Berlinale 2019: Ένας αγώνας για επιβίωση (και βραβεία) στο «Ondog» από την Μογγολία - νεα , ειδησεις || cinemagazine.gr
11:18
16/2

Berlinale 2019: Ένας αγώνας για επιβίωση (και βραβεία) στο «Ondog» από την Μογγολία

Ο πολυβραβευμένος στο Βερολίνο Κινέζος σκηνοθέτης Γουάνγκ Κουάν'αν, επιστρέφει για μερικά ακόμη βραβεία στο φετινό φεστιβάλ.

Αποστολή στο Βερολίνο: Πάνος Γκένας

Μία αδιάφορη κουβέντα σε ένα αυτοκίνητο διακόπτεται απότομα, όταν ξαφνικά τα φώτα του αποκαλύπτουν το πτώμα μιας γυμνής γυναίκας παρατημένο κάπου στην αχανή έκταση της μογγολικής στέπας. Στις ώρες που ακολουθούν ένας νεαρός και χωρίς μεγάλη εμπειρία αστυνομικός θα χρειαστεί να διανυκτερεύσει στην περιοχή για να προσέχει το πτώμα από τους λύκους. Μοναδικός άνθρωπος σε ακτίνα εκατοντάδων χιλιομέτρων, μία σκληραγωγημένη γυναίκα που έχει μάθει να ζει μόνη και αυτάρκης.

Με αυτόν τον αποπροσανατολιστικό, αλλά καταλυτικό, πρόλογο ο κινέζος σκηνοθέτης Γουάνγκ Κουάν'αν εισάγει τον θεατή στον μοναχικό κόσμο του «Ondog» («Το Αυγό»). Πολύ σύντομα η πλοκή μετατοπίζεται από την αστυνομική έρευνα και βασικός χαρακτήρας της ταινίας αποδεικνύεται η γυναίκα που βοηθά τον αστυνομικό, μία δυναμική κτηνοτρόφος που ουσιαστικά λειτουργεί ως εμψύχωση μιας απομονωμένης και μακρινής χώρας. Ο Κουάν'αν τοποθετεί στο επίκεντρο έναν άνθρωπο στη μέση του πουθενά με ξεκάθαρη οριοθέτηση των αναγκών και της ρουτίνας της. Η ανώνυμη πρωταγωνίστρια του επιβιώνει με τα ελάχιστα, σαν ένας παλαιολιθικός «δεινόσαυρος» (συγκρατήστε το), θεματοφύλακας της παράδοσης μιας χώρας.

Εγγίζοντας κινηματογραφικά μία εθνογραφική ποιότητα, το «Ondog» εντυπωσιάζει άμεσα με την οπτική γλώσσα του. Όχι γιατί είναι καινοτόμα, αλλά γιατί η λιτή στοιχειοθεσία της φωτογραφίας του Αϊμερίκ Πιλάρσκι («Invisible Tattoo») καθαρίζει το βλέμμα του θεατή και αφήνει χώρο στα ουσιώδη. Διόλου τυχαία, σε αρκετά πλάνα της ταινίας οι χαρακτήρες κινηματογραφούνται από απόσταση ως σιλουέτες αφήνοντας περιθώριο στο τοπίο της Μογγολίας να περιβάλλει τη ζωή τους και να αποτελέσει καμβά της (περιορισμένης) δράσης τους. Η μοναξιά των ανθρώπων και η μοναχικότητα του φυσικού σκηνικού δημιουργούν μία ανθρωπογεωγραφία πολύ ταιριαστή στη θεματική του «Αυγού».

