνεκε, το εκκωφαντικά ήρεμο δράμα δωματίου της χρονιάς, είδε την πλάτη της πιο συμβατικής επιλογής της πρόσφατης μνήμης, με το «Argo» του Μπεν Άφλεκ να παίρνει το βραβείο Καλύτερης Ταινίας από την Μισέλ Ομπάμα(!), και με τον ίδιο να βυθίζεται σε καθεστώς σκηνοθετικής λήθης μέχρι και σήμερα. Χρήστος Πολίτης

86η Απονομή Όσκαρ / 2014
Κέρδισε: 12 ΧΡΟΝΙΑ ΣΚΛΑΒΟΣ του Στιβ ΜακΚουίν
Θα θέλαμε να έχει κερδίσει: Ο ΛΥΚΟΣ ΤΗΣ ΓΟΥΟΛ ΣΤΡΙΤ του Μάρτιν Σκορσέζε

Το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας στο «12 Χρόνια Σκλάβος» (όταν μάλιστα το Σκηνοθεσίας πήγε στο «Gravity»), λογαριάζεται περισσότερο ως μία πολιτική επιλογή εκ μέρους της Ακαδημίας, παρά ως μία καλλιτεχνική προτίμηση.  Μία προσπάθεια μεταμέλειας και εξιλέωσης απέναντι στην φρικαλέα σκοτεινή πλευρά του αμερικανικού νότου.

Κινηματογραφικά, όμως, ο θρασύς «Λύκος της Γουόλ Στριτ», σκηνοθετημένος από έναν Σκορσέζε με τόλμη κι ένταση διαολεμένου εφήβου, ξεχωρίζει με διαφορά. Αν δεν είχε προηγηθεί η τακτοποιημένη βράβευσή του για τον «Πληροφοριοδότη» πριν λίγα χρόνια, αυτή θα ήταν η ιδανική ευκαιρία. Πάνος Γκένας

87η Απονομή Όσκαρ / 2015
Κέρδισε:
BIRDMAN του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου
Θα θέλαμε να έχει κερδίσει: ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ GRAND BUDAPEST του Γουές Άντερσον

Ήταν η πρώτη φορά που ο Μεξικανός Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου διεκδίκησε με αξιώσεις τα μεγάλα Όσκαρ της βραδιάς με ένα «αληθοφανές» μονοπλάνο ακολουθώντας έναν ηθοποιό που προσπαθεί να αναστήσει την καριέρα του. 

Όλα αυτά στο «Birdman», ένα καλοστημένο σκηνικό ματαιδοξίας, το ακριβώς αντίθετο δηλαδή από το ειλικρινέστατο «Ξενοδοχείο Grand Budapest» του Γουές Άντερσον, που απέδειξε ξανά οτι εκτός από την παστέλ αισθητική και τα ευθυγραμμισμένα πλάνα του, μπορεί να έχει καίριο πολιτικό λόγο, ντυμένο με τα πιο καθαρά κοστούμια. Τα οποία όμως έμειναν στη ντουλάπα τη βραδιά εκείνη. Χρήστος Πολίτης

88η Απονομή Όσκαρ / 2016
Κέρδισε:
SPOTLIGHT του Τομ ΜακΚάρθι
Θα θέλαμε να έχει κερδίσει: MAD MAX: Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΗΣ ΟΡΓΗΣ του Τζορτζ Μίλερ

Έμοιαζε με απότομο χαστούκι στο πρόσωπο όσων στοιχημάτιζαν με ασφάλεια εκείνη τη χρονιά για τους νικητές: στο φινάλε μιας απονομής που ξεκάθαρα πριμοδοτούσε το «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής» στα περισσότερα (τεχνικά κυρίως) βραβεία και την «Επιστροφή» του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου, το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας κατέληγε στο «Spotlight», ένα συμβατικό φιλμ που ναι μεν κέρδιζε στον τομέα του Πρωτότυπου Σεναρίου, όμως προφανώς αποκτούσε το μεγάλο βραβείο της βραδιάς λόγω προθέσεων (τίμια ταινία καταγγελίας) και σοβαρού θέματος (κακοποίηση ανηλίκων από ιερείς).

Κι έτσι μια αποστομωτικής σύλληψης και εκτέλεσης αποθέωση του θεάματος και του ίδιου του σινεμά, όπως ήταν το τέταρτο «Mad Max» του Τζορτζ Μίλερ, έμενε με τα χέρια άδεια. Λουκάς Κατσίκας

89η Απονομή Όσκαρ / 2017
Κέρδισε:
MOONLIGHT του Μπάρι Τζένκινς
Θα θέλαμε να έχει κερδίσει: MOONLIGHT του Μπάρι Τζένκινς

Η πιο επεισοδιακή απονομή των τελευταίων χρόνων έμελλε να αποτελέσει και την πιο θαρραλέα της Ακαδημίας. Εκεί που απέτυχε μερικά χρόνια πριν με το «Μυστικό του Brokeback Mountain» του Ανγκ Λι, επανόρθωσε βραβεύοντας το 2017 την υπέροχη ερωτική ιστορία ενηλικίωσης ενός Αφρο-αμερικανού και την περιπέτεια μιας εφηβείας στις άκαμπτες γειτονές του Μαϊάμι, το «Moonlight» του Μπάρι Τζένκινς. 

