McQueen

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

2018
    ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Ην. Βασίλειο
    ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ίαν Μπόνοτ, Πίτερ Έτεντγκι
    ΣΕΝΑΡΙΟ: Πίτερ Έτεντγκι
    ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Γουίλ Παφ
    ΜΟΥΣΙΚΗ: Μάικλ Νάιμαν
    ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 111'
    ΔΙΑΝΟΜΗ: Σπέντζος
    <ARTICLE TITLE/>

Από τους πιο ταλαντούχους, αλλά και τραγικούς καλλιτέχνες, ο σχεδιαστής μόδας Αλεξάντερ ΜακΚουίν εμπνέει ένα συναρπαστικό ντοκιμαντέρ που ράβει υποδειγματικά το δημιουργικό οίστρο και τους προσωπικούς του δαίμονες. Πανελλήνια πρεμιέρα στο τμήμα ICONS του 24ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας.

Από τον Πάνο Γκένα

Γιος ενός οδηγού ταξί, ο Αλεξάντερ ΜακΚουίν ανήλθε από την εργατική τάξη και έφτασε να ντύνει τον πρίγκιπα Κάρολο και τον Μιχαήλ Γκορμπατσόφ στη Savile Row του Λονδίνου. Με οργιώδη φαντασία και εικαστική διάθεση απέκτησε φήμη ως το τρομερό παιδί του κόσμου της μόδας και μερικά από τα πιο εμβληματικά του σχέδια φορέθηκαν από τους Ντέιβιντ Μπόουι, Μαντόνα και Μπιόρκ. Η απαράμιλλη δεξιότητα και το αντισυμβατικό ύφος του, τον οδήγησε στη θέση του επικεφαλής σχεδιαστή της Givenchy και οι διάσημες, εξαιρετικά στιλιζαρισμένες και θεατρικές επιδείξεις μόδας του αποτέλεσαν αφορμή συζητήσεων που ξεπερνούσαν τη ματαιοδοξία των ντεφιλέ. Το 2010, σε μία περίοδο καλλιτεχνικής και εμπορικής ακμής, ο ανοιχτά ομοφυλόφιλος, καταθλιπτικός, εξαρτημένος από ναρκωτικά ΜακΚουίν αποφάσισε να δώσει τέλος στη ζωή του, εννέα ημέρες μετά το θάνατο της μητέρας του από καρκίνο την παραμονή της κηδείας της.

Κάπου ανάμεσα στην ιδιοφυΐα και την αυτοκαταστροφή, συνοψίζει με γνησιότητα και αλήθεια τη ζωή ενός «καταραμένου ποιητή»

Η θεαματική άνοδος και η τραγική πτώση του σχεδιαστή μόδας Αλεξάντερ ΜακΚουίν αποτελούν το πατρόν του ομώνυμου ντοκιμαντέρ που υπογράφουν οι σκηνοθέτες Ίαν Μπονότε και Πίτερ Έτεντζι (του εξαιρετικού «Listen to Me Marlon»). Με πρώτες ύλες το συναρπαστικό ταλέντο, την εικαστική διαύγεια και το βασανισμένο μυαλό του σπουδαίου δημιουργού, οι Μπονότε και Έτεντζι επιτυγχάνουν μία εντυπωσιακή κινηματογραφική συρραφή προσωπικών εξομολογήσεων, μαρτυριών φίλων και συνεργατών, καθώς και αποσπασμάτων από τα avant-garde ντεφιλέ του ΜακΚουίν αναδεικνύοντας τη δαιμόνια φινέτσα και τη σκοτεινή πλευρά του την ίδια στιγμή που κεντούν συναισθηματικά ένα υποδόριο συγκινητικό πορτρέτο, ικανό να σου ραγίσει την καρδιά. Κι αυτό γιατί η βασανισμένη πορεία του ΜακΚουίν, κάπου ανάμεσα στην ιδιοφυΐα και την αυτοκαταστροφή, συνοψίζει με γνησιότητα και αλήθεια τη ζωή ενός «καταραμένου ποιητή».