Πέρα όμως από την εκτίμηση για τις θαυμάσιες εικόνες και την αναπάντεχη τροπή της ιστορίας στα πρώτα λεπτά, η αφήγηση της ταινίας αποδεικνύεται εξίσου ολιγαρκής με την πρωταγωνίστριά της. Η γειωμένη κινηματογραφική φύση του «Αυγού» είναι τόσο προσηλωμένη στα ελάχιστα στοιχεία της που στην πορεία αδιαφορεί για την όποια εξέλιξη. Κάτι που ενισχύεται άλλωστε από την κεντρική ιδέα και τον τίτλο της τανίας. Το απολιθωμένο «Αυγό» είναι το σύμβολο της στατικότητας αυτών των προαιώνιων «δεινοσαύρων» που ο Κουάν'αν ταυτοποιεί με τους κατοίκους αυτής της ερημικής στέπας. Ασφαλώς και υπάρχει τρυφερότητα στο πως βλέπει τον αγώνα τους για αγάπη και επιβίωση (χαρακτηριστική μία σκηνή έρωτα) αλλά νιώθεις παράλληλα πως αυτό το «Αυγό» έχει μία συντηρητική αντίληψη για τη ζωή, γεγονός που το μετατρέπει σε μονότονη πέτρα.

Ταινία που αγαπά να την αγαπούν στα Φεστιβάλ και δημιουργός που έχει παρελθόν με τη Μπερλινάλε (ο Κουάν'αν είχε κερδίσει τη Χρυσή Άρκτο το 2007 με το «Tuya's Marriage» και την Αργυρή Άρκτο Σεναρίου με το «Χωριστά Μαζί» το 2010), το αρκετά προσωπικό και ομολογουμένως με αυτοπεποίθηση φιλμ του Κουάν'αν είναι πολύ πιθανο να διεκδικήσει ένα από τα σημαντικά βραβεία της φετινής διοργάνωσης.

Το 69ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου θα διαρκέσει από τις 7-17 Φεβρουαρίου 2019 και το ΣΙΝΕΜΑ / cinemagazine.gr σας υπόσχεται καθημερινά τις πιο ζεστές ανταποκρίσεις!

Διαβάστε ακόμη:
Berlinale 2019: Το «Elisa & Marcela» είναι ένα άψυχο ρομάντζο για τον πρώτο καταγεγραμμένο γκέι γάμο στην Ιστορία
Berlinale 2019: Μία συνάντηση με το «βλέμμα» της Σαρλότ Ράμπλινγκ

Berlinale 2019: Το «Souvenir» είναι το καλύτερο κινηματογραφικό αναμνηστικό της φετινής διοργάνωσης
Berlinale 2019: Η «Ιστορία Τριών Αδελφών» και η παραμυθένια κόντρα με την Παράδοση

Berlinale 2019: Το «Πιράνχας» είναι ένα απρόσμενα συγκρατημένο δράμα για τα «τσικό» της ναπολιτάνικης μαφίας
Berlinale 2019: Το «System Crasher» είναι ένα αναπάντεχα ανάλαφρο ντεμπούτο για το πιο δομικό παιδικό τραύμα

Berlinale 2019: Το «Χρυσό Γάντι» του Φατίχ Ακίν είναι η μεγάλη απογοήτευση του φεστιβάλ
Berlinale 2019: Το «Ghost Town Anthology» του Ντενί Κοτέ είναι μία πένθιμη, ατμοσφαιρική αλληγορία

Berlinale 2019: Το «The Ground Beneath My Feet» είναι ένα διεισδυτικό δράμα για τη μοναξιά και το στίγμα της ασθένειας
Συνέντευξη Τύπου «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών»: Ψάχνοντας τον Χαμένο Παράδεισο
Berlinale 2019: «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» είναι η πιο ενδιαφέρουσα ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα​
Berlinale 2019: Ζητήματα πίστης και ηθικής στη νέα ταινία του Φρανσουά Οζόν «Με τη Χάρη του Θεού»
Berlinale 2019: Το Φεστιβάλ ξεκινά και αυτές είναι οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε!
Η Ζιλιέτ Μπινός, πρόεδρος της επιτροπής της Μπερλινάλε 2019
«Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών»: Η νέα ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα έχει τρέιλερ (και πρεμιέρα στο Βερολίνο)