Για να φτάσουμε όμως εκεί, έπρεπε για 10’ να γίνουμε συμμέτοχοι του λάθους του Γουόρεν Μπιτι και της Φέι Ντάναγουεϊ που ανακήρυξαν (για λίγο) νικητή το «La La Land» του Νταμιάν Σαζέλ, για να το διορθώσουν λίγες στιγμές αργότερα. Χρήστος Πολίτης

90η Απονομή Όσκαρ / 2018
Κέρδισε:
 Η ΜΟΡΦΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο
Θα θέλαμε να έχει κερδίσει: ΑΟΡΑΤΗ ΚΛΩΣΤΗ του Πολ Τόμας Άντερσον

Είναι μια πολύ καλή χρονιά το 2017 και, ευτυχώς, αυτό καθρεφτίστηκε στην οσκαρική 9άδα. Η νικήτρια «Μορφή του Νερού» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο. είχε την σινεφιλία, την οσκαρική φιλικότητα στο μεγαλύτερο κοινό, είχε και την πολιτική απάντηση στον αντι-Μεξικανό τότε Πρόεδρο των ΗΠΑ. 

Σε μια χρονιά που -τουλάχιστον- άλλες τρεις ταινίες μάλλον «ξεπερνούν» τον νικητή, μια τέταρτη, η «Αόρατη Κλωστή», ανεβαίνει στον Όλυμπο μιας ολόκληρης 20ετίας, παρέα μόνο με μια χούφτα ακόμα ταινίες που γνωρίζουν το παρελθόν, αψηφούν το τρέχον, περιέχονται στο μέλλον και αγωνίζονται με στυλ, τρόμο και ειρωνεία να διαλευκάνουν το μεταξύ μας έρεβος. Ηλίας Δημόπουλος

91η Απονομή Όσκαρ / 2019
Κέρδισε: ΤΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΒΙΒΛΙΟ του Πίτερ Φάρελι
Θα θέλαμε να έχει κερδίσει: ΡΟΜΑ του Αλφόνσο Κουαρόν

Κι όμως το 2019, το συμβατικό «Πράσινο Βιβλίο» του Πίτερ Φαρέλι επικράτησε της δυναμικής «Παρείσφρησης» του Σπάικ Λι, της τολμηρής «Ευνοούμενης» του Γιώργου Λάνθιμου και (ειδικά) του προσωπικού «Ρόμα» του Αλφόνσο Κουαρόν.

Το ουμανιστικό κινηματογραφικό λεύκωμα ιστορίας και Ιστορίας του Κουαρόν απέσπασε τρία σημαντικά Όσκαρ (Σκηνοθεσίας, Φωτογραφίας και Καλύτερης Ξενόγλωσσης - τελευταία φορά που χρησιμοποιήθηκε ο όρος - Ταινίας), δεν έσπασε όμως την παράδοση που ήθελε τις ταινίες με υπότιτλο να κοιτούν από μακριά το μεγάλο βραβείο. Ευτυχώς ένα χρόνο μετά, όλα άλλαξαν. Και ίσως το «Ρόμα» να έπαιξε το ρόλο του. Πάνος Γκένας

92η Απονομή Όσκαρ / 2020
Κέρδισε:
ΠΑΡΑΣΙΤΑ του Μπονγκ Τζουν Χο
Θα θέλαμε να έχει κερδίσει: ΠΑΡΑΣΙΤΑ του Μπονγκ Τζουν Χο

Κάλλιο αργά, παρά ποτέ. Αναγνωρίζοντας πως η κινηματογραφική σεζόν 2019-20 είχε «παρασιτικό» χαρακτήρα με αέρα από Ν. Κορέα, η Ακαδημία τόλμησε να βραβεύσει την επίκαιρη πολιτική σάτιρα του Μπονγκ Τζουν-χο, ένα αλληγορικό, κοινωνικό σχόλιο που διατρέχει τα κινηματογραφικά είδη και δεν έπαψε να συζητιέται για μήνες μετά τον Χρυσό Φοίνικα των Καννών.

Τα Όσκαρ, μετά από 92 χρόνια, διάβασαν σωστά «ανάμεσα στις γραμμές» (των υποτίτλων) και υπενθύμισαν στο πλατύ κοινό πως οι διεθνείς ταινίες, αυτά τα υπέροχα κινηματογραφικά «παράσιτα», είναι ένας από τους πιο υγιείς τρόπους να απολαμβάνεις σινεμά. Πάνος Γκένας

Η ταινία «Παράσιτα» προβάλλεται στο ειδικό κανάλι COSMOTE CINEMA OSCARS HD στις 25 Απριλίου 2021 στις 21:10.

93η Τελετή απονομή των Βραβείων OSCARS αποκλειστικά στην COSMOTE TV

Η λάμψη των βραβείων OSCAR έρχεται ξανά στην COSMOTE TV. Τα πιο διάσημα και λαμπερά βραβεία πλησιάζουν και όλοι μας περιμένουμε να δούμε τις στιγμές συγκίνησης, λάμψης και ψυχαγωγίας.

Συντονίσου στο κανάλι COSMOTE CINEMA OSCARS HD στην COSMOTE TV στις 25 Απριλίου από τις 23:30, μπες στον παλμό της βραδιάς με την εκπομπή OSCARS’ NIGHT με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο και καλεσμένους έκπληξη και δες LIVE και αποκλειστικά την 93η Τελετή Απονομής των βραβείων OSCARS στις 3 το πρωί σε σχολιασμό του Γιώργου Σατσίδη και της Χριστίνας Μπίθα! Αμέσως μετά ακολουθεί η μετάδοση AFTER DARK με ζωντανό σχολιασμό από το L.A από τον Γιώργο Σατσίδη.