Χωρισμένη σε κεφάλαια (tapes) με τίτλους που είναι αφιερωμένοι στις επιδείξεις μόδας του, (όπως οι πολυσυζητημένες «Jack the Ripper Stalks His Victims», «Highland Rape») και πλημμυρισμένη από την καίρια μελωδικότητα και τη μινιμαλιστική αποστασιοποίηση των συνθέσεων του μόνιμου συνεργάτη του Μάικλ Νάιμαν (ο οποίος εδώ υπογράφει ένα μουσικό θέμα που αντηχεί ιδανικά μέσα από τα κρεσέντο των σαξοφώνων τους δαίμονες του ΜακΚουίν), η ταινία συγκεντρώνει αρχειακό υλικό, εξομολογήσεις από στενούς συνεργάτες του σχεδιαστή και χρονογραφεί την ιδιόρρυθμη σχέση του με την Ιζαμπέλα Μπλόου, βοηθό της Άννα Γουίντουρ και γυναίκα με επιρροή που πίστεψε από νωρίς στο ταλέντο του και τον πήρε υπό την προστασία της. Φυσικά και ο μεγάλος θησαυρός του ντοκιμαντέρ, και λόγος για να το απολαύσεις στη μεγάλη οθόνη, είναι τα αποσπάσματα από τις υπερβατικές επιδείξεις μόδας του ΜακΚουίν, που στην ουσία αποτελούν υποδειγματικές εικαστικές εγκαταστάσεις, έναν επινοητικό συγκερασμό θεάτρου, σινεμά, μουσικής και μόδας που μετουσιώνεται σε υψηλή τέχνη, εμπνέεται από τα σκληρά παιδικά χρόνια του ΜακΚουίν και μιλά με στιλιστική ευγλωττία για την πηγαία καλλιτεχνική ματιά ενός χούλιγκαν της μόδας.

Μία σύνθετη προσωπογραφία που σκαλίζει με βιτριολική ειρωνεία την άγρια ομορφιά κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων

Ρούχα που δεν είναι φορέσιμα, αλλά κινούμενοι πίνακες, η αστική βία του γοτθικού Λονδίνου μέσα από την ιστορία του Τζακ του Αντεροβγάλτη, η μυθική ουτοπία της Ατλαντίδας του Πλάτωνα, η κερασφόρα Ναόμι Κάμπελ στην επίδειξη της Givenchy βασισμένη στην αργοναυτική εκστρατεία, το χοντρό μοντέλο με την αντιασφυξιογόνο μάσκα μέσα σε ένα γυάλινο κύβο από το θρυλικό VOSS του 2001 (που αργότερα ενέπνευσε σίγουρα τους τίτλους αρχής των «Νυχτερινών Πλασμάτων» του Τομ Φορντ), οι ρομποτικές πινελιές που ψεκάζουν χρώμα ένα μοντέλο που στροβιλίζεται (φόρεμα νο.13) και το ονειρικό ολόγραμμα της Κέιτ Μος. Όλα είναι εδώ για να πιστοποιήσουν τη μοναδικότητα του ΜακΚουίν, να συγκλονίσουν το κοινό για ένα ταλέντο που υπήρξε και να το συγκινήσουν γιατί έπαψε.

Ένα κινηματογραφικό ταξίδι σε ένα ξεχωριστό δημιουργικό νου που αντιμετώπισε τελείως αντισυμβατικά τον χώρο της μόδας σε μία δεκαετία που προωθούσε εμμονικά την επιφανειακή λάμψη και την ομορφιά των top models, το «McQueen» είναι μία σύνθετη προσωπογραφία που σκαλίζει με βιτριολική ειρωνεία την άγρια ομορφιά κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων. Όπως ακριβώς έκανε με συνέπεια και όραμα ο εμπνευστής του.

ΟΛΕΣ ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
  • McQueen
  • McQueen